Spring naar bijdragen

Herkomst naam


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag die mij een tijdje bezig houd.

Ik word binnenkort voor het eerst papa. Mijn vrouw en ik hebben diverse namen opgezocht en uiteindelijk op een naam gekomen. De betekenis van de deze naam is echt heel erg mooi alleen heb ik twijfels bij de herkomst.

Het is een Keltische naam. Nu is mijn vraag in hoe verre de herkomst belangrijk is bij een naam of gaat het alleen om de betekenis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op Credible, rickjee!

Ik heb een Germaanse naam. Nooit wakker van gelegen. De Kelten hebben overigens op prachtige wijze het christendom geadopteerd. Het kan goed zijn dat je Keltische naam een christelijke betekenis heeft :)

Oh, en natuurlijk gefeliciteerd met het feit dat je papa wordt! Lijkt me een zeer toffe ervaring :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

De betekenis van de naam lijkt me niet zo belangrijk (tenzij de betekenis uitgesproken negatief is).

Het is denk ik belangrijker om je kind een naam te geven die hem tijdens zijn leven zal helpen, in elk geval niet zal ondermijnen.

Een naam die zowel in Nederland als in het buitenland voor niet teveel opgetrokken wenkbrauwen zorgt maakt het leven van je kind een stuk makkelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij krijgen ook een kindje, over zo'n drie maanden, en hebben de naam ook al bedacht. We wisten al meteen welke namen we zouden willen. Pas daarna zijn we gaan kijken naar de betekenis. De jongensnaam heeft een hele mooie betekenis, maar de meisjesnaam had dat niet helemaal. Het wordt een jongen, maar als het een meisje was geworden, dan waren we toch voor de naam die we in gedachten hadden gegaan.

Er zijn veel namen die niet zo'n mooie betekenis hebben, maar die toch doodnormaal zijn. En qua achtergrond verschillen de namen ook heel erg. Lijkt me niets mis mee. Kies gewoon een mooie naam en het komt goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Rick,

Ik heb 2 dochters, Sandy(ik was vroeger verliefd op Olivia Newton John in de film Grease) en Selena, prachtige namen vinden wij, geen flauw idee wat ze betekenen.

Maar laat ik je waarschuwen voor de Kelten.

Het was een zeer bijgelovig volk, maar ook geweldadig volk (eigelijk een mengeling van volkeren die 1 taal spraken, het Keltisch).

Zij hebben wel grote invloed gehad op vele christelijke religies.

Wist je dat bijvoorbeeld het "christelijke" feest Halloween van de Kelten afkomstig is.

Chronologie:

VIJFDE EEUW V.CHR.

De Kelten vieren eind

oktober het feest

Samhain. Ze geloven

dat er dan meer geesten

en demonen op aarde

rondzwerven dan in

andere periodes.

EERSTE EEUW

De Romeinen veroveren

de Kelten en

nemen de spiritistische

rituelen van Samhain

over.

ZEVENDE EEUW

Paus Bonifatius IV stelt

naar verluidt de jaarlijkse

viering van Allerheiligen

in om martelaars te eren.

Allerheiligen (All Hallows’

Day) is een feestdag om overleden

heiligen en martelaars

te eren. Hallow is een oud

woord dat „heilige†betekent.

De avond ervoor werd All

Hallow Even genoemd, wat later

verkort werd tot Halloween.

ELFDE EEUW

Allerzielen wordt ingesteld

op 2 november om

de doden te herdenken.

De vieringen rond Allerheiligen

en Allerzielen

worden Hallowtide

genoemd.

ACHTTIENDE EEUW

De naam van de feestdag,

Hallowe’en (Hallow

Evening), wordt geschreven

als Halloween.

NEGENTIENDE EEUW

Duizenden mensen emigreren

van Ierland naar de

Verenigde Staten en nemen

Halloweengebruiken mee.

Na verloop van tijd worden

die gecombineerd met

vergelijkbare gebruiken

van immigranten uit Groot-

Brittannië, Duitsland, en

ook uit Afrika en andere

werelddelen.

TWINTIGSTE EEUW

Halloween wordt overal

in de Verenigde Staten

een populaire feestdag.

EENENTWINTIGSTE

EEUW

Halloween wordt steeds

commerciëeler en groeit

uit tot een feest waar

miljarden dollars in

omgaan.

Beware of the Kelts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hi Rick,

Ik heb 2 dochters, Sandy(ik was vroeger verliefd op Olivia Newton John in de film Grease) en Selena, prachtige namen vinden wij, geen flauw idee wat ze betekenen.

Maar laat ik je waarschuwen voor de Kelten.

Het was een zeer bijgelovig volk, maar ook geweldadig volk (eigelijk een mengeling van volkeren die 1 taal spraken, het Keltisch).

Zij hebben wel grote invloed gehad op vele christelijke religies.

Wist je dat bijvoorbeeld het "christelijke" feest Halloween van de Kelten afkomstig is.

...

Beware of the Kelts.

Hi Eclammers. Je bijdrage doet vermoeden dat je ook tot een "zeer bijgelovig volk" behoort...

Moeten Germaanse namen ook vermeden worden omdat die Germanen in Wodan geloofden? En "christelijke" namen omdat die "lui uit de Christenheid" er "afgodische" praktijken op na houden?? Zo lust ik er nog wel een paar!!!

Nee: als het een jongen is, dan kunnen we hem alleen William noemen. Of Charles... :#

(o nee... dat zijn ook namen uit dat "(k)oude Noorden"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sandy en Selena zijn mooie namen.

Verder doet je verhaal inderdaad wat bijgelovig aan eclammers. Het huidige Halloween heeft niks met Samhain te maken, noch met heiligen. Het is een verkleedfeest met snoep. Vergelijkbaar met Sint-Maarten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag die mij een tijdje bezig houd.

Ik word binnenkort voor het eerst papa. Mijn vrouw en ik hebben diverse namen opgezocht en uiteindelijk op een naam gekomen. De betekenis van de deze naam is echt heel erg mooi alleen heb ik twijfels bij de herkomst.

Het is een Keltische naam. Nu is mijn vraag in hoe verre de herkomst belangrijk is bij een naam of gaat het alleen om de betekenis?

ben je er al uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid