Spring naar bijdragen

Klonen, mag dat?


Aanbevolen berichten

hoi,

ik ben best wel nieuw op dit topic maar zit met een belangerijke vraag en hoop hier van jullie gauw een antwoord op te krijgen!

wij hebben in ons bio boek een stelling waar je je mening over kunt geven: namelijk in hoeverre ben je voor het klonen van mensen? (ook inplanteren van klompjes cellen, daar testen/medicijnen op gebruiken etc.) volgens mij is dit volgens de Bijbel niet helemaal toegestaan?! en ik ben er ook erg tegen. nou is mijn vraag hoe moet/zal ik hiet op antwoorden? ik ben hier erg op tegen omdat ik denk dat het niet de bedoeling is. of moet ik antwoorden": ik ben gelovig en denkt daarom niet dat het God`s bedoeling is om met de natuur te gaan spelen. als ik dat laatste niet vertel (van dat ik gelovig ben en daarom er zo over denk ect. kom ik dan niet voor mijn geloof uit??

wil iemand mij helpen en er een antwoord op geven?

alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke, dankje wel voor het reageren, het is ook meer omdat ik denk dat God de mensen gemaakt heeft en het niet de bedoeling is dat wij zelf mensen maken. ik vindt het lastig om kiezen om dat er wel of niet bij te zeggen, als de vraag anders was geweest had ik het misschien wel of eerder gezegt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met het klonen van leven lijken wij wel meer en meer op de stoel van God te komen zitten. En waar gaat het dan ophouden als we kunnen klonen, gaan we dan niet op zoek naar de ideale mens? Vanuit de Bijbel kunnen we moeilijk antwoord geven op de vraag, omdat er in de tijd van de Bijbel nog geen klonen bestond, maar wat we wel weten is dat het leven door God geschonken wordt. Wij kunnen wel veel weten over de biologische werking van het lichaam, maar het is God die ons leven schenkt. Waarom zou je niet voor je geloof willen uitkomen, wat weerhoud je daarin?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja jij beschrijft het precies zoals ik het bedoel, wat mij er van weerhoud ik denk angst om anders te zijn. ik zit op een Cristelijke school, maar er zijn maar weinig gelovige.in de vorige les om maar even een voorbeeld te geven (hoofdstuk gaat over voortplanting) zij de lerares, ach vroeger wachte iedereen nog met seks voor het huwelijk maar wie doet dat nu nog?)ik vindt dat jammer, juist omdat het een Christelijke school is, maar ik wat mij er ook van weerhoud is moet ik wel zo ver op die vraag in gaan en dus zoveel van mezelf tonen? ik wil ook graag voor mijn geloof uit komen, maar ik vindt de vraag gewoon een beetje lastig te beantwoorden (wel/niet verder op door te gaan --> geloof) en hoop gewoon een passend en toch voor mijn geloof en dus ook mezelf uit komend antwoord te kunnen geven?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
gaan we dan niet op zoek naar de ideale mens

Is de weg van Godsdiensten ook niet in feite hetzelfde? Sommigen Christenen omschrijven Jezus als een ideaal mens, en willen ook zo zijn.

Daarnaast heb ik het idee dat het zo'n vaart niet loopt. "Perfectie" is namelijk heel wat genuanceerder dan wij denken. Neem even het voorbeeld "Bijbelkennis". Men zegt mij wel eens dat ik de bijbel heel goed ken en er ook wel over nagedacht heb. Er zijn mensen op dit forum die er ongetwijfeld meer van afweten dan ik. Wanneer ik mijn kennis met de hunne vergelijk is er voor mijn gevoel een gigantisch verschil tussen. Maar vergelijkt een leek de kennis die wij hebben lijkt het wel of we er allebei evenveel vanaf weten.

Zo is het ook met de ideale mens. Wij zien een somber toekomstbeeld voor ons met klonen van identieke individuen. Maar zou je door de ogen van die zogenaamd "identieke" figuren gaan kijken zie je verschillen die "de leek" dus helemaal niet ziet. Er zal altijd variatie blijven.

Dan een advies aan de Topic-starter: Als je oprecht gelooft vind, en het belangrijk voor je is dit uit te dragen denk ik dat je het gerust mag laten weten. Ik acht het niet verstandig om bij wetenschappelijke vakken het deo-volente argument te gebruiken, omdat het geen wetenschappelijk argument is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
gaan we dan niet op zoek naar de ideale mens

Is de weg van Godsdiensten ook niet in feite hetzelfde? Sommigen Christenen omschrijven Jezus als een ideaal mens, en willen ook zo zijn.

Willen zijn als iemand is wat anders dan door middel van aanpassing een ideaal bewerkstelligen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat God de mensen gemaakt heeft en het niet de bedoeling is dat wij zelf mensen maken.

Klopt, maar half. God heeft de eerste man en vrouw gemaakt. de rest van de wereldpopulatie zijn gemaakt door hun ouders ;) we mogen dus best nieuw leven creëren hoor, de vraag is op welke manier. eigenlijk past dezelfde vraag over kunstmatige inseminatie ook in deze topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het volgens de Bijbel niet toegestaan is, weet ik niet, jouw mening is van niet omdat we niet met de natuur moeten gaan spelen of voor God moeten gaan spelen, mijn mening is juist dat we geschapen zijn naar God's beeld en dus zelf ook een beetje Scheppertjes zijn, we hebben de wereld in bruikleen gekregen en mogen dus best voor God spelen zolang we erkennen dat Hij veel hoger is en zolang we het voor de juiste doeleinden gebruiken. Maar dat is alleen mijn mening, voor de jouwe is ook wat te zeggen.

Of je voor je geloof uit moet komen: als je door je antwoord goed nieuws kan brengen moet je dat zeker doen, maar voel je niet verplicht of schuldig als je het niet doet. Ga bij jezelf na om welke motieven je zoiets doet: omdat het moet of omdat je je om de andere mensen bekommert?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hompjes mens gedood door klonen? Hoe bedoel je dat?

De embryonale cel kan het DNA ook afstoten en sterven. Het is ook heel goed mogelijk dat het embryo het weghalen van zijn originele DNA uit zijn kern niet overleeft. In veel gevallen worden, wanneer er geprobeerd wordt te klonen, meerdere embryo’s gebruikt zodat de kans op een succesvolle implantatie van het nieuwe genetische materiaal toeneemt.

In principe zouden er door het klonen vele menselijke embryo’s worden “weggegooid†als “afvalmateriaalâ€, waardoor deze embryo’s nooit de kans zullen hebben om zich te ontwikkelen tot volwassen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
in de bijbel staat niets expliciets over klonen, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om niet voor je geloof uit te komen. als ik jou was zou ik simpelweg zeggen dat het tegen je persoonlijke normen & waarden is om op deze manier met de natuur om te gaan

Er staat niets over in de bijbel, maar anderzijds is de bijbel ook niet een regelboekje. Ik denk dat iets niet letterlijk in de bijbel hoeft te staan, zonder dat iets goed of fout is volgens de bijbel. De Bijbel draagt een aantal kernwaarden uit, zeg maar de basis van het christelijk moraal. En vanuit die kernwaarden kun je wel het één en ander afleiden wat dan misschien niet letterlijk in de bijbel staat.

Even in het algemeen gesproken, zonder specifiek op het onderwerp 'klonen' in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hompjes mens gedood door klonen? Hoe bedoel je dat?

De embryonale cel kan het DNA ook afstoten en sterven. Het is ook heel goed mogelijk dat het embryo het weghalen van zijn originele DNA uit zijn kern niet overleeft. In veel gevallen worden, wanneer er geprobeerd wordt te klonen, meerdere embryo’s gebruikt zodat de kans op een succesvolle implantatie van het nieuwe genetische materiaal toeneemt.

In principe zouden er door het klonen vele menselijke embryo’s worden “weggegooid†als “afvalmateriaalâ€, waardoor deze embryo’s nooit de kans zullen hebben om zich te ontwikkelen tot volwassen mensen.

Nee, zo werkt het niet.

human-cloning-illustration.gif

Men werkt niet met embryonale cellen. Men werkt met eicellen (van de donor) en andere willekeurige cellen die het het DNA bevatten van de persoon die men wilt klonen. De kern (nucleus) van de donor eicel wordt verwijderd. Genetisch materiaal (een celkern van de te klonen persoon) wordt geïmplanteerd. Je spreekt nu nog steeds van een eicel. Als er nu dus iets fout gaat dan is dat net zo moreel onverantwoordelijk als wanneer een vrouw menstrueert. Vervolgens wordt de eicel met electriciteit gestimuleerd om zich te gaan delen, waardoor een embryo begint te ontwikkelen. Die wordt dan geïmplanteerd in een draagmoeder. Ze halen geen DNA uit het embryo, ze planten er geen DNA in, ze werken alleen met eicellen. Je zou de eventuele morele bezwaren dus moeten vergelijken met in-vitro fertilisatie. Er gaat redelijk vaak wat mis bij de implantingsfase, waardoor de vrouw een iets hevigere menstruatie kan ervaren dan normaal. Het tegenargument is dat de kans daarop niet groter is dan in de natuur, waar ongeveer 25% van embryo's zich niet weten te nestelen in de baarmoederwand, met hetzelfde resultaat.

Het huidige bezwaar tegen menselijk klonen komt goed over in de film The Island, over een faciliteit waar klonen wonen en worden afgemaakt zodra hun organen nodig zijn voor de mensen in de echte wereld die hun DNA hebben afgestaan om een kloon van zich te laten maken voor het geval ze transplantaties nodig hebben :P

Andere bezwaren zijn dat de genetische variatie achteruit gaat, wat zeer slecht kan zijn voor een samenleving als het gaat om verdediging tegen bacteriëen en virussen, de angst voor een zwarte markt waar DNA materiaal van topsporters, artiesten, sterren, etc, worden verhandeld, of de sociale impact op de maatschappij in het algemeen; worden klonen aangezien als 2e rangs burgers? Veel vragen om over na te denken.

in de natuur komt klonen trouwens ook voor. Bij mensen noemen we dat eeneiige tweelingen. ;)

Of planten, die klonen zichzelf voortdurend :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

wow, super veel reacties! top zeg dat iedereen mee denkt! morgen heb ik bio maar ik heb de vragen beantwoord, zonder direct iets te zeggen over het geloof ook omdat er niet speciaal iets over in de Bijbel staat, maar wel terug wijzend op het geloof. En ik heb zeker wat aan jullie antwoorden gehad, dankjullie wel daar voor. Ik heb gewoon nog niet zo vaak over dat soort vragen nagedacht, en vroeg me af wat ik als Cristen op zo iets moest antwoorden. (misschien gaan we er tijdens de les wel helemaal niet (ver) op in) maar ik vind het wel fijn om te weten hoe iedereen er over denkt. dus bedankt iedereen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat tussendoor..

Waarom mag klonen wel in het echt -0 maar niet in de cyberwereld.

Ik begrijp dat deze vraag heel anders is. Toch blijft hij in mijn hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid