Spring naar bijdragen

Stilte en respect


Aanbevolen berichten

Zitten er eigenlijk ook kinderen in zo'n mis?

Verschilt per kerk en ook per zondag. Er zijn best wel parochies met een kinder woorddienst. Dus zeg maar een kindernevendienst/zondagschool. Het is volgens mij dan gebruikelijk om tegen de tijd van de communiegang (dat men het brood ontvangt) de kinderen terug zijn en dan van de priester de zegen te ontvangen. Maar dan nadert de mis al bijna z'n einde.

Maar ook als er voor de kinderen een dienst is betekent dat niet dat alle kinderen er heen gaan. Nu, het is zo dat de mis relatief iets korter duurt dan een protestantse kerkdienst, ook de preek trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens ter nuance wat betreft dat 'mis' en 'doelgroep'.

Zoals ik het ervaar is het een klein beetje te vergelijken met een congres vol stripboek verzamelaars, wetenschappers, geeks, of weet ik wat voor hobby dingen:

Het programma is op dat publiek gericht, het is niet een wervingsactie (die zijn er op andere momenten). Voor onbekenden kan het best verwarrend zijn. Maar over het algemeen zullen die mensen het best tof vinden als je als nieuweling langs komt omdat je geïnteresseerd bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook niet de bedoeling dat gasten storend zijn in de dienst of viering. Het is tenslotte een eredienst aan God of een viering van de Eucharistie, de ontmoeting met God staat centraal. In mijn eigen gemeente merk ik wel eens dat de dienst ook het karakter heeft van een ontmoeting tussen gemeenteleden en dat er vanwege gasten regelmatig laagdrempelig wordt ingestoken wat betreft de preek. Een deel van mij vindt dat iets moois, want iedereen is welkom enzo. Een ander deel van mij denkt: ja, hallo, waar gaat het hier nu om? Is het nu catechisatie of viering? Maar da's vooral een zaak van de kerkenraad, de gasten kunnen er ook niet zoveel aan doen dat zij de keuze maakt de diensten zo vorm te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid