Spring naar bijdragen

Ik wil zo graag naar de kerk. Rotterdammers?


Aanbevolen berichten

Hi!

Goed, ik ben 18 jaar en ik ken vrijwel geen christenen. Maar ik zou ZO graag naar de kerk willen gaan, maar ik vind het gewoon erg moeilijk om zomaar ergens in een kerk naar binnen te stappen omdat ik niemand ken en niet weet wat ik dan moet doen.. Zijn er hier misschien toevallig personen uit Rotterdam Zuid die in deze omgeving naar de kerk gaan en waar ik misschien een keer mee zou kunnen gaan?

Rooms katholieke kerk of protestantse kerk. ik weet nog niet precies wat ik ben maar deze twee trekken mij het meest aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat voor soort kerk?

Wel goed om te weten inderdaad, voordat je straks een willekeurige kerk binnenstapt en hele vreemde taferelen ziet. :)

Zelf zou ik een evangelische kerk aanraden trouwens. Dat lijkt me toch het meest "vriendelijk" voor mensen die net in aanraking komen met het geloof. Gereformeerd is dan misschien wat te zwaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieke parochies in Rotterdam:

Kathedraal Rotterdam, HH. Laurentius en Elisabeth

Sint Lambertuskerk Rotterdam - Kralingen

Franciscus en Clara parochie

St. Joseph Parochie, Paradijskerk

RK Parochie De Emmaüsgangers

Ik ken al deze parochies natuurlijk niet, maar volgens mij zitten er wel een aantal goede tussen (waaronder een heuse kathedraal, waar dus de bisschop zetelt ;)). Als je het eng vindt om meteen een kerk binnen te lopen, kun je eventueel van tevoren contact opnemen met de pastoor van de betreffende parochie en hem je vragen stellen. Je bent echter van harte welkom in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig hoor Lovato om te kiezen tussen twee uitersten die heel veel gemeen hebben. Wat zoek je precies in een kerk? Is het geestelijk voedsel en veel preken uit de Bijbel die actueel worden gemaakt? Of zoek je meer een gemeenschap waar de Bijbel in zijn tijd en context geplaatst wordt? Beide kerken hebben voor en tegens, belangrijk is dat je van tevoren weet wat je zoekt zodat je niet voor onplezierige verassingen komt. Robert Frans zegt dat je welkom bent in 'de kerk' en dat is kenmerkend aan katholieken, als ze het over de RKK hebben. Natuurlijk gelooft iedere kerkganger dat zijn kerk de ware kerk is, maar dat wil niet zeggen dat hij ook meteen gelooft dat anderen dwalen zoals katholieken wel doen. Wanneer protestanten het over hun gemeente hebben spreken ze van 'onze' kerk. Voel je het verschil? Succes met je keuze en ik denk dat je er wijs aan doet niet voor de evangelische kerk te kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hi!

Goed, ik ben 18 jaar en ik ken vrijwel geen christenen. Maar ik zou ZO graag naar de kerk willen gaan, maar ik vind het gewoon erg moeilijk om zomaar ergens in een kerk naar binnen te stappen omdat ik niemand ken en niet weet wat ik dan moet doen.. Zijn er hier misschien toevallig personen uit Rotterdam Zuid die in deze omgeving naar de kerk gaan en waar ik misschien een keer mee zou kunnen gaan?

Rooms katholieke kerk of protestantse kerk. ik weet nog niet precies wat ik ben maar deze twee trekken mij het meest aan.

U zou graag naar een kerk gaan zegt U, maar wat is eigenlijk uw betrachting; lid worden van een bepaalde kerk of groep of Christus leren kennen?

In het laatste geval zou ik u willen adviseren om op de eerste plaats te bidden en zijn woord te lezen. Alsook om te vragen dat God iemand op uw weg zou zenden die je daarin kan begeleiden.

Indien u echter lidmaatschap of kerbezoek op de eerste plaats stelt vrees ik dat je na een bepaalde tijd eerder ontgoocheld zal worden door de menselijke zwakheden die je zal aantreffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robert Frans zegt dat je welkom bent in 'de kerk' en dat is kenmerkend aan katholieken, als ze het over de RKK hebben. Natuurlijk gelooft iedere kerkganger dat zijn kerk de ware kerk is, maar dat wil niet zeggen dat hij ook meteen gelooft dat anderen dwalen zoals katholieken wel doen. Wanneer protestanten het over hun gemeente hebben spreken ze van 'onze' kerk. Voel je het verschil?

Je legt nu meer betekenis in mijn woorden dan ik bedoelde, Ken. Volgende keer misschien even via een PM bij mij navraag doen voordat je zoiets zegt? :) Want wie weet bedoelde ik wel gewoon de kerk in het algemeen, dus ook de andere genoemde kerken hier. In dit geval bedoelde ik echter gewoon de betreffende parochie en meer niet. En over "onze kerk" zal ik sowieso niet snel spreken, omdat de kerk niet van ons is, maar van onze Heer. Dat is toch iets wat je zelfs als protestant kunt geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robert Frans zegt dat je welkom bent in 'de kerk' en dat is kenmerkend aan katholieken, als ze het over de RKK hebben. Natuurlijk gelooft iedere kerkganger dat zijn kerk de ware kerk is, maar dat wil niet zeggen dat hij ook meteen gelooft dat anderen dwalen zoals katholieken wel doen. Wanneer protestanten het over hun gemeente hebben spreken ze van 'onze' kerk. Voel je het verschil?

Je legt nu meer betekenis in mijn woorden dan ik bedoelde, Ken. Volgende keer misschien even via een PM bij mij navraag doen voordat je zoiets zegt? :) Want wie weet bedoelde ik wel gewoon de kerk in het algemeen, dus ook de andere genoemde kerken hier. In dit geval bedoelde ik echter gewoon de betreffende parochie en meer niet. En over "onze kerk" zal ik sowieso niet snel spreken, omdat de kerk niet van ons is, maar van onze Heer. Dat is toch iets wat je zelfs als protestant kunt geloven.

Dus de kerk is niet van ons, maar de Heer wel? Dan heb ik immers niks teveel gezegd en was de PM ook niet nodig? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou ook eerst naar wat diensten van kerken/gemeenten in R'dam kunnen luisteren via internet, veel kerken hebben rechtstreeks verbinding. Hun website lezen zodat je al iets proeft van wat die gemeente uitdraagt, hoe hun diensten zijn etc. Daarna zou je eens wat diensten kunnen bezoeken.

Mee gaan met iemand of gewoon ergens naar binnen wippen.Een kwartier van te voren is er meestal plaats genoeg en is er bij een aantal kerken al voorzang. Rotterdam daar is keus genoeg wat kerken betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat dacht je van de Grieks-orthodoxe Agios Nikolaos-parochie? Het gebouw is in de laat-byzantijnse stijl, van binnen is het prachtig met iconen versierd en Grieks eten is bijzonder lekker.

Dan heb je ook nog de Russisch-orthodoxe parochie van de heilige Alexander Nevski. Russische kerkmuziek is de beste in heel de wereld, IMHO.

Lekker? Het is komkommer en kwel! ;)

Dat er lekker gegeten wordt lijkt me geen goede reden om een bepaalde kerk te bezoeken, want dan zou ik roomser dan de paus zijn gezien mijn voorliefde voor de Italiaanse keuken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat dacht je van de Grieks-orthodoxe Agios Nikolaos-parochie? Het gebouw is in de laat-byzantijnse stijl, van binnen is het prachtig met iconen versierd en Grieks eten is bijzonder lekker.

Dan heb je ook nog de Russisch-orthodoxe parochie van de heilige Alexander Nevski. Russische kerkmuziek is de beste in heel de wereld, IMHO.

Lekker? Het is komkommer en kwel! ;)

Dat er lekker gegeten wordt lijkt me geen goede reden om een bepaalde kerk te bezoeken, want dan zou ik roomser dan de paus zijn gezien mijn voorliefde voor de Italiaanse keuken.

Ik had ook een betoog kunnen typen over hoe het filioque fout is maar dat is minder overtuigend dan gyros ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is geen onderdeel van de liturgie :)

Waarom haal je het Griekse eten dan aan als argument voor hem in zijn kerkkeuze? :)

Nou, ik ben dus weleens in een Russisch-orthodox kerkje geweest en na de Liturgie werd er in de "koffieruimte" heel wat lekkere dingen meegebracht door de gelovigen. Van simpele warme hapjes tot complete salades. Dus wellicht dat dat in die Grieks-orthodoxe parochie ook een gewoonte is en je daar dus kunt genieten van Griekse hapjes na de Liturgie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is geen onderdeel van de liturgie :)

Waarom haal je het Griekse eten dan aan als argument voor hem in zijn kerkkeuze? :)

Nou, ik ben dus weleens in een Russisch-orthodox kerkje geweest en na de Liturgie werd er in de "koffieruimte" heel wat lekkere dingen meegebracht door de gelovigen. Van simpele warme hapjes tot complete salades. Dus wellicht dat dat in die Grieks-orthodoxe parochie ook een gewoonte is en je daar dus kunt genieten van Griekse hapjes na de Liturgie?

Russische mosterd na de geestelijke maaltijd? Ik ben gewoon te allergisch voor communisten om daar van te kunnen proeven maar dat maakt me nog niet minder rooms in potentie toch? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid