Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is? Waarom heeft God Hem niet eerder, of later, gezonden? Verschillende bijbelse profeten hebben gepraat over de komst van de Messias maar nooit hebben ze in tijdsverband gesproken wanneer Hij zou komen (correct me if I'm wrong!), maar hebben ze het wel gehad over bijvoorbeeld in welke staat de wereld zou verkeren bij Zijn komst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is? Waarom heeft God Hem niet eerder, of later, gezonden?

Nee. Maar in die tijd was er was in het mediterraanse gebied een algemene taal, namelijk het Koine-Grieks. Dit vergemakkelijkte de verspreiding van het christendom. Met Augustus waren ook nog eens de kleine staatjes verdwenen en dus waren er niet veel grenzen meer. Vrij verkeer was mogelijk waardoor de apostelen overal heenkonden. Ook was het Romeinse Rijk, vooral in het oosten, sterk geürbaniseerd. Ideeën konden zo snel verspreiden.

In die tijd werden door de socratici en platonisten de onsterfelijkheid van de ziel gepredikt. De Pythagorëers onderwezen de eenheid van God en dat God geen behagen schept in offers. De Stoicijnen meenden dat de wereld gemaakt is door de Logos en de Cynici meenden bovendien dat je niet aan geld of goed moet verkleven. Er was dus al een mindset dat de verspreiding van het evangelie onder de ongelovigen makkelijker maakte. Deze basis ontbreekt tegenwoordig helaas maar de intellectuele wereld was toen rijp voor het christendom.

Dus ja. Het was niet toevallig dat Christus toen in de wereld kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is? Waarom heeft God Hem niet eerder, of later, gezonden? Verschillende bijbelse profeten hebben gepraat over de komst van de Messias maar nooit hebben ze in tijdsverband gesproken wanneer Hij zou komen (correct me if I'm wrong!), maar hebben ze het wel gehad over bijvoorbeeld in welke staat de wereld zou verkeren bij Zijn komst?

Het moment waarop Jezus Zich als dé Zoon van God aan Israël openbaarde wordt door Paulus omschreven als de volheid van de tijd (Galaten 4:4): "Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet". Dit tijdstip is door de Vader zelf bepaald. De volheid van de tijd staat volledig in relatie tot Christus. Dat maakt Hem het tot het centrum in het denken van de Vader.

God heeft deze tijd op vele wijzen aangekondigd via het woord van de profeten. Nergens heeft Hij aangegeven wanneer de volheid van de tijd tot stand zou komen. Wel heeft Hij allerlei tekenen laten vastleggen, zodat het volk van God de volheid van de tijd zou herkennen, wanneer het eenmaal zover was. Eén van de eerste profetieën in dit verband was de toezegging in Genesis 49:10: "De scepter zal van Juda niet wijken en evenmin de heersersstaf van tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en Hem zullen de volken gehoorzamen." Silo is onvertaald en betekent zoveel als "hem die het rechtens toekomt". De volheid van de tijd heeft dus te maken met het afronden van een periode van voorbereiding. Wanneer de tijd van voorbereiding gereed zou zijn, zou de volheid van de tijd direct ingaan: "en Hem zullen de volken gehoorzamen".

Dus aan de komst van Jezus kunnen we zien, dat de volheid van de tijd was gekomen. Dat moment betekende het startschot voor een andere tijd, waarin het gehoorzaam zijn van de volken zou worden gerealiseerd. Paulus zegt er dit over in Efeziërs 1:10: "om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder een hoofd, dat is Christus, samen te vatten," Deze tekst staat zo in de NBG. In de grondtekst staat voor "ter voorbereiding" het woord οικονομιαν (oikonomian) dat sommige andere vertalingen hebben weergegeven met "bedeling". Het betekent echter veel meer dan dat: oikonomian drukt inderdaad een administratie uit, maar legt daarbij de nadruk op de efficiëntie. Daar komt ook de betekenis van onze uitdrukking "economisch handelen" vandaan.

Dat betekent dat de volheid van de tijd - die herkenbaar was aan de komst van Christus - de komst van een nieuwe periode inluidde: de vorming van het volk uit alle stammen en natiën. Dit proces zou opnieuw leiden tot een volheid der tijden (meervoud), die haar basis heeft in de volheid van de tijd die met de komst van Christus was gekomen. Vandaar dat de NBG in dit opzicht opnieuw spreekt van een voorbereiding. Dat verzamelen uit de volken is immers - zelfs in onze dagen - nog steeds in volle gang.

Maar het woord oikonomian drukt ook nog efficiëntie uit. En dat heeft alle te maken met de omstandigheden ten tijde van de komst van Jezus. De wereld om Israël heen was op dat moment zodanig "open" dat een efficiënte verkondiging van het evangelie mogelijk was. De praktijk "bewijst" dat er inderdaad geen andere tijd en omstandigheid zo gunstig was als juist dat moment. Maar, ook dit is achteraf gezien. Wij kunnen enkel maar constateren dat de tijd inderdaad zeer gunstig was. God houdt desondanks de tijden en gelegenheden aan Zichzelf. Zelfs Christus weet hier niets van.

Het is niet anders. God heeft er voor gekozen om Zijn heilsplan op Zijn eigen manier en op Zijn eigen tijd gestalte te geven. Hij kondigt aan, dat wel, maar nergens worden indicaties aangegeven zodat men het (van te voren) kan uitrekenen. Hooguit zou je de profetie in het boek Daniël als tijdsgebonden voorspelling kunnen duiden, maar dat dit in feite ook niet goed mogelijk is, tonen de vele verschillende interpretaties aan. Het enige dat men uit Daniël kan halen is weer die herkenbaarheid: we kunnen (van te voren) niet uitrekenen wanneer iets plaatsvindt, maar áls het plaatsvindt dan kunnen we er zeker van zijn, dat we het als zodanig óók zullen herkennen.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de vrije keuze van de mens. Dat Hij daarom de tijd en de gelegenheid aan zichzelf houdt. God dwingt niet af en Hij dringt zich niet op. Hij verlokt, zodat de mens uit vrije wil een keuze maakt en daardoor meewerkt aan de realisatie van Gods plan. Want van één ding kunnen we zeker zijn: Gods heilsplan betreft de mensheid en Hij wil het realiseren in zonen en dochteren en niet in slaven en dienstknechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat je in feite zegt dat Christus niet God is.

WAAR lees je dat? Je suggereert een hoop, maar je toont niet aan.

God houdt desondanks de tijden en gelegenheden aan Zichzelf. Zelfs Christus weet hier niets van.

Dit klinkt als arianisme. Christus is God.

Ik kan me er alles bij voorstellen, dat jullie mijn berichten te stellig vinden. Maar één ding kun je me niet ontzeggen en dat is dat ik mijn stellige berichten wel - daar waar nodig - vanuit de Schrift onderbouw.

Dat laatste kan ik niet van jouw reactie zeggen. Niet alleen begeef je je off-topic maar je wekt de suggestie dat ik het arianisme predik. Waarbij je niet eens aangeeft waar je dat dan in meent te ontdekken. Als je niets zinnigs hebt in te brengen op wat ik schrijf, antwoordt dan niet.

Maar om in te gaan op jouw opmerking "dat Jezus God is": dat wordt in mijn bericht helemaal niet ontkend. Dus suggereren dat ik dat wel doe is niet alleen onterecht, maar ook nog onder de gordel. Ik zou het ook nog kunnen zien als het vals beschuldigen van iemand die niet anders doet, dan z'n mening over een bepaald onderwerp delen.

Dan over die tijden en gelegenheden die de Vader aan zichzelf houdt: Jezus zegt in Mattheüs 20:23 "Hij zeide tot hen: Mijn beker zult gij wel drinken, maar het zitten aan mijn rechterzijde en linkerzijde staat niet aan Mij te geven, maar het is voor hen, voor wie het bereid is door mijn Vader." Blijkbaar is het zitten van de discipelen op de troon naast Christus, iets dat alleen door de Vader wordt bepaald. Als het gaat over de laatste dagen, dus aan het eind van de periode waarin God de volheid der tijden (meervoud) naderbij brengt, zegt Christus in Mattheüs 24:36 "Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. " Nu zou je kunnen zeggen, dat Jezus hier sprak in zijn hoedanigheid als mens. Maar dat is niet houdbaar, want Jezus zegt ná zijn opstanding, dus in zijn hoedanigheid als verheerlijkte Zoon van God, in Handelingen 1:7 "Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft," Hij heeft het dan in feite over hetzelfde als waar Hij in Mattheüs 24:36 over spreekt.

Ik denk dus dat je veilig (met voldoende inzicht in wat de Bijbel werkelijk schrijft) kunt stellen, dat Christus, ondanks dat Hij deel uitmaakt van de Godheid, toch niet op de hoogte is van bepaalde zaken. Maar misschien is dit gewoon een kwestie van prioriteit binnen de Godheid zelf. Met andere woorden: iedere persoon binnen de Godheid heeft zijn eigen taak en verantwoording. Jezus heeft dus niet die onuitstaanbare, menselijke behoefte om zich overal mee te bemoeien en overal een vinger in de pap te (willen) hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God houdt desondanks de tijden en gelegenheden aan Zichzelf. Zelfs Christus weet hier niets van.

Sorry voor de off topic, maar dat je zegt dat Christus allerlei dingen niet weet die God wel weet impliceert dat Christus geen God is. Het spijt me als ik je misinterpreteer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God houdt desondanks de tijden en gelegenheden aan Zichzelf. Zelfs Christus weet hier niets van.

Sorry voor de off topic, maar dat je zegt dat Christus allerlei dingen niet weet die God wel weet impliceert dat Christus geen God is. Het spijt me als ik je misinterpreteer.

Heb je zijn bericht niet gelezen? Het is dit vers waar Illustrat zijn mening op baseert:

"Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. "

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Henriette, er staat geschreven dat Elia zou komen voor de grote en ontzagwekkende dag van de Heere (Mal 4,5 HSV) en volgens Jezus was Johannes de Doper (Mat 11,14) de profeet Elia die alles herstellen zou (Mat 17,11) die zij niet herkenden. In Daniel 9 vers 24 wordt een cryptische tijdsindicatie gegeven voor de komst van de messias van welke in de eindtijd (Daniël 12,9) het zegel gebroken zou worden. Wanneer zou de Messias dus komen? In de eindtijd en dat is ook wat het jodendom leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is? Waarom heeft God Hem niet eerder, of later, gezonden? Verschillende bijbelse profeten hebben gepraat over de komst van de Messias maar nooit hebben ze in tijdsverband gesproken wanneer Hij zou komen (correct me if I'm wrong!), maar hebben ze het wel gehad over bijvoorbeeld in welke staat de wereld zou verkeren bij Zijn komst?

Dat staat er wel wanneer Hij zou komen, Antoon had daar hier ook een keer een schema over gepost.

Genesis 49;10 Gij zijt het, u zullen uwe broeders loven... de scepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tusschen zijne voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volkeren gehoorzaam zijn, of tot hem zullen de volkeren vergaderd worden.

Hij zou komen als Juda nog een wetgevende macht was.

Daniel 9:26: De Messias zal uitgeroeid worden, maar het zal niet voor hem zelven zijn, maar om de overtreding te sluiten, om de zonde te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, om het gezicht en den profeet te verzegelen en om de heiligheid der heiligheden (de allerheiligste) te zalven (v. 24)

De Messias moest komen toen de tweede tempel er nog stond. Maleachi 3:1 De Heer dien gij zoekt zal snellijk tot zijnen tempel komen.

Haggia 2:10: De Heerlijkheid van dit laatste huis zal groter worden dan van het eerste, zegt de Heer der heerscharen: dit slaat op het komen van de Messias in de tweede tempel. (Haggia 2:10.)

Daniël 9:25: Weet dan en versta: van den uitgang des woords om te doen wederkeeren en om Jeruzalem te bouwen tot op Messias den Vorst zijn zeven weken en 62 weken

69 weken na het bevel om Jeruzalem te doen herbouwen zou Jezus gekruisigd worden.

In de dagen van koning Kores en Arthahsasta werden twee bevelschriften uitgevaardigd om stad en tempel te herbouwen. Het bevel van Kores bepaalde zich tot de bouwing van den tempel (Ezra 1:1-5), terwijl het bevel van Artaxerxes of Arthahasta was om de Joden te doen wederkeren en Jeruzalem te herbouwen (Neh. 2). Dit bevelschrift werd omstreeks 3311 joodse telling gegeven.

Numeri 14:34 en Ezechiël 4:5: naar profetische berekening werd met een dag een jaar bedoeld, dus 69 weken zijn 69 weken van jaren, of 69 x 7 = 483 jaren.

483 jaren na het bevel om Jeruzalem te herbouwen moest de Messias verschijnen, en naar dezelfde profetie van Daniël, omstreeks die tijd worden afgesneden uit het land der levenden, om voor ons een zoenoffer in zijn dood te worden. (zie Dan. 9:25)

Het jaar 33 komt overeen met joodse telling het jaar 3794.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Henriette, er staat geschreven dat Elia zou komen voor de grote en ontzagwekkende dag van de Heere (Mal 4,5 HSV) en volgens Jezus was Johannes de Doper (Mat 11,14) de profeet Elia die alles herstellen zou (Mat 17,11) die zij niet herkenden.

De Transfiguratie op de Tabor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

schepping in 7 dagen (7de dag was rust/shabbat)

Jezus kwam begin 4de dag (het millenium van 4001-5000)

stierf en stond de derde dag weer op en is Heer van de shabbat(7e dag)

Velen verwachten de Messias heel snel nu en terecht.

we zijn nu het 7e millenium in gegaan (6001-7000) en hierin zal Jezus Koning zijn.

Jezus is dus gekomen in de 4e dag en stief die 'dag' (4001-5000) en stond de derde dag weer op (6001-7000)

(de telling van rabbinale Joden klopt niet en weten zij ook, zij zitten nu in het jaar 5773)

Verder is Zijn eerste komst in profetiën aangekondigd (tevens moest het zijn voor de verwoesting van de tempel in 70AD) en zal de laatste generatie (70-80 jaren) alles zien geschieden wat met haast wordt voltooid. (Israel geboren op een dag is de olijfboom)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij komt voort uit het zaad van de vrouw en hij is degene die de kop van de slang zou vermorzelen.

Bron: "En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen." (Genesis 3:15)

Adam en Eva gingen de fout in (zondeval), maar God verloor hiermee niet Zijn liefde voor de mens. Hij stelde ze een belofte in het vooruitzicht. Hij beloofde dat hij een Redder zou sturen om de mens te herstellen in de paradijselijke staat zoals Hij het bedoeld had

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 10:30:

"Ik en de Vader zijn één."

Jezus noemt God zijn Vader. Tevens zegt Hij: Ik en de Vader zijn één. Wie zou er naar de mens willen

zeggen: ik en mijn vader één? Er is geen mens die dit zou willen beweren.

Johannes 14:7:

"Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien."

Johannes 14:8-9:

"Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien;

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat er ergens in de Bijbel waarom Jezus precies tóen op aarde gekomen is?

Dat staat er wel wanneer Hij zou komen, Antoon had daar hier ook een keer een schema over gepost.

Dat schema is indrukwekkend. Maar het is ten eerste interpretatie en ten tweede - nog veel belangrijker - achteraf. De vraag was of uit de Schrift een datum of tijdstip kan worden herleid. Van te voren, wel te verstaan.

Je moet je dus als het ware verplaatsen naar de situatie vóór Jezus' komst. Als de wijzen uit het oosten bij Herodus op bezoek komen en vragen waar de nieuwgeboren Koning der Joden geboren is (ze hadden zijn ster gezien; dus ook voor hen was het 'achteraf'), staat er in Mattheüs 2:3: "Toen koning Herodes het hoorde, ontstelde hij, en met hem geheel Jeruzalem;". Je kunt hier veilig uit concluderen, dat niemand de komst van Jezus had zien aankomen. En daarna haalt Herodus iedere schriftgeleerde naar z'n paleis om te horen wat zij er over te zeggen hebben Mattheüs 2:4 "Hij liet alle hogepriesters en schriftgeleerden van het volk bij elkaar komen en vroeg hen, waar de Christus geboren zou worden." En er is er dan geen één, die tegen Herodus zegt, dat ze het tijdstip van de komst uit de Schrift konden berekenen. Dat is de reden dat ze ontstelden, want ze waren er niet op voorbereid. Het enige dat ze met zekerheid kunnen zeggen is het volgende: Mattheüs 2:5 "Zij antwoordden hem: Te Bethlehem in Judéa; want aldus heeft de profeet geschreven: "En u, Bethlehem, in het land van Juda, u bent geenszins de minste onder de vorsten van Juda; want uit u zal een Leider voortkomen, die mijn volk Israël weiden zal"." Met andere woorden: degenen die van hun kindsheid af waren doorkneed in de Schrift konden alleen maar de plaats aanwijzen waar de grote leider uit het volk van Juda geboren zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben een beetje aangesproken.

Niet alleen Herodes maar ook de vrouw bij de bron zinspeelde op de komst van de Messias, als dat toen niet leefde (dat er een Messias zou komen in die tijd) had die vrouw deze opmerking waarschijnlijk niet gemaakt.

Johannes 4:27Op dat moment kwamen zijn leerlingen terug, en ze verbaasden zich erover dat hij met een vrouw in gesprek was. Toch vroeg niemand: ‘Wat wilt u daarmee?’ of ‘Waarom spreekt u met haar?’ 28De vrouw liet haar kruik staan, ging terug naar de stad en zei tegen de mensen daar: 29‘Kom mee, er is iemand die alles van mij weet. Zou dat niet de messias zijn?’ 30Toen gingen de mensen de stad uit, naar hem toe.

En de oude Simon

Het was hem door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet zou sterven voordat hij de messias van de Heer zou hebben gezien.Lucas 2:26

ook bij de eerste dicipelen speelde de gedachte dat de Messias op het toneel zou kunnen verschijnen

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+1%2C41-42&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id37=1&l=nl&set=10

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid