Spring naar bijdragen

Genesis 8:21 Is alles wat de mens uitdenkt slecht?


Aanbevolen berichten

Nee, er staat al: vanaf zijn jeugd aan..

Klopt trouwens niet wat ik zei, want dit was net na de zondvloed.

Volgens wikipedia ben je jeugd vanaf 0 jaar. Dus baby's zijn ook jeugd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeugd

Er staat: alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan..

Een baby denkt hooguit aah of eeh volgens mij (honger, slapen). Wordt als de kinderen staat ergens in het N.T., dus het lijkt me van niet.

Deze?

Matth. 11:25 „In die tijd nam Jezus het woord en zei: ’Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard.’â€

of deze?

Markus 10:15Voorwaar, ik zeg U: Wie het koninkrijk Gods niet ontvangt als een jong kind, zal er geenszins binnengaan.â€â€ƒ

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan is ook de traditie geen wetboek wat we letter voor letter hoeven te volgen natuurlijk, anders zou die stelling niet consequent zijn.

Klopt, dat zal zelfs de meest orthodoxe katholiek dan ook niet beweren. De Traditie is zeer belangrijk en kan in bepaalde gevallen zeker het laatste woord hebben, maar het geweten heeft altijd het hoogste gezag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens wikipedia ben je jeugd vanaf 0 jaar. Dus baby's zijn ook jeugd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeugd

Er staat: alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan..

Een baby denkt hooguit aah of eeh volgens mij (honger, slapen). Wordt als de kinderen staat ergens in het N.T., dus het lijkt me van niet.

Deze?

Matth. 11:25 „In die tijd nam Jezus het woord en zei: ’Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard.’â€

of deze?

Markus 10:15Voorwaar, ik zeg U: Wie het koninkrijk Gods niet ontvangt als een jong kind, zal er geenszins binnengaan.â€â€ƒ

Ik bedoelde die tweede, maar die eerste is ook goed. Als kinderen zo inslecht dachten, zou Hij die dingen niet aan ze kunnen openbaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja kleine kinderen die de psalmen van David profetisch interpreteerden, zou dat soms ook een geestelijke betekenis hebben gehad?

Allebei misschien. Die tekst van indien gij niet wordt als de kinderen.. slaat op wedergeboorte, dus je moet een geestelijk kind worden en wordt dan als een gewoon kind, want Jezus zette een kind in hun midden en dat kan geen pasbekeerde zijn geweest, wedergeboorte kon pas na de opstanding. Een kind gelooft en accepteert de Heer zo, volwassenen denken teveel na.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doordat de mens in opstand kwam tegen JHWH, verloor hij zijn volmaaktheid en werd tot zonde. Deze zonde is niet tot aan de vloed, maar loopt nog steeds door. Vandaar dat JHWH in Gen 3:15 een uitweg bood.

Daardoor kon Jezus de zonde der mensheid op zich nemen volgens het leven voor leven principe.

1 Kor 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel. De laatste Adam werd een leven gevende geest.

Op deze manier kan JHWH zijn oorspronkelijke voornemen uitvoeren, de aarde vullen met volmaakte mensen.

Goddeloosheid is de oorzaak van de slechtheid van de mens. Satan zette het eerste mensenpaar tot opstand aan, vervolgens kreeg hij engelen zover, dat zij de hemel verlieten en zich met mensen verenigden. Her gevolg was een kwaadaardig en gewelddadig ras, de Nefilim.

Er bleken nog maar 8 mensen te zijn, die God aanbaden. God kondigde zijn ingrijpen aan en Noach bracht die boodschap over aan zijn medemensen. Men schat dat de bouwtijd 40 tot 50 jaar geweest is.

Na de vloed begon de achterkleinzoon van Noach een “eigen†religie, die sporen heeft achtergelaten in vele hedendaagse religies. Je ziet dan ook vormen van afgoderij welig tieren. Vandaar ook dat Jezus zei:

Mattheüs 7:14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat: alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan..

Een baby denkt hooguit aah of eeh volgens mij (honger, slapen). Wordt als de kinderen staat ergens in het N.T., dus het lijkt me van niet.

Deze?

Matth. 11:25 „In die tijd nam Jezus het woord en zei: ’Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard.’â€

of deze?

Markus 10:15Voorwaar, ik zeg U: Wie het koninkrijk Gods niet ontvangt als een jong kind, zal er geenszins binnengaan.â€â€ƒ

Ik bedoelde die tweede, maar die eerste is ook goed. Als kinderen zo inslecht dachten, zou Hij die dingen niet aan ze kunnen openbaren.

Kinderen zijn m.i. onbevangen. Zij zoeken er niets achter, als er dingen gezegd worden.

Op de eerste tekst is een variant bekend:

De Bijbel is te moeilijk voor volwassenen, alleen kinderen kunnen die begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja kleine kinderen die de psalmen van David profetisch interpreteerden, zou dat soms ook een geestelijke betekenis hebben gehad?

Allebei misschien. Die tekst van indien gij niet wordt als de kinderen.. slaat op wedergeboorte, dus je moet een geestelijk kind worden en wordt dan als een gewoon kind, want Jezus zette een kind in hun midden en dat kan geen pasbekeerde zijn geweest, wedergeboorte kon pas na de opstanding. Een kind gelooft en accepteert de Heer zo, volwassenen denken teveel na.

Het wedergeboren worden heeft te maken met het vervangen van een fysiek lichaam door een geestelijk lichaam.

Leden van de kleine kudde worden uitgenodigd om met Jezus vanuit de hemel over de aarde te regeren. Aangezien vlees en bloed (een fysiek lichaam)de hemel niet kunnen beërven, is een conversie nodig. Vandaar ook dat Jezus als de laatste Adam een leven gevende geest werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De naam Maher-Schalal-Chaz-Baz betekent „Haast u, o buit! Hij heeft zich naar het roofgoed gehaastâ€

De naam die op aanwijzing van Jehovah aan Jesaja’s tweede zoon werd gegeven.

Jehovah gebood Jesaja deze profetische woorden op een grote schrijftafel te schrijven en door betrouwbare getuigen te laten bevestigen. Later gaf hij de profeet de opdracht om zijn pasgeboren zoon zo te noemen en verklaarde dat nog voordat het kind „Mijn vader!†en „Mijn moeder!†zou kunnen zeggen, de koning van Assyrië Juda’s vijanden — Damaskus en Samaria — zou onderwerpen (Jes 8:1-4). De profetische betekenis van deze aan Jesaja’s tweede zoon gegeven naam ging binnen de daarvoor aangegeven tijdsperiode in vervulling. Tijdens de regering van koning Pekah van Israël viel de Assyrische monarch Tiglath-Pileser III Israël binnen, veroverde vele steden, plunderde het land en voerde talloze bewoners in gevangenschap. Daarna werd Pekah vermoord (2Kon 15:29, 30). De koning van Assyrië nam ook de Syrische hoofdstad Damaskus in, voerde de bevolking ervan in ballingschap en bracht de Syrische koning Rezin ter dood (2Kon 16:9). Zo vonden deze beide koningen, die tegen Juda hadden samengezworen, hun einde. Later, in 740 v.C., namen de Assyriërs Samaria in en voerden de afvallige Israëlieten uit die stad en uit het overige gebied van het noordelijke koninkrijk Israël met zich mee (2Kon 17:1-6). Aldus bleek deze door Jesaja’s vrouw (die hij „de profetes†noemde) ter wereld gebrachte jongen een van Jehovah afkomstig waarachtig en betrouwbaar ’teken en wonder’ in Israël te zijn. — Jes 8:3, 18.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja kleine kinderen die de psalmen van David profetisch interpreteerden, zou dat soms ook een geestelijke betekenis hebben gehad?

Allebei misschien. Die tekst van indien gij niet wordt als de kinderen.. slaat op wedergeboorte, dus je moet een geestelijk kind worden en wordt dan als een gewoon kind, want Jezus zette een kind in hun midden en dat kan geen pasbekeerde zijn geweest, wedergeboorte kon pas na de opstanding. Een kind gelooft en accepteert de Heer zo, volwassenen denken teveel na.

Ja maar een kind gelooft ook in sinterklaas. Ik denk dat de geestelijke betekenis er achter de letterlijke overstijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja kleine kinderen die de psalmen van David profetisch interpreteerden, zou dat soms ook een geestelijke betekenis hebben gehad?

Allebei misschien. Die tekst van indien gij niet wordt als de kinderen.. slaat op wedergeboorte, dus je moet een geestelijk kind worden en wordt dan als een gewoon kind, want Jezus zette een kind in hun midden en dat kan geen pasbekeerde zijn geweest, wedergeboorte kon pas na de opstanding. Een kind gelooft en accepteert de Heer zo, volwassenen denken teveel na.

Ja maar een kind gelooft ook in sinterklaas. Ik denk dat de geestelijke betekenis er achter de letterlijke overstijgt.

Ze geloven alles. Maar dat is wel een goede eigenschap, want je hebt geloof nodig om binnen te gaan. Denk dat het daarop slaat en dat ze onbevangen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds de zondeval, beschreven in Genesis 13, is de mens inderdaad slecht.

Er kan niets goed uit hem voorkomen.

Maar, het goede nieuws is dat Jezus Christus gekomen is om dit probleem voor goed op te lossen. Lees maar in 2 Kor. 5:17.

Wie in Christus is (bij Jezus hoort) is een nieuwe schepping (opnieuw geboren). Het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen!

We mogen als Christenen leven vanuit God, met Zijn Heilige Geest in ons hart. We kunnen nog steeds zondigen, maar omdat we altijd vergeving mogen vragen (1 Joh. 1:9) en omdat Hij ons van binnenuit verandert (vrucht van de Geest, Galaten 5), zijn we in Zijn ogen niet meer slechte mensen.

We zijn gered, verzoend met God en daarom niet meer slecht. Dat danken we aan Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja maar een kind gelooft ook in sinterklaas. Ik denk dat de geestelijke betekenis er achter de letterlijke overstijgt.
Geen kind gelooft in sinterklaas, als hem de waarheid erover is verteld.

je hebt ouders die het niet zo nauw nemen met de waarheid hieromtrent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sinds de zondeval, beschreven in Genesis 13, is de mens inderdaad slecht.

Er kan niets goed uit hem voorkomen.

Maar, het goede nieuws is dat Jezus Christus gekomen is om dit probleem voor goed op te lossen. Lees maar in 2 Kor. 5:17.

Wie in Christus is (bij Jezus hoort) is een nieuwe schepping (opnieuw geboren). Het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen!

We mogen als Christenen leven vanuit God, met Zijn Heilige Geest in ons hart. We kunnen nog steeds zondigen, maar omdat we altijd vergeving mogen vragen (1 Joh. 1:9) en omdat Hij ons van binnenuit verandert (vrucht van de Geest, Galaten 5), zijn we in Zijn ogen niet meer slechte mensen.

We zijn gered, verzoend met God en daarom niet meer slecht. Dat danken we aan Hem.

Nogmaals, alleen leden van de kleine kudde worden wedergeboren. Alle andere mensen hebben een aardse bestemming. Er zijn twee "kooien". De andere schapen zijn aards. Jezus zei: mijn schapen luisteren naar mijn stem.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch neig ik zelf naar de verklaring die Robert Frans aangeeft: het gaat hier om een hyperbool, een stijlfiguur. Al leert mijn kerk dat wel anders: 'van nature zijn we geneigd God zelf en onze naaste te haten' zegt de Cathechismus. Ik vind dat zelf wat te stellig.

Is het niet een beetje laf om als het je niet aanstaat op de hyperbool/stijlfiguur tour te gaan.

Pardon? Het maakt mij niet uit of het me aanstaat of niet. Ik zie alleen een interpretatie die meer aansluit op mijn wereldbeeld. Vroeger geloofde ik dat wel: de mens was van nature kwaad. En je hoefde maar om je heen te kijken om het kwaad te zien. Het kwaad is zeker aanwezig in de wandaden die mensen elkaar aandoen. Maar het rijmt niet met mensen die ook goede dingen doen. Is dat dan allemaal genade? Is al het goede wat christenen doen louter genade? Ik vind het wat makkelijk om te stellen: je bent geneigd slecht te doen en zodra je iets goeds doet is dat een externe invloed. Ik denk dat de mens zowel het vermogen tot kwaad als goed in zich heeft. Daarmee wil ik niet afdoen aan de verlossing of het feit dat we genade nodig hebben, maar een realistischer en ook genuanceerder beeld hebben van goed en kwaad.

Dat is nu juist wat niet gelovigen gelovigen kwalijk nemen. De ene keer moet je het letterlijk nemen, de andere keer weer niet, weer een andere keer heeft een woord verschillende betekenissen.

Zo 'win' je wel elke discussie. |P

Je maakt er iets arbitrairs van en op zich kan ik me dat voorstellen met de wildgroei aan privé-interpretaties die je op het internet kunt vinden. Een tekst kan echter meerdere lagen hebben en kent vaak ook een traditie van beredeneerde interpretatie. Daarbij kijken we naar de context, naar de betekenis van begrippen, naar het geheel.

Dat wij onze naaste van nature haten slaat natuurlijk nergens op sociaal zoogdier als we zijn. ;)

Dat is jouw opvatting. Mensen blijken ook vaak egocentrisch en hebzuchtig te zijn.

Nee, de mens is niet slecht.

De tekst gaat over de periode na de zondeval en vóór Jezus' Offer en verzoening.

Iemand die christen is geworden is heilig en in Christus gerechtvaardigd.

Dat is niet uit eigen werken (Ef. 2:9), maar uit het werk van Christus.

Wat houdt het voor jou in dat de mens niet zelf slecht is?

Het goede is uit God, het kwade is uit de duivel.

De mens is een willoos schepsel daarin?

Uit eigen keuze kun je kiezen voor het goede.

Dat lijkt me meer iets voor de discussie over uitverkiezing. :D

Deut. 30

19 Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen zegen en vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen, 20 door de HEER, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te blijven. Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw voorouders Abraham, Isaak en Jakob onder ede heeft beloofd.

Gelovigen zijn vrij om het kwade te laten en het goede te doen.

Dat is een tekst uit de periode 'na de zondeval en vóór Jezus' Offer en verzoening.' :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De naam Maher-Schalal-Chaz-Baz betekent „Haast u, o buit! Hij heeft zich naar het roofgoed gehaastâ€

Ja, bedankt voor de uitleg. Zo heette die kat van Corrie ten Boom. Haastig buit, spoedig roof.

Bedankt voor je reactie. Ik vond het wel leuk om na te gaan wat het betekende.

Grappig, dat een kat zo genoemd werd. Alhoewel ik mij niet goed kan voorstellen, dat hij zo geroepen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het niet een beetje laf om als het je niet aanstaat op de hyperbool/stijlfiguur tour te gaan.

Dat is nu juist wat niet gelovigen gelovigen kwalijk nemen. De ene keer moet je het letterlijk nemen, de andere keer weer niet, weer een andere keer heeft een woord verschillende betekenissen.

Zo 'win' je wel elke discussie.

Moeten we dan, net als de farizeeën, proberen een discussie te winnen?

Of is het beter om inzicht in de schrift te verkrijgen door diepgaande studie van de gehele Bijbel, waardoor duidelijk wordt wat letterlijk en wat figuurlijk bedoeld wordt?

Afhankelijk van de context heeft een woord verschillende betekenissen. Ook hier komt weer begrip en inzicht om de hoek kijken. Maar ja, dat is natuurlijk geen leer , die direct uit de Bijbel komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zondige mensen zij nu eenmaal tot het slechte geneigd, tot het vleselijke. En het is bijna niet te ontkomen aan de op het zondige vlees gerichte wereld van Satan.

(Romeinen 3:10-18) 10 zoals er staat geschreven: „Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één; 11 er is niemand die enig inzicht heeft, er is niemand die God zoekt. 12 Allen zijn afgeweken, allen te zamen zijn zij waardeloos geworden; er is niemand die het goede doet, er is er nog niet één.â€â€ƒ13 „Hun keel is een geopend graf, met hun tong hebben zij bedrog gepleegd.†„Addergif is achter hun lippen.â€â€ƒ14 „En hun mond is vol van vervloeking en bittere uitlatingen.â€â€ƒ15 „Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.â€â€ƒ16 „Verderf en ellende zijn op hun wegen, 17 en de weg des vredes hebben zij niet gekend.â€â€ƒ18 „Geen vrees voor God staat hun voor ogen.â€

Het euvel, men is niet geïnteresseerd in de ware God, geen vrees en respect voor Hem is er onder de mensen. God en zijn wetten worden totaal genegeerd.

Maar keert men zich wel tot de ware God dan krijgt men inzicht in

"het werkelijke leven"(1 Timotheüs 6:19) en krijgt men kennis van Hem.

Zoek de ware God en zie het leven:.......

(Spreuken 2:1-9) . . .Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en míȷÌn geboden als een schat bij u weglegt, 2 om met uw oor aandacht te schenken aan wijsheid, opdat gij uw hart neigt tot onderscheidingsvermogen; 3 indien gij bovendien om het verstand zelf roept en om het onderscheidingsvermogen zelf uw stem verheft, 4 indien gij ernaar blijft zoeken als naar zilver, en gij er als naar verborgen schatten naar blijft speuren, 5 in dat geval zult gij de vrees voor Jehovah begrijpen, en de kennis van God zult gij vinden. 6 Want Jehovah zelf geeft wijsheid; uit zijn mond zijn kennis en onderscheidingsvermogen afkomstig. 7 En voor de oprechten zal hij praktische wijsheid als een schat wegleggen; voor hen die in rechtschapenheid wandelen, is hij een schild, 8 door aan de paden van het recht vast te houden, en hij zal zelfs de weg van zijn loyalen behoeden. 9 In dat geval zult gij rechtvaardigheid en recht en oprechtheid begrijpen, de gehele baan van wat goed is.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij zondige mensen zij nu eenmaal tot het slechte geneigd, tot het vleselijke. En het is bijna niet te ontkomen aan de op het zondige vlees gerichte wereld van Satan.

(Romeinen 3:10-18)

10 zoals er staat geschreven: „Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één;

11 er is niemand die enig inzicht heeft, er is niemand die God zoekt.

12 Allen zijn afgeweken, allen te zamen zijn zij waardeloos geworden; er is niemand die het goede doet, er is er nog niet één.â€

13 „Hun keel is een geopend graf, met hun tong hebben zij bedrog gepleegd.†„Addergif is achter hun lippen.â€

14 „En hun mond is vol van vervloeking en bittere uitlatingen.â€

15 „Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.â€

16 „Verderf en ellende zijn op hun wegen,

17 en de weg des vredes hebben zij niet gekend.â€

18 „Geen vrees voor God staat hun voor ogen.â€

De mensheid in haar totaliteit wordt niet door de hoedanigheid godvruchtige vrees gemotiveerd. Hier beschrijft de apostel Paulus hoe ver de mensen van de oorspronkelijke volmaaktheid zijn afgeweken. Na verklaard te hebben dat allen onder de zonde zijn, doet Paulus een aanhaling uit de Psalmen en zegt: „Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één.†( Psalm 14:1.) Vervolgens verschaft hij bijzonderheden door te wijzen op bijvoorbeeld het verzuim van de mensheid om God te zoeken, hun gebrek aan goedheid, hun bedrieglijke spraak, hun vervloekingen en hun bloedvergieten. Wat een nauwkeurige beschrijving van de hedendaagse wereld! De meeste mensen hebben geen belangstelling voor God en zijn voornemens. Elke schijn van goedheid wordt maar al te vaak uitsluitend bewaard voor gelegenheden die iets te bieden hebben waar men beter van hoopt te worden. Liegen en obscene taal zijn heel gewoon. Bloedvergieten wordt niet alleen in het nieuws gepresenteerd maar ook in amusement. Hoe is zo’n situatie ontstaan? Weliswaar zijn wij allen nakomelingen van de zondaar Adam, maar als mensen de hier door de apostel Paulus beschreven dingen tot hun levenswijze maken, is er meer bij betrokken. Vers 18 verklaart wat dit is door te zeggen: „Geen vrees voor God staat hun voor ogen.â€

Het euvel, men is niet geïnteresseerd in de ware God, geen vrees en respect voor Hem is er onder de mensen. God en zijn wetten worden totaal genegeerd.

Maar keert men zich wel tot de ware God dan krijgt men inzicht in

"het werkelijke leven"(1 Timotheüs 6:19) en krijgt men kennis van Hem.

Zoek de ware God en zie het leven:.......

(Spreuken 2:1-9)

. . .Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en míȷÌn geboden als een schat bij u weglegt,

2 om met uw oor aandacht te schenken aan wijsheid, opdat gij uw hart neigt tot onderscheidingsvermogen;

3 indien gij bovendien om het verstand zelf roept en om het onderscheidingsvermogen zelf uw stem verheft,

4 indien gij ernaar blijft zoeken als naar zilver, en gij er als naar verborgen schatten naar blijft speuren,

5 in dat geval zult gij de vrees voor Jehovah begrijpen, en de kennis van God zult gij vinden.

6 Want Jehovah zelf geeft wijsheid; uit zijn mond zijn kennis en onderscheidingsvermogen afkomstig.

7 En voor de oprechten zal hij praktische wijsheid als een schat wegleggen; voor hen die in rechtschapenheid wandelen, is hij een schild,

8 door aan de paden van het recht vast te houden, en hij zal zelfs de weg van zijn loyalen behoeden.

9 In dat geval zult gij rechtvaardigheid en recht en oprechtheid begrijpen, de gehele baan van wat goed is.

fijne dag,

Ed

Helaas is de vrees voor JHWH niet meer aanwezig en heeft men zelfs zijn naam uit de bijbel verwijderd. Men voegt zelfs on-Bijbelse leer toe aan Gods woord.

Je ziet dan ook dat toen Jezus het goede nieuws bracht, dat door de overgrote meerderheid niet werd geaccepteerd. Door de eeuwen heen zijn mensen, die terug wilden keren naar de eerste eeuwse leer, verketterd, gemarteld en vermoord.

Ondanks het feit, dat de profetie uit Mt 24:14 nu wordt vervuld, weerstaan de meeste mensen dit goede nieuws.

Bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid