Spring naar bijdragen

Christelijke moraal


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Topic afgesplitst van Wonderen/mirakels. Hier verder over de christelijke moraal.


En zeker de christelijke moraal is er één die altijd oog heeft gehad voor de zwakkere in de samenleving.


Kan iemand uitleggen wat nu precies 'de' christelijke moraal is? Hier kunnen ze er ook al niet echt uitkomen?
Link naar bericht
Deel via andere websites
En zeker de christelijke moraal is er één die altijd oog heeft gehad voor de zwakkere in de samenleving.

Kan iemand uitleggen wat nu precies 'de' christelijke moraal is? Hier kunnen ze er ook al niet echt uitkomen?

Is 'Heb je naaste lief als jezelf' precies genoeg? :#

Waarbij ik liefhebben zie als het belang van de ander hoger achten dan je eigen belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is 'Heb je naaste lief als jezelf' precies genoeg? :#

Waarom is dat specifiek christelijk?

Waarbij ik liefhebben zie als het belang van de ander hoger achten dan je eigen belang.

Dus als het in het belang van de aanstaande moeder (eventueel een economisch belang) is om een abortus te laten doen moet iedereen dat hoger achten dan zijn eigen belang?

(om het maar even sterk aan te zetten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is 'Heb je naaste lief als jezelf' precies genoeg? :#

Waarom is dat specifiek christelijk?

Het is christelijk, omdat Christus het zegt. Daarmee sluit ik op geen enkele manier uit dat andere mensen soortgelijke dingen hebben gezegd. Alleen maar mooi als andere mensen op onafhankelijke wijze tot hetzelfde punt komen. ;)

Waarbij ik liefhebben zie als het belang van de ander hoger achten dan je eigen belang.

Dus als het in het belang van de aanstaande moeder (eventueel een economisch belang) is om een abortus te laten doen moet iedereen dat hoger achten dan zijn eigen belang?

(om het maar even sterk aan te zetten)

De verantwoordelijke kiest. In het geval van deze moeder, is het de moeder die kiest. De christelijke moraal zegt dan dat het goed is dat de moeder niet kiest in haar eigen belang, maar in het belang van haar kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De christelijke moraal zegt dan dat het goed is dat de moeder niet kiest in haar eigen belang, maar in het belang van haar kind.

Dat zal ze ook wel doen als het om een 'kind' gaat.

Je kunt ook kiezen in het belang van iemand die nog geen kind is. Zo wordt een ongeboren kind in het erfrecht als reeds geboren beschouwd, wanneer dat erfrechtelijk in zijn voordeel zou zijn. Wanneer ouders een babykamer inrichten, doen ze dat met het oog op hun kind. Technisch gezien is het wellicht niet meer dan een hoopje cellen, maar het zal een kind zijn dat geboren wordt. Je kunt dus ook keuzes maken in het belang van dat kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is 'Heb je naaste lief als jezelf' precies genoeg? :#

Waarom is dat specifiek christelijk?

Waarom moet het specifiek christelijk zijn? Daar vroeg je niet om. Het is één van de meest fundamentele kernwaarden van het christendom, het staat (met God liefhebben) aan de wortels van de hele christelijke ethiek, waar al het andere uit voort vloeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is 'Heb je naaste lief als jezelf' precies genoeg? :#

Waarom is dat specifiek christelijk?

Waarom moet het specifiek christelijk zijn? Daar vroeg je niet om. Het is één van de meest fundamentele kernwaarden van het christendom, het staat (met God liefhebben) aan de wortels van de hele christelijke ethiek, waar al het andere uit voort vloeit.

Die uitdrukking sloeg alleen op mede christenen, dat waren de naasten die hiermee bedoeld werden.

Een beetje een: eigen volk eerst oproep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die uitdrukking sloeg alleen op mede christenen, dat waren de naasten die hiermee bedoeld werden.

Een beetje een: eigen volk eerst oproep.

Nee dus, ik weet niet waarop je dat baseert?

Volgens mij kon je toen nog geen eens echt van christendom spreken, Jezus predikte dat aan de Joden.

Er werd ook gevraagd wie dan die naaste is (Lucas 10) Jezus antwoordde toen met de gelijkenis van de barmhartige sameritaan. Als je weet hoe Joden tegen Sameritanen aankijken dan lijkt me het nogal obvious dat het geen 'eigen volk eerst' betoog is. Nee, verre van zelfs.

Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die uitdrukking sloeg alleen op mede christenen, dat waren de naasten die hiermee bedoeld werden.

Een beetje een: eigen volk eerst oproep.

Nee dus, ik weet niet waarop je dat baseert?

Volgens mij kon je toen nog geen eens echt van christendom spreken, Jezus predikte dat aan de Joden.

Er werd ook gevraagd wie dan die naaste is (Lucas 10) Jezus antwoordde toen met de gelijkenis van de barmhartige sameritaan. Als je weet hoe Joden tegen Sameritanen aankijken dan lijkt me het nogal obvious dat het geen 'eigen volk eerst' betoog is. Nee, verre van zelfs.

Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Toch iets van Katholieken-Protestanten in het verleden hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die uitdrukking sloeg alleen op mede christenen, dat waren de naasten die hiermee bedoeld werden.

Een beetje een: eigen volk eerst oproep.

Nee dus, ik weet niet waarop je dat baseert?

Volgens mij kon je toen nog geen eens echt van christendom spreken, Jezus predikte dat aan de Joden.

Er werd ook gevraagd wie dan die naaste is (Lucas 10) Jezus antwoordde toen met de gelijkenis van de barmhartige sameritaan. Als je weet hoe Joden tegen Sameritanen aankijken dan lijkt me het nogal obvious dat het geen 'eigen volk eerst' betoog is. Nee, verre van zelfs.

Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Toch iets van Katholieken-Protestanten in het verleden hier?

Christenen zijn niet perfect en hebben het ook lang niet altijd perfect gedaan. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid