Spring naar bijdragen

Vrije opvolger


Aanbevolen berichten

Vanavond is het dan zover, dan heeft de katholieke Kerk even geen paus meer. Toch zal paus Benedictus XVI dan niet helemaal weg zijn, zo wordt begrepen. Hij zal nog steeds zo blijven heten, zal zich nog steeds Zijne Heiligheid laten noemen en zal ook de witte soutane blijven dragen. Hijzelf zei ook dat hij enkel vooral het actieve gedeelte van het pausschap zal laten rusten, maar dat je tot aan je dood toch enigszins paus blijft.

Natuurlijk komt de geruchtenstroom dan weer op gang. Zo zou hij als een soort schaduwpaus blijven functioneren en dus nog steeds volop invloed blijven uitoefenen op het Vaticaanse bestuur. Hij zou zo adviseur worden van de nieuwe paus. Het is echter voor de nieuwe paus te hopen dat Benedictus zich niet teveel gaat bemoeien met het reilen en zeilen, nu hij immers afgetreden is. Daar zal uiteindelijk namelijk niemand mee gediend zijn.

Paus of koning zijn tot aan de dood heeft namelijk een belangrijk voordeel. Als je eenmaal dood bent, kun je op geen enkele wijze meer invloed uitoefenen op wat je opvolger gaat doen. Je zult het dus geheel moeten loslaten en het bestuur moeten toevertrouwen aan de voorzienigheid Gods. De nieuwe koning of paus is dan helemaal vrij de eigen weg te gaan, ook al kan de koning zijn zoon natuurlijk alvast voorbereiden op het koningschap.

Iedere paus of wat voor leider ook is anders en heeft een eigen manier van aanpak. Het is daarom heel gezond dat als je het stokje, of in dit geval de kruisstaf, overdraagt, je het dan ook echt overdraagt. Dus dat je je zo weinig mogelijk meer bemoeit met wat je opvolger allemaal doet. En dat je alleen vrijblijvend advies geeft, als de opvolger er uitdrukkelijk om vraagt. Vraagt de opvolger er niet om of wijst hij je advies af, dan moet dat net zo goed zijn.

Het is daarom te hopen dat de huidige paus zijn volste vertrouwen schenkt in de nieuwe paus en in Gods voorzienigheid. Ongetwijfeld zal hij dat ook wel doen, maar zo een belangrijke en waardige roeping moeten loslaten kan nog weleens heel moeilijk zijn. Zeker als de opvolger het in zijn ogen het helemaal verkeerd zou doen. Dan nog is het goed om pas op de plaats te houden, want die opvolger is dan toch echt de huidige paus en niemand anders.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Toch zal paus Benedictus XVI dan niet helemaal weg zijn, zo wordt begrepen.
Door wie? Hij trekt zich al terug voor zijn pontificaat afloopt.
Hij zal nog steeds zo blijven heten, zal zich nog steeds Zijne Heiligheid laten noemen en zal ook de witte soutane blijven dragen.
Hij zal dan ook emeritus paus zijn. Moet hij zichzelf verhangen, voor hij weg genoeg is?
Hijzelf zei ook dat hij enkel vooral het actieve gedeelte van het pausschap zal laten rusten, maar dat je tot aan je dood toch enigszins paus blijft.Natuurlijk komt de geruchtenstroom dan weer op gang. Zo zou hij als een soort schaduwpaus blijven functioneren
In tegendeel. Als de paus nu iets duidelijk maakt is het wel dat hij dat niet zal doen. Hij zal zelfs geen boek meer publiceren op persoonlijke titel zolang hij leeft. Hij heeft op voorhand al zijn respect en gehoorzaamheid aan de nieuwe paus betuigd. Hij nam afscheid in de Sala Clementina, om te benadrukken dat hij als paus definitief voorbij is. Maar ja, hij gaat bidden. Dat is wel erg bedreigend voor zijn opvolger?
en dus nog steeds volop invloed blijven uitoefenen op het Vaticaanse bestuur.
Hij heeft nu al nauwelijks invloed, maar straks zal deze 85-jarige, vermoeide man ineens achter de schermen zijn invloed gaan uitoefenen? Volgens wie, Dan Brown?

[knipperdeknip een hele tekst die er voor pleit dat de paus maar snel dood moet gaan]

Echt, waar haal je het vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er geen twijfel over dat onze paus (en ja, dat is hij tot 20.00 uur vanavond) zeer professioneel met zijn emeritaat zal omgaan. Ik hoop dat hij de komende paus met zijn wijsheid en raad zal bijstaan. Ik hoop ook dat hij dat een hele lange tijd kan doen en dat hij er ook nog aan toekomt om mooie/goede schrijfsels te produceren. Dat zal op wens van Benedictus XVI niet gepubliceerd worden voor zijn overlijden. Helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het om de RKK gaat is er nauweliks een slechtere informatiebron dan de Nederlandse journalistiek :)

Weet ik en zo af en toe moet ik dat weer even opnieuw, eh, weten. ;) Ik gebruikte het enkel als voorbeeld om mijn overweging van de week te geven. Blijkbaar dus een slecht voorbeeld in het geval van de nu niet meer huidige paus, maar ik kan er nu weinig meer aan veranderen. Ook ik hoop daarom dat Benedictus een inspiratiebron mag zijn voor de komende paus, maar vooral natuurlijk van zijn welverdiende rust mag genieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat, je best alles kunt overdenken, wat je nu via het nieuws hoort.

Echter wel moet je scheiden wat officiëel van het Vaticaan en hemzelf komt

en wat een journalist heeft gehoord, wat betreft een geruchtenstroom.

Verder gaan op geruchten, brengt veel meer geruchten in het land, zoals dezelfde verslaggeving het had over speculaties, waarom de paus zou zijn opgestapt.

Er is (weer vlg. de geruchten) blijkbaar ook sprake van een homo-lobby binnen het Vaticaan, die zo hardnekkig is en wordt, dat er gehoor aan gegeven moest worden en dat er binnen het Vaticaan schoon schip gemaakt zou moeten worden.

Daar zou hij zich niet meer toe in staat achten vanwege zijn gezondheid.

Dus.

Wat is officiëel en wat zijn geruchten, die we allemaal voor TV voorgeschoteld krijgen van officiële nieuws zijde?

En wat zullen er nog meer voor geruchten volgen in de wereld :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid