Spring naar bijdragen

Zalig worden zonder kerk?


Aanbevolen berichten

Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Dat klopt, je hebt geen kerk nodig om gered te worden, maar als je dat een keer bent, is het wel handig je aan te sluiten bij de ecclesia: gelovigen:

En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Om verder in te gaan op uw vraag denk ik dat het in de eerste plaats belangrijk is om te weten wat u verstaat onder het woord "kerk"

Bedoeld u een of andere organisatie of instituut of de Bijbelse gemeenschap van de volgelingen van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Zalig worden' lijkt me iets tussen God en jou. Dus in eerste instantie zeg ik: je hebt de kerk niet nodig.

God geeft natuurlijk wel de kerk, het Lichaam van Christus, om je als christen bij te voegen. Afwijzen van de kerk is als een moestuintje willen op NL grondgebied maar je verder niks aantrekken van de staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie de Kerk niet als Moeder heeft, kan God niet als Vader hebben, zo zei een heilige eens. En daarin heeft hij natuurlijk gelijk. Want hoe kun je Christus nu beminnen, maar zijn Lichaam afwijzen? Hoe kun je een vrouw beminnen, maar haar lichaam volkomen negeren, of zelfs als totaal niet-relevant verklaren? Nee, lichaam en ziel zijn één en bij Christus is dat niet anders. Daarbij kun je sowieso niet alleen geloven; je hebt je broeders en zusters in Christus nodig. Ook als je ze niet kunt uitstaan, want daardoor leer je wel nederigheid en niet te oordelen. Iets wat natuurlijk niet gaat lukken bij mensen waarover niets te oordelen valt. ;)

Daarom: als je de Kerk afwijst of als niet-relevant beschouwt, dan wijs je iets essentieels van Christus af en kun je niet zonder meer zalig worden. En wat die Kerk dan precies is, daarover kun je nog hele discussies houden, maar er ís wel een Kerk en die bestaat nog altijd uit mensen en parochies/gemeenten. Niet enkel uit jouw ideaalbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ark van Noach wordt vaak gezien als een typos voor de Kerk. Als de vloed opsteekt kan je maar beter in de ark zijn. Wat de Kerk is daar kan je, zoals Robert al zegt, een discussie over houden, maar dat valt een beetje buiten het doel van deze thread.

Bedoeld u een of andere organisatie of instituut of de Bijbelse gemeenschap van de volgelingen van Christus.

Het instituut/de gemeenschap dat volgens de Bijbel op Pinksteren van het jaar 33 gesticht werd en dat, volgens de belofte van onze Heer, nooit door de poorten van de hel overweldigd kan worden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Kerk is geen instituut. De vele instituten, ordes en parochies vormen slechts de botten van het Lichaam dat de Kerk is. Geen enkel instituut en zelfs geen enkele groep gelovigen is de gehele Kerk zelf. ;)

Is een mysterieus lichaam een betere benaming?

En ruik ik daar anglicaanse brach-theory? :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Dat klopt, je hebt geen kerk nodig om gered te worden, maar als je dat een keer bent, is het wel handig je aan te sluiten bij de ecclesia: gelovigen:

En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Aansluiten bij wie en hoe? Bedoel je dat kerkgang synoniem is voor geloven? Kun je dat nader toelichten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Om verder in te gaan op uw vraag denk ik dat het in de eerste plaats belangrijk is om te weten wat u verstaat onder het woord "kerk"

Bedoeld u een of andere organisatie of instituut of de Bijbelse gemeenschap van de volgelingen van Christus.

Ik versta onder kerk een instituut zoals de RKK, de PKN of het WTG. Onder een kerk schaar ik elke religieuze organisatie waar geen ruimte is voor vernieuwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie de Kerk niet als Moeder heeft, kan God niet als Vader hebben, zo zei een heilige eens. En daarin heeft hij natuurlijk gelijk.

Dan kan hij de katholieke interpretatie van de Drie-eenheid wel vaarwel zeggen, want Jezus is volgens katholieken absoluut niet de Vader, dus als dat echt natuurlijk waar is, dan wordt de Zoon in jouw kerk niet aanbeden. Bovendien is er niets natuurlijk aan het evangelie want de natuurlijke mens neemt de dingen van Geest Gods (1 Kor 2,14) niet aan.

Want hoe kun je Christus nu beminnen, maar zijn Lichaam afwijzen? Hoe kun je een vrouw beminnen, maar haar lichaam volkomen negeren, of zelfs als totaal niet-relevant verklaren?

Omdat we niet Christus zijn lichaam, maar zijn naam beminnen (Psalmen 5,12) en de kerk (ecclesia) is niet onze moeder maar Sara (Gal 4,31) symbool voor het hemelse Jeruzalem (Gal 4,26) dat van boven is en niet van hier.

Nee, lichaam en ziel zijn één en bij Christus is dat niet anders.

Eens. Alleen is het lichaam van Christus niet wat jij denkt dat het is (2 Kor 3,3) doch als je je maar blijft vernieuwen van dag tot dag (2 Kor 4,16) ben je een nieuw schepsel en daar draait het om broeder.

'Want in Christus Jezus heeft niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar wel dat we een nieuwe schepping zijn.' (Gal 6,15)

Dat muren van steen ons niet hinderen broeders te zijn moge duidelijk zijn, het zijn de hindernissen die wij onszelf opleggen die dat doen.

Daarbij kun je sowieso niet alleen geloven; je hebt je broeders en zusters in Christus nodig. Ook als je ze niet kunt uitstaan, want daardoor leer je wel nederigheid en niet te oordelen. Iets wat natuurlijk niet gaat lukken bij mensen waarover niets te oordelen valt. ;)

Dat je broeders en zusters nodig hebt bij sommige zaken zal ik niet ontkennen, maar bij geloven niet. Denk aan de Eunuch die in zijn eentje het boek van Jesaja bestudeerde en in zijn eentje gedoopt werd vanwege zijn geloof. Denk aan Paulus die als enige werd uitverkoren om het evangelie aan de heidenen de prediken. Denk aan Christus, die als Enige naar de wereld werd gezonden voor de schapen Israëls. Denk aan alle koningen die in hun eentje regeerden. Of wat te denken van Abraham, Jakob en Izak? Zij allen dienden God in hun eentje, dus ja, geloven kan je zonder kerk en gered worden kun je zonder mensen.

Daarom: als je de Kerk afwijst of als niet-relevant beschouwt, dan wijs je iets essentieels van Christus af en kun je niet zonder meer zalig worden. En wat die Kerk dan precies is, daarover kun je nog hele discussies houden, maar er ís wel een Kerk en die bestaat nog altijd uit mensen en parochies/gemeenten. Niet enkel uit jouw ideaalbeeld.

De katholieke kerk waar jij jezelf toe rekent bestaat inderdaad niet uit mijn ideaalbeeld, maar dat betekent niet dat ik ook de mensen verwerp die zich tot die kerk rekenen of een hekel heb aan al haar tradities. Welnee, ik ben dol op de Italiaanse keuken en als je zou zijn wat je eet was ik katholieker dan menig Nederlander.

Doch als ik de RKK, PKN het WTG verwerp, verwerp ik geen stukje van God. Nee integendeel, men verwerpt God als de leer van mensen boven de zijne wordt geplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat je broeders en zusters nodig hebt bij sommige zaken zal ik niet ontkennen, maar bij geloven niet. Denk aan de Eunuch die in zijn eentje het boek van Jesaja bestudeerde en in zijn eentje gedoopt werd vanwege zijn geloof. Denk aan Paulus die als enige werd uitverkoren om het evangelie aan de heidenen de prediken. Denk aan Christus, die als Enige naar de wereld werd gezonden voor de schapen Israëls. Denk aan alle koningen die in hun eentje regeerden. Of wat te denken van Abraham, Jakob en Izak? Zij allen dienden God in hun eentje, dus ja, geloven kan je zonder kerk en gered worden kun je zonder mensen.

Waar staat dat de kamerling niet naar een gemeente ging of misschien zelf iets startte? Hij had trouwens de hulp nodig van Filippus om tot bekering te komen. Jezus was o.a een apostel, Hij nam 12 discipelen die Hij opleidde om de gemeente te leiden. Hij bleef niet op Zichzelf. Paulus was een apostel, die startte gemeenten en stelde daar oudsten aan als hij ze eerst zelf had onderwezen. Abraham discipelde zijn zoon en die discipelde weer zijn zonen, zij prentten het hun kinderen in. Daarom had God hem ook uitverkoren. Heel Israel geloofde in God en ze gingen naar synagogen, wel omdat Abraham ermee begon het aan zijn zoon door te geven. Misschien spreekt de G12 visie je wel aan. Een apostel die 12 mensen in de huiskamer discipelt, die zoeken er ook weer 12 en nu heeft degene die die vis5e kreeg, omdat Jezus het ook zo deed een kerk van honderdduizenden leden, terwijl hij met 8 mensen in de huiskamer begon, waaronder zijn vrouw en 4 kinderen.

Maakt al de volken tot Mijn discipelen, leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Een gelovige heeft iemand nodig die hem discipelt. Als je Jezus aanneemt ben je een pasgeboren baby geestelijk gezien. In het natuurlijke laat je die ook niet in het ziekenhuis achter, omdat die zich nu wel redt.

Efeze 4

Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen. 11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. 16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

Als iedereen op zichzelf blijft, hoe kunnen we dan toegerust worden tot dienstbetoon, een discipel worden en als lid dienst betonen (aan wie? Je zit toch maar op jezelf).

Ook is het handig een voorganger te hebben:

Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Dat klopt, je hebt geen kerk nodig om gered te worden, maar als je dat een keer bent, is het wel handig je aan te sluiten bij de ecclesia: gelovigen:

En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. 25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Aansluiten bij wie en hoe? Bedoel je dat kerkgang synoniem is voor geloven? Kun je dat nader toelichten?

Aansluiten bij een groep gelovigen, waar een oudste of voorganger is, net wat je aanspreekt. En trouwens, de Reformed church in Engeland staat nu ook open voor vernieuwing.

Door de prediking opgebouwd en gediscipeld worden. Zij gingen van huis naar huis: ze hadden niet alleen een keer in de week een samenkomst, maar braken ook het brood aan huis. Ze gingen naar de hunnen.

Er is niet een kerk die net zo is als het in Handelingen was en ik denk dat niemand de volmaakte leer heeft, waarom zijn er anders zoveel denominaties, maar ja, moet je dan op jezelf blijven en wachten tot het allemaal perfect is of sluit je je ergens aan en help je mee om er te komen. Het einddoel is eenheid tussen alle denominaties en denominatiemuren die wegvallen, omdat je het verschil niet meer ziet, wat mij betreft. Zolang je niet bij een exclusief clubje gaat zitten wat denkt dat zij het hebben en de rest verkeerd is, zit je wel goed, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je zalig worden zonder kerk? Zo ja, hoe dan, zo nee, hoezo niet?

Ik ben van mening dat men zalig wordt door in Jezus Christus te geloven en aan hem geen aanstoot te nemen. Kerkgang is niet noodzakelijk naar mijn volste overtuiging, want de hongerigen gaan ook zelf wel op zoek naar geestelijk voedsel.

Om verder in te gaan op uw vraag denk ik dat het in de eerste plaats belangrijk is om te weten wat u verstaat onder het woord "kerk"

Bedoeld u een of andere organisatie of instituut of de Bijbelse gemeenschap van de volgelingen van Christus.

Ik versta onder kerk een instituut zoals de RKK, de PKN of het WTG. Onder een kerk schaar ik elke religieuze organisatie waar geen ruimte is voor vernieuwing.

En wat bedoeld u nu met vernieuwing?

Is dit verandering van bepaalde riten en tradities die door mensen in de loop der tijden werden ingevoerd of is het "vernieuwen" "of "veranderen" aan Gods woord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie de Kerk niet als Moeder heeft, kan God niet als Vader hebben, zo zei een heilige eens. En daarin heeft hij natuurlijk gelijk. Want hoe kun je Christus nu beminnen, maar zijn Lichaam afwijzen? Hoe kun je een vrouw beminnen, maar haar lichaam volkomen negeren, of zelfs als totaal niet-relevant verklaren? Nee, lichaam en ziel zijn één en bij Christus is dat niet anders. Daarbij kun je sowieso niet alleen geloven; je hebt je broeders en zusters in Christus nodig. Ook als je ze niet kunt uitstaan, want daardoor leer je wel nederigheid en niet te oordelen. Iets wat natuurlijk niet gaat lukken bij mensen waarover niets te oordelen valt. ;)

Daarom: als je de Kerk afwijst of als niet-relevant beschouwt, dan wijs je iets essentieels van Christus af en kun je niet zonder meer zalig worden. En wat die Kerk dan precies is, daarover kun je nog hele discussies houden, maar er ís wel een Kerk en die bestaat nog altijd uit mensen en parochies/gemeenten. Niet enkel uit jouw ideaalbeeld.

Hier kan ik me wel in vinden. :D Zalig worden zonder kerk lijkt me dus ook uitermate moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid