Spring naar bijdragen

Vakantie met Naar House


Aanbevolen berichten

Wat is er zo mis met house eigenlijk? En waarom zijn mensen die daar heen gaan per definitie ongelovig en hadden ze voor het geloof moeten kiezen?

Ik heb niks tegen house hoor, de stichting staat niet alleen bij houseparty's maar de evangelisten geloven dat house niet echt te maken heeft met God, meer met de duivel.

En waarom geloven ze dat, drinken en feesten zijn opzich niet per definitie van de duivel? Af en toe je een beetje laten gaan is alleen maar goed voor je. En trouwens de bijbel staat vol met feesten en water dat in wijn veranderd.
De mensen proberen juist de mensen bij God te brengen. Niet door hun te dwingen te geloven maar om hun te vertellen over het geloof. En het gebeurd dikwijls dat mensen geraakt worden de volgende dag of tijdens het gesprek pas geleden is het ook voorgekomen dat er voor de mensen gebeden werd en ze genazen van hun pijn of ziekte en toen hebben ze zich overgegeven aan Jezus en gingen ze naar huis met een bijbel dat is toch super mooi? Ik weet niet of je zelf ook gelovig bent maar wij krijgen een opdracht en vaak vervullen we die niet terwijl dat God dat graag wel zou willen.
Ik ben zelf gelovig, maar niet zo eentje die in wonderbaarlijke genezingen op commando gelooft of de evolutie theorie afwijst, homo's hun leven niet gunt etc.. Ik weet niet hoe je er zelf in staat maar mijn ervaring is dat de mensen die bij zulke feesten staan nogal de wereld naar hun eigen beeld willen vormen en dat dan vervolgens de weg naar God noemen.

Evangelisatie is stukken effectiever als je laat zien hoe je in het leven staat en dan zijn er vanzelf mensen die met vragen komen en dan kun je beginnen over wat jij gelooft en je kracht geeft. Gewoon iemand folders in de hand drukken en beginnen over zonden etc.. heeft niet zoveel zin en zal het tegenovergesteld bewerkstelligen.

Je hebt helemaal gelijk! Maar toch gebeurd het vaak dat de jongeren dat volgende dag de briefjes of folders terug vinden in hun broekzak of jas en ze zich toch overgeven aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou betwijfel ik wel of ze hun 'verdriet verbergen d.m.v. alcohol en drugs'. Ik denk eerder dat ze gewoon een leuke avond willen hebben. :+

Dat kan ook dat snap ik ook helemaal, het was ook een voorbeeld, maar toch veranderen mensen soms door de invloed van housemuziek. De ene is gelovig en gaat naar een houseparty nou dat vind ik prima en er zijn ook mensen niet gelovig en die wil de stichting juist aanmoedigen om misschien iets over het geloof te vertellen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wat is er zo mis met house eigenlijk? En waarom zijn mensen die daar heen gaan per definitie ongelovig en hadden ze voor het geloof moeten kiezen?

Muzikaal gezien vind ik het vaak wat simpel, en tekstueel niet zo boeiend. Maar ik herinner me de opkomst van de house toch ook wel als een soort verademing na een wat duistere muziakel periode. Ik geloof niet dat er zo heel veel mis mee is eigenlijk.

Misschien heb je iets aan de reactie die ik net heb geplaatst!

Ik zag daar niet echt een inhoudelijke bespreking van het genre.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar House wil niet vertellen dat house slecht is hoor, vaak zijn de jongeren niet met God bezig de oprichter van de stichting had een zoon en hij zag zijn zoon veranderen door housemuziek (hij werd agressief enz.) en daar wilde hij wat aan doen en daarom heeft hij de stichting opgezet om te vertellend dat er een thuis is voor jongeren. Dat je je verdriet niet moet verbergen door bijvoorbeeld drugs te gebruiken of alcohol, maar dat er een thuis is bij God waar jij altijd terecht kunt!

Nou, ik herinner me een boekje van Naar House waar de inhoud toch wel sterk suggereerde dat House van de duivel is. Ze hadden het met name over gabber muziek (dat kan ik me indenken, als iets zo lelijk is moet het wel van de duivel zijn :P ) en house party's, maar de teneur was toch wel vooral 'house is van de duivel' zonder enige nuance.

Nu, ik moet zeggen dat het een boekje van 10 jaar geleden is. Dus ik kan me best voorstellen dat men wat genuanceerder geworden is.

Toen was het als 'main stream feest' (want Rave bestond al wel in de jaren 80...) allemaal nieuw en hield een redelijke groep van de jeugd flink bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je wil niemand dwingen te geloven. Maar stel dat je dat wel zou willen, hoe zie je dat dan voor je?

Nou sowieso is het zo dat mensen zelf hun keuzen moge maken, ik wil hun alleen vertellen hoe anders de wereld kan zijn als je gelooft in God. Hij biedt je namelijk zoveel meer als een ander persoon. Hoe ik iemand zou moeten dwingen weet ik niet ik denk dat als je mensen gaat dwingen ze het niet leuk vinden en bijvoorbeeld weglopen of schelden en daar bereik je ook niets mee vaak kun je maar beter aardig en vriendelijk zijn want vaak is dat dan wederzijds.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar House wil niet vertellen dat house slecht is hoor, vaak zijn de jongeren niet met God bezig de oprichter van de stichting had een zoon en hij zag zijn zoon veranderen door housemuziek (hij werd agressief enz.) en daar wilde hij wat aan doen en daarom heeft hij de stichting opgezet om te vertellend dat er een thuis is voor jongeren. Dat je je verdriet niet moet verbergen door bijvoorbeeld drugs te gebruiken of alcohol, maar dat er een thuis is bij God waar jij altijd terecht kunt!

Nou, ik herinner me een boekje van Naar House waar de inhoud toch wel sterk suggereerde dat House van de duivel is. Ze hadden het met name over gabber muziek (dat kan ik me indenken, als iets zo lelijk is moet het wel van de duivel zijn :P ) en house party's, maar de teneur was toch wel vooral 'house is van de duivel' zonder enige nuance.

Nu, ik moet zeggen dat het een boekje van 10 jaar geleden is. Dus ik kan me best voorstellen dat men wat genuanceerder geworden is.

Toen was het als 'main stream feest' (want Rave bestond al wel in de jaren 80...) allemaal nieuw en hield een redelijke groep van de jeugd flink bezig.

Ja dat kan inderdaad kloppen ja dat dan in de boekjes stond, maar het ligt er ook aan hoe iemand erover denkt ik denk er persoonlijk vrij nuchter over en heb zo iets als iemand naar een houseparty wil gaan moet hij/ zij dat doen dat noem ik geen zonde of een straf ofzo ieder mens maakt daarmee zijn eigen keuze.Daarom zijn we ook mensen iedereen is anders en iedereen maakt andere keuzes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muzikaal gezien vind ik het vaak wat simpel, en tekstueel niet zo boeiend. Maar ik herinner me de opkomst van de house toch ook wel als een soort verademing na een wat duistere muziakel periode. Ik geloof niet dat er zo heel veel mis mee is eigenlijk.

Misschien heb je iets aan de reactie die ik net heb geplaatst!

Ik zag daar niet echt een inhoudelijke bespreking van het genre.

Oke nou ik bedoelde dat ik zelf house helemaal niet erg vind hoor dat heb ik ook verteld waarom enz. Muzikaal ben ik het met je eens, maar ik denk niet dat het daarover gaat, maar soms worden er mensen toch agressief van!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Je wil niemand dwingen te geloven. Maar stel dat je dat wel zou willen, hoe zie je dat dan voor je?

Nou sowieso is het zo dat mensen zelf hun keuzen moge maken, ik wil hun alleen vertellen hoe anders de wereld kan zijn als je gelooft in God. Hij biedt je namelijk zoveel meer als een ander persoon. Hoe ik iemand zou moeten dwingen weet ik niet ik denk dat als je mensen gaat dwingen ze het niet leuk vinden en bijvoorbeeld weglopen of schelden en daar bereik je ook niets mee vaak kun je maar beter aardig en vriendelijk zijn want vaak is dat dan wederzijds.

"Ik wil niemand dwingen" heeft dus niet echt betekenis :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Misschien heb je iets aan de reactie die ik net heb geplaatst!

Ik zag daar niet echt een inhoudelijke bespreking van het genre.

Oke nou ik bedoelde dat ik zelf house helemaal niet erg vind hoor dat heb ik ook verteld waarom enz. Muzikaal ben ik het met je eens, maar ik denk niet dat het daarover gaat, maar soms worden er mensen toch agressief van!

Is dat zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou betwijfel ik wel of ze hun 'verdriet verbergen d.m.v. alcohol en drugs'. Ik denk eerder dat ze gewoon een leuke avond willen hebben. :+

Fijn dat er mensen zijn zoals jij die voor hun plezier heen gaan. Maar ik denk dat er ook een hoop jongeren zijn met genoeg problemen. Relaties die niet lekker lopen, gescheiden ouders, ruzie met je ouders... etc. etc. dan is het wel fijn dat er mensen zijn waarmee je kunt praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je wil niemand dwingen te geloven. Maar stel dat je dat wel zou willen, hoe zie je dat dan voor je?

Nou sowieso is het zo dat mensen zelf hun keuzen moge maken, ik wil hun alleen vertellen hoe anders de wereld kan zijn als je gelooft in God. Hij biedt je namelijk zoveel meer als een ander persoon. Hoe ik iemand zou moeten dwingen weet ik niet ik denk dat als je mensen gaat dwingen ze het niet leuk vinden en bijvoorbeeld weglopen of schelden en daar bereik je ook niets mee vaak kun je maar beter aardig en vriendelijk zijn want vaak is dat dan wederzijds.

"Ik wil niemand dwingen" heeft dus niet echt betekenis :)

Nee inderdaad ik wil niet dat mensen gaan geloven omdat ik het zeg dan denk ook niet dat je echt in God gaat geloven als je regeltjes van iemand anders opvolgd

Link naar bericht
Deel via andere websites
En je zult niet door iedereen serieus genomen worden. Ik zag laatst twee filmpjes van die stichting die zich afspeelde in Renesse, waarbij iemand van NaarHouse steeds getrolld werd door een half dronken feestganger, terwijl die persoon van NaarHouse dat niet door leek te hebben. Op zich wel komisch eigenlijk, maar ik kan die filmpjes nu niet meer vinden (mss verwijderd).

Als dat filmpje ong 10 jaar oud is dan had ik dat kunnen zijn _O-

Vind je het juist wel of niet fijn een gesprek met hun?

Ik vind/vond het vooral aandoenlijk, bijna schattig.

Ze oordelen over iets (housefeesten in mijn geval) terwijl ze er in de meeste gevallen nooit zijn binnen geweest, en als ze dat wel een keer hebben aangedurft was het sterk bevooroordeeld. Voor mijn gevoel is het echt water naar de zee dragen en de definitie van verspilde moeite. Zoals ik al zei, de enige reden dat ik zo vaak in die bus zat was de gratis thee en het feit dat ik altijd lol heb in het discussieren met jonge gelovigen. Vooral als deze wat slecht zijn geinformeerd over bijvoorbeeld evolutie of de oerknal (jaja, ik weet het, slecht van mij (F) ). Die gesprekken en de aanwezigheid van de Naar House bus hebben mij, en iedereen die ik van die feesten ken, nog nooit ook maar een centimeter dichter bij het geloof gebracht. Integendeel zelfs...

Ik heb liever dat mijn dochter later naar housefeesten gaat (en daar open met mij over praat), dan dat ze in de kroeg staat. Ik heb in 10 jaar feesten minder rottigheid meegemaakt dan een paar weekendjes in de kroeg in Amsterdam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat de meesten in Renesse (wat een bliepdorp trouwens...) misschien wel een gesprek willen, maar dingen als 'house komt meer van de duivel dan van God' erg verkeerd valt.

Naar House wil niet vertellen dat house slecht is hoor, vaak zijn de jongeren niet met God bezig

Het gaat vaak niet om wat men letterlijk zegt.

Het feit van hun aanwezigheid juist daar zegt al zo veel. ;)

de oprichter van de stichting had een zoon en hij zag zijn zoon veranderen door housemuziek (hij werd agressief enz.) en daar wilde hij wat aan doen en daarom heeft hij de stichting opgezet om te vertellend dat er een thuis is voor jongeren.

Zijn mening was dus duidelijk anders.

Hij zag de house muziek als reden.

Zou hij zich weleens afgevraagd kunnen hebben of er nog andere redenen waren, dat zijn zoon agressief werd?

Hoe reageerde hij thuis op het bezoeken van zijn zoon van deze house party's?

Was hij persoonlijk een thuis voor deze (agressieve) zoon?

Hoe was dat voordat deze zoon er heen ging?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ach, slecht. Wel een pietsie puberaal. Maar misschien was je toen ook in de (verlengde) puberteit ;)

Guilty as charged.. :E

de oprichter van de stichting had een zoon en hij zag zijn zoon veranderen door housemuziek (hij werd agressief enz.) en daar wilde hij wat aan doen en daarom heeft hij de stichting opgezet om te vertellend dat er een thuis is voor jongeren.

Zijn mening was dus duidelijk anders.

Hij zag de house muziek als reden.

Zou hij zich weleens afgevraagd kunnen hebben of er nog andere redenen waren, dat zijn zoon agressief werd?

Hoe reageerde hij thuis op het bezoeken van zijn zoon van deze house party's?

Was hij persoonlijk een thuis voor deze (agressieve) zoon?

Hoe was dat voordat deze zoon er heen ging?

Maria slaat hier volgens mij redelijk raak. Het is natuurlijk enorm makkelijk een zondebok te gebruiken om vooral maar niet te hoeven toegeven dat je als ouder iets bent tekortgekomen. Ik zeg niet dat dit ook echt het geval is, ken deze meneer en zijn zoon uiteraard niet. Zelf ben ik 10 jaar zeer regelmatig naar allerhande housefeesten geweest, met en zonder drugs, en ik kan oprecht zeggen dat ik minder verlegen en een stuk assertiever ben geworden. En dat zie ik niet alleen bij mezelf.

Tuurlijk gebeuren er slechte dingen, mensen misbruiken drugs, er zijn (zeer zeldzame) vechtpartijen, maar daar houdt het wel mee op. Kopschoppen na het uitgaan zoals laatst in Oosterhout is er simpelweg niet bij omdat de sfeer zo vaak zo ontzettend goed is. Vrijwel iedereen komt daar met 1 doel, samen met duizenden onbekenden een heerlijk feestje bouwen en genieten van de muziek (ja ik vind het muziek ja |P ).

En als je dan voldoen, moe, gebroken en heul erg tevreden met je vrienden en je nieuwe vrienden naar buiten strompelt en er staan van die rode jasjes met lollies en bezorgde blikken. Tja, dan kan ik alleen maar medelijden hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn mening was dus duidelijk anders.

Hij zag de house muziek als reden.

Zou hij zich weleens afgevraagd kunnen hebben of er nog andere redenen waren, dat zijn zoon agressief werd?

Hoe reageerde hij thuis op het bezoeken van zijn zoon van deze house party's?

Was hij persoonlijk een thuis voor deze (agressieve) zoon?

Hoe was dat voordat deze zoon er heen ging?

Toch kun je je (als christen en als atheist) afvragen of de combinatie van keiharde, hypnotiseren beats, de tegenstrijdige werking van XTC en coke de duistere en occulte geprojecteerde beelden, duivelseen agressieve songtitels het ontzeggen van slaap etc gezond is. Ik heb het dan voornamelijk over de gabber, hardcore etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch kun je je (als christen en als atheist) afvragen of de combinatie van keiharde, hypnotiseren beats, de tegenstrijdige werking van XTC en coke de duistere en occulte geprojecteerde beelden, duivelseen agressieve songtitels het ontzeggen van slaap etc gezond is. Ik heb het dan voornamelijk over de gabber, hardcore etc.

Lichamelijk zal het zeker niet gezond zijn. Net als een avond flink zuipen.

Ben zelf geen gabber en hardcore/harstyle/etc is voor mij veel te hard. Maar ben je weleens op een hardcore feest geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo ging het er in de Goa-scene ook aan toe hoor, maar dan wat meer door een roze-XTC-bril.

Gabbertjes waren meer speedfreaks.

Maar inderdaad, het is potentieel een fraai recept voor het openstellen voor occulte ellende.

Maar dat betekent m.i. toch niet dat alle gabber je zonder uitzondering naar de hel lokt.

Maar het koketteert er m.i. wel mee.

Ik zie het meer zelf als een muzikale uiting van puberaliteit, bij de tracks die ik tot op heden nog wel kan waarderen.

De menselijke affiniteit met spiritualiteit wordt overigens door bijna alle muzieksoorten versterkt. Ook klassieke muziek.

Misschien is het wel wat een mens muziek wil doen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben zelf geen gabber en hardcore/harstyle/etc is voor mij veel te hard. Maar ben je weleens op een hardcore feest geweest?
Ja hoor, ging vroeger om met 2 DJs/producers (1 is echt een van de meeste bekende hardcore en oldstyle DJs uit NL) en ging wel s met ze mee naar feestjes. Ik weet niet of t nu nog steeds zo is, maar die mensen staan allemaal, stuk voor stuk, enerzijds strak van de coke en anderzijds waus van de pillen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid