Spring naar bijdragen

Kondig niet aan wie er zondags preekt


Aanbevolen berichten

Volgens Wim Dekker is de secularisatie de kerk binnengedrongen. Dat is terug te zien in de domineescultuur. "De domineescultuur heeft de kerk op het verkeerde been gezet." Dat zegt de spreker en schrijver in gesprek met CIP.nl.

De Bijbel staat in de meeste kerkdiensten centraal. Calvijn zei daarover dat de prediking om Christus draait, die door de kerk wandelt. Zodat ieder die dat wil, vervolgens Zijn kleed kan aanraken tijdens een kerkdienst. Wim Dekker: "Waarom ga je naar de kerk? Om God te ontmoeten en te weten: mijn leven ligt buiten mijzelf in Christus. Nu is het belangrijk hoe dat Evangelie gebracht wordt. Daarom kan ik begrijpen dat mensen zich tot een bepaalde predikant meer voelen aangetrokken." Toch vindt hij dat "christenen beter niet kunnen weten wie er zondags preekt om steeds het bewustzijn te houden dat wij hopen op een ontmoeting met God. Daar bidden wij voor. Dat is de kern."

Een kerkpagina, zoals die in het Reformatorisch Dagblad, waarin iedere donderdag wordt aangekondigd welke predikant waar preekt, is "best aardig, maar als het meer wordt dan hobby, dan gaat het afleiden van waar het echt om moet gaan, aldus Dekker. Hij voegt toe: "Kerkgangers kunnen beter niet weten welke dominee er preekt. Nu is het zo dat wanneer er een bepaalde dominee preekt, de kerk voller zit dan wanneer er een andere dominee preekt." Dat zou niet mogen.

Vroeger waren er mensen die alleen naar een dominee wilden luisteren die uit dezelfde kerkelijke richting kwam als zij. Wim: "Als ze per ongeluk een kerk binnenkwamen waar een dominee stond die confessioneel was, terwijl ze een gereformeerde bonder wilden horen, dan gingen ze soms terug. Dan ben je toch heel ver afgedwaald van waar het in de kerk om draait."

"Dit is secularisatie binnen de kerk: dat je het wel over God hebt, liedjes zingt over God, maar dat het in feite speelgoed is geworden van jezelf. Je bent kerkje aan het spelen. Je beseft niet meer dat je op een heilige plaats komt. Nee, het is jouw kerk, waar het op jouw manier toegaat, met jouw fijne dominee, of jouw dominee die je niet zo ligt. Jouw, jouw, jouw. Maar het is helemaal niet van jou. Het is de plaats van God."

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je weet dat in gemeente x op 1 km afstand predikant y preekt en dat je daar voorgaande keren bijna van in slaap viel en je weet dat in gemeente z op 5 km afstand predikant w preekt en dat je de voorgaande keren bruisend van enthousiasme op de fiets naar huis zat, dan lijkt mij de keuze snel gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij ga je ook niet bereiken dat er meer mensen in de kerk gaan zitten als je niet weet dat je favoriete predikant er is. Ik denk dat je eerder het tegenover gestelde effect zult hebben: Mensen die dan ook afwezig zijn wanneer hun favoriete predikant er is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik luister ook graag naar een predikant die " me aanspreekt, me boeit", maar soms is het bomvol omdat spreker X komt, terwijl bij ds O het magertjes is. Er zijn gemeentes waar ze bewust kiezen om niet te melden wie er preekt. Wie weet is dat beter, ik word misschien wel positief verrast als ik onbevooroordeeld naar de kerk gaat omdat dat voor mij de plek is om te zijn hoe dan ook.

Ik herinner me een dienst waar de eigen predikant niet zo gelieft was en er zou een andere voorganger zijn. Maar deze was verhinderd dus wie kwam eraan?? Ja de eigen predikant.

Hij keek rond en zag de volle kerk en zei: "velen zullen zich als Jacob voelen toen hij niet Rachel trouwde maar Lea". :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ontmoet een protestant in de zondagse dienst God? Door het gesproken woord toch? En hoe dar beter te vernemen dan in een inspirerende preek?

Precies dat inderdaad. Als de focus zo ligt op de woordverkondiging, gaat er veel aandacht naar het middel van die verkondiging.

Overigens heb ik nog nooit van zoiets gehoord als een kerkpagina waar elke week staat welke predikant waar voorgaat. Die cultuur van goede sprekers opzoeken is bij 'ons' dan ook wat minder aanwezig. Wel denk ik dat het iets van alle tijden is. Dekker noemt zelf al Calvijn. Er zullen genoeg mensen geweest zijn die hem wilden beluisteren. En zo zijn er nog wel meer te noemen door de geschiedenis heen. Fout? Neuh. Realiteit. Net als een muziekstuk dat mooier is en je meer raakt als de muzikant goed geoefend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In onze gemeente wordt er per drie maanden ongeveer een blad uitgedeeld met wie wanneer de preek doet. Ik vind het altijd wel leuk om dat op voorhand een beetje te weten. Of het nodig is voor mij? Nee.

Behalve bij een gastpredikant die we af en toe hebben. Sorry, maar van die persoon kan ik gewoon opstaan en weggaan. Hij speelt precies toneel, legt er zoveel overdreven veel emotie in dat het totaal ongeloofwaardig is. Hij lijkt te kicken op drama. Blijkbaar spreekt het anderen aan, maar als ik voortaan zie of hoor dat hij komt, dan pas ik. Ik ben daar misschien verkeerd in, maar ik mis liever een dienst dan dat ik een hele preek meer bezig ben met het analyseren van die man z'n gedoe zonder eigenlijk weinig inhoud mee te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid