Spring naar bijdragen

Vrouw kan geen bisschop worden


Aanbevolen berichten

Vrouwen kunnen vooralsnog geen bisschop worden binnen de Church of England. Dat besloot de generale synode van de Anglicaanse Kerk dinsdagavond.

Aan de stemming gingen jaren van besprekingen vooraf. Dinsdag bleek, na een urenlange vergadering in Londen, dat de benodigde tweederde meerderheid voor de komst van vrouwelijke bisschoppen, net niet gehaald werd.

De generale synode van de Church of England bestaat uit afgevaardigden van het House of Bishops (de bisschoppen), het House of Clergy (de geestelijken) en House of Laity (de leken, de gewone leden van de kerk). Om het voorstel over de vrouwelijke bisschoppen aan te nemen, moest elk van de drie kamers met tweederde meerderheid voor het voorstel stemmen.

Tijdens de stemming over de het ontwerpbesluit rond de toelating van vrouwelijke bisschoppen stemden 44 bisschoppen voor, drie tegen en twee onthielden zich. Van het House of Clergy stemden 148 afgevaardigden voor en 45 tegen, er waren geen onthoudingen. Van het House of Laity stemden 132 afgevaardigden voor en 76 tegen, negen personen onthielden zich.

De uitslag betekent dat 72,6 procent van de afgevaardigden voor de komst van vrouwelijke bisschoppen heeft gestemd. Door de constructie dat in alle drie de onderdelen van de synode een tweederde meerderheid gehaald moet worden, is het voorstel echter afgewezen. In het House of Laity kwamen de voorstanders zes stemmen tekort.

Het is nog niet duidelijk wat het afwijzen van het besluit betekent voor de toekomst van de kerk. Het duurt in ieder geval enkele jaren voor de het onderwerp opnieuw op de agenda van de generale synode kan komen. De aartsbisschop van Canterbury, dr. Rowan Williams, zal woensdag om 10.30 uur Nederlandse tijd een verklaring afleggen. De generale synode komt dan opnieuw bijeen, maar nu om over andere onderwerpen te spreken.

Lees verder: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dinsdag bleek, na een urenlange vergadering in Londen, dat de benodigde tweederde meerderheid voor de komst van vrouwelijke bisschoppen, net niet gehaald werd.
De uitslag betekent dat 72,6 procent van de afgevaardigden voor de komst van vrouwelijke bisschoppen heeft gestemd.

duidelijk is dus, dat de meesten wel vòòr hebben gestemd.

maar door een bepaalde constructie :? ging het feest toch niet door.

hoe doorzichtig.

knoeien met de stemmen mag De Kerk niet, dus is alles natuurlijk eerlijk verlopen. :E

het resultaat op en de toekomst van de Kerk zal dan ook mettertijd wel duidelijk worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe doorzichtig.

knoeien met de stemmen mag De Kerk niet, dus is alles natuurlijk eerlijk verlopen. :E

Vertel eens, wie zit er achter dit grote complot volgens jou?

Aangezien bijna alle hoge geestelijken vóór vrouwelijke bisschoppen gestemd hebben, waaronder de voormalige aartsbisschop?

Zou het dan de koningin geweest zijn die tegen vrouwen is? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoe doorzichtig.

knoeien met de stemmen mag De Kerk niet, dus is alles natuurlijk eerlijk verlopen. :E

Vertel eens, wie zit er achter dit grote complot volgens jou?

Aangezien bijna alle hoge geestelijken vóór vrouwelijke bisschoppen gestemd hebben, waaronder de voormalige aartsbisschop?

Zou het dan de koningin geweest zijn die tegen vrouwen is? :#

haha...

ik heb geen flauw idee wie of wat erachter zit.

ik begrijp dan ook geen jota van deze uitkomst [beslissing].... (K)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dinsdag bleek, na een urenlange vergadering in Londen, dat de benodigde tweederde meerderheid voor de komst van vrouwelijke bisschoppen, net niet gehaald werd.
De uitslag betekent dat 72,6 procent van de afgevaardigden voor de komst van vrouwelijke bisschoppen heeft gestemd.

duidelijk is dus, dat de meesten wel vòòr hebben gestemd.

maar door een bepaalde constructie :? ging het feest toch niet door.

hoe doorzichtig.

knoeien met de stemmen mag De Kerk niet, dus is alles natuurlijk eerlijk verlopen. :E

het resultaat op en de toekomst van de Kerk zal dan ook mettertijd wel duidelijk worden.

Wat een onzin. Alsof alle stemmingen van een 51% meerderheid uitgaan. Zelfs op mijn studentenvereniging geldt dat niet. Voor sommige besluiten moet er een 7/8e (= 87,5%) meerderheid zijn. Gewoon omdat die kernstatuten wezenlijk zijn voor de vereniging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel aardig om de gegevens van die stemming te zien:

44 bisschoppen voor, drie tegen en twee onthielden zich.

Dus van de hoogste geestelijken in de Engelse Anglicaanse kerken, heeft bijna iedereen voorgestemd. Als alleen bisschoppen zouden stemmen, zouden vrouwen bisschop mogen worden.

Van het House of Clergy stemden 148 afgevaardigden voor en 45 tegen,

de geestelijkheid is dit, zoals gewone priesters. Dit was op een haar na 2/3 die vóór vrouwen als bisschop is. Samen met de bisschoppen zou je denk ik genoeg hebben om vrouwen tot bisschop te gaan aanstellen.

Van het House of Laity stemden 132 afgevaardigden voor en 76 tegen, negen personen onthielden zich.

De leken, dus mensen die geen geestelijken zijn in de de anglicaanse kerk. Hier zie je dat ze duidelijk niet de 2/3 halen.

Dus, wat blijkt: Door de leken(!!!) is het tegen gehouden. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel aardig om de gegevens van die stemming te zien:

44 bisschoppen voor, drie tegen en twee onthielden zich.

Dus van de hoogste geestelijken in de Engelse Anglicaanse kerken, heeft bijna iedereen voorgestemd. Als alleen bisschoppen zouden stemmen, zouden vrouwen bisschop mogen worden.

Van het House of Clergy stemden 148 afgevaardigden voor en 45 tegen,

de geestelijkheid is dit, zoals gewone priesters. Dit was op een haar na 2/3 die vóór vrouwen als bisschop is. Samen met de bisschoppen zou je denk ik genoeg hebben om vrouwen tot bisschop te gaan aanstellen.

Van het House of Laity stemden 132 afgevaardigden voor en 76 tegen, negen personen onthielden zich.

De leken, dus mensen die geen geestelijken zijn in de de anglicaanse kerk. Hier zie je dat ze duidelijk niet de 2/3 halen.

Dus, wat blijkt: Door de leken(!!!) is het tegen gehouden. ;)

thanks voor dit duidelijke overzicht.

tjaa, onvoorstelbaar eigenlijk dat die leken zo'n grote stem in het kapittel hebben. :?

hier nog een aanvulling uit het NRC:

Evangelicals: Jezus had ook geen vrouwelijke apostelen

Ketelaar legt vandaag in NRC Handelsblad uit wie de tegenstanders van vrouwelijke bisschoppen zijn:

De tegenstanders van vrouwelijke bisschoppen bestaan uit twee groepen: de zogeheten evangelicals (de evangelische stroming) en conservatieve katholieke anglicanen.

De eersten beroepen zich op de Bijbel en wijzen erop dat Jezus geen vrouwelijke apostelen had.

De anglokatholieken noemen het theologisch onmogelijk dat vrouwen priesters zouden kunnen wijden, en dreigen over te lopen naar Rome.

Het Vaticaan heeft sinds vorig jaar een speciale wijdingsprocedure voor ex-anglicanen.

De anglicaanse kerk in Afrika toonde zich een paar dagen eerder een stuk progressiever. In Swaziland werd priester Ellinah Wamukoya zaterdag gewijd tot bisschop.

Meer over de de beslissing van de Anglicaanse kerk op het liveblog van de BBC.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/20/ang ... op-worden/

ik vermoed dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is.

en wat voor gevolgen dit heeft voor deze Kerk

Link naar bericht
Deel via andere websites
tjaa, onvoorstelbaar eigenlijk dat die leken zo'n grote stem in het kapittel hebben. :?

Tja... Ik heb ook wel eens kritiek op kerken gehoord die neer kwam op een "onvoorstelbaar eigenlijk dat leken zo weinig in de melk te brokkelen hebben"... :+

Het gaat hier blijkbaar om een zorgvuldig gekozen procedure om de kerk over de volle breedte te laten nadenken en spreken over de kwestie... Dat zij een andere keuze gemaakt hebben dan mijn eigen NGK kan ik niet anders dan respecteren... Ik ben tenslotte geen anglicaan...

(Al zou ik het mogelijkerwijs worden als ik ooit naar UK of USA zou emigreren - absoluut geen plannen in die richting, overigens... Maar pas dan zou ik recht van spreken hebben... Maar ook dan zou het nog steeds gaan om een "weloverwogen keuze vanuit de breedte van de kerk", en zou ik ook niet anders kunnen dan me "er bij neer te leggen"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik-NG schreef:

Tja... Ik heb ook wel eens kritiek op kerken gehoord die neer kwam op een "onvoorstelbaar eigenlijk dat leken zo weinig in de melk te brokkelen hebben"... :+

je kunt het ook anders bekijken.

de bisschoppen kennen hun pappenheimers en als hun voorkeur en stemmen gezag zouden hebben gekregen was de rest[de leken] de Kerk uitgelopen en had die vrouwelijke bisschop voor een halflege Kerk kunnen preken en waren ze tevens ook niet meer zeker van hun functie.

dergelijk gedrag kom je ook elders tegen in andere kerken.

iedereen is bang leden te verliezen.

het zijn moeilijke tijden voor de gelovige wereld..... :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat te verwachten was----reactie op dit besluit.

'Anglicaans vrouwenbesluit herzien'

VR 23 nov 2012 | 08.40

Het Britse parlement moet zich zo snel mogelijk uitspreken over het toelaten van vrouwen als bisschop in de anglicaanse kerk.

Dat zei parlementslid Tony Baldry, die speciaal gemachtigd is om namens de staatskerk op te treden.

Deze week haalde een voorstel voor het toelaten van vrouwelijke bisschoppen niet de vereiste tweederde meerderheid in de algemene synode van de kerk, vooral door een behoudende minderheid van leken.

De geestelijken zelf stemden in overgrote meerderheid (94 procent) voor de wijding van vrouwelijke bisschoppen.

Besluiten die de synode neemt, moeten altijd bekrachtigd worden door het Britse parlement.

De afwijzing kreeg in de pers en de politiek veel kritiek.

Progressieve gelovigen vrezen dat nu het beeld ontstaat dat de anglicaanse kerk de weg kwijt is; dat ze gedateerd is en niet langer relevant. "Ik geloof dat ik zojuist de anglicaanse kerk zelfmoord heb zien plegen", schreef een journalist van The Guardian.

Volgens de regels kan de kwestie pas weer behandeld worden op de volgende synode, die over vijf jaar wordt gehouden.

Maar volgens parlementslid Baldry is het niet acceptabel dat een behoudende minderheid in de kerk de benoeming van vrouwen jarenlang kan tegenhouden.

Baldry denkt dat de synode een amendement op het voorstel alsnog zou kunnen aannemen.

Vrouwen kunnen sinds 1992 priester worden in de anglicaanse kerk, en inmiddels is eenderde van alle priesters vrouw.

Zowel de vorige aartsbisschop van Canterbury, Rowan Williams, als zijn onlangs benoemde opvolger Justin Welby is voor het toelaten van vrouwen.

In sommige Angelsaksische landen, zoals de Verenigde Staten, bestaan al vrouwelijke anglicaanse bisschoppen.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid