Spring naar bijdragen

Dik boek


Aanbevolen berichten

Je krijgt een mooie baan aangeboden en neemt deze dan ook aan. Het werk is prachtig, zo lijkt het, maar meteen de eerste dag geeft je chef je al een pittige opdracht. Hij geeft je een boek van zo’n honderdtwintig bladzijden en vraagt je om deze uit te lezen. Dat vind je prima, maar hij zegt er wel bij dat je het boek morgen al uitgelezen moet hebben. En je moet er ook je eigen commentaar bij geleverd hebben, het liefst zo onderbouwd mogelijk.

Het is echter geen gemakkelijk boek. Het staat bomvol vaak tegenstrijdige informatie en het springt van de hak op de tak. Mocht het je echter toch lukken om het uit te krijgen en er een gedegen reactie op te schrijven, dan geeft je chef morgen nog zo’n boek. Met weer de opdracht het de volgende dag uit te lezen en te becommentariëren. En zo krijg je elke dag een boek, terwijl je ook gewoon moet blijven werken. Een boek niet uitlezen betekent ontslag.

Hoe lang denk je dat het zal duren voordat je helemaal gek wordt van de stress en de uitputting? Toch is dit iets wat veel mensen dagelijks doen, met zichzelf als de chef. Per dag, zo hoorde ik eens, krijgen we namelijk ongeveer honderdtwintig pagina’s aan informatie binnen. Door televisie, internet en haar social media, reclameborden, gesprekken, verkeersborden, boeken, etc. Geen wonder dat zoveel mensen gestrest raken en weinig echte rust vinden.

Het reformatorisch dagblad houdt elke zondag een sympathieke actie: ze gooit dan de website dicht vanwege de zondagsrust. Sommigen vinden dat nogal bekrompen, maar ik begrijp het wel. Eén dag even geen nieuws, geen social media, geen reclame, maar enkel bezig zijn met gebed, Schrift en de mensen om je heen. Even één dag complete rust, verstoken van al die “belangrijke†informatie. Het kan nog weleens heel gezond zijn.

Sowieso is het goed om eens kritisch te overwegen welke informatie je nu echt nodig hebt. In feite hoef je alleen maar hetgeen te weten wat jou direct persoonlijk raakt. Je hoeft niet elk nieuwsfeitje en ook zeker niet elke opinie te weten, laat staan overal een mening over te hebben. Dat boek kan echt zeker meer dan de helft dunner. Heb je zomaar ineens veel meer tijd over voor echt belangrijke zaken. Voor het dagelijks gebed bijvoorbeeld.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het betekent wel dat je op je dag van reflectie niet bij deze info kan. Van al die info van 7 keer 120 pagina's (want op zondag komt er ook genoeg binnen, en anders heb je maandag 240) zitten er dingen bij die de rust van een zondag eens goed kunnen gebruiken.

Maar ik heb een tip voor diegenen die zich niet op zondag in hun ontwikkeling willen beperken: Als je door de week iets tegenkomt op refdag, doe dan even bestand->pagina opslaan als. Dan hoef je je niet te laten betuttelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het betekent wel dat je op je dag van reflectie niet bij deze info kan. Van al die info van 7 keer 120 pagina's (want op zondag komt er ook genoeg binnen, en anders heb je maandag 240) zitten er dingen bij die de rust van een zondag eens goed kunnen gebruiken.

Maar ik heb een tip voor diegenen die zich niet op zondag in hun ontwikkeling willen beperken: Als je door de week iets tegenkomt op refdag, doe dan even bestand->pagina opslaan als. Dan hoef je je niet te laten betuttelen.

Als je de datum op je computer even instelt op een andere dag dan zondag kun je ook gewoon op die site komen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Af en toe rust nemen en niet alles te willen weten, dat kan wel goed zijn. Waar ik moeite mee heb, is dat je (bijv. vanuit het RD, maar ik proef het ook een beetje in dit stukje), wordt verteld hoe je die rust moet nemen.

1. Het verschilt per persoon hoe je contact met God zoekt. De stilte zoeken, naar de kerk gaan, bidden, Bijbel lezen, dat kan allemaal goed zijn. Maar soms vind ik daar God niet en heb ik meer aan een goede film. Of heb ik meer aan een goed artikel in de krant.

2. Voor mij kan ontspannen ook betekenen dat ik lekker op internet rondkijk en (soms compleet zinloze) informatie tot me neem. Vraag me niet waarom, maar soms vind ik dat een bijzonder prettige tijdsbesteding.

3. Je hoeft misschien niet alles te willen weten, maar per persoon en per beroepsgroep verschilt het wel hoeveel je moet weten. Voor mij is het toch wel belangrijk dat ik het maatschappelijk debat volg.

4. Het verschilt per persoon wanneer je rust kan/moet nemen. Een van de redenen waarom ik vaak zondag mijn huiswerk maakte en studeerde, is omdat ik de volgende dag weer naar school moest. En als ik dan een repetitie op maandag had, wilde ik op zondag op zijn minst nog stof doornemen. Wat dat betreft was zaterdag voor mij soms meer een rustdag dan zondag.

En nog steeds vind ik het soms fijner om op zondag thuis te werken en neem ik mijn rust op een ander moment.

Mensen zijn heel verschillend, en God werkt dan ook op heel verschillende manieren. Wat te vaak gebeurt, is dat mensen wordt opgelegd hoe ze contact met God moeten hebben. Wat je dus ook niet moet doen, is algemene uitspraken doen over hoe mensen hun tijd met God moeten indelen, hoe ze hun rust moeten pakken en wanneer ze dat moeten doen. Want dan is de zondag helemaal geen rustdag meer, maar een vreselijke irritante dag waarop mensen zich gestrest voelen omdat ze per se hun dag zo en zo moeten indelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat probeer ik ook niet. Ik geef alleen aan dat je niet álles hoeft te weten, dat je "het boek" het beste zo dun mogelijk kunt houden. Natuurlijk hoef je niet geheel onwetend te zijn en zul je ook vakkennis op moeten doen. Maar het is goed om jezelf niet te overvragen en regelmatig even vrij te zijn van al die informatie en al het nieuws. Dat kan op zondag, dat kan op een dagelijks moment zijn, wat je het beste past. Het is goed om af en toe even afstand te nemen van alle drukte, zodat je ook helder van geest kunt blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het probleem niet zo. Haar doelgroep kan het vast en zeker erg waarderen en voor de rest van de mensheid zijn er legio andere kranten en nieuwsbronnen om op zondag te raadplegen. Als symbool voor de zondagsrust is het mijns inziens prima geslaagd, los van hoe je zelf verder over de zondagsrust denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld. Of dat je besluit om bijvoorbeeld alleen het journaal te kijken voor je nieuwsvoorziening. Of dat je elke dag maar heel kort op Facebook of Twitter gaat, buiten de nodige zakelijke contacten voor werk of school. Of dat je matigt in televisiekijken en enkel programma's kijkt die je echt interessant en zinvol vindt. Je kunt zelfs nog besluiten om een tijdje geen nieuwe boeken, muziek of films aan te schaffen, maar om gewoon eens alleen hetgeen te lezen, luisteren of te kijken wat je al hebt. En wat ook een goede gewoonte kan zijn, is om tijdens het gebed of de stille tijd het mobieltje uit te zetten, misschien zelfs eens tot een half uurtje na de stille tijd.

Er zijn dus verschillende manieren om meer rust voor jezelf te creëren, om jezelf niet te overladen met allerlei informatie waar je uiteindelijk toch niets mee kunt. Want al die prikkels maken je veel meer gespannen en geven veel meer stress, ook al merk je dat in eerste instantie misschien niet eens. Ik heb weleens horen zeggen dat wij mensen eigenlijk biologisch gezien helemaal niet gebouwd zijn voor het snelle, drukke leven in de eenentwintigste eeuw. En het zou me niets verbazen als dat inderdaad het geval zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede punten Robert. Ik merk bij mezelf dat ik een behoorlijke social media-junk kan zijn. Ik ben al blij dat ik geen internetabonnement heb (volgende maand wel :E). Gek genoeg volg ik het nieuws niet zo. Wel kan ik op twitter en facebook allemaal nutteloze en interessante informatie aanklikken. Zodat je van alles een beetje weet. Even afstand nemen van het hele gebeuren is dan om de zoveel tijd wel prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid