Spring naar bijdragen

Drie dagen?


Aanbevolen berichten

Omdat forum het goede nieuws ter ziele gaat heb ik een copy van mijn schrijfsel aldaar gemaakt en plaats het hier, anders gaat het verloren.

Als de 1e dag van de week, zondag voor ons, tevens de derde dag is van Jezus in het graf kunnen we daaruit opmaken dat de gebeurtenis van de 1e dag dood van Jezus geheel meegerekend wordt als een dag ongeacht op welk uur de gebeurtenissen plaatsvonden, we hebben voorbeelden in de bijbel

1 Koningen 22

1 En drie jaar lang bleven zij wonen zonder dat er oorlog was tussen Sy̱rië en Israël. 2 Nu gebeurde het in het derde jaar dat Josafat, de koning van Juda, voorts afdaalde naar de koning

van Israël. 3 Toen zei de koning van Israël tot zijn dienaren: „Weet GIJ feitelijk wel dat Ramoth-Gilead aan ons toebehoort?

Handelingen 10

01 In Cesarea nu was een zekere man genaamd Cornelius, een legeroverste van de Italiaanse afdeling, zoals deze werd genoemd,

02 een godvruchtig man en iemand die met zijn gehele huisgezin God vreesde, en hij schonk vele gaven van barmhartigheid aan het volk en zond voortdurend smekingen tot God op.

03 Zo omstreeks het negende uur van de dag zag hij duidelijk in een visioen een engel van God bij zich binnenkomen, die tot hem zei: „Cornelius!â€

04 De man staarde hem aan en zei, door vrees aangegrepen: „Wat is er, Heer?†Hij zei tot hem: „Uw gebeden en gaven van barmhartigheid zijn opgestegen als een gedachtenis voor het aangezicht van God.

05 Zend nu daarom mannen naar Joppe en ontbied een zekere Simon, die de bijnaam Petrus draagt. 6 Deze verblijft als gast bij een zekere Simon, een leerlooier, die een huis aan de zee heeft.â€

07 Zodra de engel die tot hem sprak, was weggegaan, riep hij twee van zijn huisknechten en een godvruchtig soldaat uit degenen die voortdurend bij hem waren,

08 en hij verhaalde hun alles en zond hen naar Joppe.

09 De volgende dag, dag 2 gaat in terwijl dezen hun reis vervolgden en de stad naderden, ging Petrus omstreeks het zesde uur het dak op om te bidden.

10 Maar hij werd zeer hongerig en wilde eten. Terwijl men [iets] bereidde, geraakte hij in trance,

11 en hij zag de hemel geopend en een soort vat neerdalen gelijk een groot linnen laken dat aan de vier uiteinden op de aarde werd neergelaten;

12 en daarin bevonden zich allerlei viervoetige en kruipende dieren der aarde en vogels des hemels.

13 En er kwam een stem tot hem: „Sta op, Petrus, slacht en eet!â€

14 Maar Petrus zei: „In geen geval, Heer, want nog nooit heb ik iets gegeten wat verontreinigd en onrein was.â€

15 En de stem [sprak] wederom tot hem, voor de tweede maal: „De dingen die God heeft gereinigd, moogt gij niet langer verontreinigd noemen.â€

16 Dit gebeurde een derde maal, en onmiddellijk werd het vat in de hemel opgenomen.

17 Terwijl nu Petrus bij zichzelf in grote verlegenheid verkeerde wat toch wel de betekenis mocht zijn van het visioen dat hij had gezien, zie! daar stonden de mannen die door Cornelius waren gezonden en navraag hadden gedaan naar het huis van Simon, aan de poort.

18 En zij riepen en informeerden of Simon, die de bijnaam Petrus droeg, daar als gast verblijf hield.

19 Terwijl Petrus nog over het visioen nadacht, zei de geest: „Zie! Drie mannen zoeken u.

20 Sta echter op, ga naar beneden en reis, zonder ook maar enigszins te twijfelen, met hen mee, want ik heb hen gezonden.â€

21 Petrus ging dus naar beneden, naar de mannen, en zei: „Ziet! Ik ben degene die GIJ zoekt. Wat is de reden waarom GIJ hier zijt?â€

22 Zij zeiden: „Cornelius, een legeroverste, een rechtvaardig en godvrezend man, over wie door de gehele natie der joden een goed bericht wordt uitgebracht, heeft via een heilige engel goddelijke instructies ontvangen u bij zich thuis te laten komen en te horen wat gij allemaal te zeggen hebt.â€

23 Hierop nodigde hij hen binnen en bewees hun gastvrijheid. De volgende dag dag 3 gaat in stond hij op en ging met hen weg, en sommigen van de broeders uit Joppe gingen met hem mee.

24 De dag daarna dag 4 gaat in ging hij Cesarea binnen. Cornelius verwachtte hen natuurlijk en had zijn bloedverwanten en intieme vrienden bijeengeroepen.

25 Toen Petrus binnentrad, kwam Cornelius hem tegemoet, viel aan zijn voeten neer en bracht hem hulde.

26 Maar Petrus richtte hem op en zei: „Sta op, ikzelf ben ook een mens.

27 En terwijl hij zich met hem onderhield, ging hij naar binnen en vond er veel mensen bijeen,

28 en hij zei tot hen: „GIJ weet zeer goed dat het voor een jood ongeoorloofd is zich bij iemand van een ander ras aan te sluiten of hem te naderen; nochtans heeft God mij getoond dat ik geen mens verontreinigd of onrein mag noemen.

29 Daarom ben ik, toen er om mij werd gezonden, ook werkelijk zonder bezwaar gekomen. Ik vraag dus naar de reden waarom GIJ mij hebt laten komen.â€

30 Daarop zei Cornelius: „Vier dagen geleden, - Cornelius rekende de gebeurtenis op de dag 1 ook mee - van dit uur af gerekend, was ik op het negende uur in mijn huis aan het bidden, en zie! een man stond voor mij in een schitterend gewaad

Voorbeelden uit de overige boeken

Genesis 42:17 Daarop stelde hij hen drie dagen lang te samen in verzekerde bewaring. 18 Daarna zei Jozef op de derde dag tot hen: „Doet dit en blijft in leven. Ik vrees de [ware] God.

Lukas 13:32 En hij zei tot hen: „Gaat aan die vos zeggen: ’Zie! Vandaag en morgen drijf ik demonen uit en verricht ik genezingen, en de derde dag zal ik klaar zijn.’ 33 Niettemin moet ik vandaag en morgen en overmorgen verder reizen, want het is niet toelaatbaar dat een profeet buiten Jeruzalem wordt omgebracht.

2 Samuël 1:1 Het geschiedde nu na Sauls dood, en toen David zelf van het verslaan der Amalekieten was teruggekeerd, dat David twee dagen te Ziklag bleef.

2 Nu gebeurde het op de derde dag dat, zie! daar kwam een man uit de legerplaats, bij Saul vandaan, met gescheurde kleren en aarde op zijn hoofd; nu geschiedde het dat hij bij David aangekomen, terstond ter aarde viel en zich neerwierp.

Ook Flavius Josephus hield zich aan deze regel

en ondernam hij in het zevende jaar van de regering van Hosea een veldtocht tegen Samaria. Omdat de koning hem de toegang tot de stad weigerde, ging hij over tot beleg. In het derde jaar slaagde hij erin zich met geweld van de stad meester te maken. Dat gebeurde in het negende jaar van de regering van Hosea.

Flavius rekende het 1e jaar (zevende jaar van Hosea) mee (7e 8e en 9e jaar = 3 jaar

Boek IX hoofdstuk 14 blz. 695

Figuurlijk en letterlijk

Bij zijn doop werd Jezus Christus door de geest verwekt, en op 16 Nisan 33, de dag van het jaar waarop de eerstelingen van de eerste graanoogst in het heiligdom voor het aangezicht van Jehovah werden aangeboden, werd hij uit de doden tot leven in de geest opgewekt. Hij wordt derhalve de eersteling genoemd en is in feite de eerste eersteling voor God...

Daar voor de joden de dag na zonsondergang begon en de volgende dag bij zonsondergang eindigde, begon 14 Nisan na zonsondergang. Op de avond nadat 13 Nisan was geëindigd, moest het Pascha gevierd worden. Aangezien de bijbel uitdrukkelijk zegt dat Christus het Pascha offer is (1Kor 5:7) en dat hij op de avond voordat hij ter dood werd gebracht het Paschamaal gebruikte, moet de dag van zijn dood op 14 Nisan gesteld worden, niet op een andere dag, om aldus het chronologisch verloop van de in de Wet verschafte afbeelding of afschaduwing nauwkeurig te vervullen.

Enige teksten ter bevestiging

Romeinen 11:16 Indien voorts [het deel dat wordt genomen als] eerstelingen heilig is, dan is ook de massa heilig; en indien de wortel heilig is, zijn de takken het ook.

1 Korinthiërs 5:7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat GIJ een nieuw deeg moogt zijn, zoals GIJ immers ongezuurd zijt. Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht.

1 Korinthiërs 15:20 Maar nu is Christus uit de doden opgewekt, de eersteling van hen die ontslapen zijn. 21 Want aangezien de dood door een mens is, is ook de opstanding der doden door een mens

Om kort te gaaN ook bij het aanbieden van het figuurlijke Pascha offer waren er 3 dagen betrokken maar ook geen letterlijk 3X24 uur

profetisch Pascha

14 Nisan offeren van een gaaf lam zonder gebreken waarbij de beenderen niet gebroken mochten worden

15 Nisan De eerste dag van het feest der ongezuurde broden was een sabbat

16 Nisan Op die dag moest de hogepriester „een schoof van de eerstelingen†van de gerstoogst nemen en die in het heiligdom „voor het aangezicht van Jehovah heen en weer bewegen†(Leviticus 23:5-12)

Typologisch Pascha

14 Nisan offeren van het lam Gods zonder gebreken zijn beenderen werden ook niet gebroken

15 Nisan De eerste dag van het feest der ongezuurde broden was een sabbat

16 Nisan op de dag van het jaar waarop de eerstelingen van de eerste graanoogst in het heiligdom voor het aangezicht van Jehovah werden aangeboden, werd hij uit de doden tot leven in de geest opgewekt. Hij wordt derhalve de eersteling genoemd en is in feite de eerste eersteling voor God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een inclusieve telling komt men inderdaad aan drie dagen :

Dag één : het laatste gedeelte van de vrijdag : tot zonsondergang

Dag twee : de sabbat : dit is van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang

Dag drie : de zondag in de vroege ochtend : dan is Jezus opgestaan .

De Joden berekenden hun dagen van zonsondergang tot zonsondergang .

Er zijn dus drie dagen waarop Jezus in het graf geweest is . In uren uitgedrukt kan dat iets geweest zijn van een (schatting) 34 uur in het totaal .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid