Spring naar bijdragen

“Ik was illegaal, en jullie kerk gaf mij onderdak�


Aanbevolen berichten

Afgelopen weken werden de tentenkampen met uitgeprocedeerde asielzoekers aan de Notweg in Amsterdam en aan de Koekamp in Den Haag ontruimd. In Amsterdam werd een kerk gekraakt waar nu een groep asielzoekers onderdak heeft gevonden. Helaas is er in Den Haag nog geen uitzicht op tijdelijk onderdak. En wat erger is, er is geen uitzicht op een langdurige oplossing. De politiek moet daarvoor in actie komen aangezien deze groep illegalen het land niet uit kan.

Onmogelijk om uit te zetten
De meeste illegalen in Nederland leven in de anonimiteit. Bang om te worden opgepakt en uitgezet. De illegalen in Amsterdam en Den Haag kiezen ervoor om zichtbaar te worden. Ze laten zien dat het Nederlandse asielbeleid niet deugd. Want een groot gedeelte van deze groep kan niet terug naar hun geboorteland. Zoals de Somalische asielzoekers. Deze kunnen niet terug omdat de hoofdstad Mogadishu onveilig is. Deze mensen komen niet verder dan Kenia en dan houdt het op. Daarbij mogen we ook de vraag stellen of het verantwoord is deze mensen  terug te sturen naar een land waar een burgeroorlog heerst.  

Vreemdelingendetentie
De Nederlandse regering heeft een oplossing voor illegalen die niet terug kunnen. Ze worden opgesloten in vreemdelingendetentie. Detentie met een strenger regime dan in een gewone gevangenis. Meerdere mensen op een cel. Weinig activiteiten. Amper contact met de buitenwereld. Het ergste van dit alles; er bestaat geen limiet voor de duur van de gevangenschap. Het kan twee maanden zijn, maar ook langer. Het is afhankelijk van wanneer de overheid van je geboorteland je accepteert en alle papieren zijn geregeld. Maar is een gevangenis een alternatief voor asielopvang?

Wat zegt de Bijbel?
Wat kan onze reactie als christen zijn op deze ontwikkelingen? Jezus draagt ons in Mattheüs 25 op om te zorgen voor de zwakkeren. We behoren Zijn handen en voeten te zijn. Wat we voor de ander doen, zegt Jezus, doen we voor Hem. Zou het dan niet kunnen zijn dat we in de illegaal Jezus zelf ontmoeten? En dat we door het afwijzen van deze illegalen, Jezus afwijzen? Ook in Hebreeën 13 lezen we dat ‘we de gastvrijheid in ere moeten houden. Want zonder het te weten kunnen we engelen hebben geherbergd’.

De Bijbel spreekt duidelijke taal. We kunnen deze groep illegalen niet in de kou laten staan. Geef hen een stem en kom in actie! Wil je weten hoe? Kijk eens op de site van de Vluchtkerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Van mij mogen die mensen hier wonen en van mijn belastingcenten geholpen worden.

Geweldig. Maar ik vind dat er bepaalde richtlijnen en procedures moeten zijn om een en ander beheersbaar te houden. Maar waarom dat stukje tekst enkel op de staat betrekken en niet op je persoonlijke leven? Je zal er vast wel 1 of 2 kunnen opvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat dit artikel over opvang door onze staat gaat, en jouw protest ook over onze staat gaat. Waarom jij het opeens persoonlijk maakt is, behalve wellicht een flauw ogenschijnlijk punt te maken, me verder niet duidelijk.

Wellicht heb je gelijk. In mijn ogen is het echter altijd makkelijk om voor onbeperkte toegang voor alle (ook uitgeprocedeerde) asielzoekers te pleiten zolang het jezelf niet direct beïnvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, zo werkt de maatschappij he. We centraliseren zaken, we vormen gemeenten (zowel maatschappelijk als spiritueel), dat werkt veel efficienter. Sowieso is het een beetje emmmm... flauw van om te schermen met mijn persoonlijke bereidheid mensen in mijn huis op te nemen tegenover de maatschappelijk geregelde opvangsmogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tsja, zo werkt de maatschappij he. We centraliseren zaken, we vormen gemeenten (zowel maatschappelijk als spiritueel), dat werkt veel efficienter.

Of het efficiënter werkt is nog maar de vraag. Mensen schuiven hun verantwoordelijkheid af en voelen zich niet meer persoonlijk aangesproken, inclusief mijzelf. Daarnaast blijkt veelal de overheid een van de meest inefficiënte organisaties die er bestaan. En geld van een ander uitgeven is altijd makkelijker dan je eigen geld.

Sowieso is het een beetje emmmm... flauw van om te schermen met mijn persoonlijke bereidheid mensen in mijn huis op te nemen tegenover de maatschappelijk geregelde opvangsmogelijkheden.

Ik kan er inkomen dat jij zo denkt.

Maar als maatschappij hebben wij bepaald dat deze mensen niet in aanmerking komen om hier te blijven en dus moeten ze weg. Enerzijds neem jij geen genoegen met wat wij als maatschappij geregeld hebben en anderzijds wil je geen persoonlijke verantwoording nemen. Ik snap het volledig hoor en in zekere mate denk ik ook zo maar toch is het wel iets wat wij ons mogen realiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen niet zomaar iedereen binnenlaten die binnen wil komen, maar ik geloof wel dat we goed en menswaardig om moeten blijven gaan met mensen die eenmaal zich binnen onze grenzen begeven. Mijns inziens betekent dat dat je zulke mensen zo snel mogelijk zekerheid geeft over of ze mogen blijven of niet, maximaal binnen een jaar, en dat als ze wachten op uitzetting, je ze dan wel correct blijft behandelen en ze niet méér vrijheden ontneemt dan strikt noodzakelijk. En mensen misschien ook niet uitzetten in een land waar je zelf ook niet zou kunnen gaan wonen. Het blijven wel mensen en de mensenrechten gelden ook net zo goed voor hen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En mensen misschien ook niet uitzetten in een land waar je zelf ook niet zou kunnen gaan wonen.

Dan zouden we enkel asielzoekers uit de EU, Zwitserland, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en de VS naar huis terug kunnen sturen. Die schijnen niet vaak aan onze grenzen te staan voor een verblijfsvergunning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ellende is dat asielzoekers lang kunnen blijven procuderen, wanneer blijkt dat ze terug moeten naar hun land van herkomst zijn ze hier al te lang. Het zou sneller moeten,maar het kan vaak niet sneller omdat velen geen paspoort meer hebben etc.

Ik begrijp dat kerken hen willen helpen maar dan is het wel wrang voor de asielzoekers die bij afwijzing terug gaan naar hun eigen land. Zo lijkt het of de aanhouder wint. Maar wanneer je iemand kent en samen met hen optrekt is het waarschijnlijk niet te verteren wanneer ze terug moeten naar hun thuisland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het efficiënter werkt is nog maar de vraag

Wat stel je voor? Iedereen verbouwt zijn eigen groenten, bouwt zijn eigen huis, vangt zijn eigen vluchteling op etc?
Mensen schuiven hun verantwoordelijkheid af en voelen zich niet meer persoonlijk aangesproken, inclusief mijzelf
Dat effect kan ik me voorstellen, of het echter iets algemeens is weet ik niet. Je maakt in je post heel veel beweringen die vooral jouw ideeen zijn, maar zover ik weet niet direct vaststaande feiten.
Daarnaast blijkt veelal de overheid een van de meest inefficiënte organisaties die er bestaan.
Weer zo'n bewering wat denk ik vooral jouw gevoel en indruk is. Heb je hier bronnen voor? Of is het meer omdat de overheid nou eenmaal groot is (en dus inherent logger) en vaker in het nieuws komt? Of heb je een groot aantal met elkaar instemmende vergelijkende onderzoeksresultaten voor handen? Ik werk bij een grote, commerciele bank en die is in mijn ogen het meest inefficiente bedrijf ter wereld. Zelfs dan is het nog maar de vraag of dat werkelijk zo is of slechts mijn mening.
En geld van een ander uitgeven is altijd makkelijker dan je eigen geld.
Het IS ons geld. Ik betaal bakken met belasting en ik zie dat graag uitgegeven worden aan vluchtelingen.

Over het uitgeven van het geld wat na belasting nog over blijft (ik neem aan dat je dat bedoelt) laat ik me niet uit. Maar ik zelf ben er niet zo gehecht aan.

Maar als maatschappij hebben wij bepaald dat deze mensen niet in aanmerking komen om hier te blijven en dus moeten ze weg. Enerzijds neem jij geen genoegen met wat wij als maatschappij geregeld hebben en anderzijds wil je geen persoonlijke verantwoording nemen. Ik snap het volledig hoor en in zekere mate denk ik ook zo maar toch is het wel iets wat wij ons mogen realiseren.
Gelukkig leven we in een democratie en mag ik het oneens zijn met de beslissingen van de overheid. En over persoonlijke verantwoording nemen: ik ben al voor dit bericht kwam bezig met kijken hoe ik als vrijwilliger mee kan helpen met deze opvang. Al voelt het een beetje raar om dat te melden want het lijkt nu net alsof ik me zo moeten verdedigen tegenover jou.

Verder snap ik wat je over wilt brengen wel hoor, en ik ben het zelfs wel enigzins wel met je eens, maar je deponeert een aantal gevoelsmatigheden als waarheid en gaat er zomaar even van uit dat ik geen eigen verantwoording neem in deze kwestie, wat vreemd is zonder dat je me kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In die post wou ik een handreiking doen, schijnbaar is dat niet helemaal overgekomen.

zou dat wellicht komen omdat het klonk als een cynische aanval?

(Thorgem: "En geld van een ander uitgeven is altijd makkelijker dan je eigen geld."

" .... en anderzijds wil je geen persoonlijke verantwoording nemen")

Je hoeft overigens helemaal nergens op te reageren of jezelf te verdedigen.

zo gek is het niet dat je een reactie krijgt na zulke aanvallende woorden

en ja, je kunt ook persoonlijk iets doen voor een asielzoeker, maar over het algemeen gaat zo iets makkelijker collectief, zoals we ook niet allemaal ons eigen stukje straat aanleggen of zelf de straat lantaarns die voor ons huis staan, repareren. Goede overheidsopvang (op kosten van 'onze belastingcenten') is een stuk handiger, dan zelf een familie in huis nemen. Overigens weerhoudt niemand je ervan, om zoiets zelf te doen

Link naar bericht
Deel via andere websites
In die post wou ik een handreiking doen, schijnbaar is dat niet helemaal overgekomen. Je hoeft overigens helemaal nergens op te reageren of jezelf te verdedigen.

Ehm... we waren toch gewoon op normale toon een discussie aan t voeren? :? Ik zie liever een inhoudelijk reactie dan iets over handreiking (wat, idd, totaal niet overkwam, sorry haha).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp dat we hier in Nederland niet iedereen kunnen opvangen, maar enkel een asielaanvraag afwijzen en de mensen dan te laten verdwijnen in de illegaliteit vind ik schandalig! Misschien zouden we beter wat meer investeren in de toekomst van deze mensen. Wanneer mensen een bepaalde opleiding afgerond hebben oid zijn ze ook weer in een sterkere positie. Dat kost ook geld, maar zolang mensen hier zijn en ze niet terug kunnen hebben we wel verantwoordelijkheid hen iets aan te bieden (en laat dat aub meer zijn dan een cel)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid