Spring naar bijdragen

gebedsgenezing en gebedskringen


Aanbevolen berichten

Coby, hoe komt het dat veel mensen niet genezen door gebed?

Je moet geloof hebben, daarvoor moet je eerst het Woord horen en dat krijgt het gros van de kerk niet te horen voor wat betreft genezing.

God, als het Uw wil is.. wilt u zuster zo en zo genezen, wordt er gebeden in de bidstond. Dan hoor je Hem zeggen: Ja, Ik wil het, want dat staat al in de Bijbel. Hij is wel almachtig, maar Hij heeft Zijn macht gedelegeerd aan de gemeente. Wij gelovigen moeten het doen. Uitstappen en genezing uitspreken in Jezus' Naam. Genees zieken, wek doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar als je dat niet geleerd wordt en hoe je dat moet doen of hoe je voor genezing kunt geloven en bidden, wordt het lastig.

Dus als iemand niet geneest dan komt dat door een gebrekkige beoefening van het geloof?

Ja dat lijkt ze inderdaad te zeggen en dat valt mij zeer tegen. :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vorige zondag had ik koorts en keelontsteking, zondagavond gebeden om mij te genezen. Maandag had ik geen koorts en keelontsteking meer.

En zo zijn er in het verleden wel meer van dit soort dingen gebeurt.

Mensen kunnen denken wat ze willen, maar ik geloof echt dat Jezus mij op dat moment geneest.

Oftewel, een misdiagnose (keelontsteking? zoiets kan je zelf niet vaststellen, je had waarschijnlijk gewoon een zere keel) en een symptoom dat vaak na een nachtje slapen verdwijnt is voor jou reden genoeg om aan te nemen dat je kan genezen door te bidden? Dat doet me denken aan dit nummer (welke trouwens verrassend relevant is in dit topic :+ )

Het was wel keelontsteking, had de symptomen. EN had zaterdag al last van.

Maar eej, praten tegen atheïsten heeft toch geen zin. Bord voor hun kop etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet geloof hebben, daarvoor moet je eerst het Woord horen en dat krijgt het gros van de kerk niet te horen voor wat betreft genezing.

God, als het Uw wil is.. wilt u zuster zo en zo genezen, wordt er gebeden in de bidstond. Dan hoor je Hem zeggen: Ja, Ik wil het, want dat staat al in de Bijbel. Hij is wel almachtig, maar Hij heeft Zijn macht gedelegeerd aan de gemeente. Wij gelovigen moeten het doen. Uitstappen en genezing uitspreken in Jezus' Naam. Genees zieken, wek doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar als je dat niet geleerd wordt en hoe je dat moet doen of hoe je voor genezing kunt geloven en bidden, wordt het lastig.

Dus als iemand niet geneest dan komt dat door een gebrekkige beoefening van het geloof?

Ja dat lijkt ze inderdaad te zeggen en dat valt mij zeer tegen. :(

Nee, ik zeg 1 punt in zijn algemeen voor de hele kerk, niet iemand die ziek is. Daar kun je natuurlijk nooit een uitspraak over doen. Je kunt een boek met 50 hindernissen naar zijn hoofd gooien, maar soms is het ook weleens iemands tijd en hoef je niet redenen te verzinnen en er beter gewoon maar mee dealen. Er zijn meer punten. De kerk is niet volwassen als geheel, er is verdeeldheid tussen denominaties en binnen gelovigen onderling en het is geloof door liefde werkende.

De schepping wacht op het openbaar worden der zonen Gods, die volwassen zijn als geheel en hebben geleerd in liefde en heiligheid te wandelen, zoals de eerste gemeente.

Om dezelfde werken te verwachten die de eerste gemeente had, moet je namelijk ook hetzelfde doen als kerk in zijn geheel. Zijn wij nachtenlang in gebed, hoe vaak hebben we een 40daags vasten, dat soort dingen en dan is er ook nog een groei in geloof. Petrus deed niet gelijk wonderen, eerst twijfelde hij toen hij over het water liep en noemde Jezus hem kleingelovige. Later was zijn geloof gegroeid naar groot en wekte hij een dode op en genazen de mensen in zijn schaduw.

Een ding is zeker, als de kerk gelooft dat de wonderen afgelopen zijn bij de apostelen, zullen ze ook nooit hun geloof gaan bouwen om de werken van Jezus te gaan doen en altijd figuren als Zijlstra blijven bekritiseren die het wel proberen in ieder geval. Er is een boek van Frances Hunter Hoe u de zieken kunt genezen.

De eerste persoon voor wie ze bad ging dood.

John G. Lake, waar Dave die hier veel over Goddelijke genezing had geschreven de Bijbelschool van heeft gedaan, heeft enorm veel wonderen gedaan in de Naam van Jezus in Afrika. Hij had zijn geloof daarvoor gebouwd en ging uitzoeken wat er in de Bijbel stond, want in die tijd, een eeuw terug, was het in de kerk normaal om ziekte te zien als Gods wil. Hij deed dit nadat eerst zijn halve familie was overleden en ondanks zijn echt grote geloof, overleed toch zijn vrouw aan een ziekte in Afrika. Dus nee, je kunt niet zeggen dat iemand die ziek is niet genoeg gelooft. Wel kun je zelf je geloof bouwen, zo iemand opzoeken en zelf bidden. Zo is mijn nietgelovige collega van kanker genezen volgens mij, maar hij zegt natuurlijk dat het door de medicijnen kwam. Maakt niet uit, hij vond het vriendelijk dat ik voor ´m wou bidden en hij is nu genezen en blij en ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me altijd af hoe mensen zoals jullie zullen omgaan met ernstige ziektes van mensen die dicht bij jullie zijn, of misschien jullie zelf. Wat als je nou na al je gebeden en dergelijken nog steeds niet geneest? Zou je dan gaan twijfelen aan je geloof? Wat als je moeder kanker krijgt (ik ga er nu maar even vanuit dat ze net zo gelovig is als jij bent, mocht dit niet het geval zijn vervang de moeder in dit voorbeeld dan even met iemand die dat wel is en dicht bij je staat) en gedurende de hele dag zit je aan haar bedzijde te bidden en te smeken om genezing, en het komt maar niet. Wat dan? Leg je de schuld bij jezelf omdat je misschien op de verkeerde manier aan het bidden bent? Leg je de schuld bij je moeder omdat ze misschien niet genoeg vertrouwt op God? Leg je de schuld bij God, omdat Hij je gebeden niet verhoort en die van anderen wel? Wat doe je dan?

Behoudens de toon, want die maakt de muziek, een vraag waar iedereen mee worstelt. Van dichtbij heb ik meegemaakt wat je schetst en maakt ook dat ik vaak wat stekelig reageer op het argument (vaak ook verborgen in de tekst) "Niet genoeg geloof".

De vraag waarom, daar krijgen we in het hier en nu waarschijnlijk geen antwoord op. Ik ben mij geloof niet verloren door wat ik meemaakte. Het heeft mij ook gesterkt, juist door te zien hoe de persoon in kwestie vanuit zijn geloof de ziekte droeg. Ook daarin kunnen we God ervaren en het is niet zo dat als wij maar vragen om beterschap, dat de beterschap ook komt. God kan ook andere dingen schenken aan de zieke of omstanders. We hebben echter vaak teveel een focus op de lichamelijke genezing in het hier en nu, dat we andere opties uit het oog verliezen.

En hoe komt het dat mensen die niet in God geloven net zo vaak op onverklaarbare wijze genezen als mensen die wel in God geloven? Hetzelfde geldt voor mensen die in andere Goden geloven. Waarom genezen die allemaal ook op onverklaarbare wijzen?

Omdat we ook buiten het Christendom sporen van Waarheid mogen ervaren. God kan zich manifesteren op meerdere manieren. Voor God is het niet onmogelijk om wie dan ook te genezen. Dat vind je vanuit jouw standpunt geen argument, maar het is een argument vanuit het gelovige standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat mensen me verkeerd begrijpen en denken dat ik denk dat iemand ziek wordt omdat hij niet genoeg gelooft:

Ik heb 20 dagen gevast voor mijn zwager vroeger en gebeden, hij werd genezen van kanker en een jaar later was het weer terug. Waarom? Geen idee. Maar ik hoefde echt niet weer voor hem te gaan bidden, want hij was blij dat hij verlost was van de chemo's en ellende en eindelijk naar de hemel mocht.

Nu is bij zijn vrouw kanker geconstateerd. Moet ik nou niet meer bidden voor haar? We bidden gewoon weer. Never give up en maak je niet druk waarom iets niet lukte. Maar dit is hoe ik het geloof en als iemand anders het anders ziet, is het me om het even.

Paulus liet Demas trouwens ziek achter en die had toch geloof genoeg zou je denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wetenschap zegt mijns inziens niet zo veel over het christelijk geloof en wat daar bij komt kijken, en vice versa. Twee treinen op het zelfde spoor, maar ze rijden op een ander traject.
Ja, dat wetenschap en geloof zich op een ander niveau bevinden heb ik nu wel vaker gehoord. Maar dat is geen probleem verder, zolang het geloof niet pretendeert zich op hetzelfde terrein te begeven. En laat dit nu net het geval zijn met die zogenaamde wonderdokters. Ze maken medische claims op het momént dat ze gaan beweren dat ze mensen kunnen genezen van hun ziekte. Dan moét er simpelweg om bewijs gevraagd worden en kom je niet weg met: ander paradigma.

Nee, dan loop je dus tegen het probleem met het aantonen van causaliteit aan :) Maar dit is voor mij vooral theoretisch, ik doe zelf niet zo aan genezingskringen en diensten. En voor de duidelijkheid nog: ik stel grote vraagtekens bij die massale genezingsdingen, en vraag me ook af waar de genezing dan eigenlijk is, en wat er genezen wordt. En idd, hoe lang het duurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was wel keelontsteking, had de symptomen. EN had zaterdag al last van.

Maar eej, praten tegen atheïsten heeft toch geen zin. Bord voor hun kop etc.

Het leuke is dat een keelontsteking dezelfde symptomen heeft als een gewoon griepje. Maar hey, geloof wat je wilt geloven.

Dus nee, je kunt niet zeggen dat iemand die ziek is niet genoeg gelooft. Wel kun je zelf je geloof bouwen, zo iemand opzoeken en zelf bidden. Zo is mijn nietgelovige collega van kanker genezen volgens mij, maar hij zegt natuurlijk dat het door de medicijnen kwam. Maakt niet uit, hij vond het vriendelijk dat ik voor ´m wou bidden en hij is nu genezen en blij en ik ook.

Vandaar dus mijn vraag: hoe komt het dat de één wel geneest en de ander niet? Bij wie leg je de schuld als iemand niet geneest? Bij degene die bidt en dat misschien op een verkeerde manier doet? Bij degene voor wie gebeden wordt omdat diegene misschien niet genoeg vertrouwt op God? Of bij God omdat hij je gebeden niet verhoort? Waar ligt het aan als iemand niet geneest, ook al bidt men voor hem?

(Even tussendoor, als je collega niet was genezen dan zou je gedacht hebben dat het kwam door zijn ongeloof, nietwaar?)

De vraag waarom, daar krijgen we in het hier en nu waarschijnlijk geen antwoord op. Ik ben mij geloof niet verloren door wat ik meemaakte. Het heeft mij ook gesterkt, juist door te zien hoe de persoon in kwestie vanuit zijn geloof de ziekte droeg. Ook daarin kunnen we God ervaren en het is niet zo dat als wij maar vragen om beterschap, dat de beterschap ook komt. God kan ook andere dingen schenken aan de zieke of omstanders. We hebben echter vaak teveel een focus op de lichamelijke genezing in het hier en nu, dat we andere opties uit het oog verliezen.

M'n vraag was vooral gericht aan de mensen die geloven dat iedereen genezen kan worden door gebed. Want als je daar heilig in gelooft dan kan het een enorme tegenvaller zijn als je zelf in de toekomst een ernstige ziekte krijgt en daar maar niet van geneest. Want dan gaan al die vragen door je hoofd spoken: "Geloof ik niet genoeg? Bidt ik op de verkeerde manier? Ik ben bij 30 genezingsdiensten geweest, waarom ben ik nog steeds ziek? Waarom werkt dit allemaal niet?! Bestaat God wel? Waarom negeert hij mij? In de Bijbel staat dat hij iedereen wilt genezen die daar om vraagt, IK SMEEK EROM, WAAROM GEBEURT ER NIKS?!".

Is het dan niet veel logischer om te accepteren dat God een plan heeft voor iedereen waar hij niet van zal afwijken? Dat als je ziek bent dat dat zijn plan is voor jou, en dat als je geneest dat dat ook zijn plan is voor jou, en dat als je ziek blijft dat dat ook zijn plan is voor jou. En dat als je zal genezen omdat dat deel van zijn plan is en je daar toevallig van tevoren voor bidt dat die genezing dus NIET komt omdat je daarvoor gebeden hebt, maar omdat je toevallig om iets vroeg dat sowieso al zou gebeuren? Is dat niet het hele punt van bidden? Niet om je eigen wil op te leggen aan God (want dat lijkt te gebeuren in genezingsdiensten: 'God doe sus, God doe zo'), maar om je eigen wil op 1 lijn te brengen met die van God?

En hoe komt het dat mensen die niet in God geloven net zo vaak op onverklaarbare wijze genezen als mensen die wel in God geloven? Hetzelfde geldt voor mensen die in andere Goden geloven. Waarom genezen die allemaal ook op onverklaarbare wijzen?

Omdat we ook buiten het Christendom sporen van Waarheid mogen ervaren. God kan zich manifesteren op meerdere manieren. Voor God is het niet onmogelijk om wie dan ook te genezen. Dat vind je vanuit jouw standpunt geen argument, maar het is een argument vanuit het gelovige standpunt.

Tja, maar in de Bijbel staat hoe erg het wel niet is om andere Goden te aanbidden. Maar God kan op de ene dag dus een gelovig persoon laten overlijden aan z'n ziekte ondanks al z'n gebeden, en de volgende dag een ongelovig persoon genezen die het geloof juist de rug heeft toegekeerd. Een erg vreemde gang van zaken, wat mij al de meer doet vermoeden dat je haast wel moet geloven in een onbeïnvloedbare God als het aankomt op gebedsgenezing..

Link naar bericht
Deel via andere websites

MJ, je kleedt jezelf, net zoals de meeste atheisten, aan met het kleed van de Middeleeuwse Christen. In dit geval die een micromanagement God aanhangt, die actief mensen laat sterven, geneest, met Zijn magische stafje pief paf poef. Ik vermoed dat er een groot deel frustratie over je ex-geloof leeft, anders waarde je hier niet rond, kan er uiteraard naast zitten. En ja, je vindt hier soms nogal ehm... conservatieve Godsbeelden, maar je bent wel lekker selectief in hoe jij je godsbeeld vormgeeft om zo een punt proberen te maken.

Verder hou ik wel van je hoor :|:|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Whut? Ik ben gewoon serieus geïnteresseerd in de gedachtegang van sommige mensen hier als het aankomt op gebedsgenezing. Ik reageer slechts op de uitspraken die in dit topic gedaan worden, waaronder inderdaad uitspraken waaruit blijkt dat sommige mensen hier geloven in een God die actief mensen geneest en dus ook laat sterven met z'n pief paf poef toverstafje. Ik weet zelf echt wel dat de meeste christenen daar niet op die manier in geloven, maar ik richt mijn vragen dan ook niet op hen, ik richt me puur op de mensen die geloven in gebedsgenezing; mensen die geloven dat God iedereen wilt genezen en 'dat je daar alleen voor hoeft te bidden en het zal gebeuren'. Want ik ben dus benieuwd wat er dan door hen heen zal gaan als het niet gebeurt. Geven ze zichzelf de schuld en gaan ze aan zichzelf twijfelen, of geven ze de te genezen persoon de schuld en verwijten ze hem dat z'n geloof niet sterk genoeg is, of ligt het aan God en negeert Hij hun gebeden?

Of: hoort de genezing van die persoon niet in God's plan? Dat is het antwoord waar ik naar op zoek ben. Want als ze dat erkennen moeten ze ook erkennen dat als iemand geneest dat dat waarschijnlijk ook gewoon een deel van God's plan is. Dat de genezing niet komt omdat je daarvoor bidt, maar omdat dat komt omdat het al een deel van God's plan is, en dat als je er niet voor had gebeden diegene ook gewoon zou zijn genezen. Dat verklaart waarom mensen uit alle religies en culturen genezen, en niet alleen christenen. Dat verklaart waarom sommige mensen niet genezen ondanks alle gebeden die ze uitspreken; het ligt niet aan hun (on)geloof, het is gewoon geen deel van God's plan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opnieuw maar weer.

@Masterjapie,

Omdat je deze vraag richt aan mensen die heilig in gebedsgenezing geloven lees je niet hoe misschien wel de meeste christenen hier tegen aan kijken.

Zo'n 30 jaar geleden had zeker 90% van de christenen niets op met gebedsgenezing (link zoek ik op) men zag dat mensen talenten hadden als gave van God; artsen hadden de kennis, kennis was toen zeker geen vies woord.

Gebedsgenezing is de laatste jaren een trend geworden, God veranderd misschien niet maar mensen wel ook gelovigen.

Genezing kun je niet afwingen, Jezus bad zelfs; Uw wil geschiedde en dat was en is zeker niet gemakkelijk.

Ik ken ze die mensen die ernstig ziek zijn en kracht en steun ervaren door hun geloof, verlangen naar een plek waar geen rouw, pijn en tranen meer zijn.

Die ook verlangen naar genezing maar als dat niet gebeurd hun leven in Gods hand leggen.

WTC 11 september er stierven veel mensen gelovigen en niet gelovigen, sommigen werden gered ook christenen. Hun fam had gebeden en dat deze mensen dankbaar zijn begrijp ik, maar er waren ook vrienden en fam die baden maar hun dierbaren kwamen om.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet hoe de meeste christenen hier tegenaan kijken. Bidden om genezing, hopen dat jouw wil op 1 lijn ligt met die van God, en dankbaar zijn als iemand daadwerkelijk geneest is natuurlijk prima. Ik zal dan ook nooit iemand daarop aanspreken, en ik erger me aan het soort atheïsten die dat wel doen (voorbeeldje, op facebook was iemand vader geworden en hij zei iets in de zin van "ik dank de heer voor mijn kind", en iemand anders zei iets in de zin van "hah idioot, je hebt een kind om je seks met je vrouw hebt gehad, heeft niks met God te maken). Wat maakt het nou uit als iemand gelooft dat God achter een belangrijke gebeurtenis zit in hun leven.

Maar als anderen (zoals Coby ;) ) bidden voor iemand en diegene geneest, dan denken zij dat dat kwam door dat gebed. Dat ze genezen zijn dankzij hen omdat zij voor hen gebeden hadden. Dat ze als het ware hun eigen wil aan God hebben opgelegd zodat God doet wat zij vroegen. Dat vind ik een kwalijke zaak want dat kan allerlei problemen met zich meebrengen, niet alleen op spiritueel niveau (waarom gebeurt er niks? waarom luistert God niet naar mij?) maar ook op lichamelijk niveau (ik slik geen medicijnen want ik vertrouw op God). Ik wil ze de mogelijkheid laten inzien dat het misschien wel altijd al een deel van God's plan was om iemand te genezen, en dat het simpelweg een kwestie van toeval is geweest dat ze daarvoor gebeden hadden; dat het dus erg mooi was dat hun wil op 1 lijn zat met die van God, en dat ze dus alleen maar dankbaar hoeven zijn voor dat feitje en niet hoeven te beweren dat zij diegene genezen hebben door voor diegene te bidden. Want dat is precies wat al die gebedsgenezers doen. "Je moet naar Jan Zijlstra gaan, HIJ kan jouw genezen!", "Als Petrus iemand kan genezen dan kan jij dat ook!", "John G Lake genas erg veel mensen in Afrika". "Ik bad voor iemand en z'n kanker ging weg, dus mijn gebed heeft hem gered". Nee. Wat al deze mensen zouden moeten zeggen is: "Ik bad voor iemand, en gelukkig had God hetzelfde plan voor diegene, want hij genas". Dat is wat ze zouden moeten zeggen, maar het is altijd "ons gebed heeft hem genezen"... En dan hoor je de zieke mensen op de achtergrond fluisteren "waarom luistert God wel naar hun gebed, maar niet naar die van ons..? Wat doen we verkeerd..?". En dat vind ik kwalijk :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Extreme vorm van gebedsgenezing in de actualiteit. Ik dacht dat past wel in dit topic.

http://www.ad.nl/ad/nl/13304/Vermissingszaak-Ruben-en-Julian/article/detail/3445375/2013/05/22/Evangelist-wil-broertjes-opwekken-uit-de-dood.dhtml

Het is aan de orde van de dag in ons eigen landje. Deze Ronald Plat wil de broertjes Ruben en Julian uit de dood opwekken en is daardoor geinspireerd door de Amerikaanse evangelist Tyler Johnson en zijn dead raising teams. Gelukkig al vrij snel veroordeeld uit zowel gelovige als ongelovige hoek. Lang leve de Hollandse nuchterheid :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het wel altijd erg jammer dat mensen hun posts leeghalen nadat mensen al gereageerd hebben. Ik ben benieuwd wat Coby zei, want nou zit er een raar gat in de discussie en weet ik niet waar het over gaat. En misschien zijn mensen het er niet mee eens, maar CobyBryants' mening mag er ook zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik vind het wel altijd erg jammer dat mensen hun posts leeghalen nadat mensen al gereageerd hebben. Ik ben benieuwd wat Coby zei, want nou zit er een raar gat in de discussie en weet ik niet waar het over gaat. En misschien zijn mensen het er niet mee eens, maar CobyBryants' mening mag er ook zijn!

Ik heb 'm maar aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genas Jezus wel iedereen dan? Hoe kan het dan dat Petrus bij de tempel een blinde geneest, die daar 'al jaren' zat te bedelen, terwijl Jezus vaak genoeg in de tempel onderwees en mensen genas?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik vind het wel altijd erg jammer dat mensen hun posts leeghalen nadat mensen al gereageerd hebben. Ik ben benieuwd wat Coby zei, want nou zit er een raar gat in de discussie en weet ik niet waar het over gaat. En misschien zijn mensen het er niet mee eens, maar CobyBryants' mening mag er ook zijn!

Niemand beweerd dat Coby's mening er niet mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid