Spring naar bijdragen

De 12 apostelen


Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

Hier men vraag over de apostelen van Jezus.

We hebben er dus 12:

1 Simon, die Petrus genoemd werd,

2 Andreas, broeder van Simon / Petrus,

3 Jakobus, zoon van Zebedeus en broeder van Johannes,

4 Johannes, zoon van Zebedeus en broeder van Jakobus,

5 Filippus,

6 Bartholomeus,

7 Thomas,

8 Mattheus, de tollenaar,

9 Jakobus, zoon van Alfeus,

10 Lebbeus, die Thaddeus genoemd werd,

11 Simon Kananites,

12 Judas Iskariot, de verrader.

Waarom staan er in het NT maar 4 evangelies van 4 apostelen (Matteus, Marcus, Lucas en Johannes)?

1. Waar in deze lijst staan Lucas en Marcus?

2. Waar kan ik al de evangelies lezen van deze 12 apostelen? Als iemand de link heeft zou ik erg dankbaar zijn. Ik zou graag al de woorden van de 12 apostelen lezen die met Jezus leefde. Zodoende ik meer en meer bij kan leren.

3. Waarom zijn er buiten deze twaalf nog meer mensen als apostel benoemd?

Alvorens dank ik jullie voor de antwoorden!

Greeeetzzz

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 september 2004 04:14:49 schreef Vrager het volgende:

Hallo mensen,

Hier men vraag over de apostelen van Jezus.

We hebben er dus 12:

1 Simon, die Petrus genoemd werd,

2 Andreas, broeder van Simon / Petrus,

3 Jakobus, zoon van Zebedeus en broeder van Johannes,

4 Johannes, zoon van Zebedeus en broeder van Jakobus,

5 Filippus,

6 Bartholomeus,

7 Thomas,

8 Mattheus, de tollenaar,

9 Jakobus, zoon van Alfeus,

10 Lebbeus, die Thaddeus genoemd werd,

11 Simon Kananites,

12 Judas Iskariot, de verrader.

Waarom staan er in het NT maar 4 evangelies van 4 apostelen (Matteus, Marcus, Lucas en Johannes)?

1. Wie in deze lijst zijn Lucas en Marcus?

2. Waar kan ik al de evangelies lezen van deze 12 apostelen? Als iemand de link heeft zou ik erg dankbaar zijn. Ik zou graag al de woorden van de 12 apostelen lezen die met Jezus leefde. Zodoende ik meer en meer bij kan leren.

3. Waarom zijn er buiten deze twaalf nog meer mensen als apostel benoemd?

Alvorens dank ik jullie voor de antwoorden!

Greeeetzzz

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou ok, ff snel dan de vraag ove Lukas beantwoorden...Lukas was een doktor, een geleerde en wijze man die navraag heeft gedaan bij mensen uit de tijd van Jezus die ook met Jezus opgetrokken zijn. Van daaruit heeft hij het evangelie geschreven. De meeste apostelen zijn vrij snel na Jezus´hemelvaart veroordeeld en vermoord. Petrus is bv op zijn kop aan een kruis geslagen...wat er van Judas Iskariot geworden is, is ook bekend, die pleegde zelfmoord....en voor de rest laat ik t over aan de echte bijbelkenners smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1. Waar in deze lijst staan Lucas en Marcus?

Nergens. Lucas was een arts en medewerker Paulus. Marucs werkte eerst ook samen met Paulus maar heeft later meer met Petrus opgetrokken, die heeft hem waarschijnlijk het evangelie doorgegeven.

Quote:
2. Waar kan ik al de evangelies lezen van deze 12 apostelen? Als iemand de link heeft zou ik erg dankbaar zijn. Ik zou graag al de woorden van de 12 apostelen lezen die met Jezus leefde. Zodoende ik meer en meer bij kan leren.

Er bestaan geen andere evangelies. De meeste apostelen hebben niets schriftelijks nagelaten. Er bestaan wel geruchten dat bijv. Tomas ook een evangelie na heeft gelaten maar die praatjes worden door de Kerk altijd ontkent, het evangelie van Tomas is dus geen echt evangelie.

Quote:
3. Waarom zijn er buiten deze twaalf nog meer mensen als apostel benoemd?

Er zijn wel meer apostelen maar deze 12 vormden de harde kern

Amber er staat nergens in de bijbel wat er met de de meeste apostelen is gebeurd. De katholieke en orthodoxe kerken hebben echter wel overleveringen over hun dood verzameld. Zo is Petrus inderdaad, evenals Paulus, slachtoffer geworden van de christenvervolging in Rome en zou Tomas helemaal tot India getrokken zijn om het evangelie te verspreiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Andere evangelieën als 'praatjes' af doen gaat wat ver. Er is een manuscript van het evangelie van Thomas. Er schijnt ook een (onvolledige) tekst te zijn die door Maria van Magdala zou zijn geschreven. En waarschijnlijk zijn er nog wel wat voorbeelden. Van deze teksten is de bron onzeker en ze zijn daarom ook, bij het vaststellen welke boeken erkend worden als authentiek niet in de lijst van bijbelboeken opgenomen.

Er zijn trouwens ook mensen die beweren dat de vroege kerk op politieke gronden bewust selecties uit de boeken heeft genomen. Dat noem ik wel praatjes, bedoeld om de geloofwaardigheid van ons christelijk geloof onderuit te halen.

Om terug te komen op de vraag van Vrager: apostel zijn betekent niet dat je per se een geschrift hoeft achter te laten. Evenmin als dat iemand die niet tot de twaalf apostelen behoorde niet een geschrift zou kunnen achterlaten. Mattheus en Johannes hebben dat in ieder geval wel gedaan. Er waren heel veel leerlingen van Jezus, niet alleen de 'apostelen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evangelieeën die een andere leer verkondigen noem ik praatjes.

Of geloof jij dat Jezus een kind verwekt heeft bij Maria Magdalena? Die troep wordt namelijk geleerd in die zogenaamde evangelieeën. Leugens die zijn verspreid door de kruisvaarders. Ik zal je vertellen welke ongein door die evangelieeën naar Europa is gekomen.

Maria Magadelena is na Jezus' dood naar Frankrijk getrokken met haar ongeboren zoon, de kleinzoon van God. Het wordt nog mooier, het kind van Jezus en Maria zou de de voorvader van het adelgeslacht der Merovingen zijn. Als je dan verder doorrekend stamt de legendarische ridder Perceval de Valais rechtstreeks van God af, door hem stamt de Duitse held Lohengrin van God af, en door hem stamt de beroemde kruisvaardersleider Godfried van Boullion van God af. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat Godfried van Boullion dezelfde rechten als Christus zou hebben op Zion, hij is immers de rechtstreekse afstammeling van Jezus.

Verder kunnen we tempeliers, de verspreiders van deze bullshit, bedanken voor de Graallegendes en het tarotspel.

Ga toch weg met die heidense rotzooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:20:50 schreef Gorthaur het volgende:

Ichtus, ik ben het met je eens, maar ik denk dat je het beter wat netter kunt brengen.

"Ga toch weg met die heidense rotzooi." vind ik nou niet bepaald netjes om zo tegen iemand te praten.

Had je Jezus eens moeten horen over én tegen die Farizeeërs... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gegroet ieder,

Wat ik me afvroeg is het volgende.

Waar zijn al de orginele evangelies terug gevonden?

Elks in de hand van de overleden apostel?

Of hebben de evangelies eerst bij andere personen geweest?

En waar zijn deze allemaal gevonden en wanneer?

Alvorens bedankt voor de antwoorden!

Greeetzz bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk probeer je ons er weer in te luizen maar vooruit.

Mattheus, voormalig tollenaar, was één van de twaalven, net als Johannes, voormalig visser.

Lucas was een goede vriend en medereisgenoot van Paulus, en heeft, in opdracht van of ter informatie voor Theofilus, een Romeinse geleerde, onderzoek gedaan naar het leven en werken van Jezus, en dit alles opgeschreven (note: Lucas is historisch gezien het meest accuraat)

Marcus was een reisgenoot van Petrus, en heeft dus diens ooggetuigeverslag opgeschreven.

Er zijn nog hopen Evangeliën, van zo'n beetje elke discipel, en tevens zijn er boeken als "De Handelingen van Petrus", "De Wijsheid van Jakobus" noem maar op. Deze worden pseudepigraphea genoemd: zogenaamd geschreven door een bekende apostel. Het Evangelie van Thomas en Maria vallen daar ook onder.

Geen oorspronkelijke handschriften zijn ooit teruggevonden, we hebben wel hopen kopiën tot onze beschikking van vrijwel alle boeken van het nieuwe testament. Het aantal kopiën is behoorlijk maatgevend voor de authenticiteit ervan: boeken die veel gebruikt werden, werden uiteraard vaker gekopieerd. Boeken die door de kerkleiders als nep werden omschreven (zoals die illustere evangeliën) werden op veel kleinere schaal gekopieerd, en ook veel minder wijdverspreid.

Het NIeuwe Testament zoals wij dit kennen en zoals vastgesteld op het concilie van Nicea is de bundeling zoals deze door de toenamelige kerken over heel de wereld werd gebruikt.

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 september 2004 12:27:47 schreef Jona het volgende:

Waarschijnlijk probeer je ons er weer in te luizen maar vooruit.

Jona

???????

Probeer ik jullie erin te luizen? Omdat ik vragen stel die jouw persoonlijk niet aanstaan?

Moet ik soms direct van de eerste seconde geloven wat jullie geloven?

Of heb ik geen recht om in detail onderzoek te doen naar zulke onderwerpen?

Dus volgens jouw stelling moet ik maar direct geloven wat het Christendom mij oplegt te geloven zonder er vragen bij te stellen?

Het spreekt mij enorm aan dat ik duidelijkheid heb over zulke onderwerpen.

Als ik voor de rest van mijn leven men hoofd moet buigen voor een God wil ik wel weten waar het allemaal om gaat.

Dat wil dus ook zeggen de authenticiteit van alle geschriften die er mee te maken hebben! Voor jouw mischien niet belangrijk maar voor mij wel meid knipoog_dicht.gif

Bedankt toch voor het antwoord!

Greeetzz

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 14 september 2004 00:00:31 schreef Vrager het volgende:

[...]

???????

Probeer ik jullie erin te luizen? Omdat ik vragen stel die jouw persoonlijk niet aanstaan?

Moet ik soms direct van de eerste seconde geloven wat jullie geloven?

Of heb ik geen recht om in detail onderzoek te doen naar zulke onderwerpen?

Dus volgens jouw stelling moet ik maar direct geloven wat het Christendom mij oplegt te geloven zonder er vragen bij te stellen?

Het spreekt mij enorm aan dat ik duidelijkheid heb over zulke onderwerpen.

Als ik voor de rest van mijn leven men hoofd moet buigen voor een God wil ik wel weten waar het allemaal om gaat.

Dat wil dus ook zeggen de authenticiteit van alle geschriften die er mee te maken hebben! Voor jouw mischien niet belangrijk maar voor mij wel meid
knipoog_dicht.gif

Bedankt toch voor het antwoord!

Greeetzz

bye.gif

Het is ook heel goed dat je vragen stelt. Ik lees (en beantwoord, indien mogelijk) ze graag dus ga zo door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt beste Oogje!

Maar ik heb zo een soort verwijs al eens besproken.

Als je niet als Christen denkt word je direct moslim of dergelijke bestempelt.

Zie maar bovenstaande voorbeeld van Jona.

Als het niet in het Christelijk voordeel is, krijg je steeds verwijten naar je hoofd geslingerd.

Maar al goed zijn allen niet hetzelfde en dank ik je voor je tijd en geduld.

Keep up the work oogje!

greeetzzz bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 14 september 2004 00:00:31 schreef Vrager het volgende:

[...]

???????

Probeer ik jullie erin te luizen? Omdat ik vragen stel die jouw persoonlijk niet aanstaan?

Moet ik soms direct van de eerste seconde geloven wat jullie geloven?

Of heb ik geen recht om in detail onderzoek te doen naar zulke onderwerpen?

Dus volgens jouw stelling moet ik maar direct geloven wat het Christendom mij oplegt te geloven zonder er vragen bij te stellen?

Nee, dat hoeft zeker niet. De Bijbel spoort ons juist aan, de Bijbel te onderzoeken. Dus daarom is het goed om vragen te stellen.

Quote:
Het spreekt mij enorm aan dat ik duidelijkheid heb over zulke onderwerpen.

Mij ook: het is daarom dat ik in mijn boekenkast een aantal boeken heb, die specifiek over dit onderwerp gaan. MOcht je een tip willen...

Verder natuurlijk een groot aantal internetartikelen die over het onderwerp: de (historische) authenticiteit van de Bijbel gaan. Bere-interessant voor iemand als ik, die een wetenschappelijke achtergrond heeft en liefst bewijs ziet.

Quote:
Als ik voor de rest van mijn leven men hoofd moet buigen voor een God wil ik wel weten waar het allemaal om gaat.

En gelijk heb je...

Quote:
Dat wil dus ook zeggen de authenticiteit van alle geschriften die er mee te maken hebben! Voor jouw mischien niet belangrijk maar voor mij wel meid
knipoog_dicht.gif

Als dat "meid" voor mij bedoeld was: ik ben een "jongen"...puh2.gif

Quote:
Bedankt toch voor het antwoord!

Ondanks de misselijke opmerking aan het begin: no worries mate!

Later,

Jona

Link naar bericht
Deel via andere websites

Besta Jona,

Zand erover zou ik zeggen kerel!

En mijn excuses voor die 'meid' knipoog_dicht.gif

Mischien was mijn tegenreactie ook niet echt 'vreedzaam' en had ik beter kunnen antwoorden.

Ik weet dat ik regelmatig lastige vragen kan stellen.

Maar nietemin doe ik dit slechts ter onderzoek naar de waarheid.

Als ik mijn persoonlijke vragen waar ik het moeilijk mee heb eerst kan oplossen, kan ik verder in detail gaan met jullie stellingen (doe ik nu al beetje bij beetje)

Nogmaals zand erover!

Let's forget about it.

Moge we in de toekomst elkaar vragen opvullen zodoende ik dichter bij de waarheid kan komen.

Bedankt voor het antwoord toch, dit betekent veel voor me!

Greeetzzz

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Hoi Vrager,

Ik geloof dat al je vragen over de schriftelijke bronnen zo'n beetje zijn beantwoord. Ik wil Gorthaur bedanken dat hij Bonaventura iets ingedamd heeft, want een volledig onderzoek mag geen bruikbare bronnen van tevoren beoordelen en achterwege laten. Zelf ben ik een ketter, dus ik hecht juist meer waarde aan de apokriefe en gnostische evangeliën (Nunc noemt ze pseudo).

Maar wat ik nog toe wilde voegen, was dat het erg lastig kan zijn om in je onderzoek te vinden waar je eigenlijk naar verlangt. Letters en woorden kunnen informatie over brengen, maar religieus en mystiek geïnspireerde geschriften vragen soms om méér dan alleen een platte interpretatie van de tekst.

Je kunt een diepere interpretatie van de tekst, ook als je 'slechts' aan het oriënteren bent, behalen door middel van je eigen inspiratie. Christenen zullen dat 'geloof' noemen, ik zou het meer een vorm van innerlijk weten of een geestelijke afstemming (gnosis) noemen - in ieder geval is er dus een extra kwaliteit waarmee je teksten beter op waarde kunt schatten dan slechts het 'lezen' van de tekst. Je zou kunnen zeggen dat je op de platte wijze leest met je ogen en je hersenen, maar op de diepe manier met je ziel.

Die communicatie, als je erin wilt geloven (ook iets dat je zelf moet onderzoeken) kan nuttig zijn in je queeste. Ik wens je in ieder geval succes en voel je bij je zoektocht naar waarheid gesteunt door het oude axioma 'Zoekt en gij zult vinden'!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid