Spring naar bijdragen

Ofir in Amerika?


Aanbevolen berichten

In 2012 verscheen een boek van een persoon, genaamd Tjarko Evenboer. Het heette "De wereldwijde vloed"

(http://www.dewereldwijdevloed.nl/). In hoofdstuk 6 gaat het over de oorsprong van de indianen. Evenboer toont in dit boek aan dat de Tolteken afstammen van de Israëlische stam Dan. De Maya's van volken uit het gebied Thracië. Hij vertelt dat Diodorus vermeldt. Dat de Feniciërs Amerika gevonden hadden. De Picten gebruikten bijvoorbeeld totmepalen, wigwams, tatoeëerden zich volgens Voltaire precies zoals de indianen dat doen. Ze vaarden ook in kayakken die hetzelfde zijn als die in noord-west Amerika. De volken uit Thracië waren roodhuidig. En hadden ook dezelfde levensstijl als de indianen. Diodorus vermeldt dat de Feniciërs achter de straat van Gibraltar een groot eiland hadden gevonden met rivieren en bergen vol goud. Die vindt men niet in de Atlantische oceaan. In Brazilië is een inscriptie gevonden die zo luidt:

Wij zijn zonen van Kanaän uit Sidon, de stad van de koning. De handel heeft ervoor gezorgd dat we op dit verlaten strand zijn geworpen. Een land dat bestaat uit bergen. We hebben een jongeling aan de verheerlijkte goden geofferd in het 19de jaar van Hiram, onze machtige koning. We zijn in Ezion-Geber aan boord gegaan en zijn de Rode Zee opgevaren met tien boten. Wij zaten twee jaar op zee terwijl we rond het land voeren dat aan Ham (Afrika) toebehoorde. We werden door een storm gescheiden (letterlijk: "door de hand van Baal"). Zodoende zijn we hier belandt, twaalf mannen en drie vrouwen, op een ...kust die ik, de Admiraal, nu bestuur. Ik hoop dat de goden en godinnen ons spoedig zullen verlossen.

Volgens de onderzoeker van de tekst kon het geen vervalsing zijn omdat er grammaticale constructies in stonden die bij de ontdekking van de steen nog niet bekend waren. (De inscriptie was in het Fenicisch. Gene Savoy vond een glyph zowel in Peru als in Israël meerdere malen. Hij indentificeerde dat met Ofir. De eerste ontdekkingsreizigers indentificeerden Amerika met Ofir omdat er zoveel goud was. De oorspronkelijke naam van de Amazone was "de rivier van Salomo" (Rio Solimoes). De Maya's hebben overleveringen die nagenoeg overeenkomen met die van de Israëlieten. Ook dienden ze een schepper-god die ze Ajaw noemden, wat een verbastering lijkt van Jahweh. Volgens de traditie leidde hun leider 13 stammen (Jozef opgesplitst) uit een land naar Jo Balam Ka'na, Kanaän dus. Verdere informatie op: http://www.bloggen.be/herziening/ en http://www.dewereldwijdevloed.nl/artikelen.html. Wat vinden jullie hiervan? Ik zelf verdedig dit standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Mayataal lijkt ook enorm veel op het Hebreeuws. Cholochic abah boco tahinac zanaieb betekent bijna hetzelfde als kalakak awbah boko tehom'-ak tzehonab.

Wat betekent dat en stikt het van de overeenkomsten?

zeker, de zee scheidde zich. Het opende zich gewillig, werkelijk de vaders staken over.

Jazeker, de k en ch zijn etymologisch verwant, en ook c-k en tz-z. De klinkers verwisselen heel gauw in een taal. Als je aan een etymoloog vraagt of dit verwant is, zal hij zeker ja antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar op http://www.etymologiebank.nl heb ik een paar woorden opgezocht die erop wijzen dat de bovengenoemde letters etymologisch verwant zijn.

(NL)kar-(FR)char

(NL) kar- (LA) currus

(NL) koor- (LA) chorus

tsaar was vroeger zaar

er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen waarbij de k in een c veranderde (denk maar aan oud-nederlands), de ch in een k (champignon komt van (LA) campaniola) en de tz in een z (denk aan het duits).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om Diodorus, de zondvloed en de Amerikanen belachelijk te maken is natuurlijk zelf onzin. Mijn vraag is:

1. Als je er van uitgaat dat wat ik in d openingspost heb genoemd, vinden jullie dat dan bewijs, ja of nee?

2. Als je tegen de theorie van precolumbiaans trans-Atlantisch contact bent, waarom en wat zijn je argumenten tegen?

Olorin, ik snap jou redenatie van de wereldwijde vloed is onzin dus de Amerika-theorie ook.

Diodorus Sicilius, boek V, hoofdstuk 19, 20:

But now that we have discussed what relates to the islands which lie within the Pillars of Heracles, we shall give an account of those which are in the ocean... Its land is fruitful, much of it being mountainous and not a little being a level plain of surpassing beauty. Through it flow navigable rivers which are used for irrigation, and the island contains many parks planted with trees of every variety and gardens in great multitudes which are traversed by streams of sweet water; on it also are private villas of costly construction, and throughout the gardens banqueting houses have been constructed in a setting of flowers, and in them the inhabitants pass their time during the summer season, since the land supplies in abundance everything which contributes to enjoyment and luxury... In ancient times this island remained undiscovered because of its distance from the entire inhabited world, but it was discovered at a later period for the following reason. The Phoenicians... were driven by strong winds a great distance out into the ocean. And after being storm-tossed for many days they were carried ashore on the island we mentioned above.
Met de sterke winden worden waarschijnlijk de Passaat-winden bedoeld. Als je daardoor wordt meegetrokken kom je vanzelf in Mexico of Zuid-Amerika uit.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Diodorus schreef dat de Amazones en Herakles echt bestonden en beschouwde de Ilias van Homerus als waar gebeurd. Niet echt een heel betrouwbare auteur dus.

Over stukken zoals je net citeerde schreef de contemporaire Lucianus van Samosata in zijn satirische "Waargebeurde Verhaal". Je zal daar wat leuke parallelen zien met dat stuk dat je net citeerde. En ik denk dat Diodorus Siculus verwees naar Plato's fictieve eiland waar hij in de Timaeus mee op de proppen kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2. Als je tegen de theorie van precolumbiaans trans-Atlantisch contact bent, waarom en wat zijn je argumenten tegen?
Ik ben helemaal voor precolumbiaans trans-Atlantisch contact. Aangezien Leif Ericson Vinland heeft ontdekt, wat nu Groenland is. Waar mensen woonden. Er is dus precolumbiaans trans-Atlantisch contact geweest. Dat is wel weer wat anders dan taalverwantschappen zien in getranslitereerde teksten.

Daarnaast, nog verder terug, er zijn ook hyptheses waarbij er mensen zijn overgestoken over de landbrug die het Euraziatische continent verbond met Noord-Amerika.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Diodorus schreef dat de Amazones en Herakles echt bestonden en beschouwde de Ilias van Homerus als waar gebeurd. Niet echt een heel betrouwbare auteur dus.

Over stukken zoals je net citeerde schreef de contemporaire Lucianus van Samosata in zijn satirische "Waargebeurde Verhaal". Je zal daar wat leuke parallelen zien met dat stuk dat je net citeerde. En ik denk dat Diodorus Siculus verwees naar Plato's fictieve eiland waar hij in de Timaeus mee op de proppen kwam.

Veel geleerden geloven ook dat de Ilias waargebeurd was. Ik zie geen reden waarom de Amazones niet echt bestaan konden hebben en Herakles identificeer ik met Nimrod. Atlantis is waarschijnlijk Pangea van voor de zondvloed omdat beschreven wordt dat er 10 koningen regeerden (Gen. 5) en het verzwolgen werd door een vloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Veel geleerden geloven ook dat de Ilias waargebeurd was.

Dat zal best, maar zie het als 'Deze film is gebaseerd op waargebeurde feiten'. Er zal ooit vast een oorlog zijn geweest met helden, intriges, heldhaftigheid en overspel. Vast. Dat wil niet zeggen dat het allemaal waar is.

Ik zie geen reden waarom de Amazones niet echt bestaan konden hebben en Herakles identificeer ik met Nimrod.
Beide sterke grote mannen. Ja, je kunt hem ook identificeren met Hulk Hogan.
Atlantis is waarschijnlijk Pangea van voor de zondvloed omdat beschreven wordt dat er 10 koningen regeerden (Gen. 5) en het verzwolgen werd door een vloed.
In Gen 5 staat enkel een geslachtsregister, niets over 10 koningen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie geen reden waarom de Amazones niet echt bestaan konden hebben en Herakles identificeer ik met Nimrod.
Beide sterke grote mannen. Ja, je kunt hem ook identificeren met Hulk Hogan.

Nee, maar de 12 werken kun je vergelijken met de opstand van Nimrod tegen Noach. Meer info kont later.

Atlantis is waarschijnlijk Pangea van voor de zondvloed omdat beschreven wordt dat er 10 koningen regeerden (Gen. 5) en het verzwolgen werd door een vloed.
In Gen 5 staat enkel een geslachtsregister, niets over 10 koningen.

Klopt, maar volgens de Joodse traditie en Josephus regeerden ze ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier volgt mijn theorie over de oorsprong van de namen Brazilië en Peru(http://www.bloggen.be/herziening/archief.php?ID=2284656):

In Zuid-Amerika zijn er twee landen met een vreemde naam: Peru en Brazilië. Deze namen stonden namelijk al vanaf het begin van de ontdekking op de landkaarten. Waarschijnlijk waren het dus namen die de bevolking zelf aan de landen gegeven hadden. Van Peru is dat wel duidelijk. Toen de Spanjaarden aan de Indianen vroegen hoe dit land heette, zeiden zij Piruw. Bij Brazilië is echt onbekend waar de naam vandaan komt.

Om te kijken of deze twee namen overeenkomen met onze theorie, moeten we weten hoe men vroeger namen aan ontdekte landen gaf. Dat deden ze door het te noemen naar een veelvoorkomend product van dat land. Cyprus komt van koper, Kreta van krijt en de Egyptenaren noemden Nubië “goudâ€. Is de naam Brasil in Semitische talen een grondstof? Het antwoord is ja. In alle Semitische talen is b-r-z-l het woord voor ijzer. In het Hebreeuws is het barzel en in het Soemerisch barzilla. Ook zijn er verder nog links tussen Amerika en het vasteland. Volgens de kanttekeningen van de Statenbijbel is de oude traditie dat de Joden het almuggimhout uit Ofir “brasielhout†noemden. Volgens een oude Ierse mythe was er in het westen een mysterieus eiland wat Hy-Brasil werd genoemd. De Feniciërs kwamen al in Engeland. Hebben zij het land naar deze mythe genoemd?

De naam Peru komt niet van een product. Maar het staat vermoedelijk wel in de Bijbel:

Hij overtoog ook het huis met kostelijke stenen tot versiering; het goud nu was goud van Parvaïm.

Parvaïm heeft verschillende betekenissen. Het kan bijvoorbeeld vorstelijke streken betekenen. De uitgang ïm duidt op meervoud. De stam is dus p-r-w. Dat ius precies hetzelfde als Piruw. De naam Peru komt dus in de Bijbel voor. Ook O-p(h)ir zou op Peru kunnen komen. In ieder geval kan gezegd worden dat Peru tegenwoordig bekend staat om zijn goudexport.

Wat heben jullie hierover te zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante materie. Ik was op de hoogte van de claims. Wat dat betreft worden er niet echt nieuwe dingen voor mij beweerd. De waarheid laat ik in het midden. Daarvoor heb ik weer te weinig kennis van de materie.

Ik vind trouwens wel dat de topicstarter naar mijn idee zijn eigen site nogal aan het promoten is. Op zich staat daar niet echt nieuwe materie op, je kunt het op wel meer sites vinden, maar de site die hij aanhaalt, is redelijk nieuw, maar een paar weken oud. Wat dat betreft vind ik zijn ondersteuning van de claims niet echt sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2. Als je tegen de theorie van precolumbiaans trans-Atlantisch contact bent, waarom en wat zijn je argumenten tegen?
Ik ben helemaal voor precolumbiaans trans-Atlantisch contact. Aangezien Leif Ericson Vinland heeft ontdekt, wat nu Groenland is. Waar mensen woonden. Er is dus precolumbiaans trans-Atlantisch contact geweest.

Vinland = Nova Scotia. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid