Spring naar bijdragen

Wat is je 'ziel' en je 'geest'?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Er zijn heel veel teksten met het woord ziel, ik heb er een paar uitgekozen.

Lev 17,14:

Want, wat de ziel van alle vlees betreft – het bloed ervan is zijn ziel; daarom heb Ik tot de Israëlieten gezegd: Gij zult van generlei vlees bloed eten, want de ziel van alle vlees is het bloed: ieder die het eet, zal uitgeroeid worden.

Deut 12,23:

Houd er echter aan vast, dat gij geen bloed eet, want het bloed is de ziel en gij zult niet de ziel met het vlees eten.

1 Sam 18,1:

Terstond, nadat David opgehouden had tot Saul te spreken, werd de ziel van Jonatan verknocht aan die van David; en Jonatan had hem lief als zichzelf.

2 Sam 11,11:

Maar Uria sprak tot David: De ark en Israël en Juda vertoeven in tenten en mijn heer Joab en de knechten van mijn heer zijn in het veld gelegerd; zou ik dan naar mijn huis gaan om te eten en te drinken en bij mijn vrouw te liggen? Zo waar gij leeft en zo waar uw ziel leeft, dat zal ik niet doen!

1 Kon 17,21:

Toen strekte hij zich driemaal uit bovenop het kind en riep tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren.

1 Kon 17,22:

En de HERE hoorde naar de stem van Elia, en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd.

Job 12,10:

in wiens hand de ziel is van al wat leeft en de geest van ieder sterveling?

Job 14,22:

Slechts over hemzelf lijdt zijn vlees smart, en zijn ziel treurt over hemzelf.

Job 30,16:

Maar nu stort mijn ziel zich in mij uit; dagen van ellende grijpen mij aan.

Ps 25,1:

Van David. Tot U, HERE, hef ik mijn ziel op;

Ps 30,13:

opdat mijn ziel U zou psalmzingen, en nimmer verstommen. HERE, mijn God, voor altoos zal ik U loven.

Ps 33,20:

Onze ziel verwacht de HERE, Hij is onze hulp en ons schild.

Ps 69,11:

Ik weende onder het vasten van mijn ziel, maar het werd mij tot diepe smaad;

Ps 77,3:

Ten dage mijner benauwdheid zoek ik de Here, des nachts is mijn hand uitgestrekt en zij wordt niet moede, mijn ziel weigert zich te laten troosten.

Spr 2,10:

Want de wijsheid zal in uw hart komen en de kennis zal voor uw ziel liefelijk zijn;

Spr 13,4:

De ziel van de luiaard is begerig, maar tevergeefs, doch de ziel van de vlijtigen wordt overvloedig verkwikt.

Ez 18,4

Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.

Mar 12,30

Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht.

Hand 4,32:

En de menigte van hen, die tot het geloof gekomen waren, was één van hart en ziel, en ook niet één zeide, dat iets van hetgeen hij bezat zijn persoonlijk eigendom was, doch zij hadden alles gemeenschappelijk.

1 Tess 5,23

En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

Ik kan uit deze teksten opmaken dat waarschijnlijk je ziel idd je "Ik" is zoals Gorthaur al zei. Toch lijkt je verstand heel erg dicht bij je ziel te horen. Ik ga dus nog op zoek naar teksten over je verstand

In het woordenboek (van dalen) staat dit voor ziel:

ziel (de ~ (v.), ~en)

1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel

2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens

3 de voornaamste, werkende kracht in iets

4 het inwendige van bepaalde voorwerpen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke hier wat teksten over het verstand.

1 Sam 25,3:

De man heette Nabal en zijn vrouw Abigaïl. De vrouw had een goed verstand en was schoon van gestalte, maar de man was hard en ruw in zijn optreden. Hij was een Kalebiet.

1 Kon 4,29:

En God gaf Salomo wijsheid en zeer veel verstand en een begrip, zo wijd als het zand aan de oever der zee,

1 Kon 7,14:

Hij was de zoon van een weduwe uit de stam Naftali, terwijl zijn vader een Tyriër was, een koperslager; hij was vervuld met de wijsheid, het verstand en de kennis, nodig om elk werk in koper te verrichten; deze nu kwam tot koning Salomo en voerde al diens werk uit.

Luc 24,45:

Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.

1 Kor 14,14:

Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar.

1 Kor 14,20:

Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen.

Fil 4,7:

En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

Verstand lijkt te gaan over kennis maar ligt toch tussen kennis en ziel in alhoewel dichter bij kennis als bij de ziel.

In de van dalen staat dit over het verstand:

ver·stand (het ~)

1 vermogen om te denken en te begrijpen => brains, brein, denkraam, denkvermogen, geestvermogen, hersens, rede

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook wat teksten gezocht over de geest

Gen 25,8:

En Abraham gaf de geest en stierf in hoge ouderdom, oud en van het leven verzadigd, en hij werd vergaderd tot zijn voorgeslacht.

Gen 41,8:

De volgende morgen was zijn geest onrustig en hij ontbood al de geleerden en al de wijzen van Egypte, en Farao vertelde hun zijn dromen, maar er was niemand, die ze Farao kon uitleggen.

Al bij deze twee teksten lijkt de geest het leven in de ziel, en het leven van de ziel.

In de van dalen staat er bij het woord geest:

geest (de ~ (m.), ~en, ~en)

1 datgene in de mens wat denkt, voelt en wil => psyche; <=> lichaam

2 de scheppende, bezielende kracht die van iem. of iets uit gaat

3 strekking, bedoeling

4 onstoffelijk wezen

5 iem., beschouwd als een sterke, vooral intellectuele, persoonlijkheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Ann,

Hier op aarde hebben we dit lichaam nodig om ons voort te bewegen en om te zijn. De hersenen zorgen ervoor dat we kunnen denken en beseffen.

Als we echter doodgaan, dan laten we het lichaam hier achter. In de hemel zullen we dan een ander lichaam hebben, waarmee we in de hemel kunnen voortbewegen, denken en beseffen.

Hier op aarde kunnen we inderdaad zonder onze hersenen niet denken of beseffen. Maar in de hemel zijn deze hersenen geen klap meer waard, want je hebt een lichaam dan nodig die niet meer gebonden is aan de aarde, maar aan de hemel. Nieuwe hersenen, als het ware.

Daarom is het onmogelijk dat een mens nog op aarde blijft rondzweven als hij doodgaat: hij heeft daarvoor het aardse lichaam nodig, net zoals je in de hemel het hemelse lichaam nodig zult hebben om daar te leven. Ik hoop dat je het snapt, anders hoor ik je vragen graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 05 september 2004 12:53:34 schreef Oogje het volgende:

Sjaloom Ann,

Hier op aarde hebben we dit lichaam nodig om ons voort te bewegen en om te zijn. De hersenen zorgen ervoor dat we kunnen denken en beseffen.

Als we echter doodgaan, dan laten we het lichaam hier achter. In de hemel zullen we dan een ander lichaam hebben, waarmee we in de hemel kunnen voortbewegen, denken en beseffen.

Hier op aarde kunnen we inderdaad zonder onze hersenen niet denken of beseffen. Maar in de hemel zijn deze hersenen geen klap meer waard, want je hebt een lichaam dan nodig die niet meer gebonden is aan de aarde, maar aan de hemel. Nieuwe hersenen, als het ware.

Daarom is het onmogelijk dat een mens nog op aarde blijft rondzweven als hij doodgaat: hij heeft daarvoor het aardse lichaam nodig, net zoals je in de hemel het hemelse lichaam nodig zult hebben om daar te leven. Ik hoop dat je het snapt, anders hoor ik je vragen graag.

Dit bedoelde ik ook big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond nog wat over de 'ziel'.

Gen. 2 : 7

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Onze levensadem, welke wij van God ontvangen (wordt 'ingeblazen'), maakt dat wij een ziel zijn. Een geheel van materie en geest (levensadem).

Als wij sterven ("de geest geven") snijdt God ons deze levensadem af. Op dat moment zijn wij geen ziel meer; onze levensadem vervliegt dan. Of keert, mooi gezegd, terug naar de Schepper.

Denk bijvoorbeeld aan de wind: geen duidelijk begin- of eindpunt.

Ik geloof dus dat er tussen het sterven van de ziel (mens) tot aan de wederkomst van Christus NIETS is voor de overleden ziel (mens). Als Christus wederkomt en de doden opwekt, zullen wij pas onze levensadem weer ingeblazen krijgen. Om met (of zonder) Christus geoordeeld te worden, ten levenden of ten dode.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ziel is het niet-stoffelijke deel van jou. Dat is zeg maar je levensadem die door God in ieder mens geblazen is. God heeft immers ieder mens gemaakt. Alle mensen hebben dus een ziel.

In tegenstelling tot de geest. Het woord geest is het deel van een mens dat contact kan maken met de bovennatuurlijke wereld (en die heeft maar twee takken nameijk: het Koninkrijk van God, en het domein van de duivel). Niet iedereen heeft zo'n geest.

De Geest waarmee je het Koninkrijk van God in kan moet eerst geboren worden. Dit gebeurt ergens in een Christen zijn leven op het moment dat hij voor altijd voor God gekozen heeft (Joh3, Nicodémus snapte dit niet). Voor deze Geest kan je ook vragen (luc11:13) En die Geest kan ook nooit sterven. Deze gebeurtenis is dus iets anders dan bekering, aangezien een bekering meerdere keren in je leven kan plaatsvinden. Bij bekering keer je je naar God. Je stapt een andere levenswandel in. God komt in je leven. De volgende stap is de geboorte van je Geest.

Verder komt het woord 'geest' ook met kleine letter in de bijbel voor. Maar hier alleen in zeer negatieve zin. Het gaat dan over mensen met een kwade geest of onreine geest. Ik denk dat dit een geest is die onder leiding van de duivel staat. Jezus drijft deze geesten ook uit, of zegt dat deze geest eerst moet sterven. Deze soort geest heeft dus ook niet iedereen.

Ik denk dus dat niet iedereen een geest heeft, maar wel iedereen een ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 september 2004 15:07:49 schreef MiekieMow het volgende:

De ziel is het niet-stoffelijke deel van jou. Dat is zeg maar je levensadem die door God in ieder mens geblazen is. God heeft immers ieder mens gemaakt. Alle mensen
hebben
dus een ziel.

MiekieMow,

Waarom niet de logica van de bijbel volgen?

Gen. 2 : 7

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

of:

Matt. 2 :

19 Toen Herodes nu gestorven was, ziet, de engel des Heeren verschijnt Jozef in den droom, in Egypte.

20 Zeggende: Sta op, neem het Kindeken en Zijn moeder tot u, en trek in het land Israels; want zij zijn gestorven, die de ziel van het Kindeken zochten.

Hoe zou de bijbel kunnen spreken dat Herodes en z'n mannen 'Jezus' ziel zochten' (wilden nemen), als 'de ziel' iets ongrijpbaars zou zijn?

Ik denk dat we deze (on-bijbelse) gedachte over de ziel vooral koesteren omdat het ons zo 'onprettig' voor komt als we moeten beseffen dat met de dood alles definitief bepaald zou zijn. Het is natuurlijk veel 'knusser' om te denken dat onze overleden Opa, Oma, Vader, Moeder, Kind, geliefde, vanaf een wolkje, onze 'worsteling' hier op aarde zouden nog zouden kunnen gadeslaan. Zonodig ons nog voorzien van wat 'belevingen' of 'adviezen' en in het gunstigste geval ook nog 'een goed woordje' voor ons bij God zou kunnen doen.

Want dan lijkt het allemaal opeens wel heel 'definitief' en van groot belang hoe wij ons leven hier inrichten an waar wij onze krachten aan wijden.

(Ik bedoel dit overigens op niemand persoonlijk, maar in het algemeen, hoor!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Karel, ik lees jouw verhaal, en niks daarin spreekt mijn gedachten tegen. Ik denk dat jij mijn verhaal niet helemaal begrepen hebt. Ik leg vooral de nadruk op de geest. Voor mij is iig de ziel de levende mens. Daar ben ik het mee eens. Overigens heb ik al mijn gedachten op de bijbel gebaseerd, dus ik spreek daarin niks tegen. Ik geloof zeker dat de ziel sterft met je natuurlijke dood. En dat oma's die verschijnen niks anders zijn dan geesten uit de onderwereld.

Eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom je mij aanvalt? (in de positieve zin)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 september 2004 16:44:02 schreef MiekieMow het volgende:

Karel, ik lees jouw verhaal, en niks daarin spreekt mijn gedachten tegen. Ik denk dat jij mijn verhaal niet helemaal begrepen hebt. Ik leg vooral de nadruk op de geest. Voor mij is iig de ziel de levende mens. Daar ben ik het mee eens. Overigens heb ik al mijn gedachten op de bijbel gebaseerd, dus ik spreek daarin niks tegen. Ik geloof zeker dat de ziel sterft met je natuurlijke dood. En dat oma's die verschijnen niks anders zijn dan geesten uit de onderwereld.

Eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom je mij aanvalt? (in de positieve zin)

Sorry MiekieWow,

mijn aandacht concentreerde ik in reactie op het woordje 'hebben'. Dat ik uit jouw bijdrage 'gebruikte' als aansluiting naar de mijne.

Het was zeker niet om jou (zelfs niet in positieve zin widegrin.gif) aan te vallen.

Zie ook meer onderaan mijn bijdrage 'tussenhaakjes', meer om jouw bijdrage aan te vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Misschien niet helemaal on-topic maar wel interessant imo.

Volgens mij kun je met je geest ook horen en zien, zelfs scherper dan met de zintuigen van je lichaam. Er zijn mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad die zeggen dat ze vane en afstand hun lichaam zagen en dan ze ineens heel scherp zagen en alles heel goed konden horen. Volgens mij is dan hun geest al buiten het lichaam en zien ze het lichaam met de ogen van hun geest.

Als je luistert naar God's stem luister je volgens mij ook met de oren van je geest. Er zijn natuurlijk mensen die God's stem als een luide stem hoorden (Paulus, Samuël) maar de meesten horen het als een stille stem in het hart. Op dat moment zijn het volgens mij de oren van de geest waarmee je luistert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer we het hebben over de mens, dan weten we van uit de Bijbel dat hij bestaat uit een geest, ziel en lichaam. (Hebreeën 4:12, 1 Thessalonicezen 5:23). Deze drie aspecten wat het menselijk wezen vorm zijn onafscheidelijk! Laten we uitkijken dat we niet in het Dualisme vallen, het Griekse denken. Dat de ziel "gevangen" zit in het lichaam. En deze vrij komt bij onze dood. Ik geloof daar niets van en ook denk ik dat de Bijbel niet zo over de ziel spreekt.

Het is ook gevaarlijk om deze drie delen als onafhankelijk van elkaar te zien. Ik zie het als een éénheid! Weet je binnen de Bijbel kom je het 3=1-principe veel tegen.

GOd is ÉÉN, maar God is wel God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest, die aspecten van God en toch zijn ze ÉÉN en ONAFSCHEIDELIJK.

De Tempel bestond uit het voorhof, het heilige en het heilige der heiligen. ÉÉN Tempel, maar toch drie gedeeltes, maar kunnen never nooit gescheiden worden!

En zo zijn er meerdere voorbeelden in de Bijbel

Maar laat ik teruggaan naar de mens als wezen:

1. Lichaam (vlees, botten, bloed):

Met ons fysieke lichaam, is de mens in staat om in contact te komen met de materiële wereld.

2. De Ziel (de wil, intellect en emotie):

de ziel is de plaats van de persoonlijkheid. Zoals het lichaam met de natuurlijke wereld kan communiceren, kan de geest met de geestelijke wereld communiceren. Zo staat de ziel er tussen in. De ziel (je ik), kan kiezen om te kiezen voor het geestelijke (voor God) of voor het wereldse. Is je ziel gehoorzaam aan het fysieke of aan het geestelijke. Dat is de keus die je ziel maakt.

3. de geest (geweten, intuïtie en gemeenschap):

de geest is dat deel waarmee we gemeenschap hebben met God en alleen hierdoor kunnen we Hem begrijpen en aanbidden.

Van deze drie elementen is de geest het hoogste, want hij staat in verbinding met God. Het lichaam is het laagste, want het staat in verbinding met materie. De ziel die ertussen ligt, verbindt de twee aan elkaar en neemt ook hun aard over om daarmee één te worden. De ziel maakt het mogelijk voor de geest en het lichaam te communiceren en samen te werken.

Dus de ziel is een bemiddelaar. Wat kiest jouw ziel? Het stoffelijke, het materiele van deze wereld is je ziel daaraan onderworpen of kiest je ziel wat van God komt. Het onzichtbare, maar rijke deel, wat niet aangetast kan worden.

Heel vroeger werd er aan de mensen niet gevraagd hoe het met je gaat, maar vroegen ze hoe is het met je ziel. Waar bevindt jouw ziel op dit moment.

Dat is de functie van de ziel. Wil je meer weten dan raad ik je aan het boek van Watchman Nee te lezen "De Geestelijke Mens".

En verder wil ik nog reageren dat we straks bij terugkomst als menselijk wezen bij hem zullen zijn, als geest/ziel/lichaam. Niet alleen de ziel en/of geest. Maar volledig.

Denk maar eens na, als het alleen onze geest en/of ziel zal zijn. Waarom stond Jezus lichamelijk op? Als alleen onze geest/ziel behouden zou worden, was dit niet nodig geweest.

Nee, Jezus is lichamelijk opgestaan. Ja, tuurlijk met een verheerlijkt lichaam. Maar nog steeds met hetzelfde lichaam als voorheen. Zijn wonden waren in het lichaam nog zichtbaar niet? Hetzelfde lichaam toen Hij in het graf werd gelegd, zo stond hetzelfde lichaam ook weer op. Kijk uit voor het Grieks denken, het dualistisch denken, wat helaas binnen onze christelijk geloof is binnen geslopen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom The Lion,

Je geeft hier weer een mooie stukje schrijven weg. Ik geloof dat de ziel ook meer het fundament van geest en lichaam is. Wij zijn inderdaad net als God een werkelijke drie-eenheid. Alleen is die van ons iets beperkter, omdat de drie delen niet ieder zelfstandig als persoon kan opereren. Vader, Zoon en Geest kunnen dat uiteraard wel.

De geest en het lichaam wisselen vrij frequent van gesteldheid en gezondheid: de ene dag ben je chagrijnig, de andere dag vroljk, de ene dag heb je koppijn, de andere dag voel je je kiplekker. De ziel echter blijft altijd stabiel en verandert niet zo snel. Ãls dat dan gebeurt, bijvoorbeeld door een trauma, dan is het moeilijk dat weer terug te draaien, indien nodig.

Ook geloof ik dat we met het lichaam waar we het nu mee doen weer zullen wonen op de nieuwe hemel en aarde. Maar dan wel verheerlijkt. Wel geloof ik dat ziekten en verwondingen er niet meer zullen zijn. Onze lichamen zullen weer in perfecte staat zijn, zonder handicaps of gebreken. De reden dat bij Jezus de verwondingen nog zichtbaar waren, is waarschijnlijk omdat Hij nog niet op de nieuwe hemel en aarde rondliep, maar op deze door de zonde aangetaste aarde.

Als we nu doodgaan, zal het lichaam echter wel achterblijven als we naar de hemel of het dodenrijk gaan. Eenmaal daar aangekomen zullen we een tijdelijk lichaam krijgen, waarmee we ons op die plek kunnen voortbewegen (net zoals we het aardse lichaam nodig hebben om op aarde voort te bewegen). Maar als we weer opstaan uit de dood, zullen we waarschijnlijk onze aardse lichamen weer betrekken. Ook al moet deze nog wedergevormd worden uit een hoopje as...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb niet alles gelezen (SORRY) maar laatst las ik een stukje dat voor mij verhelderend werkte;

Je lichaam is dat wat in contact staat met de wereld

Je hart is dat wat in contact staat met de mensen

Je ziel is dat wat in contact staat met jou

Je geest is dat wat in contact staat met God

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid