Spring naar bijdragen

Joodse maand


Aanbevolen berichten

Ook aan jou de vraag: is het niet ontzettend heidens dat we tegenwoordig zonnekalenders gebruiken, omdat de Bijbel ons het gebruik van een maankalender voorschrijft?
Dit schreef Eli7 in de topic over Constantijn

We begonnen inderdaad, tenminste het lijkt zo met een maan kalender van 30 dagen

150/5=30

Genesis 7

11 In het zeshonderdste jaar van No̱achs leven, in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend

24 En de wateren behielden honderd vijftig dagen de overhand op de aarde.

Genesis 8

4 En in de zevende maand, op de zeventiende dag van de maand, kwam de ark op de bergen van Ararat te rusten.

het zal een zwaar topic worden en ik sluit een foutje niet uit, verder zal ik proberen dit aan te vullen en argumenten zijn natuurlijk meer dan welkom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eli7

Ik wil het graag stapje voor stapje doornemen, daarbij zeg ik niet dat ik alles weet, wat ik wel doe is zonder omhaal van de bijbel uit blijven gaan, en daaraan koppel ik de data die ik uit naslagwerken internet of fora haal, en natuurlijk kan ik van jullie ook leren.

Uitgaande dat de maan maand toen dus 30 dagen bedroeg zou de aarde in 360 dagen zijn omloop om de zon (in dat raamwerk) moeten voltooien om evenwicht te hebben.

DE WERKERIJKHEID NU

De baan van de aarde om de zon bedraagt bij afronding 365,25 dagen

wat is er mis gegaan?

De oude volkeren wisten heus wel waar de schoen wringt, toch zien we in de historie eensluidend de maanmaand terugkomen.

Het oude Babylonische jaar voor onze tijd bestond gewoon uit 360 dagen.

Dat het oude Babylonische jaar gewoon 360 dagen had, is bekend: historici schreven dat de muren van Babylon 360 mijlen (van 201 meter) in omtrek waren, net evenveel als er dagen in het jaar zijn.

Het Assyrische jaar bestond uit 360 dagen; een decade werd een sarus genoemd, een sarus bestond uit 3600 dagen.

Het Egyptische jaar had 360 dagen, De kalender van de Eber Papyrus, schrijft een jaar van 12 maanden, elk van 30 dagen.

PROBLEEM

12 maan/maanden zijn enkele dagen korter dan het zonnejaar. Dus elk jaar kom je een aardig wat dagen tekort, en gaat het jaar op de duur steeds meer afwijken met het zonnejaar. en is normale landbouw niet meer bij te houden.

Hoe zit het dan, wisten zij van geen zon of konden ze niet verder tellen dan 360, de waarheid is simpeler dan het lijkt, er was een evenwichtige afstemming van de maan op de zon. een jaar had 360 dagen de maan kwam 12 maal op, dientengevolge 12 maanden van 30 dagen, daar had de schepper voor gezorgd. dat is mijn stellige overtuiging

wordt vervolgd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ben ik het niet mee eens, de Bijbelse historie in chronologie en jaren geeft te kennen dat er veranderingen waren, dat leg je niet in een paar zinnen uit.

maar ik stop even een paar dagen. natuurlijk is data argumentatie met voorbeelden welkom.

Maar ik een een gedeelte overslaan

Het oude Joodse jaar was gewoon een jaar dat zowel met de maan als de zon rekening hield

gewoon een jaar met de lengte van een zonnejaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik probeer het gewoon goed uit te leggen

Maar in het kort

Het oude Joodse jaar was gewoon een jaar dat zowel met de maan als de zon rekening hield

gewoon een jaar met de lengte van een zonnejaar.

Door bepaalde invoegingen hield het iedere maand de maan bij maar ook heel precies de zon, nog veel beter dan ons Gregoriaans jaar

hier staat meer

Joodse kalender

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het WTG dus voor zichzelf dezelfde meetlat zou gebruiken als zij voor anderen zou gebruiken dan zou het WTG de oude en bijbelse kalender aanhouden. Ze geven echter toe aan het heidendom, dragen er zelfs aan bij door een heidense kalender in haar bladen te verwerken.

In de publicaties wordt ook de Bijbelse kalender gebruikt, zoals gezegd Al voor de vloed had men evenwicht in maanden en jaren.

12 maanden van 30 dagen maakt een jaar van 360 dagen, overeenkomstig de loop van de maan en de zon zoals die toen was, enige eeuwen va de vloed bleek dat de maan geen gelijk tred meer hield met de zon en begonnen oude volkeren hun kalender aan te passen zo ook de Joden

Wat de oorzaak van die ongelijke tred was is moeilijk te achterhalen, ik denk dat het ook valt onder zondeval waardoor alles een puinhoop is

Het WTG maakt ingeval er sprake van jaren is gebruik van een jaar van 364 dagen gewoon omdat in de joodse kalender een jaar ook de lengte van een zonnejaar heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel mensen gebruiken de zonnekalender. De Jehova getuigen zijn hier geen uitzondering op. We zien het veelvuldig terug bij het Wachttoren genootschap. Maar wellicht is het interessant om menselijke interpretaties achter wege te laten en gewoon te kijken wat de Bijbel leert.

De Joden kennen de maankalender. Deze kalender zien we veelvuldig in de Bijbel terug. Niet alleen bij naam, maar we zien ook God deze kalender gebruikt bij het instellen van veel Joodse gebruiken en vieringen.

Als we ons richten op de maand Niesan dan zien we in de Bijbel veel heldere voorbeelden. Zo stelt God deze maand in als de eerste maand van het jaar: (Ex 12:2; 13:4; Nu 33:3). We zien deze kalender ook terug bij de enorm belangrijke Joodse offers. (Ex 12:2-14; Le 23:5; De 16:1)

In de tijd van het nieuwe testament was het Joodse volk overheerst door de Romeinen met hun heidense zonnekalender. Toch zien we dat de Joden trouw bleven aan het geloof van hun voorvaderen en de maankalender bleven gebruiken. Ook Jezus bracht hier geen verandering in. Jezus stelde de ‘Maaltijd van de Heer’ in. (Mt 26:17-30; 1Co 11:23-25) We zien hier in de maaltijd ook een link naar de Joodse instellingen. 14 Niesan bleef in Bijbelse tijden de dag dat Christus offer herdacht werd. ( Lu 22:19, 20)

Hoe kan het dat nu dan zoveel gelovigen inclusief de Jehova Getuigen de Bijbelse maankalender vervangen hebben voor de Romeinse zonnekalender?

De geschiedenis wijst naar de Romeinse keizer Constantijn. Hij was verantwoordelijk voor dat de christenen maankalender vervangen hebben door de zonnekalender .

Voor hem had de zon een enorme belangrijke positie. Het was een element van een aaneenschakeling van invoeringen met verwijzingen naar de heidense zonnecultus.

In Lectures on the History of the Eastern Church (New York, 1871), A. P. Stanley, p. 291. Staat:

“The retention of the old Pagan name of ‘Dies Solis,’ or ‘Sunday,’ for the weekly Christian festival, is, in great measure, owing to the union of Pagan and [so-called] Christian sentiment with which the first day of the week was recommended by Constantine [in an edict in 321 C.E.] to his subjects, Pagan and Christian alike, as the ‘venerable day of the Sun.’ . . . It was his mode of harmonizing the discordant religions of the Empire under one common institution.â€

In The Companion Bible, Appendix No. 162; see also The Non-Christian Cross, pp. 133-141. Staat geschreven:

“These crosses were used as symbols of the Babylonian sun-god, [see book], and are first seen on a coin of Julius Cæsar, 100-44 B.C., and then on a coin struck by Cæsar’s heir (Augustus), 20 B.C. On the coins of Constantine the most frequent symbol is [see book]; but the same symbol is used without the surrounding circle, and with the four equal arms vertical and horizontal; and this was the symbol specially venerated as the ‘Solar Wheel’. It should be stated that Constantine was a sun-god worshipper, and would not enter the ‘Church’ till some quarter of a century after the legend of his having seen such a cross in the heavens.

The New Encyclopædia Britannica:

Some who later claimed to be Christian likely “wished the date to coincide with the pagan Roman festival marking the ‘birthday of the unconquered sun.’â€

Hoewel de Jehova Getuigen zelf hun jaar hebben ingericht naar de heidense Constantijnse zonnecultus, is men zich er tegelijk van hun heidense wortels bewust:

Interestingly, the cross that Constantine is reputed to have seen in the sky and then used as his military banner was not the Latin cross but the sign [Artwork—Greek characters] that some relate to sun worship (Constantine himself was a sun worshiper) and others to the Chi-Rho monogram—the first two letters of “Christ†in Greek. (Awake! 1984)

Samengevat valt op louter Bijbelse gronden te concluderen dat een christen die naar de Bijbel luistert de maankalender zou gebruiken en zich verre zou houden van afgoderij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een jaar is een jaar afgeleid van natuurlijke bewegingen in de ruimte, een cyclus die de schepper in gang gezet heeft, daar is niets heidens aan, dat mensen dat heidens bestempelt hebben daar kunnen we niets aan doen en dat verandert het jaar ook niet.

Je hebt het anders wel over zeer heidense interpretaties van de natuur. Bovendien is dit argument op geen enkele manier gebaseerd op de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heidense interpretatie van de natuur, afkomstig van een afgodische cultuur, ingevoerd met hulp van de zon vererende keizer.

Dan kies ik liever voor de Bijbel!

FT schreef het zelf ook al:

Het is volkomen duidelijk dat kerst NIET door Jezus is ingesteld. De datum stamt van Saturnaliën, de heidense aanbidding van de zon. Constantijn was een zonneaanbidder.

Het zelfde is natuurlijk ook het geval met de zonnekalender.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We aanbidden niets heidens en zeker ook het jaar niet, wel maken we gebruik van de natuurlijke omloop, om bijbel gedeelten die over jaren gaan te verklaren, en daar het altijd precies uitkomt is het duidelijk dat de schrijvers dat ook onder inspiratie van de schepper ontvangen hebben.

De joden rekenden ook met de lengte van een zonnejaar met desbetreffende profetie. zij wisten dat de 70 jaarweken afgelopen waren in de tijd van Jezus in 29.\\ 490 vanaf 455bc jaar en geen dag minder of langer dan het zonnejaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We aanbidden niets heidens en zeker ook het jaar niet, wel maken we gebruik van de natuurlijke omloop, om bijbel gedeelten die over jaren gaan te verklaren, en daar het altijd precies uitkomt is het duidelijk dat de schrijvers dat ook onder inspiratie van de schepper ontvangen hebben.

De joden rekenden ook met de lengte van een zonnejaar met desbetreffende profetie. zij wisten dat de 70 jaarweken afgelopen waren in de tijd van Jezus in 29.\\ 490 vanaf 455bc jaar en geen dag minder of langer dan het zonnejaar.

Je snapt het nog steeds niet... Een maankalender kan met enkele aanpassingen voor dezelfde resultaten zorgen als een zonnekalender. Alleen God schrijft de maankalender voor en niet een zonnekalender! We gaan toch ook niet Pasen op een andere datum vieren, omdat het toch op hetzelfde neerkomt? God gaf ons de datum voor Pasen, daar hebben wij ons aan te houden en datzelfde geldt voor de maankalender.

Trouwens, door gebruik te maken van de zonnekalender geef je eer aan de zonnegod Sol Invictus, de god die ook door Constantijn werd aanbeden, de god er ervoor gezorgd heeft dat het christendom zover is afgedwaald van de Bijbel. Hoe kun je dan ooit een zonnekalender in huis halen die eer geeft aan deze zonnegod?

Link naar bericht
Deel via andere websites
We aanbidden niets heidens en zeker ook het jaar niet,

Tja, dat zeggen die christenen ook over kerst. Ze herdenken ermee dat Jezus geboren werd.

Je stelt met de zonnekalender de zon enorm centraal, in navolging van Constantijn. Terwijl we van de Bijbel leren dat de gelovigen de maankalender moesten volgen.

wel maken we gebruik van de natuurlijke omloop, om bijbel gedeelten die over jaren gaan te verklaren, en daar het altijd precies uitkomt is het duidelijk dat de schrijvers dat ook onder inspiratie van de schepper ontvangen hebben.

Dat kan. Maar persoonlijk hou ik het liever bij de Bijbel, in plaats van het volgen van heidense kalenders om daarmee de bijbel aan te passen aan de wereld.

De joden rekenden ook met de lengte van een zonnejaar met desbetreffende profetie. zij wisten dat de 70 jaarweken afgelopen waren in de tijd van Jezus in 29.\\ 490 vanaf 455bc jaar en geen dag minder of langer dan het zonnejaar.

De Joden lieten zich ook in met Griekse filosofie en Hellenisme en vereerden in bepaalde tijden ook afgoden. De Bijbel daarentegen leert ons de maankalender. Eentje die vervangen is door Constantijn om zo de zon een centrale plek te geven:

Kerst, zondag en de afgodische zonnekalender. We zien de afgoderij er nog steeds in terug: Vele maanden hebben namen van Romeinse goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je snapt het nog steeds niet... Een maankalender kan met enkele aanpassingen voor dezelfde resultaten zorgen als een zonnekalender.

Alleen God schrijft de maankalender voor en niet een zonnekalender!

Pardon jij snapt er weinig van, en waar geeft God het specivieke gebod om niets ander dan de maankalender te volgen?

Het gaat om de uitkomst van juiste feestdagen en de lengte in verband met profetie

Bij JG zit het dus wel goed, bv 14 nisan wordt op de juiste dag en tijd gevierd, bij de verschillende kerken is het weleens anders, die zou jij aan moeten spreken.

Trouwens, door gebruik te maken van de zonnekalender geef je eer aan de zonnegod Sol Invictus, de god die ook door Constantijn werd aanbeden, de god er ervoor gezorgd heeft dat het christendom zover is afgedwaald van de Bijbel. Hoe kun je dan ooit een zonnekalender in huis halen die eer geeft aan deze zonnegod?

Praat nu geen onzin Eli7, volgens mij weet je beter, jij ik wij allemaal gebruiken het jaar als richtlijn voor bepaalde dingen, en zoals ik opmerkte als er een gebod is dat iets op de juiste vastgestelde datum gehouden zoals het nieuwe verbond gedenken op 14 nisan zoals Jezus deed bij zonsondergang tijdens de volle maan dan doen wij dat.

nog even terugkomend

Je snapt het nog steeds niet... Een maankalender kan met enkele aanpassingen voor dezelfde resultaten zorgen als een zonnekalender

Na 537 namen de Joden veel van de Babylonische kalender over, kan je ook zeggen dat dat heidens is , het gaat erom hoe je het gebruikt.

Hoe kun je dan ooit een zonnekalender in huis halen die eer geeft aan deze zonnegod?
er zijn etenswaren waaraan heidense volken op groeperingen heidense zaken aan verbinden, zouden we het daarom niet mogen eten.
Tja, dat zeggen die christenen ook over kerst. Ze herdenken ermee dat Jezus geboren werd.

Je stelt met de zonnekalender de zon enorm centraal, in navolging van Constantijn. Terwijl we van de Bijbel leren dat de gelovigen de maankalender moesten volgen.

Olorin kan je ook zeggen waar dat staat, dat we de maankalender moeten volgen..

Dat kan. Maar persoonlijk hou ik het liever bij de Bijbel, in plaats van het volgen van heidense kalenders om daarmee de bijbel aan te passen aan de wereld.

Ik hou het dus ook bij de bijbel dat heb ik in diverse postings laten zien.

De Joden lieten zich ook in met Griekse filosofie en Hellenisme en vereerden in bepaalde tijden ook afgoden. De Bijbel daarentegen leert ons de maankalender. Eentje die vervangen is door Constantijn om zo de zon een centrale plek te geven:

Kerst, zondag en de afgodische zonnekalender. We zien de afgoderij er nog steeds in terug: Vele maanden hebben namen van Romeinse goden.

Zoals ik al voorlegde tussen gebruiken en vereren is een duidelijk verschil.

God verbied niet om iets normaal te gebruiken en zeker niet een omloop die hij zelf op gang gezet heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin kan je ook zeggen waar dat staat, dat we de maankalender moeten volgen..

Ik zal eerst laten zien wat de Bijbel over de zonnekalender zegt:

In de tien geboden staat beschreven:

Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de :HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij.

Laten we kijken naar de namen van de heidense zonnekalender:

Januari: de god Janus

februari: de god Februus

Maart: de god Mars

Mei: de godin Maia

Juni: de god Junu

Juli en augustus is het vereren van Julius en Octavianus Caesar

Kortom, alleen al die kalender gaat in tegen de tien geboden en is deelnemen aan afgoderij en verheerlijking van Romeinse heidense leiders.

Laten we nu kijken naar de maankalender:

Ik schreef hier al eerder over:

De Joden kennen de maankalender. Deze kalender zien we veelvuldig in de Bijbel terug. Niet alleen bij naam, maar we zien ook God deze kalender gebruikt bij het instellen van veel Joodse gebruiken en vieringen.

Als we ons richten op de maand Niesan dan zien we in de Bijbel veel heldere voorbeelden. Zo stelt God deze maand in als de eerste maand van het jaar: (Ex 12:2; 13:4; Nu 33:3). We zien deze kalender ook terug bij de enorm belangrijke Joodse offers. (Ex 12:2-14; Le 23:5; De 16:1)

In de tijd van het nieuwe testament was het Joodse volk overheerst door de Romeinen met hun heidense zonnekalender. Toch zien we dat de Joden trouw bleven aan het geloof van hun voorvaderen en de maankalender bleven gebruiken. Ook Jezus bracht hier geen verandering in. Jezus stelde de ‘Maaltijd van de Heer’ in. (Mt 26:17-30; 1Co 11:23-25) We zien hier in de maaltijd ook een link naar de Joodse instellingen. 14 Niesan bleef in Bijbelse tijden de dag dat Christus offer herdacht werd. ( Lu 22:19, 20)

Ik hou het dus ook bij de bijbel dat heb ik in diverse postings laten zien.

Met als uitzondering het verruilen van de door God ingestelde maankalender met die van de Constantijnse afgodenvererende zonnekalender.

Zoals ik al voorlegde tussen gebruiken en vereren is een duidelijk verschil.

God verbied niet om iets normaal te gebruiken en zeker niet een omloop die hij zelf op gang gezet heeft.

God heeft ook hout gemaakt, zou het het dan ook goed vinden om er een afgodsbeeld van te maken? Of een kerstboom in huis te nemen? Of kerstmis te vieren op een datum die bepaald wordt door de omloop van de zon?

Je mag het vinden natuurlijk. Ik begrijp dat je gewoon de interpretatie aanhangt van de Jehova Getuigen. Ik daarentegen volg liever wat de Bijbel leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin kan je ook zeggen waar dat staat, dat we de maankalender moeten volgen..

Ik zal eerst laten zien wat de Bijbel over de zonnekalender zegt:

In de tien geboden staat beschreven:

Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de :HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij.

Laten we kijken naar de namen van de heidense zonnekalender:

Januari: de god Janus

februari: de god Februus

Maart: de god Mars

Mei: de godin Maia

Juni: de god Junu

Juli en augustus is het vereren van Julius en Octavianus Caesar

Kortom, alleen al die kalender gaat in tegen de tien geboden en is deelnemen aan afgoderij en verheerlijking van Romeinse heidense leiders.

Waarom is het afgoderij dan? Ik zie alleen maanden die vernoemt zijn naar andere goden. Niet dat ik de maanden aanbid enzo :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin ik heb je de Bijbelse uitleg gegeven, ik maak linken, niet naar het NWV maar naar het NBV.

Dat het overeenkomt met de Bijbelse uitleg van het WTG, daar kan ik ook niets aan doen, ik propageer ook geen geloof richting of het WTG, ik hou mij aan de bijbel, mar wellicht kan jij mij uitleggen waar ik af zou wijken van de Bijbelse leer, ik ben benieuwd, want wat je tot nu toe laat zien dat is echt geen argumentatie, we gebruiken de kalender normaal zoals iedere christen iedere Jood of ieder mens doet.

Vereren is bv tekens bijhouden aan astrologie doen, oud en nieuw feest valt er ook onder, betekenis aan een jaar geven wat hij niet heeft of beelden maken van de afgod waar de naam naar vernoemt is, en daarvoor knielen, ik hoop dat het duidelijker is voor je.

Morphogenesis schreef:

Waarom is het afgoderij dan? Ik zie alleen maanden die vernoemt zijn naar andere goden. Niet dat ik de maanden aanbid enzo :

Olorin schreef

Om dezelfde reden wat er allemaal mis is aan kerstmis (en wat er mis is aan virussen).

Met Kerstmis ben je actief bezig aan een onbijbels feest, met kalendermaanden weet je de tijd bij te houden, dat is een groot verschil, tijd bijhouden is een passieve bezigheid

waarbij je gebruik maakt van de omlopen die door de schepper met dit doel gemaakt zijn.

God heeft gebruik gemaakt van de kalender die al aanwezig was om er onderdelen van het wetsverbond in te verankeren, dat was toen nodig, met de komst en de handelingen van Jezus is het wetsverbond volbracht en hoeft dat trouwens niet meer op Pacha 14 nisan na dan, dat werd ingeroosterd in het nieuwe verbond, Dat moet bijgehouden worden overeenkomstig de setting, volle maan, na zonsondergang met brood en wijn dat kunnen we ook niet inschalen in de Gregoriaanse kalender met vaste datums ieder jaar, het zou zijn betekenis verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vereren is bv tekens bijhouden aan astrologie doen, oud en nieuw feest valt er ook onder, betekenis aan een jaar geven wat hij niet heeft of beelden maken van de afgod waar de naam naar vernoemt is, en daarvoor knielen, ik hoop dat het duidelijker is voor je.

Duidelijk, pas nou je eigen betoog eens toe op kerst en je krijgt iets enorm fascinerends te zien.

Met Kerstmis ben je actief bezig aan een onbijbels feest,

Een zonnekalender is een onbijbelse kalender.

met kalendermaanden weet je de tijd bij te houden, dat is een groot verschil, tijd bijhouden is een passieve bezigheid

Het toepassen van die kalender is een actieve bezigheid.

Bijvoorbeeld, 19 januari opschrijven.

waarbij je gebruik maakt van de omlopen die door de schepper met dit doel gemaakt zijn.

En exact het zelfde dus met de kerst datum. En wat doen christenen op die kerstdatum? De Bijbelse gebeurtenis herdenken dat Jezus geboren werd.

Voor mij is ondertussen glashelder dat er met verschillende maatstaven gewerkt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin dat is je mening, ik denk er anders over, maar waar ik het ook over wil hebben is: dat de schepper zeer goed geordende omlopen heeft doen ontstaan dit om ons een nauwkeurig inzicht te geven in jaren, maanden en wassende en volle maan op vastgestelde tijdstip in de maand.

We zien dit ook terugkomen in de verschillende culturen over heel de aarde, op een gegeven moment gingen de verschillende volkeren schrikkel dagen instellen, en dit in een gelijke periode.

Velikovsky stelt dat in zijn boek werelden in botsing, het blijkt dus dat de geschiedenis hem gelijk geeft.

Maand 30 dagen en jaar 360 dagen.

Het jaar had gewoon 360 dagen waarin de aarde zijn omloop maakte, met onderverdeling in 12 maanden van 30 dagen, dit ook in verband met mijn topic over Egypte, de oude Egyptenaren hadden gewoon geen extra zeer lang jaar nodig om tred met de zon en gebeurtenissen te houden. ik zal er daar ook over verder gaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid