Spring naar bijdragen

Rode kruis: 3FM Serious Request


Aanbevolen berichten

w250.10f70.jpgSerious-Request-296x247.jpg

voor wie het niet kent:

3FM Serious Request vraagt dit jaar aandacht voor de allerkleinsten: miljoenen baby’s die onze hulp nodig hebben om te blijven leven. Babysterfte is een stille ramp die wereldwijd elk jaar 5,5 miljoen slachtoffertjes maakt. Belangrijkste oorzaken: gebrek aan medische zorg, voorlichting en begeleiding. Hierdoor sterft iedere 6 seconden ergens ter wereld een baby voor, tijdens of vlak na de geboorte.

Een stille ramp

De cijfers liegen er niet om. Babysterfte is met name in Sub-sahara Afrika en Zuidoost Azië een ramp van formaat. De wereld heeft hier weinig aandacht voor, veel media negeren het onderwerp. Het is een wereldwijde stille ramp waarbij iedere 6 seconden geruisloos een baby sterft.

3FM Serious Request

Al negen jaar organiseert 3FM in samenwerking met het Rode Kruis een nationale inzamelingsactie voor een stille ramp. Elk jaar staat een specifieke stille ramp centraal.

Drie DJ's van 3FM sluiten zich in de week voor kerst zes dagen op in een glazen studio. Ze eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen vanuit het Glazen Huis. De 3FM DJ’s roepen zo veel mogelijk mensen op om in actie te komen voor de stille ramp en het Rode Kruis; door tegen betaling een plaat aan te vragen, geld te doneren of door zelf een actie op te zetten.

Dit jaar staat het Glazen Huis van dinsdag 18 t/m maandag 24 december op de Oude Markt in Enschede.

Meer informatie vind je via google.

Wie doet hier op welke manier aan mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

het gaat hier om de vele baby's, die tijdens of vlak na de geboorte sterven, niet over abortus.

Net voor de geboorte (wellicht een dag) is dan schijnbaar geen enkel probleem. Het is nogal ontzettend hypocriet om je enerzijds druk te maken om de babysterfte tijdens of na de geboorte en anderzijds mee te huilen met de wolven die abortus prima vinden. Jaarlijks komen er meer dan 30.000 mensen in wording om in Nederland omdat ze het leven letterlijk niet gegund wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie in de openingspost staan: "Hierdoor sterft iedere 6 seconden ergens ter wereld een baby voor, tijdens of vlak na de geboorte." Dus ook vóór de geboorte. Het woordje "vlak" wordt enkel bij "na de geboorte" gebruikt. Thogrems interpretatie van deze zin is dus helemaal niet zo irreëel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie in de openingspost staan: "Hierdoor sterft iedere 6 seconden ergens ter wereld een baby voor, tijdens of vlak na de geboorte." Dus ook vóór de geboorte. Het woordje "vlak" wordt enkel bij "na de geboorte" gebruikt. Thogrems interpretatie van deze zin is dus helemaal niet zo irreëel.

maar wel totaal irrelevant, aangezien het niet over abortus gaat.

ergo: het is geen actie tegen abortus om nog eens heel duidelijk te zijn.

door hier [ook weer] abortus bij te halen doe je die actie geen recht...integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is natuurlijk waar, men zal ongetwijfeld niet op abortus doelen. Maar het is niet zo gek om daar toch wel even over na te denken. Men mag natuurlijk wel verder denken naar aanleiding van deze aktie en dus vragen daarover stellen.

niet in dit topic.....

daar zijn genoeg andere topics voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hypocriete actie die al sinds 2004 hulp aan de wereld bied :)

Geld doneren zonder te weten wat er mee gebeurt of hoe het Rode Kruis het gaat aanpakken doe ik uit principe niet.

Misschien handig om in de openingspost te zetten hoe het Rode Kruis het geld gaat besteden? Als daar info over te vinden is natuurlijk.

Ja daar is zoveel info over te vinden dat het dan meer een spreekbeurt word dan een topic over hoe mensen hun bijdrage leveren aan deze actie...

maar alsjeblieft speciaal voor jou;

uitleg van 3fm: http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/det ... ogelvlucht

uitleg van rode kruis: http://www.rodekruis.nl/campagnes/3fm-s ... quest.aspx

*dwarrel is beetje teleurgesteld over de manier waarop er nu gereageerd word -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke reacties wil je dan zien?

Ik heb het gevonden, wat het RKruis met het geld gaat doen.

- Voor eu1,50 wordt een pasgeboren baby medisch onderzocht (weging, meting en TBC-vaccinatie).

- Voor eu5,00 bezoekt een Rode Kruis-vrijwilliger een moeder en haar pasgeboren kindje. De vrijwilliger geeft tijdens dit huisbezoek voorlichting over praktische zaken zoals hygiëne, het warm houden van de baby, vaccinatie en borstvoeding. Ook bespreekt hij of zij de gezondheid en voeding van de moeder.

- Voor eu15,00 krijgt een moeder van het Rode Kruis een "delivery pakket" of mamapakket met naald en draad, scheermesjes (om de navelstreng af te snijden), zeep, een plastic zeil en wasteiltje, (operatie)handschoenen, kaarsen en lucifers (voor als de stroom uitvalt tijdens de bevalling), luiers, plastic broekje en een draagdoek.

- Voor eu20,00 krijgen 10 moeders begeleiding en voorlichting tijdens de gehele zwangerschap. De groei en gezondheid van het kind, maar ook de conditie en voeding van de moeder wordt bekeken. Bij zorg over mogelijke complicaties worden aanstaande moeders doorverwezen.

- Voor eu75,00 levert het Rode Kruis medische instrumenten aan een kliniek voor een hygiënische bevalling. Bijvoorbeeld een stethoscoop, hechtmateriaal en een gynaecologische schaar om de navelstreng door te knippen.

- Voor eu250 schaft het Rode Kruis een speciaal (verloskundig) bed aan voor een veilige bevalling.

- Voor eu20.000 maakt het Rode Kruis de bouw van een kliniek mogelijk voor controles van zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s.

Waarom doen spoilers het niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een topic aanmaakt is info wel aardig @dwarrel.

On topic: ik denk dat ik wel iets ga doneren. Waarschijnlijk €5,-. Ik kan het missen en het Rode Kruis is wel een betrouwbare organisatie. Hopelijk verdubbelt de regering het, maar daar zal ik maar niet op rekenen gezien de bezuinigingen op ontwikkelingshulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

misschien ga ik er vanuit dat iedereen ongeveer wel weet wat voor een actie het is (aangezien het al zoveel jaren bestaat), en de mensen die het niet weten hebben beetje info gehad, de rest kan zelf opgezocht. ik geef geen spreekbeurt, ik was alleen geïnteresseerd in welke vorm mensen hun bijdrage leveren. aangezien er op allerlei gekke/nuttige/klein en grootschalige manieren geld word ingezameld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid