Spring naar bijdragen

Hoe kan ik zijn verleden met zijn ex loslaten?


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuw vriendje |P

Maar er is ook een probleempje; hij is met zijn ex al naar bed geweest.

Ik ben zelf ook geen maagd meer dus het is heel hypocriet van mij, maar ik heb hier zo ontzettend veel last van, dat hij alles wat wij delen ook al met een ander heeft gehad. :|

Alles wat wij doen, ik weet dat ik niet zijn eerste was en dat hij deze gevoelens ook al met een ander heeft gedeeld. :(

Als ik eraan denk word ik gewoon jaloers, terwijl ik natuurlijk weet hij nu niks meer voor haar voelt.

Dat komt ook omdat het tussen mij en mijn ex helemaal niet zo serieus was en hij met zijn ex wel een serieuze relatie heeft gehad. Hij voelt voor mij wel als mijn 'eerste'

Wie kent dit probleem en hoe kan ik het loslaten? Is het raar om er met hem over te praten?

En, hoe kijkt God er tegenaan als je met meerdere mensen voor het huwelijk het bed hebt gedeeld, is dit in Zijn ogen erg? Want je leest toch in de Bijbel ook dat de godvrezende Koningen meerdere vrouwen hadden? Als God dit erg vond had Hij er toch wel wat van gezegd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk?

Dat een handjevol koningen in een ver verleden aan veelwijverij deed, zeg natuurlijk niks over wat jij zou moeten doen. Het christelijk geloof staat voor monogamie. Of dat dan wel of niet serieel kan zijn, tja, volgens mij eigenlijk niet. Je verbindt je aan één persoon en daar blijft het bij, zo heeft Jezus het ons geleerd. â€Wat God heeft samengevoegd scheidde de mens niet." Over wanneer God iets heeft samengevoegd, kun je twisten, maar er blijkt in ieder geval wel uit dat het niet iets is om losjes mee om te springen. Bezint eer ge begint.

Dan over het omgaan met je jaloezie. Je zult het moeten dragen, en je hebt geen recht van spreken omdat je zelf ook een ander hebt gehad en dan ook nog veel minder serieus als ik het goed begrijp. Je jaloezie is het gevolg van de keuzes die jullie hebben gemaakt. Het is denk ik goed om je dat te realiseren. Je ziet daarin ook een illustratie van wat er niet goed was aan je keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over wat God ervan vindt, ben ik het eens met Hongerige Wolf, dus daar ga ik maar niet op in ;).

en toen ik je verhaal las dacht ik eerst dat het inderdaad ietwat hypocriet is, maar daarmee niet minder begrijpelijk.

Ik zou het me alleen nog beter voor kunnen stellen als híj degene was die erg jaloers was. Hij bedoelde het immers serieus met zijn ex, en dan is het naar bed gaan met elkaar niet slechts een kwestie van 'ik had er zin in'. Hij hecht er dus erg veel waarde aan, en zal zijn keuze daarvoor niet zonder nadenken gemaakt hebben.

Misschien kun je je daar beter op focussen? De waarde die aan deze intieme relatie hangt is groot, dus je weet wel hoe serieus hij het bedoelt met jou.

En uiteraard is het niet raar om hier over te praten. Beter wel dan niet, om te voorkomen dat dit jou ontzettend in de weg gaat staan...

Sterkte in ieder geval!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja ik zou wat je vriend in het verleden gehad heeft laten voor wat het is. Hopelijk verwijst hij niet constant naar zijn vorige relatie. Ik zou me er niet te druk over maken, hier en nu is hij van jou en de ervaringen die jullie samen zullen hebben zullen nog wel komen en die andere ervaringen overtreffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bevestigt hij jou voldoende in wie je bent en betekent voor hem?

Zo ja: maak je niet druk. Zo nee: dan zou daar de oorzaak kunnen liggen van jouw jaloezie.

â€Wat God heeft samengevoegd scheidde de mens niet." Schreef Hongerige Wolf.

Ik denk zelf dat met het scheppen van Adam/Eva God de Mens (die eerst heel was) heeft opgesplitst in twee delen en dat je in je leven je andere deel/wederhelft zult tegen komen (samen zullen zij 1 zijn). Ik denk dat God dus voor elke mens op aarde een andere mens op aarde heeft, de ware.

Als je die vervolgens gevonden hebt dan geldt wat Hongerige Wolf zegt.

Maar als je dus met iemand bent wie niet je andere helft is dan merk je pas wanneer je wel de wederhelft tegen bent gekomen dat de vorige niet de echte voorbestemde helft was.

Als je het gevoel niet kent weet je ook niet wat er ontbreekt.

Dus ik hoop voor jullie dat jullie een wederhelftsgevoel hebben, ik kan uit ervaring zeggen dat dat gevoel heel sterk is, mijn man ervaart dat net zo. Ik heb wel een paar exen maar hij heeft zich daar nooit druk om gemaakt, simpelweg omdat hij weet dat ik in mijn verleden niet kon weten dat zij "de ware"-n niet waren.

Dit is mijn visie en gevoel, het kan zijn dat je niks hiermee hebt, prima, ook voor dan wens ik je gewoon een heel fijn en vertrouwd liefdesleven toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er is ook een probleempje; hij is met zijn ex al naar bed geweest.

Waarom vind je dat zo erg? Ik heb meerdere vriendinnen gehad en ben daar ook mee naar bed geweest. En die vriendinnen hadden ook daarvoor vriendjes waar ze seks mee hadden. Nooit problemen mee gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Iedereen heeft wel wat geheimen of bekentenissen waar ze niet trots op zijn.

Het verleden kan je niet meer veranderen. Maar wel van leren.

En wat je nieuwe vriend hebt gedaan allemaal tja kan hij nu niet meer terugdraaien.

Maar wel veranderen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb sinds kort een nieuw vriendje |P

Maar er is ook een probleempje; hij is met zijn ex al naar bed geweest.

Ik ben zelf ook geen maagd meer dus het is heel hypocriet van mij, maar ik heb hier zo ontzettend veel last van, dat hij alles wat wij delen ook al met een ander heeft gehad. :|

Alles wat wij doen, ik weet dat ik niet zijn eerste was en dat hij deze gevoelens ook al met een ander heeft gedeeld. :(

Als ik eraan denk word ik gewoon jaloers, terwijl ik natuurlijk weet hij nu niks meer voor haar voelt.

Dat komt ook omdat het tussen mij en mijn ex helemaal niet zo serieus was en hij met zijn ex wel een serieuze relatie heeft gehad. Hij voelt voor mij wel als mijn 'eerste'

Wie kent dit probleem en hoe kan ik het loslaten? Is het raar om er met hem over te praten?

En, hoe kijkt God er tegenaan als je met meerdere mensen voor het huwelijk het bed hebt gedeeld, is dit in Zijn ogen erg? Want je leest toch in de Bijbel ook dat de godvrezende Koningen meerdere vrouwen hadden? Als God dit erg vond had Hij er toch wel wat van gezegd?

Het topic gaat over vriendschap en relaties, maar in uw vraag betrekt u er God (dienst) bij en daarom wil ik ook vanuit dit oogpunt antwoorden.

Er is een Bijbels principe dat stelt " met de maat waarmede je meet zal je ook gemeten worden"

Het kan ook gesteld worden als: doe je zoals de anderen dan zal je ook ontvangen als de anderen met de voor - en nadelen daaraan verbonden.

doe je zoals een Christen (een gehoorzame aan christus) dan zal je ook ontvangen als een Christen met de voor- en nadelen daaraan verbonden.

Dit betekent dan ook als je de liefde beschouwt als een gevoel ( de zogenaamde vlinders in de buik) dan zal je ook "vlinderen" van de een naar de ander met hoogten en laagten met seksuele vrijheden partnerruil, voorhuwelijkse betrekkingen enz en ook deel kunnen uitmaken van ongeveer 70 à 80% huwelijken die op echtscheiding uitdraaien.

Ga je daarentegen de Bijbelse bepaling van liefde hanteren namelijk dat liefde in feite een principe is van dienstbaarheid aan een ander; dan zal je (en uw vriend)de tijd moeten nemen en het respect voor het eigen lichaam en dat van een ander moeten aanvaarden door gedurende de tijd voorafgaand aan de belofte van wederzijdse trouw voor gans het leven ( het huwelijk) af te zien van seksuele betrekking met elkaar.

Liefde, respect, zelfbeheersing en trouw kunnen in die tijd dan ook groeien wat op zich al een zekerheid inhoud voor de komende huwelijksjaren wanneer het eens moeilijk zal gaan tussen de partners onderling( wat vroeg of laat eens staat te gebeuren)

wil je uw problemen kwijt dan zal je (jullie) drastisch moeten kiezen voor het laatste en je(jullie) karakter door God laten vormen om uw aandacht op dienstbaarheid en overgave te vestigen in de plaats van de jaloezie die zich nu bij u aan het installeren is.

Kiest u er echter voor om aan uw oude levensinzichten en gewoontes vast te houden dan heb je de overgrote kans om de weg te gaan die velen u zijn voorgegaan een weg van veel vrijheid met daaraan verbonden veel miserie en verdriet

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid