Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

38%?

Het knalt, stinkt, dieren zijn er bang voor, het is gevaarlijk, het kost veel geld wat je beter anders kunt gebruiken.

Het is goed voor de economie. Dat kunnen we in deze zware tijd wel gebruiken. En, ik vind kruit lekker ruiken.

De milieu kosten reken je dan voor het gemak even niet mee...

Evenals de extra kosten voor politie, brandweer, en medisch personeel

Milieu kosten? Die paar karretjes die normaal ook rondrijden en voor de rest allemaal gratis HALT tewerkgestelden? De extra kosten vallen wel mee vergeleken met een erg druk weekend.

Nee, ik denk dat de verkoop van vuurwerk, drank en andere dingen ruimschoots de kosten eruit trekt.

En zo niet dan is dat jammer, maar de mens wil ook wat vertier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het over het totale plaatje van kosten en baten. Want schijnbaar is dat voor sommigen doorslaggevend. Als een kosten-batenanalyse dan daadwerkelijk maatgevend zou zijn voor het al dan niet toestaan van vuurwerk (voor particulieren) zouden we dat door kunnen trekken naar meerdere punten die de tongen los maken in de samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb het over het totale plaatje van kosten en baten. Want schijnbaar is dat voor sommigen doorslaggevend. Als een kosten-batenanalyse dan daadwerkelijk maatgevend zou zijn voor het al dan niet toestaan van vuurwerk (voor particulieren) zouden we dat door kunnen trekken naar meerdere punten die de tongen los maken in de samenleving.

Ik vind dat ook altijd een ontzettende dooddoener als excuus! Terwijl ze even later zich wel volvreten in een restaurant met kerst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de milieuschade moet je niet denken aan de papieren rommel in de straat, dat stelt relatief niks voor.

Het gaat om de zware metalen en andere chemische stoffen die in de lucht geschoten worden.

Juist het mooiste siervuurwerk is helaas het meest vervuilend. (De mooie kleuren worden door die metalen bij verbranding gemaakt)

Deze stoffen komen in het oppervlaktewater en zijn schadelijk voor oa vissen, regenwormen en vee.

Ook is de concentratie fijnstof in de lucht op oudejaarsnacht vijf maal hoger dan bij een smogalarm voor 'Ernstige Smog.'

Iemand die het hele jaar door milieuvriendelijk probeert te leven en uit liefhebberij met oud jaar eens lekker los gaat en een grote hoeveelheid vuurwerk afsteekt zou wel eens een grote belasting voor het milieu kunnen zijn dan iemand die het hele jaar geen stap extra zet voor het milieu, maar toevallig niet van vuurwerk houdt en dus niks afsteekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dubito heeft een punt. Beter kan je voor vuurwerk zorgen in bed dan vuurwerk buiten afsteken op oud en nieuw. Is een stuk milieuvriendelijker ;)|P .

Het is een oud heidens gebruik he, dat vuurwerkafsteken, het was om de boze geesten te verjagen bij de ingang van het nieuwe jaar. Zodat je een "schoon" begin had.

Doe dan maar Carbid schieten, veel leuker, ook veilig te doen, harde knallen en veel gezelliger. Plus de lucht wordt niet zo grauw ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vuurwerk zelf afsteken is juist heel erg leuk.

Ik ruim het altijd de volgende dag op met de straat :)

PS als je verbied gebeurd het toch wel.

kom je mijn longen ook schoonmaken?

Wil het proberen garantie tot de hoek :).

ofwel, het kan je niet zoveel schelen, dat mijn longen, of die van kleine kinderen eraan gaan, door alle zware vervuilende en giftige metalen in vuurwerk? Zolang jij je straatje maar schoon kunt vegen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

ofwel, het kan je niet zoveel schelen, dat mijn longen, of die van kleine kinderen eraan gaan, door alle zware vervuilende en giftige metalen in vuurwerk? Zolang jij je straatje maar schoon kunt vegen....

Het staat je geheel vrij om lekker warm binnen te blijven. Overigens denk ik dat de uitlaatgassen die ik elke dag inadem, 5 dagen in de week als ik 'lekker gezond' op de fiets naar mijn werk ga wat meer invloed zullen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ofwel, het kan je niet zoveel schelen, dat mijn longen, of die van kleine kinderen eraan gaan, door alle zware vervuilende en giftige metalen in vuurwerk? Zolang jij je straatje maar schoon kunt vegen....

Het staat je geheel vrij om lekker warm binnen te blijven.

je weet neem ik aan, dat stoffen niet op magische wijze verdwijnen? De dag erna zit de troep nog steeds in de lucht, of ondertussen in het grond, het grondwater en later in je eten.

Overigens denk ik dat de uitlaatgassen die ik elke dag inadem, 5 dagen in de week als ik 'lekker gezond' op de fiets naar mijn werk ga wat meer invloed zullen hebben.

dat is ook niet echt gezond nee. Maar woon-werk-verkeer dient iig nog een wat serieuzer doel dan vuurwerk. Verder is het nog maar de vraag of je redenering geldig is. Zo zou ik kunnen zeggen, dat in Nederland meer mensen aan (ongelukken in) het verkeer overlijden dan aan (ik noem maar iets) koolmonoxide-vergiftiging. Is dat nu ineens iets waar we maar niet meer over moeten zeuren, omdat het effect kleiner is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ofwel, het kan je niet zoveel schelen, dat mijn longen, of die van kleine kinderen eraan gaan, door alle zware vervuilende en giftige metalen in vuurwerk? Zolang jij je straatje maar schoon kunt vegen....

Het staat je geheel vrij om lekker warm binnen te blijven.

je weet neem ik aan, dat stoffen niet op magische wijze verdwijnen? De dag erna zit de troep nog steeds in de lucht, of ondertussen in het grond, het grondwater en later in je eten.

In veel mindere mate. Het ergste is na een paar uurtjes wel weggewaaid. Ik moet de eerste studie nog zien naar de gevolgen van vuurwerk op ons voedsel.

Overigens denk ik dat de uitlaatgassen die ik elke dag inadem, 5 dagen in de week als ik 'lekker gezond' op de fiets naar mijn werk ga wat meer invloed zullen hebben.

dat is ook niet echt gezond nee. Maar woon-werk-verkeer dient iig nog een wat serieuzer doel dan vuurwerk. Verder is het nog maar de vraag of je redenering geldig is. Zo zou ik kunnen zeggen, dat in Nederland meer mensen aan (ongelukken in) het verkeer overlijden dan aan (ik noem maar iets) koolmonoxide-vergiftiging. Is dat nu ineens iets waar we maar niet meer over moeten zeuren, omdat het effect kleiner is?

Men zou zich kunnen concentreren op de zaken daar waar met de minste inzet en minste weerstand het grootste resultaat te behalen is. Daarnaast heeft oud en nieuw en het daarbij behorende particuliere vuurwerk een doel wat door de overheid op allerlei wijze gesimuleerd wordt. Deze keer kost het echter geen subsidie in de vorm van een buurtfeest of buurt bbq.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het staat je geheel vrij om lekker warm binnen te blijven.

je weet neem ik aan, dat stoffen niet op magische wijze verdwijnen? De dag erna zit de troep nog steeds in de lucht, of ondertussen in het grond, het grondwater en later in je eten.

In veel mindere mate. Het ergste is na een paar uurtjes wel weggewaaid. Ik moet de eerste studie nog zien naar de gevolgen van vuurwerk op ons voedsel.

weggewaaid ... waarnaar? Magisch in het niets verdwenen? (H)

er zijn volgens mij zat studies over vervuiling door zware metalen, en laten dat nu net de ingredienten van veel vuurwerk zijn.

Overigens denk ik dat de uitlaatgassen die ik elke dag inadem, 5 dagen in de week als ik 'lekker gezond' op de fiets naar mijn werk ga wat meer invloed zullen hebben.

dat is ook niet echt gezond nee. Maar woon-werk-verkeer dient iig nog een wat serieuzer doel dan vuurwerk. Verder is het nog maar de vraag of je redenering geldig is. Zo zou ik kunnen zeggen, dat in Nederland meer mensen aan (ongelukken in) het verkeer overlijden dan aan (ik noem maar iets) koolmonoxide-vergiftiging. Is dat nu ineens iets waar we maar niet meer over moeten zeuren, omdat het effect kleiner is?

Men zou zich kunnen concentreren op de zaken daar waar met de minste inzet en minste weerstand het grootste resultaat te behalen is.

in diverse landen is het heel gebruikelijk dat de overheid vuurwerkshows geeft, en niet 'de burgers'. Je zou toch denken, dat dit iets zou moeten zijn waar niet zoveel weerstand was.

Daarnaast heeft oud en nieuw en het daarbij behorende particuliere vuurwerk een doel wat door de overheid op allerlei wijze gesimuleerd wordt. Deze keer kost het echter geen subsidie in de vorm van een buurtfeest of buurt bbq.

Nee, het kost geen subsidiegeld, maar wel een enorme berg geld aan beveiliging, extra inzet van politie, brandweer, ambulancepersoneel, na afloop kosten voor schoonmaken van de straten, kosten voor traumahulp en revalidatie aan slachtoffers, etc... oh en een enkele keer kost het Nederlanders ook nog hun leven (alhoewel het meestal tot ogen en handen -- vaak van omstanders beperkt blijft). En in veel meer gevallen kost het iemand anders, in e.o.a. fabriek in China, z'n leven, als er weer eens een ongelukje gebeurt.

Geef mij dan maar een buurtfeest of bbq.

Link naar bericht
Deel via andere websites

weggewaaid ... waarnaar? Magisch in het niets verdwenen? (H)

er zijn volgens mij zat studies over vervuiling door zware metalen, en laten dat nu net de ingredienten van veel vuurwerk zijn.

Ik houd mij aanbevolen. Ik zou graag weten wat het gevolg is van vuurwerk zoals wij dat hebben is op mens, dier en milieu. Algemene studies naar zware metalen hebben we in deze niet zoveel aan.

in diverse landen is het heel gebruikelijk dat de overheid vuurwerkshows geeft, en niet 'de burgers'. Je zou toch denken, dat dit iets zou moeten zijn waar niet zoveel weerstand was.

En gebruiken ze dan vuurwerk met een milieukeurmerk? Volgens mij wordt er dan professioneel vuurwerk afgeschoten in gigantische hoeveelheden en zijn er in dat vele malen zwaardere vuurwerk nog veel meer zware metalen verwerkt.

Als milieu het uitgangspunt is dan zul je vuurwerk helemaal moeten afschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

weggewaaid ... waarnaar? Magisch in het niets verdwenen? (H)

er zijn volgens mij zat studies over vervuiling door zware metalen, en laten dat nu net de ingredienten van veel vuurwerk zijn.

Ik houd mij aanbevolen. Ik zou graag weten wat het gevolg is van vuurwerk zoals wij dat hebben is op mens, dier en milieu. Algemene studies naar zware metalen hebben we in deze niet zoveel aan.

want? Als zwaar metaal X in vuurwerk zit, en een algemene studie laat zien dat zwaar metaal X gevaarlijk is, dan is dat niet zo relevant? Daar 'hebben we niet zoveel aan?'. :?

vuurwerk resulteert in grote hoeveelheden Perchloraat (overigens geen zwaar metaal: ClO4) dat invloed heeft op de werking v/d schildklier (de jodium opname). Verder komen er allerlei andere zware metalen in de lucht/het land/het water. En ja, dat is maar 1 dag in het jaar, dus je zult er niet meteen dood van neervallen. Maar iemand die astma heeft, heeft er wel flink last van. En kleine kinderen zijn een stuk gevoeliger voor vergiftiging dan volwassenen. Een piek in de concentratie van allerlei troep is niet wat ik voor m'n kleine neefjes als nieuwjaarswens in gedachten had

in diverse landen is het heel gebruikelijk dat de overheid vuurwerkshows geeft, en niet 'de burgers'. Je zou toch denken, dat dit iets zou moeten zijn waar niet zoveel weerstand was.

En gebruiken ze dan vuurwerk met een milieukeurmerk? Volgens mij wordt er dan professioneel vuurwerk afgeschoten in gigantische hoeveelheden en zijn er in dat vele malen zwaardere vuurwerk nog veel meer zware metalen verwerkt.

Als milieu het uitgangspunt is dan zul je vuurwerk helemaal moeten afschaffen.

Milieu is een uitgangspunt. Mijn vermoeden (maar ik kan er naast zitten) is dat je met een overheid die centraal een vuurwerkshow geeft, een stuk minder afval in het milieu krijgt. Maar verder, en dat is minstens even relevant... elke oud-en-nieuw weer raken flink wat mensen (tientallen) handen en ogen kwijt. En dat zijn beslist niet alleen mensen die met vuurwerk spelen, maar vaak ook onschuldige voorbijgangers. En uiteraard kost ons vuurwerk-pleziertje elders mensenlevens.

maar kennelijk kom ik aan een heilig huisje, dus laat maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik begrijp je bezwaren wel hoor, Nunc. En die bezwaren zullen ook moeten worden weggenomen of zoveel mogelijk gedecimeerd, men mag daar niet zomaar onverschillig in staan. Maar we zullen altijd weer opnieuw de balans moeten vinden tussen de vrijheid om onbekommerd te kunnen genieten van het leven en de plicht goed te zorgen voor elkaar en voor de schepping. Het één hoeft het ander niet altijd uit te sluiten, liever niet zelfs. In Prediker staat geschreven dat we niet te rechtvaardig en niet te onrechtvaardig moeten zijn. En het moet gezegd worden dat er maar heel weinig activiteiten zijn waaraan geen enkele schuld kleeft. Het is daarom goed om je eigen geweten hierin te blijven volgen en niet te streng voor jezelf te zijn.

Zelf heb ik dus weinig bezwaar tegen het vuurwerk en vind ik het zelf iets bijzonder moois en feestelijk. Jouw geweten is daar, mij baserende op wat ik hier lees, wat strenger in. Het kan dan best zijn dat jouw geweten beter gevormd is dan dat van mij, ik acht die kans bepaald niet klein, maar het hoeft niet. Het is dan ook jouw plicht om dan geen vuurwerk af te steken en eventueel er ook niet naar te kijken als je geweten dat ook niet toestaat, want in je geweten spreekt God heel direct en heel intiem. Maar als je geweten op andere punten je meer vrijheid geeft, terwijl anderen daar weer moeite mee hebben, wees dan niet te streng voor jezelf en geniet dan van die ruimte. Ik hoop dat ik je gevoelens en oprechtheid en zo je bericht hiermee niet tekort doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid