Spring naar bijdragen

Veranderen van levensstijl na bekering


Aanbevolen berichten

Ik weet niet ofn het in deze topic hoord.

Ik ben enkele jaren geleden tot geloof gekomen, maar op dit moment worstel ik behoorlijk.

Ik wil nu mijn geloof in mijn leven zien te krijgen, m.a.w. als een gelovige christen leven zowel innerlijk als uiterlijk.

Dat betekend dat ik mijn oude gedrag / levensstijl achter moet laten.

En dat is nu zo moeilijk, gedrag aanpassen aan wat de Bijbel zegt is heel moeilijk.

Ik heb al wel een motto om mij daarbij te helpen (WWJD).

Ik ga al een tijdje naar een Evangelische Gemeente en de Huisgroep, maar om de Bijbel in het dagelijks leven in praktijk te brengen dat vind ik echt moeilijk.

Ook blijf ik er elke dag voor bidden.

Als vader van een Gezin met 2 jonge kinderen, ben ik de enige gelovige in mijn gezin, dat maakt het ook niet makkelijker.

Hoe doen jullie dit?

Sommige van jullie hebben zich bekeerd en veranderd van levensstijl; hoe is dat gegaan en wat /wie voor hulp hebben jullie hierbij gekregen?

En hoe zijn jullie met obstakels omgegaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind het wel een goede vraag eigenlijk. Niet omdat er niks hoeft te veranderen, maar omdat je je af kunt vragen wat er dan veranderd moet worden. Stukje nieuwsgierigheid ook.

Welke obstakels kom je tegen Reckless? (als je het daar over wilt hebben)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe doen jullie dit?

Sommige van jullie hebben zich bekeerd en veranderd van levensstijl; hoe is dat gegaan en wat /wie voor hulp hebben jullie hierbij gekregen?

En hoe zijn jullie met obstakels omgegaan?

Hoe ik dat doe, wel: zoals planten doen met de zon. Door naar de zon te "kijken" en ervan te profiteren groeien ze er naartoe en wordt hun relatie met de zon alsmaar sterker. Dat gaat meestal niet zo snel maar dat hoeft ook niet. Zeker in het begin kan het nogal traag gaan; het plantje is nog zwak en heeft het druk met wortelen en zich verweren tegen ziektes, maar naarmate ze groter en sterker wordt groeit ze meer en sneller richting de zon.

Mijn oude levensstijl was niet perse slecht, maar ik leefde voor mezelf. Ik leef nu vanuit liefde voor God en voor mijn naasten. Ik ben zelf niet belangrijk meer eigenlijk. Daartoe moet ik niet zo gek veel, maar ik moet doen zoals Hij doet. Ik leer dat door vooral te kijken naar Christus, hoe Hij is. Ik leer dat via de verhalen in de Bijbel, preken, gebed, de sacramenten waarin ik Hem ontmoet. Het is niet een kwestie van slaafs wetten navolgen, maar van je manier van in het leven staan veranderen. Wil je een plant zijn onder een stolp, of wil je naar de zon toe kunnen groeien?

Obstakels zijn er wel, maar zijn te overwinnen door geduld, doorzettingsvermogen, en het vertrouwen dat ik er niet alleen voor sta.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je je levensstijl wilt veranderen/verbeteren is het toch goed om te weten wat er mis was met je vorige levensstijl?

edit: heel soms vind ik het jammer dat er gelijk mensen zijn die hun oordeel al weer klaar hebben.

Je hebt gelijk sorry. Maar je eeuwige atheistische agenda deed me t ergste vrezen... Het is zonder atheistische agenda idd n goede vraag :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de vraag van mij levensstijl terug te komen;

Zoals ik al eerder aangaf heb ik een gezin met een lieve vrouw en 2 jonge kinderen.

Aangezien ik binnen dit gezin niet de positie inneem die ik behoor in te nemen.

Een verantwoordelijke vader en man van mijn Gezin.

Ik kies vaak voor de makkelijkste weg, zet me eigen voorop en drijf mijn eigen zin door.

Ik ben koppig en eigenwijs.

Daarin speelt ook nog mee dat ik Asperge en Epilepsie (gelukkig is dit laatste door onze lieve heer onder controle gekomen) heb.

Ik zet dit behoorlijk negatief neer, ik heb daarin tegen ook positieve eigenschappen.

Maar het gaat er mij om dat ik deze negatieve eigenschappen ombuig in christelijke eigenschappen.

Heb je naaste lief zoals jezelf lief heb; dit doe ik niet altijd.

Ik vind het belangrijk om deze negatieve eigenschappen aan te pakken en niet meer los te laten en niet steeds terug te vallen in oude gewoontes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op de vraag van mij levensstijl terug te komen;

Zoals ik al eerder aangaf heb ik een gezin met een lieve vrouw en 2 jonge kinderen.

Aangezien ik binnen dit gezin niet de positie inneem die ik behoor in te nemen.

Een verantwoordelijke vader en man van mijn Gezin.

Ik kies vaak voor de makkelijkste weg, zet me eigen voorop en drijf mijn eigen zin door.

Ik ben koppig en eigenwijs.

Daarin speelt ook nog mee dat ik Asperge en Epilepsie (gelukkig is dit laatste door onze lieve heer onder controle gekomen) heb.

Ik zet dit behoorlijk negatief neer, ik heb daarin tegen ook positieve eigenschappen.

Maar het gaat er mij om dat ik deze negatieve eigenschappen ombuig in christelijke eigenschappen.

Heb je naaste lief zoals jezelf lief heb; dit doe ik niet altijd.

Ik vind het belangrijk om deze negatieve eigenschappen aan te pakken en niet meer los te laten en niet steeds terug te vallen in oude gewoontes.

Je kunt t niet alleen. Bid en zoek andere Christenen op waarmee je op den duur dit soort dingen kunt bespreken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op de vraag van mij levensstijl terug te komen;

Zoals ik al eerder aangaf heb ik een gezin met een lieve vrouw en 2 jonge kinderen.

Aangezien ik binnen dit gezin niet de positie inneem die ik behoor in te nemen.

Een verantwoordelijke vader en man van mijn Gezin.

Ik kies vaak voor de makkelijkste weg, zet me eigen voorop en drijf mijn eigen zin door.

Ik ben koppig en eigenwijs.

Daarin speelt ook nog mee dat ik Asperge en Epilepsie (gelukkig is dit laatste door onze lieve heer onder controle gekomen) heb.

Ik zet dit behoorlijk negatief neer, ik heb daarin tegen ook positieve eigenschappen.

Maar het gaat er mij om dat ik deze negatieve eigenschappen ombuig in christelijke eigenschappen.

Heb je naaste lief zoals jezelf lief heb; dit doe ik niet altijd.

Ik vind het belangrijk om deze negatieve eigenschappen aan te pakken en niet meer los te laten en niet steeds terug te vallen in oude gewoontes.

Je kunt t niet alleen. Bid en zoek andere Christenen op waarmee je op den duur dit soort dingen kunt bespreken.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben koppig en eigenwijs.

Daarin speelt ook nog mee dat ik Asperge en Epilepsie (gelukkig is dit laatste door onze lieve heer onder controle gekomen) heb.

Besef je wel dat het ook deze eigenschappen zijn waardoor je zo'n ontzettend goeie gitarist bent geworden (minus de Epilepsie uiteraard)? Om het maar op zijn Cruiffiaans te zeggen: elk voordeel heb ze nadeel. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Besef je wel dat het ook deze eigenschappen zijn waardoor je zo'n ontzettend goeie gitarist bent geworden (minus de Epilepsie uiteraard)? Om het maar op zijn Cruiffiaans te zeggen: elk voordeel heb ze nadeel. :)

Nee ik ben geen gitarist geworden, ik ben totaal a muzikaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Besef je wel dat het ook deze eigenschappen zijn waardoor je zo'n ontzettend goeie gitarist bent geworden (minus de Epilepsie uiteraard)? Om het maar op zijn Cruiffiaans te zeggen: elk voordeel heb ze nadeel. :)

Nee ik ben geen gitarist geworden, ik ben totaal a muzikaal.

Pardon, ik had niet goed gekeken en verwarde je met gebruiker en gitarist MysticNetherlands. Waarom ik dat deed valt niet meer te achterhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Reckless,

Epilepsie waarvan je aanvalsvrij bent, Asperge ja en dan tot geloof gekomen zijn.

En dan moet er zoveel hè, je moet leven zoals een christen behoort te leven. Hoe leven de meeste christenen ook na hun bekering? Als een mens met lek en gebrek, met fouten en falen.

Maar dat betekend m.i niet dat je niets moet doen: WWJD is soms best fijn om je aan vast te houden, het maakt zaken wat duidelijker.

Naar je gezin toe: als ook je vrouw dat wil dan komen jullie misschien dichter bij elkaar of kun je toch meer de vader of man zijn die je hoopt te zijn.

Ik hoop dat Jezus je rust geeft met WWJD; aan Hem voldoen lukt vast niet maar Hij zal je geen moeten opleggen, maar willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, wat goed dat je je hebt bekeerd! Ik zal mijn ervaring delen, wellicht heb je er wat aan.

Jarenlang was ik ervan overtuigd dat de Zevende dags adventisten de waarheid hadden. Dit is een heel wettistische gemeente die leert dat je gered wordt door geloof+werken. Constant werd er op de wet gehamerd en het wakkerde alleen maar zonde in me aan. De bijbel zegt dat als we volgens de wet gered proberen te worden dat de wet dan kracht over ons heeft en dan de zonde aanwakkert. De wet was immers gegeven om te laten zien wat zonde is en om zonde aan te wakkeren zodat mensen beseffen dat ze een redder nodig hebben! Echter ben ik recentelijk overtuigd dat een mens 100 procent gerechtvaardigd wordt door het geloof. Je moet dus beseffen dat de wet geen enkele macht over je hebt. Als je foutjes maakt of iets dergelijks doet dat alles niks af aan je redding, die is 100 procent zeker :) . Als je dit beseft en erkent dat je zelf een zondaar bent die niks in te brengen hebt bij God alleen dan kan God je accepteren als de zijne. Wij kunnen namelijk geen tickets kopen voor de hemel met onze werken. Het natuurlijke gevolg van rechtvaardiging is heiliging. Je hoeft als je Jezus geaccepteerd hebt niks te forceren. De Heilige Geest zal je van binnenuit veranderen en aangeven hoe je moet leven. Je hoeft jezelf dus niet allerlei regeltjes op te leggen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het natuurlijke gevolg van rechtvaardiging is heiliging. Je hoeft als je Jezus geaccepteerd hebt niks te forceren. De Heilige Geest zal je van binnenuit veranderen en aangeven hoe je moet leven. Je hoeft jezelf dus niet allerlei regeltjes op te leggen.

wat betekent dit nou eigenlijk precies, in de praktijk? Want ik heb dit heel veel mensen horen leggen, maar voor mij zit er ergens toch een tegenstrijdigheid aan, want als de Heilige GEest aangeeft hoe je moet leven, dan krijg je toch alsnog te maken met regels?

En ook dat hele 'natuurlijk gevolg', echt? Ik heb dat ook zo vaak gehoord, maar dat nog nooit echt bij iemand gezien? Het lijkt mij altijd toch dat daar enige wilskracht en discipline van de persoon zelf nodig is. Hoe zie jij dat in de praktijk. En vind je die focus op redding van jezelf, een 'ticket naar de hemel', niet ontzettend egoistisch?

@Reckless: Ik geloof dat God wil dat wij goed voor elkaar zijn, mensen onderling, en ook dat wij zorgen voor de aarde. Waarom probeer je in die (brede) sectoren niet wat dingen te veranderen. Denk eens na hoe je bijvoorbeeld het leven van je vrouw gemakkelijker zou kunnen maken, en doe dat. Dien de ander, is dat niet wat wij worden gevraagd te doen door Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel van de Heilige Geest beloftes waren m.i. specifiek voor de eerste Gemeentes.

Die hadden tenslotte de taak om het Woord te verspreiden.

I.m.o wordt dit hier en nu als een soort lokkertje gebruikt, zegmaar de beloning op je geloof en je onderwerping.

Maar het is geen maatstaf voor je Redding, dat is immers het geloof en in 2e plaats bekering.

En is het niet de Geest der Waarheid die ons naast troost ook besef brengt dat er voor ons niets te roemen valt, omdat we zondaars zijn, vanwege ons zondigende vlees?

Maar nee, dat is niet genoeg.

Men wil spirituele extase ervaren.

Ongelovigen verlangen tekenen.

Maar het wordt dus ook beloofd.

Het hoort bij het New Age offensief tegen de Gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het natuurlijke gevolg van rechtvaardiging is heiliging. Je hoeft als je Jezus geaccepteerd hebt niks te forceren. De Heilige Geest zal je van binnenuit veranderen en aangeven hoe je moet leven. Je hoeft jezelf dus niet allerlei regeltjes op te leggen.

wat betekent dit nou eigenlijk precies, in de praktijk? Want ik heb dit heel veel mensen horen leggen, maar voor mij zit er ergens toch een tegenstrijdigheid aan, want als de Heilige GEest aangeeft hoe je moet leven, dan krijg je toch alsnog te maken met regels?

En ook dat hele 'natuurlijk gevolg', echt? Ik heb dat ook zo vaak gehoord, maar dat nog nooit echt bij iemand gezien? Het lijkt mij altijd toch dat daar enige wilskracht en discipline van de persoon zelf nodig is. Hoe zie jij dat in de praktijk. En vind je die focus op redding van jezelf, een 'ticket naar de hemel', niet ontzettend egoistisch?

@Reckless: Ik geloof dat God wil dat wij goed voor elkaar zijn, mensen onderling, en ook dat wij zorgen voor de aarde. Waarom probeer je in die (brede) sectoren niet wat dingen te veranderen. Denk eens na hoe je bijvoorbeeld het leven van je vrouw gemakkelijker zou kunnen maken, en doe dat. Dien de ander, is dat niet wat wij worden gevraagd te doen door Jezus?

God heiligt iedereen die hij rechtvaardigt. Dit betekent dat als je oprecht Jezus geaccepteerd hebt en in hem gelooft de Heilige Geest in jou woont. Dankzij de Heilige Geest in jou vindt er een transformatie plaats, met vallen en opstaan welliswaar, maar er is dan een duidelijke stijgende lijn in je karakterontwikkeling, in vrede, spiritueel inzicht, rust etc. Het is God die je dan van binnenuit verandert.

Een goede vraag is, waarom niet iedereen die gelooft dit ervaart? Dit heeft volgens mij te maken met het evangelie. Je moet eerst aan God bekennen dat wat je ook doet, je nooit iets kan doen of iemand kan zijn die het eeuwige leven verdient. Je moet dus 100 procent vertrouwen op genade. Want als een mens iemand die voor het eeuwige leven werkt ook beloondt met eeuwig leven dan heeft diegene dus in feite de Geest van Genade veracht en gemeend Gods genade te kunnen kopen. Bovendien zegt de bijbel dat niemand uit werken gerechtvaardigd wordt omdat anders mensen zich op zichzelf kunnen beroepen op hun redding en dan trots worden op zichzelf dat ze zich gekwalificeerd hebben voor het eeuwige leven. Het is dus een absolute must om te begrijpen dat genade alleen gratis verkregen kan worden, dat genade een gratis geschenk is. Als je dit echt doet en begrijpt, DAN kan de Heilige Geest in je wonen en zich manifesteren. Ik heb jarenlang geforceerd geleefd omdat ik dacht dat ik onder de wet stond. Ik had nooit rust, en de zonde werd er alleen maar ontzettend krachtig door. Elke dag was ik met mijzelf aan het vechten. Sinds ik door heb dat het evangelie van het zevende dags adventisme niet het bijbelse evangelie is, en ik het bijbelse evangelie aanvaard heb, heb ik rust en heeft zonde geen vat meer op mij. Wij hebben wel een werk te doen, namelijk het geloof levend te houden. Dat wil zeggen constant bijbelstudie doen, eventueel naar de kerk gaan, je verdiepen in de critici van de bijbel en die kritiek weerleggen etc. Zonder geloof houdt is het onmogelijk om God te dienen zoals hij dat bedoelt. De Heilige Geest legt geen regels op in die zin dat hij zegt "doe dit of anders", maar eerder is het zo dat de Heilige Geest je zondige aard overschaduwd waardoor je de juiste dingen wil doen. Dat betekent echter niet dat je onberispelijk en zondeloos wordt, het is immers nog steeds een eenheid van zonde en God. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
ten eerste, je herhaalt wat je al zei, maar dan uitgebreider, en je geeft geen antwoord op mijn vraag.

ten tweede, vind je dat niet allemaal erg egoistisch?

Ik denk dat ik wel een antwoord had gegeven op je vraag?wellicht kun je een en ander duidelijker herformuleren?

Ten tweede, waarom zou het egoistisch zijn? Ik heb er toch ook niet om gevraagd om zondig geboren te worden en te moeten betalen voor wat mijn voorouders hebben gedaan? Om niks ben ik gediskwalificeerd voor het eeuwige leven, en om niks wordt mij het eeuwige leven gegeven. Daarom wordt Jezus ook wel de tweede Adam genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid