Spring naar bijdragen

Bijbelstudie onder christenen


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Topic afgesplitst, hier kan men verder discussieren over bijbelstudie onder christenen.


Laat de bijbel hier heel duidelijk over zijn:
Ik vraag me dan ook af, waarom hier door zoveel Christenen aan getwijfeld wordt (kan worden).

In Genesis 9:3 werd na de zondvloed door haShem aan Noach en zijn familie de toestemming gegeven om óók dierlijk voedsel te mogen nuttigen: â€Behalve het groen van de planten mogen jullie nu ook het vlees van dieren eten. Alle dieren geef ik je als voedsel.†(GNB). Maar in vers 4 staat vervolgens: “Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.†(NBG). De mens hoefde dus geen vegetariër meer te zijn, want hij mocht voortaan vlees eten, maar dan wel zonder bloed erin, want het eten van bloed, ook van geoorloofde dieren, blijft verboden.

Helaas houden christenen zich tegenwoordig doorgaans nauwelijks bezig met het verbod op bloed omdat zij de voedselwetten als oudtestamentisch en dus als afgeschaft beschouwen. Zij hebben daarom ook geen enkele moeite met het eten van o.a. bloedworst.

Ook het OT is het woord van God!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Helaas houden christenen zich tegenwoordig doorgaans nauwelijks bezig met het verbod op bloed omdat zij de voedselwetten als oudtestamentisch en dus als afgeschaft beschouwen. Zij hebben daarom ook geen enkele moeite met het eten van o.a. bloedworst.

In Thailand (waar ik gewoond heb) wordt veel (gekookt) bloed gegeten, in diverse soorten "soep". Dat hebben wij altijd overgeslagen, vooral omdat in het NT ook genoemd wordt dat we dit moeten vermijden (Handelingen 15).

Maar we hebben niets gezegd over Christenen die het wel eten. Wel met ze erover gesproken, en dan de beslissing verder aan hen overgelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik word er alleen zo verdrietig van als ik zie op fora als deze dat mensen de bijbel niet meer serieus nemen. Ze laten er een eigen interpretatie op los. Nogmaals: Gods woord is Gods woord.

Maar goed. Al eeuwen lang gaat dit mis. Kijk naar alle interpretaties die er zijn van de heilige boeken. Er geldt slechts 1 interpretatie en dat is Gods "interpretatie".

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat mensen de bijbel niet meer serieus nemen

Ik deel deze zorg.

Het is echter Gods Geest die ons moet aansporen Zijn Woord meer te lezen, serieus te nemen.

Daarom onze website ZijnWoord.nl, met heel korte Bijbelstudies. In de hoop dat dit mensen aanspoort te gaan genieten van de Bijbel.

Weet jij nog andere manieren, waardoor Christenen meer gaan lezen, meer honger krijgen naar de wil en de weg van God?

(Dit hoort niet meer thuis in dit topic over Offervlees - misschien een nieuwe openen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er geldt slechts 1 interpretatie en dat is Gods "interpretatie".

En die ken jij 100% zeker ?

Hallo Lobke, het is me niet helemaal helder wat jouw vraag bijdraagt aan dit gesprek.

Het is uiteraard niet zo dat deze interpretatie bij mensen 100% bekend is. Wel dat we altijd op zoek moeten zijn om Gods werkelijke bedoelingen te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontopic: ik heb nu een Bijbel-app op mijn telefoon, waar je ook leesplannen kunt volgen en dies meer zij. Ik kan nog niet zeggen dat het een aanrader is, daarvoor weet ik nog te weinig. Ze hebben wel de NBV-vertaling. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik heb nu een Bijbel-app op mijn telefoon

Gaaf - welke gebruik je? Ik gebruik OliveTree (maar NBG was niet gratis).

Er is ook een Bijbelstudie-App (met de korte Bijbelstudies van ZijnWoord.nl allemaal offline, zonder internet, leesbaar). Zie http://www.zijnwoord.nl voor meer info :)

Opsomming tot nu toe van "Bevorderen van Bijbelstudie onder Christenen".

  • Het is een werk van Gods Geest
    Je kunt zelf bidden om honger voor Gods Woord
    (Korte) Bijbelstudies kunnen helpen meer enthousiamse te krijgen
    Er zijn vele Apps voor smartphones beschikbaar

Wie heeft ervaring met iets wat hier nog niet staat, waardoor hij/zij meer liefde voor Gods Woord kregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, ik word er alleen zo verdrietig van als ik zie op fora als deze dat mensen de bijbel niet meer serieus nemen. Ze laten er een eigen interpretatie op los. Nogmaals: Gods woord is Gods woord.

Maar goed. Al eeuwen lang gaat dit mis. Kijk naar alle interpretaties die er zijn van de heilige boeken. Er geldt slechts 1 interpretatie en dat is Gods "interpretatie".

Ik herhaal: dus jij draagt enkel kleding gemaakt van 1 stof, offert duiven etc? Interessant, dat kom je niet vaak meer tegen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niks mis mee toch? Zolang hij z'n kinderen maar niet stenigt als ze ongehoorzaam zijn.

Ook dat ja, maar ik vind t nogal zielig voor de duiven. En ook een beetje jammer voor theologische mening die zegt dat Jezus' offer alle andere dierenoffers overbodig maakt. (Hoewel ik me uberhaupt al niet kan voorstellen dat God echt dieren gedood wil/wou hebben voor zonden van de mens, maar dat terzijde)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf het idee dat God deze voedsel geboden gaf aan het Israëlische volk omdat voedsel veel bederfelijker was in die regio dan bijvoorbeeld in Zweden. Door een broeieriger klimaat en de aarde niet koud genoeg om vlees in te conserveren, bloed kan een drager van ziekten zijn (veel meer dan spiervlees). Omdat het geloof zich steeds meer verspreidde was het voor bepaalde regionen niet zo noodzakelijk om je er aan te houden en zie je ook dat minder volkeren zich er aan gingen houden.

Nu is het ook nog zo, heb ik eens gehoord in een Bijbelstudie, dat het Joodse volk bepaalde genen bezat en met deze genen werken deze opgedragen voedselgeboden het beste om gezond te blijven. Het is nu nog steeds zo dat vele Joden die in de lijn biologisch Joods zijn van Westerse voeding Diabetes kunnen krijgen (zei de voorganger).

Ik denk dat het een voorzorgsmaatregel was van God.

In de Islam zie je dat ook, dat soort voedselgeboden.

Daarbij vind ik het "mooi" als de mens die een dier slacht het bloed in de aarde laat lopen, bloed bevat veel levensenergie, veel ziekten zijn terug te leiden naar het bloed. Wanneer je dus een dier doodt geef je als het ware als offer (misschien zelfs) het bloed aan de aarde. Het dier heeft tenslotte aan de hand van grassen en granen eten zijn levenskracht opgebouwd, dan geef je het (doorgewerkt door het dier) weer terug. Aangezien een dier, geen religieuze banden heeft met God (denk ik), is het mooi om datgene waar de dieren wel een band mee hebben iets te geven en daarbij kan het gelijk een offer zijn voor God. De diertjes in de aarde kunnen er ook van nuttigen en kracht aan op doen.

God gaf in de eerste instantie alleen een vegetarisch dieet aan de mensheid. Maar omdat de mens de vrije wil kreeg (en door het uit het Paradijs verstoten worden ook meer ruimte en verantwoordelijkheid daarbij) kon de mens vanuit vlees (wat zeer ijzerrijk is) veel krachtiger in zichzelf zijn om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen. Ijzer werkt namelijk versterkend, wanneer je te weinig ijzer hebt in je bloed dan voel je je werkelijk slapper en kunnen allerlei problemen optreden. In het Paradijs was de omgeving voor de mens veel beschermder en stond de mens veel minder bloot aan negatieve invloeden, waardoor een hoog ijzergehalte niet zo nodig was.

Misschien werd met de zondeval de levenskracht van de plant ook wel minder en kon men er niet meer voldoende ijzer uit halen. Men moest wel op een gemengd dieet. Christus' bloed liep in de aarde tijdens zijn dood en misschien genas dat de planten wel weer waardoor een vegetarisch dieet weer prima kon (weliswaar uitgebalanceerd). Doordat de mens door Pinksteren de Heilige Geest tot zijn beschikking heeft is het misschien ook minder nodig om veel ijzer binnen te krijgen. Nu kan je tegen negatieve invloeden ook Christus' macht erbij betrekken waardoor je al krachtiger bent en weerbaarder bent.

Sorry voor het lange verhaal, de eerste drie alinea's heb ik meegekregen van een Bijbelstudie en de rest is mijn eigen gedachtengang erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb je meer info over de Joden en hun genen? Verder weet ik niet wat je met 'religieuze banden' bedoelr maar ik denk dat dieren heel dicht bij hun Schepper staan.

Deze informatie heb ik uit een Bijbelstudie van 3 jaar geleden. Ik heb hier geen bronnen van (waar diegene die dit onderwerp inbracht deze informatie vandaan heeft gehaald), helaas.

Ik denk dat je misschien nog wel weet dat ik ook een dierenliefhebster ben en dat mijn geloof erg wankelt op het moment. Ik vertel dit stuk deels vanuit mijzelf maar ook deels vanuit wat ik in de kerken heb gehoord(als in: ik probeer in de lijn van het forum te blijven en ook vanuit Christelijk perspectief te schrijven).

Ik ben namelijk zelf ook van mening dat dieren dicht bij God staan. Misschien staan zij wel via aarde in verbinding met God en de mens via Christus en de Heilige Geest?

Ik denk zelfs dat je via de dierenwereld en de plantenwereld God kunt ervaren.

Met religieuze banden denk ik dat je over een soort van ziel of geest moet beschikken om uberhaupt religieus te kunnen zijn, om daar over te denken, om te geloven. Maar dieren hebben een heel ander denkvermogen dan mensen. Misschien is hun leven an sich religieus omdat zij zich gedragen zoals God hen gemaakt heeft (en de mens is niet an sich religieus maar kan met zijn denkvermogen daar zich wel toe bewegen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat van de dierenliefhebster staat me bij nu je t zegt. Was je ook jiet zwaar into neopaganisme? Anyway, ik heb net voor je gebeden :) Ik kan je alleen maar zeggen, God is overal. En zeker in ieder dier. Ik weet niet precies waarom je wankelt, maar God houdt van je, wankelend en al. Zielsveel, zo veel dat Hij zich liet uitlachen, bespugen, met n zweep liet slaan, en aan een kruis liet nagelen en terwijl dit gebeurde, bad Hij voor JOU.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid