Spring naar bijdragen

De wet en de liefde


Aanbevolen berichten

In Kolossenzen twee wordt nota bene tot tweemaal toe gespecificeerd dat het Paulus om de geboden en leringen der mensen gaat. Dat is ook voor sabatten (het staat er in meervoud, dus het hoeft niet eens te slaan op de wekelijkse sabbat, maar kan slaan op de grote feestdagen "sabbat-in-meervoud genoemd") relevant want die kun je in die tijd niet benoemen zonder de joodse opsmuk. Want zonder die opsmuk bestond de sabbat niet eens. Met de Mozaitische wetten erbij, was het dus volstrekt betekenisloos om over de sabbat te spreken in een nieuw-christelijk verband, Waarbij temeer geldt dat de sabbat een verbondsdag is, en dus onmiddellijk het punt van besnijdenis een issue wordt.

Wat Bernard en jij laten liggen, is dat de Sabbat hier een schaduw wordt genoemd.

Maar waarvan is de sabbat een schaduw? Van de rust waarin God ons brengt. De rust, dat is niet het beloofde land (Hebr 4). De rust is de nieuwe aarde. Als je door Christus een nieuwe schepping bent, leef je al volgens die rust. Zeven dagen rust per week. Zeven dagen gewijd aan God. Ben je dan in overtreding? De wet spreekt alleen van de 7e dag. Ben je in overtreding als je de 1e tot en met de 6e dag ook rust? Zie ook Matteus 12. De sabbat is een dag om wél te doen.
Dat is wel een heel grote hink-stap-sprong! Want zoals je zelf zegt is de rust de nieuwe aarde. Volgens die nog toekomstige rust kun je niet leven. Want je kunt wel rusten van werking van de wet, maar je lichaam kan dat niet. Er zal dus nog werk te verrichten blijven om de rust nog in te gaan die nog overblijft om nog in te gaan. Een wedren moet gelopen worden en een wapenrusting aangemeten en een Sion nog tegemoetgetreden. Net zoals de joden in Israël reeds de rust ingegaan waren en nog een rust om in te gaan overhielden, zo zijn ook de christenen een koninkrijk ingegaan, om nog een rust over te houden waarin zij nog gaan zullen. Het sabbatsgebod heeft derhalve nog steeds geestelijke werking als vieringsmoment van wat komen gaat.
Het leven van een christen kent altijd de tweeslag: het al gerealiseerd zijn en het nog niet. Net als dat op Golgotha het oordeel over de wereld heeft plaatsgevonden, maar dat er ook nog een dag van oordeel resteert. Christenen hebben in de nieuwheid van het leven te wandelen.

En dan is ten tweede heel goed dat je opmerkt dat je meer dan 1 dag zult rusten, Immers het is een geestelijke zaak, en zoals een priester ook dagelijks in dienst van God staat zo staat ook een christen in dienst van God. Echter er zijn onderscheidenlijke diensten. Door nu te stellen dat er een algemene wet geldt van 7 daagse rust, leg je een klem en een claim op het leven die ik denk verder gaat dan menselijkerwijs opgebracht kan worden.

Je legt me woorden in de mond, ik stel geen algemene wet. En verder zeg je het goed: de gerechtigheid van boven waarmee we worden bekleed zal geen mens kunnen opbrengen.
Monniken, dominees, priesters, evangelisten, vrijwilligers, verzorgenden uit missie, opbouwenden uit missie, het zijn voorbeelden van het priesterschap van God. Maar wat met de rest van de bevolking? En wat het nog meer onwaarschijnlijk maakt om een zevendaagse rust te houden, is dat als je het werkelijk zou doen, er geen hoogtepunten van gemeenschapsoefening meer zijn met God. Dat hoeft ook niet, maar God zelf heeft een orde ingesteld waarbij nadrukkelijk een bepaalde orde van inrichting is met hoogtepunten. Ik vind dus je lat hoger dan iha als nuttig en geestelijk wenselijk wordt geacht.
Als het hele leven geheiligd is, ja dan blijft er in die zin niets over van hoogtepunten. Ook het leven van de loonslaaf is geheiligd.

Maar hoogtepunten zijn bijvoorbeeld Doop en Avondmaal en sowieso de wekelijkse samenkomsten.

Waarbij ik opmerk dat ik het wel heel mooi vind, maar in de praktijk helemaal niets zie van een dergelijk hoge morele inrichting van de week. Ik ken geen enkele kerk waar ze dagelijks erediensten houden. Heeft ook niemand tijd voor. En de zaterdag die al helemaal vrij gesteld is van overheidswege en traditie, die wordt in geen enkele kerk gebruikt als tweede eredienstdag. Dus ik vrees dat dit heel erg mooi voorgestelde plaatje alleen nuttig is om niet die zes andere dagen te verhogen, maar juist uitsluitend om die ene zevende dag te verlagen! Ik zal er nu niet over uitwijden, maar ik denk dat dit laatste bewijsbaar is.

Zolang je in termen van "hoge morele inrichting" blijft denken, zal je dit niet kunnen begrijpen.
Nee; maar de zonen zullen de wil van de vader plaatsen in een context van de toekomst waarin zijzelf zullen regeren, en zij zullen dus de wil van de vader naar de geest hanteren en niet naar de letter. Een knecht handelt naar bevelen, want hij werkt voor een ander en vertrekt op zijn tijd. Maar een zoon werkt alsof de vader in zijn hart is, en de zoon voldoet de wil van de vader naar gesteldheid van hartelijke opvolging.

Of ook: Bij de knecht telt niet wat in het hart leeft, maar wat uit zijn handen komt. En bij de zoon telt niet wat uit zijn handen komt, maar wat in het hart leeft.

Naar de geest: dat is begrijpen wat de achtergrond en reikwijdte van de geboden. Wie niet weet wat hij doet, kan het beste de gebruiksaanwijzing volgen. Maar wie uitstekend op de hoogte is, kan het waarschijnlijk beter doen, omdat de bedoeling duidelijk is.

Als ik iemand de weg moet wijzen, dan kan ik me het beste aan de gebaande wegen houden met duidelijke herkenningspunten en richtingwijzers. De weg binnendoor is te moeilijk, dan verdwaal je gemakkelijk. Of ik moet iemand meesturen. Gelovigen hebben de Heilige Geest gekregen die meegaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Liefde is de vervulling van de wet en de profeten.....

(Mattheüs 22:36-40) . . .„Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?â€â€ƒ

37 Hij zei tot hem: „’Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 38 Dit is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’ 40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

Jezus gaf t.o.v. de Mozaïsche wet een nieuw gebod, namelijk die van liefde.....

(Johannes 13:34, 35) . . .Ik geef U een nieuw gebod, dat GIJ elkaar liefhebt; net zoals ik U heb liefgehad, dat ook GIJ elkaar liefhebt. 35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.â€

Ware goddelijke liefde (zoals God en Jezus ons dat hebben getoond) overwint alles....

(1 Korinthiërs 13:8) De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid