Spring naar bijdragen

Enge duisternis


Aanbevolen berichten

1361d1376667094-eu-headlight-vs-us-headlight-europe_from_space-dedbb.jpg

Europa bij nacht

Nee, het is niet zo heel moeilijk om Nederland te herkennen in deze afbeelding. Er is welhaast geen enkel echt donker plekje te vinden in ons land daar. Er zijn in Nederland misschien maar twee of drie plekken waar het echt donker is. Waar je niet het schijnsel van stadslicht in de hemel ziet en waar je geen lichtbronnen in de verte ziet. Plaatsen waar je ontdekt dat de hemel veel meer sterren heeft dan die drie of vijf die je normaal ziet.

Het duister is altijd al mysterieus en angstaanjagend voor de mens geweest, maar nu weten we het wel op heel effectieve wijze te verjagen. Met alle gevolgen van dien, want de mens heeft wel degelijk regelmatig echte, diepe duisternis nodig. God schiep het licht, maar Hij verjoeg de nacht niet. Met dikke gordijnen probeert men dan toch duisternis te zoeken in de slaapkamer, maar de echte, ongenaakbare duisternis blijft uit.

De mens heeft duisternis nodig om zich te kunnen verbergen, om rust te vinden. In het heilige der heilige van de oudtestamentische tempel was het ook donker. De hogepriester zag er niets, ook al niet door de wierook die hij er moest branden. Vele visioenen en godsspraken werden in de nacht gegeven en veel belangrijke bijbelse gebeurtenissen gebeurden ook ’s nachts of in het duister. In het duister van de nacht wordt de hemel geopend.

Johannes van het Kruis schreef ook over de nacht van het kruis. De nacht, waarin je niets van God ervaart, waarin je geen mooie gedachten meer hebt, maar enkel een leegte ervaart en een hevige dorst naar Hem. Hoe een tegenstelling met de moderne christen, die juist veelal de ervaring zoekt en zo de nacht wil ontwijken, haar zelfs als zwakheid ziet. Maar God verjoeg de nacht niet. Zij mag een plaats hebben in elke gelovige, net als de dag.

In veel slotkloosters wordt dan ook ’s nachts gebeden. Het is vaak het mooiste gebed van de dag. Geen drukte, geen meedogenloos daglicht, geen reppende fora en facebooks. Geen afleidende ervaringen of brandende gevoelens. Maar enkel stilte en leegte. Enkel verborgenheid en diepe rust. Enkel Gods liefde, die alle ervaringen te boven gaat. Het heilige der heiligen staat wagenwijd voor je open. Durf jij de nacht in te gaan en haar te beminnen?

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meestal bid ik als ik buiten ben, 's avonds laat als ik mijn paard ga verzorgen. Dan sta ik buiten aan onze wei en als ik opkijk, zie ik duizenden sterren. Zeker de laatste weken, de lucht is zo helder 's nachts en ik kan er minuten naar blijven kijken (tot de ezels beginnen te balken, dan is het weer reality check). Je beseft dan hoe enorm klein we zijn, hoe ongelooflijk het is dat wij hier op deze planeet staan, hoe gelukkig we mogen zijn om dat allemaal te mogen aanschouwen. Het is voor mij een moment van rust en intens geluk, en van oprechte nederigheid. Vooral dat laatste eigenlijk.

Met dat plaatje verbaas ik me trouwens over die blauwe verlichting in sommige landen, apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Durf jij de nacht in te gaan en haar te beminnen?

Ik voel een diepe liefde voor de nacht en geniet er intens van. Of dat nou een donder bos is, of in een prachtige binnenstad. Of in een vervallen industrie terrein.

Zo ben ik ook. De nacht is zonder twijfel mijn favoriete periode van de dag. :)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Donker is leuk, spannend, maar pikzwarte duisternis is vooral onhandig. Wij mensen zijn dagdieren, ons zicht is beter ontwikkeld dan onze reuk en gehoor en we hebben ook geen extra tastzintuigen zoals uitstekende snorharen of voelsprieten.

Ook in een natuurlijke situatie is er bijna altijd wel een beetje licht van de maan of de sterren. Als dat er niet is, kunnen we niet veel, behalve op 1 plaats blijven en slapen, of als we wakker blijven nadenken of mediteren. Waarbij ik zelf denk dat bij gebrek aan elke externe prikkel, al die gedachten uit de denker zelf voortkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een leuke foto 'Europa bij nacht'.

De duisternis kan eng zijn is mijn ervaring, oh de avond met een mooie sterren hemel prachtig. Ik zou dat wel eens willen zien in de woestijn, heeft één van jullie wel eens een nacht in de woestijn doorgebracht? (letterlijk?)

Mijn vader kreeg 2 jaar voor zijn overlijden Arteritis Temporalis en werd in een paar uur blind. Hij gaf het aan als 'een schuif die voor zijn ogen ging' hij zag niets meer.

En dan wordt het duister beangstigend, net als Dubito schrijft; mensen zijn geen nachtdieren wanneer het echt duisternis is dan zie je niets, nada. En of je dan rust vind??? :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wat een leuke foto 'Europa bij nacht'.

De duisternis kan eng zijn is mijn ervaring, oh de avond met een mooie sterren hemel prachtig. Ik zou dat wel eens willen zien in de woestijn, heeft één van jullie wel eens een nacht in de woestijn doorgebracht? (letterlijk?)

(

Ja, in Egypte, bij Luxor (Zuid Egypte). Je kon inderdaad een overdaad aan sterren zien, maar zelfs daar was het niet helemaal vrij van menselijk kunstlicht want we gingen niet verder dan een km of 15 van de stad. De strook groen land naast de Nijl is daar maar 5-10 kilometer breed en daarna zit je meteen tussen de rotsen. De woestijn is daar vooral gesteente, de echte zandwoestijn begint (denk ik) een heel eind verderop.

We gingen 's nachts wandelen en daarna om 4 uur in de ochtend naar de beroemde koningsgraven, daar kon je al heel vroeg 's ochtends in omdat het na 10 uur 's ochtends niet meer uit te houden is van de hitte. Toch was dit niet zo'n goed plan, want ik was toch wel erg moe en heb niet zoveel van de tombes gezien als ik zou willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid