Spring naar bijdragen

Waart gijlieden niet bij machte een uur met Mij te waken


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af wie er nog dagelijks een uur in gebed doorbrengt. Ik bad vroeger 2,4 uur per dag, met aanbidding ook, omdat ik had geleerd dat je niet alleen 10% bruto van je geld, maar ook van je tijd moest geven. Als ik heel eerlijk ben, kom ik niet aan een uur. Maar wil dat wel weer. Een tip was: Vraag vergeving voor je gebedsloosheid en start met 10 minuten en bouw het op. Het enige wat verkeerd was aan die preken, was dat het zonodig moest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het maakt niet zozeer uit hoelang je bidt, als je maar dagelijks bidt. Een goede richtlijn is minimaal een kwartiertje per dag, omdat de menselijke geest nu eenmaal enige tijd nodig heeft om tot rust te komen. Maar je zult vooral moeten luisteren naar je geest en het je niet te zwaar maken. Van een vast gebedsquotum voor leken heb ik nog nooit gehoord. Bij ons zijn enkel geestelijken en kloosterlingen verplicht bepaalde gebeden te verrichten en zo dagelijks een vastgestelde tijd te besteden aan gebed.

Maar als je een uur per dag wilt bidden, dan kun je dat uur natuurlijk ook gewoon splitsen in twee keer een half uur. Of vier keer een kwartier. En het luisteren naar geestelijke muziek, het zingen van psalmen of liederen of het lezen van de Schrift of andere geestelijke lectuur kunnen ook deel uitmaken van het gebed. Ook het bezoek aan de Mis of de eredienst hoort daarbij. Het belangrijkste is dat je dagelijks welbewust tijd doorbrengt met God en dat je gebed uiteindelijk ook leidt tot het dragen van vrucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je een bepaalde tijd aan gebed zou moeten besteden. Het is voor iedereen verschillend; het gaat erom dat je kunt groeien in je relatie met God. De omstandigheden waarin je leeft bepalen uiteindelijk toch of je hier gemakkelijk of wat moeilijker tijd voor kunt maken. Het is denk ik wel belangrijk om voor jezelf te beslissen wat bij jou past en je daar ook aan te houden. Als het dagelijks een kwartier is, neem dat kwartier dan ook. Er zijn altijd dingen die je tijd opslurpen, maar het is wel goed als je bepaalde momenten gewoon vrij houdt voor Hem. En ook daarin is het zoeken wat bij je past. Ik ken mensen die in hun agenda steeds een uur vrij houden terwijl andere het dagelijks op een vast moment doen en die tijd vanzelfsprekend vrij is. Zoek naar wat bij je past en zorg dat er een mooi evenwicht is: leg jezelf niet teveel op, maar verslap ook niet te makkelijk. En dat laatste is altijd makkelijker gezegd dan gedaan, want ik denk dat het voor de meeste mensen een dagelijks gevecht is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God de Vader heeft zijn oor gespitst dus hij hoort al onze gedachten. Het is niet zo dat alleen datgene doorkomt waarbij we onze handen vouwen. Zodoende ben ik daar dus mee opgehouden, wetende dat God mij toch wel hoort. Nu bid ik in principe 24 uur per dag ook al zou ik liever willen dat hij wellicht niet die hele 24 uur meekreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben (o.a.) in behandeling omdat ik bijna continue bid. Ik hoor een ambulancesirene, ik bid. Ik hoor iemand vloeken, ik bid. Ik zie iemand gepest worden, ik bid. Ik zie iemand een bontkraag dragen, ik bid. Ik lees sommige posta hier, ik bid. Ik krijg steeds maar waar dezelfde internetreclame van een indervoed kindje in mijn Yahoo email, ik bid. Ik zie het journaal, ik bid. Ik zie een tv-serie waarin casual sex plaatsvindt, ik bid. Ik zie de McDonalds, ik bid. Ik zie de grote massa tijdens de uitverkoop van de Media Markt en denk an hoe deze wereld in elkaar steekt qua productie, consumptie, afval en disassembly, ik bid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hopelijk komt al die ellende daar dan niet door! :+

Misschien zit ik er wel totaal naast, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor God wat uitmaakt of je iets vraagt met je handen gevouwen of niet. Sterker nog, nergens lees ik dat Jezus en zijn apostelen hun ogen sloten en hun handen vouwden alvorens ze begonnen te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God de Vader heeft zijn oor gespitst dus hij hoort al onze gedachten. Het is niet zo dat alleen datgene doorkomt waarbij we onze handen vouwen. Zodoende ben ik daar dus mee opgehouden, wetende dat God mij toch wel hoort. Nu bid ik in principe 24 uur per dag ook al zou ik liever willen dat hij wellicht niet die hele 24 uur meekreeg.

Dat is wel een goeie, doet me denken aan Smith Wigglesworth: Ik bid nooit langer dan een kwartier, maar er gaat geen kwartier voorbij, zonder dat ik gebeden heb.

Waarom zou Hij die 24 uur niet mee moeten krijgen? Heb net gehoord dat Hij er geen problemen mee heeft als je tegen Hem klaagt, zolang je niet vergeet te luisteren.

Misschien moet ik in gebed maar wat meer luisteren dan praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God de Vader heeft zijn oor gespitst dus hij hoort al onze gedachten. Het is niet zo dat alleen datgene doorkomt waarbij we onze handen vouwen. Zodoende ben ik daar dus mee opgehouden, wetende dat God mij toch wel hoort. Nu bid ik in principe 24 uur per dag ook al zou ik liever willen dat hij wellicht niet die hele 24 uur meekreeg.

Dat is wel een goeie, doet me denken aan Smith Wigglesworth: Ik bid nooit langer dan een kwartier, maar er gaat geen kwartier voorbij, zonder dat ik gebeden heb.

Waarom zou Hij die 24 uur niet mee moeten krijgen? Heb net gehoord dat Hij er geen problemen mee heeft als je tegen Hem klaagt, zolang je niet vergeet te luisteren.

Misschien moet ik in gebed maar wat meer luisteren dan praten.

Mooi gezegd. Ik baseer mij eigenlijk op een uitspraak van Jezus, die zei dat de vader hem altijd hoort (Joh 11,42) en dat hij dit gezegd had opdat de menigte zou geloven dat de Vader hem gezonden had. En inderdaad, waarom zou hij die 24 uur niet mee mogen krijgen? Soms denk ik nog wat te negatief.

Off topic: Is het je opgevallen dat de joden tot wie Jezus sprak alleen maar hoefden te geloven dat hij gezonden was door de Vader? Hierom versimpelde hij bepaalde zaken opdat zij als zijnde geestelijke zuigelingen het bevatten konden. Althans, dat is wat er in mijn kerk geleerd wordt. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar een wat langer gebed waarin je vragend/dankend bidden over gaat in mediteren, is toch anders dan de schietgebeden die je doorheen de dag zo nu en dan prevelt? Of maakt dat voor jullie niets uit?

Smith Wigglesworth prevelde niet maar wat schietgebeden, dat niveau lijkt me nog het beste, maar ik begin maar ergens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoelde het niet denigrerend maar gewoon vanuit interesse. Ik heb namelijk het idee dat ik echt periodes van langere stilte nodig heb om God, of misschien vooral mezelf, ruimte te geven...

Nee, zo vatte ik 'm ook niet op. Ben zelf ook gewend dat een uur apart zetten goed werkt, maar ik zal eens kijken wat beter werkt, misschien allebei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben (o.a.) in behandeling omdat ik bijna continue bid. Ik hoor een ambulancesirene, ik bid. Ik hoor iemand vloeken, ik bid. Ik zie iemand gepest worden, ik bid. Ik zie iemand een bontkraag dragen, ik bid. Ik lees sommige posta hier, ik bid. Ik krijg steeds maar waar dezelfde internetreclame van een indervoed kindje in mijn Yahoo email, ik bid. Ik zie het journaal, ik bid. Ik zie een tv-serie waarin casual sex plaatsvindt, ik bid. Ik zie de McDonalds, ik bid. Ik zie de grote massa tijdens de uitverkoop van de Media Markt en denk an hoe deze wereld in elkaar steekt qua productie, consumptie, afval en disassembly, ik bid.

Eigenlijk voor iedereen, maar dit nu lezende, speciaal een vraag voor jou.

Je lijkt me heel bewust te zijn van veel wat je beroerd vind in het leven. ;(

Zeg je ook wel eens dank?

Zo ja:

Zou je daar ook zo'n rijtje van kunnen neerschrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Maria, niet zo'n lang lijstje nee. Ik ben dankbaar voor mijn fantastiche vrouw, de gezondheid van mijn moeder, onze 2 katten, voor er achter komen van sommige broeders of zusters dat ze ook om dieren geven met God's Liefde, voor de Katholieke dokter die als enige Westerling in een bepaalde regio in de Sahel bijna 24/7 ledematen amputeert van slachtoffers van bombardementen, voor de vele mensen die petities vormen tegen mensen- en dierenleed op het internet etc.

Wellicht kom ik wel aan een bijna even zo lang lijstje, maar over het algemeen ben ik nogal depressief over het vele leed wat er op deze mooie aarde is. En de lauwe interesse of soms complete desinteresse (helemaal van Christenen) en de houding 'ik wil het niet weten (want anders raakt mijn gemakkelijke Westerse leventje dat draait om veel te veel eten, Facebook en andere overbodige luxe uit balans)' maakt het alleen maar erger. De helft van de wereld brandt in de hel, en de rest zit op Facebook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben (o.a.) in behandeling omdat ik bijna continue bid. Ik hoor een ambulancesirene, ik bid. Ik hoor iemand vloeken, ik bid. Ik zie iemand gepest worden, ik bid. Ik zie iemand een bontkraag dragen, ik bid. Ik lees sommige posta hier, ik bid. Ik krijg steeds maar waar dezelfde internetreclame van een indervoed kindje in mijn Yahoo email, ik bid. Ik zie het journaal, ik bid. Ik zie een tv-serie waarin casual sex plaatsvindt, ik bid. Ik zie de McDonalds, ik bid. Ik zie de grote massa tijdens de uitverkoop van de Media Markt en denk an hoe deze wereld in elkaar steekt qua productie, consumptie, afval en disassembly, ik bid.

Eigenlijk voor iedereen, maar dit nu lezende, speciaal een vraag voor jou.

Je lijkt me heel bewust te zijn van veel wat je beroerd vind in het leven. ;(

Zeg je ook wel eens dank?

Zo ja:

Zou je daar ook zo'n rijtje van kunnen neerschrijven?

Goeie vraag, ook ik dank minder dan dat ik klaag. Doch zou je mijn afwezigheid van een klacht kunnen lezen als dank.

Maar waarom wil je dat weten Maria K. vind je dat christenen over het algemeen (te) veel klagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af wie er nog dagelijks een uur in gebed doorbrengt. Ik bad vroeger 2,4 uur per dag, met aanbidding ook, omdat ik had geleerd dat je niet alleen 10% bruto van je geld, maar ook van je tijd moest geven. Als ik heel eerlijk ben, kom ik niet aan een uur. Maar wil dat wel weer. Een tip was: Vraag vergeving voor je gebedsloosheid en start met 10 minuten en bouw het op. Het enige wat verkeerd was aan die preken, was dat het zonodig moest.

Denk je niet dat je op deze manier jezelf ontzettend een last oplegt, terwijl dat juist niet is wat God wil? Ik heb nooit ergens gelezen dat je 10% van je tijd moet geven aan God. En ik vind ook niet dat je de Bijbeltekst waar je in je topictitel naar verwijst (die ik overigens eerst in Google Translate moest zetten om te begrijpen; kun je niet de NBV-tekst gebruiken?) zo letterlijk op je eigen dagelijks leven kunt betrekken. De discipelen die op Gethsemane op Jezus wachtten zaten in een heel andere situatie dan jij als je in je dagelijks leven gaat bidden. Natuurlijk zit er een belangrijk principe in dat je wel op jezelf kunt betrekken, maar om nou te zeggen dat je dus letterlijk een uur moet bidden vind ik erg overdreven.

Ja, het is goed om er een gewoonte van te maken om te bidden tussen alle drukte door. En als het jou helpt om dus een bepaalde tijd per dag voor vrij te maken, dan is dat vast goed. Maar volgens mij is het hele bijzondere van het christendom dat God juist niet wil dat we in een kramp komen te zitten. En dat je dus niet iedere keer je zorgen hoeft te maken of je het wel goed doet (en of je dus wel genoeg tijd aan God besteed), of dat je je schuldig gaat voelen als het een dagje niet lukt naar jouw idee genoeg tijd vrij te maken. Een gewoonte is prima, maar er een regel van maken denk ik niet.

Bovendien vind ik dat 'aanbidding' te vaak beperkt wordt opgevat. Bidden is een belangrijk onderdeel natuurlijk. Maar ik denk dat God ook wil dat we met ons dagelijks leven en in onze dagelijkse keuzes Hem aanbidden. Je kunt Hem ook aanbidden als je bezig bent met je werk, of als je een gesprek voert met een vriend, of als je de boodschappen doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nog iets: wat voor jou werkt is erg persoonlijk. Het is nu een hype om de stilte op te zoeken (je kunt geen christelijk tijdschrift openslaan of er staat iets in over stilte). Dat zal voor veel mensen ongetwijfeld heel goed en fijn zijn, maar ik persoonlijk heb er niet zoveel mee. En dat is ook prima. Dus doe wat bij jou past; er zijn geen regels over hoe je je stille tijd moet invullen, behalve dan dat je het met God doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af wie er nog dagelijks een uur in gebed doorbrengt. Ik bad vroeger 2,4 uur per dag, met aanbidding ook, omdat ik had geleerd dat je niet alleen 10% bruto van je geld, maar ook van je tijd moest geven. Als ik heel eerlijk ben, kom ik niet aan een uur. Maar wil dat wel weer. Een tip was: Vraag vergeving voor je gebedsloosheid en start met 10 minuten en bouw het op. Het enige wat verkeerd was aan die preken, was dat het zonodig moest.

Denk je niet dat je op deze manier jezelf ontzettend een last oplegt, terwijl dat juist niet is wat God wil? Ik heb nooit ergens gelezen dat je 10% van je tijd moet geven aan God. En ik vind ook niet dat je de Bijbeltekst waar je in je topictitel naar verwijst (die ik overigens eerst in Google Translate moest zetten om te begrijpen; kun je niet de NBV-tekst gebruiken?) zo letterlijk op je eigen dagelijks leven kunt betrekken. De discipelen die op Gethsemane op Jezus wachtten zaten in een heel andere situatie dan jij als je in je dagelijks leven gaat bidden. Natuurlijk zit er een belangrijk principe in dat je wel op jezelf kunt betrekken, maar om nou te zeggen dat je dus letterlijk een uur moet bidden vind ik erg overdreven.

Ja, het is goed om er een gewoonte van te maken om te bidden tussen alle drukte door. En als het jou helpt om dus een bepaalde tijd per dag voor vrij te maken, dan is dat vast goed. Maar volgens mij is het hele bijzondere van het christendom dat God juist niet wil dat we in een kramp komen te zitten. En dat je dus niet iedere keer je zorgen hoeft te maken of je het wel goed doet (en of je dus wel genoeg tijd aan God besteed), of dat je je schuldig gaat voelen als het een dagje niet lukt naar jouw idee genoeg tijd vrij te maken. Een gewoonte is prima, maar er een regel van maken denk ik niet.

Bovendien vind ik dat 'aanbidding' te vaak beperkt wordt opgevat. Bidden is een belangrijk onderdeel natuurlijk. Maar ik denk dat God ook wil dat we met ons dagelijks leven en in onze dagelijkse keuzes Hem aanbidden. Je kunt Hem ook aanbidden als je bezig bent met je werk, of als je een gesprek voert met een vriend, of als je de boodschappen doet.

Het was altijd wel goed hoor, ervaarde het niet als een last, hoewel, als je op je horloge kijkt om te zien hoeveel tijd er al opzit.. hoho, gezellig, als je zo met je partner om zou gaan. Joh, we moeten weer verplicht praten 2,4 uur. Wat een ramp, ja, je hebt toch wel gelijk.

Het lijkt me ook net zo'n onzin als die tiendenpreken. God wil niet een verplicht deel van mijn geld, tijd of hart. Hij wil alles en graag uit vrije wil, niet gedwongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En nog iets: wat voor jou werkt is erg persoonlijk. Het is nu een hype om de stilte op te zoeken (je kunt geen christelijk tijdschrift openslaan of er staat iets in over stilte). Dat zal voor veel mensen ongetwijfeld heel goed en fijn zijn, maar ik persoonlijk heb er niet zoveel mee. En dat is ook prima. Dus doe wat bij jou past; er zijn geen regels over hoe je je stille tijd moet invullen, behalve dan dat je het met God doet.
Mooi gezegd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben (o.a.) in behandeling omdat ik bijna continue bid. Ik hoor een ambulancesirene, ik bid. Ik hoor iemand vloeken, ik bid. Ik zie iemand gepest worden, ik bid. Ik zie iemand een bontkraag dragen, ik bid. Ik lees sommige posta hier, ik bid. Ik krijg steeds maar waar dezelfde internetreclame van een indervoed kindje in mijn Yahoo email, ik bid. Ik zie het journaal, ik bid. Ik zie een tv-serie waarin casual sex plaatsvindt, ik bid. Ik zie de McDonalds, ik bid. Ik zie de grote massa tijdens de uitverkoop van de Media Markt en denk an hoe deze wereld in elkaar steekt qua productie, consumptie, afval en disassembly, ik bid.

Je schrijft zelf dat je o.a hiervoor in therapie bent, en het is vast heel moeilijk voor je.

Het lijkt een dwangmatigheid, en het zal best heel lastig wezen om dat los te laten. Je zorgen om het lijden in deze wereld, ergenis hoe anderen met dieren omgaan, vlees eten ook dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik hoorde er eens een preek over; het ging over Martha en Maria. De wereld is vol Martha's en soms is dat prima, maar juist als we een Martha zijn is het ook eens goed om dit te beseffen. God ik kan me blijven ergeren, me blijven zorgen maken maar ik wil het zo graag bij U neerleggen, in rust U liefhebben zoals Maria.. Even zitten aan Jezus voeten of zo je wilt Ruth die aan de voeten van Boaz gaat liggen, de Losser. Jij ben jij en het gaat om jouw band met God niet om wat anderen doen ( dit schrijf ik ook voor mijzelf).

Misschien dat er dan ontspanning komt. Ik heb tijden niet kunnen bidden, vol radeloosheid kwam ik niet verder dan een klein slaapliedje: "ik ga slapen ik ben moe". En dat liedje bracht vrede en rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het was altijd wel goed hoor, ervaarde het niet als een last, hoewel, als je op je horloge kijkt om te zien hoeveel tijd er al opzit.. hoho, gezellig, als je zo met je partner om zou gaan. Joh, we moeten weer verplicht praten 2,4 uur.

Zo kun je het ook bekijken ja, 2,4 uur luisteren naar dat geëmmer! :+

Nee maar inderdaad, wie wil er nou een partner die de hele tijd buigt als een knipmes en siddert voor je? Als je dan een keer onverwachts hoest gilt de ander. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien dat er dan ontspanning komt. Ik heb tijden niet kunnen bidden, vol radeloosheid kwam ik niet verder dan een klein slaapliedje: "ik ga slapen ik ben moe". En dat liedje bracht vrede en rust.

Dat liedje wordt veel gezongen in gereformeerde huize, ben je gereformeerd als ik vragen mag? Het tweede couplet werd vroeger ook gezongen: 'schoon mijn zonden vele zijn, Heere houdt toch ook van mij' vind ik uit een kindermond toch wat onwennig klinken. Wat voor zonden heeft een kind nou op zijn geweten dat hij God al moet smeken van hem te houden? Hoewel ik het mooi vind dat dit slaapliedje jouw rust bracht, snap ik wel waarom men is opgehouden kinderen het tweede couplet bij te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger gingen we met de kerk 's ochtends van 6 tot 8 bidden, nou ja, met de kerk, als je geluk had waren er 4 man. Dat vond ik wel geweldig. En dan die mensen die zich verplicht voelden om te komen en chagrijnig waren van de slaap en die tiener die verplicht meemoest van z'n ouders, hij lag gewoon te pitten. Hij geeft het Zijn beminden in de slaap. Oh en mijn exman is indo, die nam een rolletje mee, zo'n matrasje wat je voor een tent gebruikt, om op te knielen. We baden in een oud kerkgebouw en mensen uit de buurt hadden ons gezien en een vrouw had de politie ingelicht dat wij daar asielzoekers opvingen, want ze had 's ochtends zo'n asielzoeker gezien, met een matras. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid