Spring naar bijdragen

Onmenselijke beproeving...?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik ben het er helemaal mee ens hoor, maar Paulus spreekt hier naar alle waarschijnlijkheid tot Romeinse Joden:

Rom. 7:1 1 Weet u dan niet, broeders en zusters ?
ik spreek immers tot mensen die de wet kennen
?, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft?[...]

Rom 11:

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

Die 'naar alle waarschijnlijkheid' kunnen we dus wel vergeten.

Quote:
Dave, Jezus Christus is gestorven voor onze zonden, dat geloven katholieken ook. Maar ga jij nog bewijzen dat jouw zienswijze ook voor pakweg 1500 bekend was?

Ja, met de teksten uit Paulus heb ik dat toch net gedaan? De eerste gemeenten zoals Efeze en Galaten geloofden dat wel degelijk. Daarna is het geloof een religie geworden en dat heeft ervoor gezorgt dat de kerk gevallen is.

Hand 20:

9 En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde, alzo Paulus lang tot hen sprak, door den slaap nederstortende, viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen.

10 Doch Paulus, afgekomen zijnde, viel op hem, en hem omvangende, zeide hij: Weest niet beroerd; want zijn ziel is in hem.

11 En als hij weder boven gegaan was, en brood gebroken en wat gegeten had, en lang, tot den dageraad toe, met hen gesproken had, vertrok hij alzo.

Eutychus = "fortunate" (gelukkig)

Dus in het begin was de kerk gelukkig in het evangelie van Paulus en was in de 3e hemel opgetrokken. Maar de kerk viel in slaap en daarmee af van het ware evangelie (3e verdieping, de hemel) terug op de grond. Om hem weer tot leven te brengen is het evangelie van Paulus nodig, hij stort zich volledig over de man heen, alsof hem helemaal te omringen met zijn woord. Resultaat is dat de kerk uiteindelijk weer terugkeert naar de 3e hemel. De afgelopen 2000 jaar (2 dagen voor God) is de kerk in het duister geweest maar nu bij aanvang van de 3e dag komt het evangelie van Paulus weer sterk na voren en wordt het ware evangelie van genade weer zichtbaar over de hele wereld.

Groet,

Dave

PS : a.u.b. niet als aanval zien op 'enig' kerk, dit gaat over de kerk in het algemeen, dus alle gelovigen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een gekronkel om zelfs Eutychus erbij te moeten halen om op een wel erg vergezochte manier je gelijk te halen. Het is de eerste keer dat ik zo'n vreemde uitleg van een gebeurtenis lees. Kan me ook niet voorstellen dat protestantse en evangelische kerken Eutychus echt voor zo'n uitleg gebruiken. Pure inlegkunde is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rom 11:

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

Die 'naar alle waarschijnlijkheid' kunnen we dus wel vergeten.

De Kerk te Rome bestond uit zowel Joden als Heiden Christenen, aan de aanhef van de verschillende stukken kan je uitmaken tegen wie Paulus het heeft.

Quote:
Ja, met de teksten uit Paulus heb ik dat toch net gedaan? De eerste gemeenten zoals Efeze en Galaten geloofden dat wel degelijk.

Nee, je hebt alleen laten zien dat je jouw theologie in de tekst kan passen (mits je dan ook een hoop verzen negeert uiteraard.)

Aangezien ik in de loop der tijd wel heb laten zien dat de katholieke visie eveneens in de tekst past, zouden we een 'deadlock' hebben. Maar de visie die ik aanhang, die was wel bekend in de vroege Kerk, daar hebben we ondersteunend bewijs voor, jouw visie niet. En let wel, ik zeg niet eens dat ze jouw visie afwezen, maar dat het volslagen onbekend was. Dit betekent dan in praktijk dat jij je toevlucht moet zoeken tot 'Da vinci code'-achtige complotten om je verhaal overeind te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1500 jaar kerkgeschiedenis als slapende en dwalende typeren, kan ik eigenlijk bijna niet anders opvatten als een ernstige belediging voor de Kerk, een schoffering van honderden miljoenen gelovigen, en uiteindelijk een belediging voor onze Lieve Heer zelf die beloofd heeft dat hij zijn Kerk zou bouwen...
nosmile.gif

Als je mijn posts al wat langer leest dan zou je moeten begrijpen wat ik bedoel, ik zeg niet dat de kerk slecht is maar wel dat we van het evangelie van Paulus zijn afgeweken. Steeds meer kerken gaan het evangelie van genade preken, dat wat Paulus preekte zonder alle religeuse zaken eromheen. Terug waar het omgaat, Jezus centraal stellen in alles wat je doet.


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een gekronkel om zelfs Eutychus erbij te moeten halen om op een wel erg vergezochte manier je gelijk te halen. Het is de eerste keer dat ik zo'n vreemde uitleg van een gebeurtenis lees. Kan me ook niet voorstellen dat protestantse en evangelische kerken Eutychus echt voor zo'n uitleg gebruiken. Pure inlegkunde is het.

Ik wacht je uitleg van deze specifieke tekst dan graag af Robert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je mijn posts al wat langer leest dan zou je moeten begrijpen wat ik bedoel, ik zeg niet dat de kerk slecht is maar wel dat we van het evangelie van Paulus zijn afgeweken. Steeds meer kerken gaan het evangelie van genade preken, dat wat Paulus preekte zonder alle religeuse zaken eromheen. Terug waar het omgaat, Jezus centraal stellen in alles wat je doet.

Volgens mij lees ik je posts al wat langer en hebben wij ook al eerder de degens gekruist. Niet slecht, maar afgedwaalt? Net zo goed een belediging, maar goed. We gaan off topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wacht je uitleg van deze specifieke tekst dan graag af Robert.

Wat valt er aan uit te leggen dan? Paulus preekt nachtenlang door, jongetje stuitert naar beneden, gaat dood, Paulus slaat zijn armen om hem heen, breekt het brood, jongetje is weer levend. Alleluia, een mirakel, en dat nog wel tijdens de Eucharistie (het breken van het brood).

Waarom zou ik in het jongetje de Kerk moeten zien, in die verdieping de hemel en in de reddingsactie van Paulus het zogenoemde redden van de Kerk? Wat is de aanleiding daartoe, waarop is deze uitleg en toebedeling van betekenissen gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid