Spring naar bijdragen

Vragenloket over de Orthodoxe Kerk


Aanbevolen berichten

De oudtestamentische was in zekere zin al zo gegroeid in de middeleeuws westerse kerk maar volgens mij was de aanleiding ertoe toen er in de Reformatie een discussie ontstond over welke Bijbelboeken canoniek waren (die uiteindelijk dus de deutrocanonieke boeken niet-canoniek verklaard hebben).

Ongeveer, ja. Maar wij hebben niks met de middeleeuwse westerse kerk te maken :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Binnen de katholieke kerk zie je in de theologie een Platonistische en een Aristotaliaanse school en ook wel een soort van ontwikkeling en verschuiving in de theologie toen in de middeleeuwen Aristoteles werd herontdekt.

Ik vroeg me af hoe dat binnen de Orthodoxe kerk zit met die filosofen in de oudheid en hun invloed op het christendom, aangezien die invloed er wel was tijdens de gedeelde kerk-geschiedenis, maar dat die verschuiving die ik beschreef wel heel typisch west Europees (als in 'niet-Byzantijns') was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Binnen de katholieke kerk zie je in de theologie een Platonistische en een Aristotaliaanse school en ook wel een soort van ontwikkeling en verschuiving in de theologie toen in de middeleeuwen Aristoteles werd herontdekt.

Ik vroeg me af hoe dat binnen de Orthodoxe kerk zit met die filosofen in de oudheid en hun invloed op het christendom, aangezien die invloed er wel was tijdens de gedeelde kerk-geschiedenis, maar dat die verschuiving die ik beschreef wel heel typisch west Europees (als in 'niet-Byzantijns') was.

Aristoteles, die wel omarmd werd door bijv. Thomas van Aquino, werd in het oosten min of meer afgewezen. Er werd veel meer naar Plato en de neoplatonisten gekeken. Van het mystisisme en het jargon hebben we veel van Plato, ja.

St. Gregorius Palamas wordt er door het westen nog wel eens van beschuldigd té platonistisch te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kijk je aan tegen de relatie van de wereldlijke vorst met een Orthodoxe kerk?

Ik ben een aantal keren in een (Servisch) orthodoxe kerk geweest (helaas niet een mis bijgewoond).

Ik zag iconen waar men geld bij kon geven en kruizen waar men kaarsjes kon branden.

- Wat is de betekenis van het geld doneren bij een icoon?

- Bij katholieken zijn kaarsjes ook wel vaak bij beelden. Zit er een reden achter waarom er (lege) kruizen bij de kaarsjes stonden en geen beeld of een icoon?

- Bestaan er Orthodoxe kerken waar beelden zijn en zou als die er niet zijn in theorie er wel mogen bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kijk je aan tegen de relatie van de wereldlijke vorst met een Orthodoxe kerk?

Redelijk negatief. Over het algemeen komt er gedonder van. Zowel in Byzantium als in Rusland gaf het problemen (bijv. iconoclasme en monothelitisme)

Wat is de betekenis van het geld doneren bij een icoon?

Is er niet echt, maar een kaarsje branden bij een icoon is wel gebruikelijk. Misschien zetten ze het daar neer zodat je niet ver voor het icoon hoeft te lopen :Y

Bij katholieken zijn kaarsjes ook wel vaak bij beelden. Zit er een reden achter waarom er (lege) kruizen bij de kaarsjes stonden en geen beeld of een icoon?

Meestal (in Griekse kerken vaker) staan de kaarsjes in een bak met zand. Iconen en beelden gaan zo moeilijk in een bak met zand.

Bestaan er Orthodoxe kerken waar beelden zijn en zou als die er niet zijn in theorie er wel mogen bestaan?

Nee, die zijn er niet. Beelden zijn niet canoniek, net als afbeeldingen van Christus als lam trouwens. Maar ach, waarom beelden als je iconen hebt. Symbolisme is er veel beter in te verwerken en het ziet er gewoon beter uit. Volgens mij zijn er ook geen beelden in WRO (Western Rite Orthodoxy - Orthodoxen met een mis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeilijk te verwoorden vind ik, maar ik denk toch oa. de benaderingswijze van bepaalde mysteries en andere geloofszaken, waar we beiden in geloven.

En heel persoonlijk heb ik de indruk dat jullie een mysterie meer een mysterie laten en wij het soms teveel rationeel proberen te verklaren/doorgronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De supra-essentiële essentie van God is boven ieder woord en beschrijving verheven. We kunnen de essentie van God niet aanschouwen, daar de essentie van God niet composiet en zonder einde is. Ons verstand is echter niet oneindig, en aangezien het zien van de essentie gelijk zou staan aan het kennen van de essentie en het menselijk verstand iets oneindigs niet kan bevatten is de notie van het zien of kennen van de essentie van God belachelijk.

Beste Cyrillisch,

kun je bovenstaande vetgedrukte begrippen eens uitleggen, of wat OOK'ers daarmee bedoelen? Dat is niet altijd even duidelijk namelijk. Daarnaast is dit een jongerenforum en is het daarbij van belang dat je in begrijpelijke taal spreekt. :) Een woord als 'composiet' ken ik als langstudeerder zelfs niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag.

St. Gregorius Palamas zei dat er drie realiteiten [ὄντων] in God zijn: essentie, energieën en een Drie-eenheid aan goddelijke hypostasen. God is kenbaar door zijn energeiai, zoals goedheid, rechtvaardigheid, liefde etc. De essentie van God is echter onkenbaar en kan met geen woord of idee beschreven worden. Zelfs het woord essentie vat het niet, daarom "supra-essentieel" een essentie boven essentie.

Composiet betekent "bestaand uit delen" wat tegenover simpliciteit (geen delen maar een geheel) staat. God bestaat niet uit 'delen', want iets dat perfect is heeft geen delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En wat is een hypostase?

Hypostasis (vernederlandst wordt dat hypostase) is een Grieks woord dat persoon kan betekenen, maar het griekse woord prosopon kan ook persoon beteken. In het Grieks hebben prosopon en hypostasis echter wel een nuanceverschil. De nestorianen gebruiken het woord prosopon vaak om persoon aan te duiden maar eigenlijk bedoelen ze er stiekem iets nestoriaans mee. Daarom is hypostase een accurater woord. Ik kan wel wat meer details geven over het verschil tussen prosopon en hypostasis als je dat wilt.

Vader, Zoon en Heilige Geest zijn alledrie hypostasen.

Hier is een mooie uitzending van de EO die er wat meer over vertelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Praktisch vraagje, wat is de beste uitgave van de Philokalia?

De orginele Griekse natuurlijk. De beste vertaling is de engelse vertaling waar Metropoliet Kallistos Ware aan meewerkt. Er is geen Nederlandse vertaling.

De digitale versie van Met. Kallistos zijn vertaling van de Philokalia in het Engels kan je hier vinden. Ik raad aan het te kopen, dat heeft een betere opmaak en het is gewoon geweldig om te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Ah oké. Wat trekt je aan en wat is "een soort van catechumen"? Doe je een cursus ofzo?

Ik ga wel eens naar een klooster toe en bezoek daar wel eens de liturgie en heb veel boeken van de kerkvaders enzo, maar ik vind dat ik eerst mijn middelbare school moet afmaken voor ik mezelf laat opnemen in de OOK.

Wat me aanspreekt? Een prachtige liturgie, een grote focus op de kerkvaders en een prachtige traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen waarom je vindt dat je eerst je middelbare school af moet maken? Zelf was ik catechumeen in 4/5 vwo en voor ik aan mijn doopvoorbereiding begon heb ik ook wel even getwijfeld of dat een handig moment was, maar achteraf ben ik echt ontzettend blij dat ik het gedaan heb! Nu weet ik niet hoe het catechemunaat er binnen de orthodoxie uit ziet, maar ik neem aan dat het op zich wel te combineren moet zijn toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid