Spring naar bijdragen

Topics met een bijbelse basis!


Aanbevolen berichten

De bijbel...

Als het om Gods Woord gaat, is de bijbel de enige bibliotheek die je kunt vertrouwen. Maar... waar gaat de bijbel eigenlijk over? En... wanneer is iets bijbels en wanneer niet?

De bijbel vertelt verhalenderwijs hoe God in relatie tot de mens staat en andersom. Het legt uit wat voor plan God met Israël had en heeft en hoe de christelijke gemeente is ontstaan. Het geeft op alle levensvragen antwoord. Waarom leven wij hier op aarde? Wie heeft alles gemaakt? Waar komt het kwaad vandaan? Is er leven na de dood?

Het bijzondere van de bijbel is dat God het ook gebruikt om tot mensen te spreken. Hier en daar hoor je over "bijbelwonderen": iemand slaat zomaar de bijbel open en komt "toevallig" bij een stuk tekst die nu nét op zijn leven slaat... Niet zomaar een boek dus, die bijbel.

Interessant is om eens te bekijken wat de bijbel niet is en waar de bijbel niet over gaat. De bijbel is geen wetenschappelijk document en ook geen puur geschiedkundig document. De bijbel legt niet precies uit hoe alles precies in elkaar steekt en hoe God Zijn wonderen precies verrichtte. Het zegt alleen dát iets er is en dát God schiep of deed, maar niet hóé.

De kracht van de bijbel ligt ook in het feit dat je door al die verhalen, liederen, gebeden, gedichten, preken en spreuken God kunt leren kennen en wat Zijn wil en beleid is voor jou, voor de gemeente, voor Israël en voor de wereld. Je kunt er voor je christelijk leven veel uit halen, maar... wanneer ben je dan onbijbels bezig?

Iedere christen gelooft in enkele basispunten die ondiscutabel zijn. Je zou ze de basisdogma's kunnen noemen, waarin iedere christen moet geloven om christen te zijn. Daarnaast zijn er een heleboel waarheden uit de bijbel te halen die wél discutabel zijn.

De bijbel is een heel oud boek en daarom voor verschillende interpretaties vatbaar. Hoe weet je dan dat de ene interpretatie de juiste is en de andere niet? Wel, dat weet je eigenlijk nooit echt zeker. Je kunt er dichtbij komen, maar de perfecte interpretatie kan alleen door de auteurs worden gegeven. En die leven niet meer hier op aarde.

Wat is bijbels? Iedere kerk pretenteert de ware uitleg te hebben. Dus zijn er in ieder geval een heleboel ware uitleggingen in omloop. En de ene kerk zegt nóg bijbelser te zijn dan de andere. Wie heeft er nu gelijk dan? En is er überhaupt sprake van maar één mogelijke uitleg?

Het valt ook op dat verschillende kerken of christenen die de bijbel heel letterlijk willen nemen tóch ieder met een andere leer komen. Voorbeeld: de user Gerard hier wil met zijn groepje vrienden de bijbel heel letterlijk nemen (als ik me niet vergis). Maar de orthodox-gereformeerde kerk wil dat ook. Tóch komen beiden met een andere leer. Neemt de ene de bijbel dan letterlijker dan de andere? Dat lijkt mij toch niet. Krijgen we die discussie weer.

De jongere kerken hebben daarom ook niet zoveel dogma's meer. De baptisten doen er al helemáál niet aan en de Vergadering der Gelovigen weigert zich ook als zodanig te organiseren. De meeste, meer evangelische, gemeenten hebben enkele geloofspunten en daarmee uit.

Het zijn voornamelijk de protestanten, de katholieken en de orthodoxen die een woud aan dogma's en verplichte leerstellingen kennen. Maar het kerkelijk landschap bestaat beslist niet alleen uit deze drie denominaties! Er zijn véél meer kerken en gemeenten die graag back to basic willen en daar heel goed in slagen. Besef wel dat het mensenwerk is. Een gemeente die in elk geval probéért zo eenvoudig mogelijk te zijn, is al uitstekend bezig. Ook al zou het ze niet meteen lukken.

Wat is bijbels? Kinderdoop of volwassendoop? Vóór homofilie of tegen? Opname der Gemeente vóór de verdrukking of erna? Veel kerken hebben er bijbels onderbouwde antwoorden op en spreken elkaar tóch tegen. Blijkbaar laat de bijbel zich niet lenen voor één geloofssysteem, wat sommige sekten ook beweren. Blijkbaar is God veel ruimdenkender dan we denken. Maar ja, Hij is ook onnaspeurlijk wijs...

Enkele dogma's moeten we aanhouden. Voor de rest mogen we er over discussiëren en is het zaak altijd te redeneren aan de hand van de Schrift. Of, als de Schrift niet over een bepaald onderwerp gaat, zoals wetenschappelijke theorieen, aan de hand van goede bronnen. Maar ja, daarover kan ook weer gediscussieerd worden... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik snap precies wat je bedoeld. Soms is het een even wachten voor je een zinnige post ziet (van een christen dus puh2.gif), maar het is juist goed dat hier zo veel ongelovigen, dwalers en alles zitten. Mensen die de Bijbel of niet kennen, of niet geloven. Mensen die Jezus in zijn geheel verwerpen. Wie weet komen er dankzij onze antwoorden nog een keer tot geloof?

Maar inderdaad, bij sommige topics. Als christenen vragen stellen om op Bijbelse wijze geholpen te worden is het zwaar irritant als je ziet dat mensen juist dingen gaan roepen waarvan God in de Bijbel zegt dat het niet goed is. Ik ben wel eens bang dat mensen dan naar hen gaan luisteren, maar goed. Ik vertrouw erop dat de forumbazen de boel hier goed in de gaten houden.

Liefs,

Helena

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 10 april 2006 17:29:57 schreef Helena het volgende:

Ik snap precies wat je bedoeld. Soms is het een even wachten voor je een zinnige post ziet (van een christen dus
puh2.gif
), maar het is juist goed dat hier zo veel ongelovigen, dwalers en alles zitten. Mensen die de Bijbel of niet kennen, of niet geloven. Mensen die Jezus in zijn geheel verwerpen. Wie weet komen ze nog een keer tot geloof?

Maar inderdaad, bij sommige topics. Als christenen vragen stellen om
op Bijbelse
wijze geholpen te worden is het zwaar irritant als je ziet dat mensen juist dingen gaan roepen waarvan God in de Bijbel zegt dat het niet goed is. Ik ben wel eens bang dat mensen dan naar hen gaan luisteren, maar goed. Ik vertrouw erop dat de forumbazen de boel hier goed in de gaten houden.

Liefs,

Helena

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 10 april 2006 17:26:02 schreef gabriël het volgende:

wat denken jullie hiervan?

Gabriel, wat jij wilt vind je niet op een publiek forum, hoe graag je dat ook zou willen want we hebben alle soorten en smaken hier. Er zijn veel te veel tegenstellingen hier.

Het uitgangspunt in alles wat je zegt en doet zou Jezus moeten zijn.

Iedereen zou weer eens 1 Kor 8 moeten lezen, het gaat dan wel over het eten wat aan de afgoden geofferd is, maar laat zien hoe degenen die al standvastig zijn in het geloof zich tegenover broeders moeten gedragen, die nog zwak staan in het geloof. Ook hier draait het om de liefde voor de ander en niet om je eigen ik een schouderklopje te geven.

Groet,

Dave

PS : Ik ga het ook weer eens voor mijzelf lezen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een scala aan topics waar iedereen met wat voor argumentatie dan ook op reageerd. Ik ben alleen op zoek naar mensen die net als ik graag aleen met de bijbel als uitgangspunt willen discussieren, eventueel zou er een topic geopend kunnen worden, alleen voor deze mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom gabriël,

Het forum Bijbel is vooral ook voor zulke topics bedoeld. Daarin kun je met elkaar de bijbel induiken om nu eens precies te onderzoeken wat deze nou zegt in dat en dat bijbelgedeelte. In dat forum letten we iets scherper op bijbelse onderbouwingen.

Alleen houden we er ook rekening mee dat er christenen zijn die níét alleen de bijbel als uitgangspunt nemen, zoals bijvoorbeeld Rooms-katholieken. Ook zij hebben alle ruimte hier om vrij mee te praten over christelijke onderwerpen.

Ga er dus niet vanuit dat élke christen graag met je in discussie wil gaan met alléén de bijbel als enige gezagsbron. Ik denk ook niet dat je dat per se zou moeten willen, zolang deze christenen maar gewoon het algemeen christelijk geloof belijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op dinsdag 11 april 2006 17:35:33 schreef gabriël het volgende:

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een scala aan topics waar iedereen met wat voor argumentatie dan ook op reageerd. Ik ben alleen op zoek naar mensen die net als ik graag aleen met de bijbel als uitgangspunt willen discussieren, eventueel zou er een topic geopend kunnen worden, alleen voor deze mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 11 april 2006 17:57:59 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom gabriël,

Het forum Bijbel is vooral ook voor zulke topics bedoeld. Daarin kun je met elkaar de bijbel induiken om nu eens precies te onderzoeken wat deze nou zegt in dat en dat bijbelgedeelte. In dat forum letten we iets scherper op bijbelse onderbouwingen.

Alleen houden we er ook rekening mee dat er christenen zijn die níét alleen de bijbel als uitgangspunt nemen, zoals bijvoorbeeld Rooms-katholieken. Ook zij hebben alle ruimte hier om vrij mee te praten over christelijke onderwerpen.

Ga er dus niet vanuit dat élke christen graag met je in discussie wil gaan met alléén de bijbel als enige gezagsbron. Ik denk ook niet dat je dat per se zou moeten willen, zolang deze christenen maar gewoon het algemeen christelijk geloof belijden.

Daar kan je er ook nog bij stellen dat alléén de bijbel ook wel een hele ruime basis is. Harry Kuitert en Nico ter Linden gaan ook van de bijbel uit, maar ik zal het nooit met ze eens worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 11 april 2006 17:35:33 schreef gabriël het volgende:

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen een scala aan topics waar iedereen met wat voor argumentatie dan ook op reageerd. Ik ben alleen op zoek naar mensen die net als ik graag aleen met de bijbel als uitgangspunt willen discussieren, eventueel zou er een topic geopend kunnen worden, alleen voor deze mensen.

Zoals Robert stelt is daarvoor natuurlijk het subforum Bijbel bedoelt, om topics te openen en dan aan de hand van de Bijbel (of over de Bijbel) discussies te voeren.

Toch heb ik het idee dat het niet helemaal overkomt wat je bedoelt. Kan je misschien dat wat uitwerken en je bent (mits het er nog niet is knipoog_dicht.gif) natuurlijk vrij om een topic te openen over een onderwerp. Als je het in Bijbel zet is de aanname op zich wel dat er vanuit de Bijbel gewerkt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 23 april 2006 01:02:09 schreef Michiel het volgende:

Toch heb ik het idee dat het niet helemaal overkomt wat je bedoelt. Kan je misschien dat wat uitwerken...

Dat het niet overkomt heb ik inderdaad ook al gemerkt. Wat ik bedoel is dat bij een willekeurig onderwerp wordt gekeken naar wat de bijbel hierover zegt en niet wat iemand hier persoonlijk van vindt.

(dus geen wetenschappers die eerst de betrouwbaarheid van de bijbel willen verifieren, maar gelovigen die hier al vanuit gaan)

Het maakt dan niet uit of je katholiek of hervormd of Jehovah-getuige of vrijzinnig bent of wat dan ook bent, zolang je maar bereid bent om met argumenten te komen die rechtstreeks uit Gods Woord komen.

Mijn bedoeling was niet om een specifiek onderwerp te starten, maar eerst eens te kijken hoeveel mensen hier ook behoefte aan hebben.

Dus wil jij net als ik discussies aangaan(niet tegenover elkaar maar naast elkaar), laat dan een post achter in dit topic, met een korte uitleg. Wanneer je dit niets vindt mag je dat natuurlijk ook uitten.

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Gabriël,

Ik vind het een interssant idee. Ik wil graag ook discussieren met de bijbel als fundament en vind dat het uiteindelijk te vaak uitloopt op een discussie of de bijbel nu wel of niet waar is.

Zelfs zou ik graag willen praten over onderwerpen waar aangenomen wordt dat de bijbel waar is en dat we kunnen gaan discussieren over de interpretatie van de bijbel. Maar nu komt het. Er zijn velen op dit forum die de bijbel als waar zien, maar niet letterlijk willen interpreteren, dus schieten we uiteindelijk weinig op, tenzij je die ook als voorwaarde opneemt.

Daarnaast vind ik dat veel onderwerpen in het subforum 'bijbel' toch al best discussies zijn waarbij er alleen bijbelse argumenten gelden. Zie bijvoorbeeld het topic over de drie eenheid, of de doop in de heilige Geest. Wat dat aan gaat zou je dus moeten afvragen in welke discussies jouw voorstel wezenlijk verschil zou uitmaken voor de richting van de discussie...

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het op zich ook wel fijn om te discussieren op basis van de aanname dat de bijbel waar is. Aan de andere kant vind ik het niet helemaal eerlijk dat je op die manier mensen uitsluit die het hier niet mee eens zijn en misschien toch graag hun mening willen geven.

Maar als je vraagt naar argumentatie op basis van bijbelteksten (bij levi zie ik dat bijvoorbeeld erg vaak) dan krijg je dat ook wel. Dus ik zie het probleem niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 24 april 2006 13:18:49 schreef efgcap het volgende:

Er zijn velen op dit forum die de bijbel als waar zien, maar niet letterlijk willen interpreteren, dus schieten we uiteindelijk weinig op, tenzij je die ook als voorwaarde opneemt.

Lijkt me erg lastig. Ik ben nl. nog nooit iemand tegen gekomen die werkelijk de gehele bijbel letterlijk neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eduard

als er vanuit de bijbel voldoende aanwijzingen bestaan waarom iets niet letterlijk genomen dient te worden, is dat een argument om iets symbolisch te zien. Een argument is hier niet dat het onmogelijk is dat Jezus over het water liep.

Veel dogma's zorgen er vaak voor dat de bijbel niet meer eerlijk gelezen wordt. Zie een van mijn andere post

In hoeverre de discussies werkelijk anders worden is inderdaad even afwachten, maar ik vind dit het proberen waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 24 april 2006 13:32:59 schreef hopeloos het volgende:

...de andere kant vind ik het niet helemaal eerlijk dat je op die manier mensen uitsluit die het hier niet mee eens zijn en misschien toch graag hun mening willen geven.

Ik denk dat deze mensen al genoeg ruimte hebben om hun geloof of ongeloof te uiten. Als ik in de koffiebar ineens aan kom zetten met allerlei bijbelteksten wordt dat volgens mij ook niet zo gewaardeerd.

Quote:
Maar als je vraagt naar argumentatie op basis van bijbelteksten ... dan krijg je dat ook wel. Dus ik zie het probleem niet helemaal.

dus ik kan ook op jou rekenen als er een topic wordt gestart? big-smile.gif

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het een Bijbels onderwerp is, ja uiteraard. Is het een ethisch onderwerp dan is er vaak al een dosis inlegkunde nodig om bepaalde teksten te gebruiken, en viert biblicisme vaak hoogtij.

Kortom, het lijkt mij heel goed om de Bijbel als (enige) uitgangspunt in bepaalde topics te hebben. Maar (en een grote) als iedereen het eens is, en de Bijbel de enige basis is dan zijn het meer groepsgesprekken waarop iedereen ja en amen zegt. Discussie betekend stuk-slaan, discussie kan niet als je het allemaal eens bent. Discussie en opbouw van je geloof sluiten elkaar niet uit.

Open een mooi topic zou ik zeggen, dan zullen we zien hoe het gaat. (overigens heb ik de pest aan mensen die alleenmaar smijten met Bijbelteksten als argumentatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 24 april 2006 13:56:28 schreef gabriël het volgende:

Ik denk dat deze mensen al genoeg ruimte hebben om hun geloof of ongeloof te uiten. Als ik in de koffiebar ineens aan kom zetten met allerlei bijbelteksten wordt dat volgens mij ook niet zo gewaardeerd.

puh2.gif Daar heb je dan ook wel weer gelijk in. Ik ben benieuwd waar je mee aan komt zetten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 24 april 2006 13:32:59 schreef hopeloos het volgende:

Ik vind het op zich ook wel fijn om te discussieren op basis van de aanname dat de bijbel waar is. Aan de andere kant vind ik het niet helemaal eerlijk dat je op die manier mensen uitsluit die het hier niet mee eens zijn en misschien toch graag hun mening willen geven.

Vind ik niet als het uitgangspunt is dat je in de bijbel gelooft. Doe je dat niet, blijf dan buiten deze discussie of geef je eigen mening in de desbetreffende andere forums die hiervoor zijn ingericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 24 april 2006 15:55:27 schreef Raido het volgende:

Ik niet, want juist die heidenen (
knipoog_dicht.gif
) maken de discussie scherp. Als hun er niet zijn, is jou visie ook niets; alles heeft zijn tegenpool nodig.

Het is inderdaad goed om scherp gehouden te worden, maar volgens mij word je nog scherper, door opmerkingen van iemand die zijn wijsheid van Gods Geest ontvangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gorthaur: Je begrijpt wel wat ik bedoel toch? Natuurlijk moet je de hele bijbel niet 100% letterlijk nemen, maar ik ben persoonlijk tegen een allegorische kijk op de bijbel, dat probeer ik aan te geven.

Quote:
Op maandag 24 april 2006 15:55:27 schreef Raido het volgende:

Ik niet, want juist die heidenen (
knipoog_dicht.gif
) maken de discussie scherp. Als hun er niet zijn, is jou visie ook niets; alles heeft zijn tegenpool nodig.

Idd, maar binnen bijbelgetrouwe christenen zijn er genoeg verschillende meningen om er een interessante discussie van te maken....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Omdat ik van mening ben dat het meer met dit topic te maken heeft dan de geboden link, ga ik maar in mijn eigen topic verder.

Beste credible-ers,

De laatste tijd lijkt het erop dat credible niet meer een algemeen christelijk forum is waar je opgebouwd kunt worden of anderen kunt bemoedigen. Wat mij de laatste tijd erg opvalt is dat credible steeds vaker een discussieforum is tussen Rooms Katholieken en de rest.

Nu begrijp ik dat je als katholiek de overtuiging hebt dat een christen pas goed bezig is als hij/zij zich aansluit bij de Roomse kerk. Toch denk ik dat als iemand bijvoorbeeld vraagt naar de wil van God in zijn leven, dat er meer te zeggen is dan: "Sluit je aan bij de Kerk".

Wat de Kerk leert zegt mij helemaal niets, ik geloof dat wat er in de bijbel staat niet door traditie hoeft te worden uitgelegd. Aan de andere kant heeft een Rooms katholiek niets aan de uitspraak, 'wat ik hier beweer, lees ik in dit schriftgedeelte'.

Mijn vraag is of meerdere mensen dit herkennen zo ja, heb je hier een oplossing voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 12 februari 2007 13:50:06 schreef gabriël het volgende:

Wat de Kerk leert zegt mij helemaal niets, ik geloof dat wat er in de bijbel staat niet door traditie hoeft te worden uitgelegd. Aan de andere kant heeft een Rooms katholiek niets aan de uitspraak, 'wat ik hier beweer, lees ik in dit schriftgedeelte'.

Hoe ga jij dan om met het feit dat je in de Bijbel kunt lezen dat de Kerk het Lichaam van Christus is..?

Hoe ga jij dan om met het feit dat Jezus Zijn discipelen het leergezag gaf..? (laatste verzen Matt. 28)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid