Spring naar bijdragen

Persoonlijk geloof


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

In een grijs verleden, toen vrijwel iedereen hier andere namen had, en mensen die hier niet meer zo actief zijn dit forum domineerden, ben ik een topic gestart, dat ik niet meer naar boven wil halen, omdat de discussie onnodig afdwaalde. Maar de vraagstelling van toen, boeit me nog steeds:

ALS je gelovig bent

ALS je gelooft dat God een persoon is met wie je een relatie hebt

ALS je gelooft dat God alles ziet, alles weet

ALS je wel eens dingen doet die je niet zou doen als je wist dat het gezien werd

hoe zit het dan met je geloof in die persoonlijke God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ALS je van je vrouw houdt

ALS je weet dat de vrouw met wie je een relatie hebt "een intrinsieke waarde heeft als mens"

ALS je gelooft dat je vrouw alles van je mag zien, alles mag weten

ALS je wel eens dingen doet die je niet zou doen als je wist dat het gezien werd

hoe is het dan gesteld met je relatie met je vrouw?

Je vraag "hoe zit het dan met je geloof in die persoonlijke God?" draait niet om "die persoonlijke God" maar om "geloof" en "genade"...

Hoe veel ruimte (= genade) heeft een mens om mens te zijn tegenover zijn Schepper? Hoe verhoudt zich jouw "ik" tot die God van wie die mens volstrekt afhankelijk is? En waar ontstaat de "ruimte" om "tot leven te komen"...??

Precies op de plek waar die God jou genadig los laat en af en toe "jezelf" laat zijn... Opdat je er achter komt dat "samen" toch oneindig veel beter is dan "alleen"... Die mens al die "eigenwijze onzin" vanzelf los gaat laten...

En gaat roepen: "Maar wat winst voor mij was, ben ik omwille van Christus gaan beschouwen als verlies. Sterker nog, ik beschouw alles als verlies, want het kennen van mijn Heer Christus Jezus gaat alles te boven. Om Hem heb ik alles prijsgegeven, en ik beschouw alles als vuilnis als het erom gaat Christus te winnen en één te zijn met Hem"...

Relaties moeten en mogen groeien... Waarom te snel gaan twijfelen aan een relatie??? Want "twijfel" is de dood in de pot voor "geloof" maar "geloof" ook dé remedie tegen "vertwijfeling" (zegt Kierkegaard, moet ik er bij zeggen - maar ik moet hem vooralsnog gewoon gelijk geven).

(En vlak het begrip "liefde" in deze context niet uit!!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
ALS je van je vrouw houdt

ALS je weet dat de vrouw met wie je een relatie hebt "een intrinsieke waarde heeft als mens"

ALS je gelooft dat je vrouw alles van je mag zien, alles mag weten

ALS je wel eens dingen doet die je niet zou doen als je wist dat het gezien werd

hoe is het dan gesteld met je relatie met je vrouw?

In het oorspronkelijke topic legde ik de vergelijking met je moeder neer. Ik zie dat de credible-bevolking ouder geworden is ;)

Dank voor je reactie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, leuk, weer een Drieenheid-topic. Jezus is een wandelende Shekina, de Engel van de Heer. Drie personen met hetzelfde karakter en er is maar 1 God, ach, het is maar hoe je het ziet. Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.

Maar die persoonlijke relatie onderhoud ik door dagelijks bij Hem te komen en dan ervaar je Hem overdags ook. Maar als ik aan God denk of met Hem spreek, ga ik niet een kwartier met de Vader, een kwartier met de Zoon en een kwartier met de Heilige Geest spreken. Misschien is mijn hersenpan iets te beperkt om het te vatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid