Spring naar bijdragen

Gereformeerde stromen


Aanbevolen berichten

Binnen het Nederlandse kerkelijke landschap hebben we heel wat Gereformeerd geschoelde stromingen die allemaal voortkomen uit de afscheiding van 1834. En via afscheiding en samenvoeging zijn we gekomen tot het landschap zoals we dat kennen op dit moment.

Een plaatje van wikipedia:

Gereformeerd.svg

Volgende week begint de synode van de CGK in Nunspeet. Er is een sterke bereidheid om meer samen te werken tussen de CGK en de Gereformeerde Bond binnen de PKN, zoals we kunnen lezen in het RD. Dit deed mij denken, is het mogelijk dat alle Gereformeerde stromen weer samen kunnen komen en door 1 deur gaan? Kunnen we meer dan alleen samenwerkingen opzetten tussen gemeenschappen? Of gaan we verder met splitsingen, zoals recent de splitsing in de GKv?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie wel veel samenwerkingen. Bijvoorbeeld een CKG en GKV die samen 1 kerk hebben, omdat ze in een bepaalde plaats te weinig mensen hebben voor twee losse kerken. En ik vind het ook wel logisch, want als buitenstaander vind ik die vrij veel op elkaar lijken. De NGK vind ik iets meer van die twee verschillen (vrouwen in het ambt, Opwekkingsliederen in de eredienst, enz). Maar volgens mij zijn alle gereformeerde kerken iets aan het veranderen en iets losser aan het worden, en door de secularisatie kunnen ze het niet meer maken om zich te isoleren van de rest. Dus het zou me niets verbazen als er in de toekomst meer samenwerkingen/fusies ontstaan. Alleen zie je ook vaak dat er met zo'n fusie ook altijd een groep ontevreden mensen is die zich dan weer afsplitst, dus dan houd je uiteindelijk net zoveel kerken over.

Overigens valt het me ook op dat gereformeerd en evangelisch (althans, de meer gematigde evangelische hoek) dichter naar elkaar toegroeien. Mensen zullen altijd behoefte hebben aan verschillende kerken, simpelweg omdat mensen en meningen verschillen. Maar naar mijn idee wordt de kloof tussen alle kerken wel kleiner en zullen we in de toekomst meer samenwerkingen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja wat Skippy schrijft herken ik ook. Hoewel ik de kerkgeschiedenis niet alleen triest maar ook boeiend vind denk ik wel dat we weer meer naar elkaar toegroeien.

Synodaal gereformeerden gaan meer op in de PKN maar geref vrijgemaakten en behoudend evangelischen zie ik steeds meer samenwerken in mijn omgeving.

In mijn woonplaats zal christelijk gereformeerd (behoud of bewaar? het pand) niet gauw samenwerken met geref vrijgemaakten, maar ook niet met christelijk gereformeerde kerken in andere delen van Nederland.

Landelijk zie je dat wel meer; de vrijgemaakte scholen nemen nu leerlingen aan die ook uit een ander kerkgenootschap komen, dat was 20 jaar geleden nog wel anders. Een evangelische collega moest behoorlijk haar doopcel lichten om HBO maatschappelijk werk te gaan studeren aan het Greijdanus college.

Hoe dat gaat tussen bevindelijke groepen zoals oud gereformeerd etc weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, de meeste kerken zullen blijven bestaan. Denk alleen wel dat er een aantal grotere kerkverbanden zullen ontstaan, met daarnaast uiteraard de splintergroepjes die niet mee willen in een 'groter' verband. Dat blijf je, binnen het protestantisme, toch wel houden.

Over vijftig jaar (o.i.d.) denk ik dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen en buiten verband), de Gereformeerde Gemeenten, de Oud-Gereformeerde Gemeenten (Federatie van .. en buiten verband) en een deel van de CGK en de HHK samen zullen zijn gegaan. Een soort bevindelijk-gereformeerde kerk.

Daarnaast zal er dan een orthodox-gereformeerde kerk bestaan met delen van de GKv, CGK, HHK en misschien een stuk van de Gereformeerde Bond.

En een modern-gereformeerde kerk van een stuk Gkv, NGK, misschien wat CGK en wat vroeger Synodaal-gereformeerd was.

Wie weet ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kunnen we meer dan alleen samenwerkingen opzetten tussen gemeenschappen? Of gaan we verder met splitsingen, zoals recent de splitsing in de GKv?

Samenwerking gaat zeker gebeuren.

Ik denk zelf persoonlijk dat ik het nog wel ga meemaken dat er een fusie gaat plaatsvinden ergens op NGK-GKV-CGK terrein. Hoe het er uit gaat zien verder weet ik niet.

Op een wat langer termijn gaan er denk ik nog wel verder fusies plaatsvinden. Uiteraard zal het ook groepen tot stand brengen die niks zien in een fusie, maar die zullen net als nu marginaal zijn.

Op de hele lange termijn zou er een midden orthodoxe gereformeerde kerk met enige diversiteit op liturgisch vlak (waaronder een evangelicale vleugel) kunnen zijn. Verder zal er misschien een bevindelijke kerk zijn (als die in eerder genoemde denominatie niet zou zijn opgegaan). De meer vrijzinnige tak en conservatieve takken zullen denk ik in de marge zitten van het kerklandschap.

Maar realistischer is denk ik dat er op kortere termijn je enerzijds een PKN hebt met een grote interne diversiteit en daarnaast een gereformeerde kerk hebt (bestaande uit GKV, CGK en wellicht (een deel van) NGK) die doctrinair gezien een sterk uniforme koers vaart.

En daarnaast heb je nog de bevindelijke stromingen die (al dan niet in samenwerking... want predikanten tekort blijf je hebben) een derde groep vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid