Spring naar bijdragen

Samenstelling canon


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

@ Bijbellezer

Mooie voorbeelden die aangeven dat de Bijbel belangrijk is. Vraag is echter naar de sola scriptura, niet naar de scriptura op zich.

Probeer dat maar eens uit de Bijbel te halen.

Dit is de kernzin uit mijn betoog(je): "Steeds gaat het over wat geschreven staat" en ik leg daarbij uit dat niemand, Jezus noch de apostelen, daar iets aan toevoegt. Zie vooral ook de brief aan de Hebreeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@ Bijbellezer

Mooie voorbeelden die aangeven dat de Bijbel belangrijk is. Vraag is echter naar de sola scriptura, niet naar de scriptura op zich.

Probeer dat maar eens uit de Bijbel te halen.

Onmogelijk. Het sola scriptura is namelijk een buitenbijbelse traditie. Volgens mij heeft Calvijn dat zelf ook eens aangegeven in een van zijn schrijfsels.

Aldus een artikel vanuit gereformeerd perspectief: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... r_1_797522

"Nu heeft het sola in de slogan sola Scriptura iets misleidends. Het zou het vermoeden kunnen wekken dat naast de Schrift andere bronnen van kennis niet meer relevant zijn. Dat is echter onjuist. Sola Scriptura is in de gereformeerde theologie nooit bedoeld alsof alleen de Bijbel gezaghebbend zou zijn. Sola Scriptura is iets anders dan nuda Scriptura: de naakte Schrift. De kreet: â€De Bijbel en de Bijbel alleen†lijkt misschien wel gereformeerd, maar is het niet. Die hoort meer bij de doperse traditie of het Amerikaanse fundamentalisme. In de gereformeerde traditie hebben ook andere bronnen nut, mits deze maar ondergeschikt zijn aan de Schrift. Zo aanvaardt de gereformeerde theologie zonder enig voorbehoud de oudchristelijke belijdenissen over de persoon van Christus en de triniteit. Traditie –dat wat overgeleverd is door voorgaande geslachten– mag een belangrijke rol spelen in de oordeelsvorming van een christen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbellezer » 15 jan 2014 14:26 :schreef :

Dit is de kernzin uit mijn betoog(je): "Steeds gaat het over wat geschreven staat" en ik leg daarbij uit dat niemand, Jezus noch de apostelen, daar iets aan toevoegt. Zie vooral ook de brief aan de Hebreeën.

Ps. 119:160 : Heel uw woord is de waarheid, al uw rechtvaardige verordeningen zijn voor eeuwig .

Joh.17: 16-17 : 16 Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 17 Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid.

Spr.30:5-6 : 5 Alle woord Gods is gelouterd; hun die bij Hem schuilen, is Hij ten schild. 6 Doe niets aan zijn woorden toe, opdat Hij u niet terechtwijze en gij een leugenaar bevonden wordt.

Op. 22: 18 : 18 Ik betuig aan een ieder, die de woorden der profetie van dit boek hoort: Indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn; 19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.

Deut.4:2: 2 Gij zult aan wat ik u gebied, niet toedoen en daarvan niet afdoen, opdat gij de geboden van de HERE, uw God, onderhoudt, die ik u opleg.

Deut.12:32 : 32 Al wat ik u gebied, zult gij naarstig onderhouden; gij zult daaraan niet toedoen, noch daarvan afdoen.

Joh.5: 39 39 Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, 40 en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.

Rom.3:1-2 : 1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis? 2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats [toch] dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd.

2Tim.3:14-16 : 14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

2Tim.4:1-5 : 1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.

Thorgrem » 15 jan 2014 22:01 : zegt :

"Nu heeft het sola in de slogan sola Scriptura iets misleidends. Het zou het vermoeden kunnen wekken dat naast de Schrift andere bronnen van kennis niet meer relevant zijn. Dat is echter onjuist. Sola Scriptura is in de gereformeerde theologie nooit bedoeld alsof alleen de Bijbel gezaghebbend zou zijn. Sola Scriptura is iets anders dan nuda Scriptura: de naakte Schrift. De kreet: â€De Bijbel en de Bijbel alleen†lijkt misschien wel gereformeerd, maar is het niet. Die hoort meer bij de doperse traditie of het Amerikaanse fundamentalisme. In de gereformeerde traditie hebben ook andere bronnen nut, mits deze maar ondergeschikt zijn aan de Schrift. Zo aanvaardt de gereformeerde theologie zonder enig voorbehoud de oudchristelijke belijdenissen over de persoon van Christus en de triniteit. Traditie –dat wat overgeleverd is door voorgaande geslachten– mag een belangrijke rol spelen in de oordeelsvorming van een christen."

Jezus antwoord in Matth.15: 6-9 :

6 Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overlevering. 7 Huichelaars, terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, zeggende 8 Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. 9 Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo veel geciteerd uit de bijbel, en toch geen enkele aanwijzing voor sola scriptura. Daar hadden we het immers over, dat de bijbel waardevol is, daar zijn we het allemaal wel over eens. Het overtuigd mij slechts meer dat het sola scriptura geen bijbelse basis heeft.

Je poging om Jezus buik te laten spreken in je laatste citaat doet daar verder niets aan af en voegt daar ook niets aan toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid