Spring naar bijdragen

Genesis; hulp bij bijbelstudie gezocht?


Aanbevolen berichten

Ik ben nu pak en beet een jaar bezig met bijbel te lezen. alleen sinds kort ben ik me echt aan het verdiepen hierin, dankzij God die mij meer naar zijn woord trekt. Ik deed al een tijd bijbelstudie met mijn vader, en neven. alleen verdiepte ik mijzelf nog niet volledig in t woord. Nu ben ik er dus wel mee bezig, ben dus begonnen bij Genesis alleen zoek ik mensen die mij kunnen helpen of ik op de juiste weg zit? die mij misschien nog een beter inzicht kunnen geven door t woord van God. dus zou ik graag het eerste hoofdstuk met jullie willen doornemen.

Mijn ontdekking van de eerste 2 versen is;

in genesis1 wordt beschreven hoe God de hemel en aarde had gemaakt.

je lees direct in t eerste vers dat God de schepper is van de hemel en aarde.

Dat hij t eerste is, zie t woord den beginne:(betekenis: eerste, first.) hieruit blijkt dus dat hij de schepper is van alles wat op deze aarde te vinden is. zie ook

psalmen 104:24: 'Hoe groot zijn Uw werken, o Heere! Gij hebt ze alle met wijsheid gemaakt; het aardrijk is vol van Uw goederen'

handelingen 17:24.'De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;

verder zie je aan het woord God wat in t hebreeuws: Elohim is. El betekend sterke God en Elohim is de meervoudt ervan. Dat de 3 eenheid al bijelkaar is vanaf het moment dat de hemel n aarde en alles wat zicht hierop bevindt samen zijn. in vers 26 zie je t duidelijk daar wordt in de wij-vorm gepraat door het woord ons. zoals de zin luidt: En God zeide: Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

(volgens mij zie je ook in spreuken 8;22-36 dat jezus al vanaf t begin bij zijn vader was.)

in vers 2 staat het woord aarde: als je dit opzoek wat het betekend dan staat er zoveel dingen, zoals;wateren, woestijn, volk, aardbodem, alle dieren dat op de wereld bevindt enz enz.

hieruit kun je dus alweer halen dat alles op deze aarde van hem(God) is.

hij schepte vanuit een woest en ledig gebied iets moois wat hij in de volgende dagen gaat scheppen. woest, ledig en duisternis. betekend een gebied dat gewoon leeg was, eenzaam niks was maar hij schiep er leven.

zie je dat hij de heerser is van licht en duisternis.

toen ik dit las dacht ik meteen aan jesus hij is het licht in ons leven want door hem krijgen we t licht des leven.(zie korintiers 2; 4:6,) hierin zie je duidelijk dat Jezus met licht word bedoeld: 'Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus'

de duisternis is eng en kwaad.Hieruit blijkt dus dat God ook hier de heerser over is.

dit kunnen we ook vertalen na de harten van de mens. de harten van de mens is zonder t licht(zonder God zijn woorden, zonder Jesus christus em de heilige geest) een leeg hart een hart dat eenzaam is, een hart dat de duisternis opzoekt. een hart dat niks met God te maken wil hebben. wij zijn zondaars wij worden uit t duister gehaald want, voordat God licht schepte op de aarde was de aarde woest, ledig en duisternis. Dus onze harten is van nature woest, ledig en duisternis. terwijl als je kijk na de schepping van God zoals hij de kleurrijke bloemen en bomen de gevolgte in de lucht die fluiten als een gezang voor God. Als je dat beeld voor je hebt. Dan moet je toch ondervinden dat God zoiets moois voor ons heeft gemaakt. alleen wij accepteren zijn werk niet. WIj willen niks met hem te maken hebben door onze hebzucht, doordat wij net zoals God willen zijn. terwijl wij eigenlijk in zijn ogen kleine wezens zijn. Maar door zijn barmhartigheid en zijn beloofte weten wij als christenen dat je hem nodig heb. Dat je door zijn woord door zijn liefde door zijn heerlijkheid pas kan inzien hoe mooi hij de hemel en aarde heeft gemaakt. Hoe wonderbaarlijk het wel niet is. gelukkig weten wij ook dat er aan deze hemel en aarde ooit een einde aankomt, maar dat hij ons de eeuwige hemel en aarde(nieuwe hemel n aarde heeft beloofd) hieruit blijkt dat hij ons zo lief heeft. Hij de grote almachtige God, onze vader die ons zijn beloofte wel geeft, terwijl wij elke dag keer op keer ookal heb je belijdenis gedaan, ben je bekeerd.Keer op keer verbreken wij onze beloftens. Terwijl hij zich altijd aan zijn beloofte zou houden. hieruit zie je zijn liefde. Vanaf dag 1 van de schepping van hemel n aarde.

kan jij mij misschien vers 26 uitleggen?

heb het gevoel dat dit een veel dieper betekenis heeft.

zelf is mijn conclusie; dat eigenlijk voor de zondeval de bedoeling is dat wij mensen, die naar zijn beeld is geschapen(dus zonder zonde, met de goede wil van God) de mooie schepping van God mogen beheersen. Dit wel tengoede van de Here. Dit beeld zie ik eigenlijk als wat voor ons de nieuwe hemel en aarde gaat worden.

Ik vind het interessant dat u zich wil verdiepen in Gods Woord en er dan ook de tijd voor neemt .

Vooraleer te antwoorden op uw vraag wou ik eerst een paar opmerkingen kwijt omdat het bij een Bijbelstudie altijd goed is om een paar vuistregels in gedachten te houden.:

• Het gaat hier om Gods Woord en dus is het belangrijk om een Bijbelstudie enkel aan te vatten na een voorafgaand gebed om hulp van boven.

• Het hoofddoel van de Bijbel is om aan de mens(heid) mede te delen wat zijn oorsprong, doel en eindbestemming is . Daarom is zijn Maker , Verlosser en Middelaar ,Jezus christus, dan ook steeds het centrum ervan.

• Zowel de Profetie als gans de Bijbel is progressief; dit betekent dat er ,zonder iets af te doen van hetgeen vooraf werd medegedeeld, er in de loop der tijden nieuwe en meer verduidelijkende gegevens worden gegeven.

• De beste verklaarder of uitlegger van bepaalde “moeilijke†passages is Gods woord zelf.

• Iets vaststellen is niet hetzelfde als iets verklaren, dit betekent dan ook dat er steeds ruimte zal zijn om aan bepaalde zaken, die Gods Woord besproken worden, geen verklaring zal kunnen gegeven worden en de mogelijkheid voor de mens om te twijfelen steeds aanwezig zal zijn.

Wat nu bovenstaande opmerkingen i.v.m. Genesis 1 betreft; hierbij enkele vaststellingen:

In vers 1 wordt gesproken over het SCHEPPEN van Hemel en aarde zo ook verder bij het ontstaan van dier en mens.

Uit vers 2 blijkt dat er uit een chaos een nieuw gestructureerd systeem (hemel en aarde ) wordt GEMAAKT . Dit gebeurde in een periode van zes dagen waarbij iedere dag duidelijk wordt afgebakend in de tijd “het was avond en morgen geweestâ€

Het onderscheid tussen SCHEPPEN en MAKEN wordt verder in de Bijbel steeds gerespecteerd. Waarbij Scheppen steeds een ogenblikkelijke, en volmaakt afgewerkte gebeurtenis is , waarbij het geschapene iets is dat vooraf niet bestond en ofwel uit het niets of wel uit reeds bestaand materiaal (stof) ontstaat.

Maken daarentegen is het doen ontstaan of herstellen van iets waarbij het ontstaan ervan al of niet gedurende een tijdsperiode kan geschieden. ( want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde GEMAAKT)

In Genesis vers 1 en 26 stelt men vast dat de Godheid (Elohim) betrokken was bij de Schepping.

Wie van de drie daarbij wat uitgevoerd heeft wordt hier niet uitgelegd dit moet men bij verdere lezing van Gods woord ontdekken (voorgenoemde progressieve verklaring van de Bijbel).

Dan zal men kunnen vaststellen dat Christus wel aanwezig was in vers 1 (spreuken 8): , maar dat het De Vader was die “ in den beginne†uit het niets het totale universum geschapen heeft. (Hij sprak en het was er , Hij gebood en het stond er )

En dat het de Zoon (Christus) is die ,uit de chaos ontstaan door de opstand der engelen, in zes dagen het herstel tot stand brengt.

Ook is het de Zoon die, uit de kracht van De Vader, de Schepper is van engelen, mens en dier. (De Vader uit wie alles is en de Zoon door wie alles is)

Wat nu de diepere betekenis van vers 26 betreft.

Het is meerdere malen zo dat men kan vaststellen dat Gods Woord meerdere zogenaamde â€dubbele bodems†bevat. Net zoals bij het befaamde Russisch ei. Waaronder, zonder dat er aan de er op aangebrachte figuur enige afbreuk wordt gedaan, men toch steeds nieuwe eieren kan ontdekken.

Hetgeen in vers 26 alsook in hfdst. 2 te lezen staat voldoet hier volledig aan , zowel het praktisch gebeuren als de geestelijke betekenis ervan zijn even waardevol.

Hierin wordt duidelijk medegedeeld dat de mens een geschapen wezen is. Met andere woorden dat hij ogenblikkelijk en volledig afgewerkt (volmaakt) tot stand gekomen is.

Alsook dat de mens werd geschapen als een het beeld en een gelijkenis .

Hoe dit praktisch gebeurde wordt in hoofdstuk 2 beschreven.

Hierbij wordt Adam GESCHAPEN , hij is volledig nieuw, komt ogenblikkelijk tot stand en is volledig af, maar bij zijn schepping wordt gebruik gemaakt van reeds bestaande energie (stof).

NIET NAAST Adam , maar UIT hem wordt een tweede en gelijksoortig wezen gemaakt; Eva

UIT beide komt hun soort “het KIND†voort.

Adam is de hoofdverantwoordelijke en geeft de “naam†zowel aan dier als aan zijn medemens Eva “manninâ€

Eva is gelijkaardig en gelijkwaardig aan Adam maar haar taak is een “hulp te zijn†van de hoofdverantwoordelijke.

Dit gebeuren wordt benoemd in Gods Woord als een beeld en gelijkenis van de Godheid (ELOHIM).

De onderlinge structuur en het ontstaan van de mensheid blijkt dus het beeld of een schaduw van de GODHEID; . God de Vader, de Zoon van God en de H.Geest te zijn .

Opmerkelijk is ook de H.Geest in de oorspronkelijk taal een vrouwelijke betekenis heeft.

Wat betreft het†zijn “ van de mens i.v.m. het beeld zijn van de Godheid staat er in de Bijbel het volgende: “ Wat is de Mens dat Gij naar hem omziet….Gij hebt hem bijna goddelijk gemaaktâ€

Dit houdt dan blijkbaar ook in dat God bij de schepping in de menselijke natuur eigenschappen heeft gelegd die de natuur van de godheid sterk benaderen.

Wat dit inhoud komt tot uiting in heel het verder verloop van de Bijbelse verslaggeving van het menselijk verhaal in de loop der tijden.

Ik hoop hiermede een aanzet te hebben gegeven bij uw verdere ontdekkingstocht in Gods Woord

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid