Spring naar bijdragen

Megakerken 2 ton salaris voor predikant


Aanbevolen berichten

Als je twee ton hebt, kan je toch mooi veel weggeven?

Dat is geen reden voor een salaris van 2 ton.

Daarnaast weet ik ook niet hoe het belastingtechnisch is geregeld daar, maar als er belasting over moet worden betaald is dat verloren geld. Dat had ook weggegeven kunnen worden :)

In de VS wordt denk ik minder belasting gevraagd dan in Nederland over een hoog inkomen.

Doet er niets aan af.

Nogmaals: wie gun je eerder twee ton: een minister-president of een prediker? Een minister-president gebruikt geld voor eigen hobby's, een prediker gebruikt geld voor God's "hobby's", namelijk het redden van zielen.

Het is niet een kwestie van misgunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De clip is een karikatuur.

DUH!! Maar helaas gebeurd het wel in de VS, predikers die de boel belazeren.

Daarnaast is het geen probleem om als arm mens het koninkrijk van God binnen te komen om vervolgens erg gezegend te worden, zoals Abraham erg gezegend werd vanwege zijn verbond met Jahweh.

Volgens Jezus is het wel een probleem, als je rijk bent kan je niet in de hemel komen. Niet zozeer een probleem voor Jezus maar voor de persoon die in het hellevuur word geworpen.

Jezus zegt nergens dat je als rijke niet in de hemel kan komen.

Zolang geld maar niet belangrijker word dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kom je er bij dat het bij hemelse schatten om geld zou gaan?

Het hoeft niet om geld te gaan. Het kan om geld gaan, voertuigen, huizen, landen.. . De Bijbel spreekt nogal gemakkelijk over het bezit van landen, huizen, voertuigen en andere bezittingen.

Jozef stelde zijn bovennatuurlijke gaven (door God) ten toon en ontving daarop veel materiële bezittingen, privileges en zegeningen. Daar doet de Bijbel niet moeilijk over.

Alsnog een fixatie op materiële dingen. In het Evangelie lees ik iets anders:

31 Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

33 Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. 34 Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn. (Lucas 12:31-34 NBV)

Hemelse schatten zijn geestelijke schatten. Die verkrijg je door het goede te doen. Wat is werkelijk waardevol? Aards bezit is tijdelijk. Geestelijke rijkdom verkrijg je door het goede te doen en uit te delen aan zij die nodig hebben. Dan kan het gaan om geld, maar ook om aandacht, liefde en zo meer.

Waar je schat is is ook je hart...

Niemand fixeert op materiële dingen. De Bijbel fixeert op materiële dingen. De Bijbel zegt dat je voertuigen kan krijgen en andere zaken als je geestelijke gaven aanwendt.

De tekst die je aanhaalt, zegt: "Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

Er staat: "die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

'Dingen' zijn materieel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DUH!! Maar helaas gebeurd het wel in de VS, predikers die de boel belazeren.

Volgens Jezus is het wel een probleem, als je rijk bent kan je niet in de hemel komen. Niet zozeer een probleem voor Jezus maar voor de persoon die in het hellevuur word geworpen.

Jezus zegt nergens dat je als rijke niet in de hemel kan komen.

Zolang geld maar niet belangrijker word dan God.

Natuurlijk.

Geld is niets.

God is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zegt nergens dat je als rijke niet in de hemel kan komen.

Zolang geld maar niet belangrijker word dan God.

Natuurlijk.

Geld is niets.

God is alles.

:D

Je kan als kerk er ook voor kiezen om de predikant een gewoon salaris te geven en de rest van het geld aan een goed doel geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het wordt meestal uit de zakken van kerkgangers geklopt.

Waarom denk je dat?

Nou het lijkt me niet dat de overheid of het bedrijfsleven kerkelijke leiders financieren, dus dan kom je al gauw bij het kerkvolk uit.

In NL betalen kerkgangers ook het salaris van de predikant (al is dat meestal wat bescheidener).

Waarom zou het niet God kunnen zijn Die iemand rijk maakt? Volgens de Bijbel is het God Die mensen voorspoedig maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eh... waar heb je het over? Het nieuwsbericht constateert vooral dingen, trekt geen conclusies.

Was een reactie op eulogia

Dat hij de propaganda van zelfverrijking van voorgangers klakkeloos aanneemt moet hij toch zelf weten?

Propaganda van zelfverrijking van voorgangers verwerp ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom denk je dat?

Nou het lijkt me niet dat de overheid of het bedrijfsleven kerkelijke leiders financieren, dus dan kom je al gauw bij het kerkvolk uit.

In NL betalen kerkgangers ook het salaris van de predikant (al is dat meestal wat bescheidener).

Waarom zou het niet God kunnen zijn Die iemand rijk maakt? Volgens de Bijbel is het God Die mensen voorspoedig maakt.

Geeft en u zal gegeven worden. Een goede, gedrukte, geschudde maat zal men (mensen) in uw schoot werpen. Maar dat is een wet van God inderdaad. Hij gebruikt er mensen voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het niet netjes om mensen die veel geld hebben gelijk uit temaken voor oplichters enzo. Die mensen kunnen ook gewoon eerlijk aan hun geld zijn gekomen en goede mensen zijn die hun geld gebruiken voor goede dingen.

Nee natuurlijk, maar die man uit dat filmpje was echt een oplichter. Dat zei hij zelf. Hij vond die gelovigen maar stom. Hij geloofde zelf niet in God, hij hield ze gewoon voor de gek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou het niet God kunnen zijn Die iemand rijk maakt? Volgens de Bijbel is het God Die mensen voorspoedig maakt.

Je zegt het alsof het geld op wonderbaarlijke wijze uit de lucht komt vallen. Voor niets gaat de zon op. Geld komt altijd ergens vandaan. Waar iemand geld verdient geeft iemand anders het weer uit. Dus dat hele 'God maakt je rijk' gepraat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Die voorgangers kunnen zo'n ruim salaris krijgen omdat de kerken die ze voorgaan enorm groot zijn. Het is niet omdat 'God ze heeft gezegend', het is omdat ze erg veel leden hebben. Een collecte mandje zoals je die kent in je eigen kerk zal daar misschien de voorste rij kunnen vullen. En reken maar dat kerkgangers vrijgevig zijn; het is immers net alsof je God zelf je rijkdommen geeft. Ik zou zelf bijna acteerlessen gaan nemen om een dergelijk baantje te krijgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hoeft niet om geld te gaan. Het kan om geld gaan, voertuigen, huizen, landen.. . De Bijbel spreekt nogal gemakkelijk over het bezit van landen, huizen, voertuigen en andere bezittingen.

Jozef stelde zijn bovennatuurlijke gaven (door God) ten toon en ontving daarop veel materiële bezittingen, privileges en zegeningen. Daar doet de Bijbel niet moeilijk over.

Alsnog een fixatie op materiële dingen. In het Evangelie lees ik iets anders:

31 Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

33 Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. 34 Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn. (Lucas 12:31-34 NBV)

Hemelse schatten zijn geestelijke schatten. Die verkrijg je door het goede te doen. Wat is werkelijk waardevol? Aards bezit is tijdelijk. Geestelijke rijkdom verkrijg je door het goede te doen en uit te delen aan zij die nodig hebben. Dan kan het gaan om geld, maar ook om aandacht, liefde en zo meer.

Waar je schat is is ook je hart...

Niemand fixeert op materiële dingen. De Bijbel fixeert op materiële dingen. De Bijbel zegt dat je voertuigen kan krijgen en andere zaken als je geestelijke gaven aanwendt.

De tekst die je aanhaalt, zegt: "Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

Er staat: "die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

'Dingen' zijn materieel.

Maar lieve Eulogia, dan ligt de focus toch compleet anders? Ik lees de tekst zo: 'richt je op het koninkrijk van God. De rest komt vanzelf wel'. Wat jij doet is de tekst omdraaien en roepen over materiële voorspoed. Dan mis je de kern.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel staat bol van de voorbeelden waarbij gelovigen onverwacht financieel worden gezegend door God.

Gelovigen hebben het echt niet nodig om te worden gezegend door mensen.

God zegent al rijkelijk genoeg.

Toch komen de topsalarissen van voorgangers niet uit de lucht vallen, maar worden opgeleverd uit de buidel van de schare, die flink moet blijven geven. Het heeft geen zin daar om heen te draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alsnog een fixatie op materiële dingen. In het Evangelie lees ik iets anders:

31 Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden. 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

33 Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. 34 Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn. (Lucas 12:31-34 NBV)

Hemelse schatten zijn geestelijke schatten. Die verkrijg je door het goede te doen. Wat is werkelijk waardevol? Aards bezit is tijdelijk. Geestelijke rijkdom verkrijg je door het goede te doen en uit te delen aan zij die nodig hebben. Dan kan het gaan om geld, maar ook om aandacht, liefde en zo meer.

Waar je schat is is ook je hart...

Niemand fixeert op materiële dingen. De Bijbel fixeert op materiële dingen. De Bijbel zegt dat je voertuigen kan krijgen en andere zaken als je geestelijke gaven aanwendt.

De tekst die je aanhaalt, zegt: "Zoek liever zijn koninkrijk, en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

Er staat: "die andere dingen zullen je erbij gegeven worden."

'Dingen' zijn materieel.

Maar lieve Eulogia, dan ligt de focus toch compleet anders? Ik lees de tekst zo: 'richt je op het koninkrijk van God. De rest komt vanzelf wel'. Wat jij doet is de tekst omdraaien en roepen over materiële voorspoed. Dan mis je de kern.

Nee, de criticasters van rijkdom voor gelovigen leggen de focus verkeerd.

De boodschap is als volgt.

Richt je volkomen op het koninkrijk van God en hetgeen je nodig hebt om Gods koninkrijk naar je vermogen te bewerkstelligen, zal je ten deel vallen, in materiële zin, of anderszins. (Oftewel: God geeft je de dingen om Zijn koninkrijk te realiseren, op wat voor manier dan ook.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel staat bol van de voorbeelden waarbij gelovigen onverwacht financieel worden gezegend door God.

Gelovigen hebben het echt niet nodig om te worden gezegend door mensen.

God zegent al rijkelijk genoeg.

Toch komen de topsalarissen van voorgangers niet uit de lucht vallen, maar worden opgeleverd uit de buidel van de schare, die flink moet blijven geven. Het heeft geen zin daar om heen te draaien.

Dat ligt er maar aan.

Misschien komen die vermogens wel uit de lucht vallen.

De Bijbel staat vol van dergelijke voorbeelden.

Ik weet van een Amerikaanse prediker waar God tegen zei: `Koop die grond´. Die prediker kocht die grond en die grond bleek vol olie te zitten, waardoor die prediker heel rijk werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou God je (nog) rijker maken, als westerling die zich alleen maar druk hoeft te maken over de hoogte van z'n pensionnetje, terwijl er nog steeds mensen dood gaan van de honger? Waarom zou God jou rijk maken om hen te helpen, in plaats van hen regelrecht rijk te maken?

Misschien komen die vermogens wel uit de lucht vallen.

Dat komen ze niet. Tenzij ze hun eigen heilige drukkerij hebben en de kerkdienst gebruiken als dekmantel om flink wat geld achterover te slaan.

De Bijbel staat vol van dergelijke voorbeelden.

Wie had dat verwacht...

Ik weet van een Amerikaanse prediker waar God tegen zei: `Koop die grond´. Die prediker kocht die grond en die grond bleek vol olie te zitten, waardoor die prediker heel rijk werd.

Wat fijn van God om een westerling nog rijker te maken. Jammer dat de halve wereld nog steeds restjes moet bij schrapen om van rond te komen. En van alle mogelijkheden: 1. Hij maakte een goede gok. 2. Hij wilde sowieso land kopen en het bleek achteraf vol te zitten met olie. 3. Hij had ruimschoots onderzoek gedaan van tevoren en wist bijna zeker dat er olie zat, en bij alle drie de opties zei hij achteraf dat God hem een tip gaf (doet het altijd goed onder de christenen, dat blijkt maar weer), kies jij nummer 4: waar God hem uitkoos om stinkend rijk te worden. Je moet jezelf wel in erg vreemde bochten wringen wil je een dergelijke actie van God goedpraten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God je (nog) rijker maken, als westerling die zich alleen maar druk hoeft te maken over de hoogte van z'n pensionnetje, terwijl er nog steeds mensen dood gaan van de honger? Waarom zou God jou rijk maken om hen te helpen, in plaats van hen regelrecht rijk te maken?

De Bijbel zegt dat God gelovigen zegent om tot zegen te zijn voor anderen. God gebruikt gelovigen om ongelovigen te bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God je (nog) rijker maken, als westerling die zich alleen maar druk hoeft te maken over de hoogte van z'n pensionnetje, terwijl er nog steeds mensen dood gaan van de honger? Waarom zou God jou rijk maken om hen te helpen, in plaats van hen regelrecht rijk te maken?

De Bijbel zegt dat God gelovigen zegent om tot zegen te zijn voor anderen. God gebruikt gelovigen om ongelovigen te bereiken.

Nee, gelovigen gebruiken God om zich niet schuldig te voelen over hun rijkdom. "Oh we zijn gewoon gezegend, en nu kunnen we anderen helpen. Alles weggeven? Nee, hoe kunnen we anderen dan helpen?". Iemand die van een tientje per week rondkomt geeft meer weg als hij 5 euro geeft aan de zwerver op de hoek, dan een miljonair die elke week goed zichtbaar duizend euro in de collectebus gooit.

En als een plan niet werkt dan moet je een andere kant op gaan. Het huidige plan werkt overduidelijk niet. Dus in plaats van dat de gelovige, geredde, rijke westerlingen nog meer worden gezegend met nog meer rijkdom zodat ze 'anderen kunnen helpen' (we weten allebei dat een flink deel de eigen zak in gaat voor de oude dag), waarom haalt God de tussenpersoon niet gewoon weg en zegent hij die mensen die morgen dood zullen gaan van de honger niet rechtstreeks? Volgens jou laat God tegenwoordig nog steeds geld uit de lucht vallen (mijn beeld van jou word met de dag vreemder), dus eten uit de lucht laten vallen zou een koud kunstje moeten zijn. En reken maar dat mensen gaan geloven als er eten uit de lucht begint te vallen vlak voordat ze een hongerdood zouden sterven. Iedereen gered, iedereen blij. Maar helaas...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De clip is een karikatuur.

DUH!! Maar helaas gebeurd het wel in de VS, predikers die de boel belazeren.

Daarnaast is het geen probleem om als arm mens het koninkrijk van God binnen te komen om vervolgens erg gezegend te worden, zoals Abraham erg gezegend werd vanwege zijn verbond met Jahweh.

Volgens Jezus is het wel een probleem, als je rijk bent kan je niet in de hemel komen. Niet zozeer een probleem voor Jezus maar voor de persoon die in het hellevuur word geworpen.

Jezus zegt nergens dat je als rijke niet in de hemel kan komen.

Wel!

Matteüs 19

Binnengaan in het koninkrijk van de hemel

16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

23 Jezus wendde zich tot zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. 24 Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’

Zie ook wat hier staat, Jezus zegt dat je al je bezittingen moet verkopen om volgeling van christus te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou God je (nog) rijker maken, als westerling die zich alleen maar druk hoeft te maken over de hoogte van z'n pensionnetje, terwijl er nog steeds mensen dood gaan van de honger? Waarom zou God jou rijk maken om hen te helpen, in plaats van hen regelrecht rijk te maken?

De Bijbel zegt (...)

De Bijbel is een boek en boeken spreken niet. Jezus heeft ergens gezegd:

'werk niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal...'

En weer:

'Vergadert u geen schatten op de aarde, waar de mot en de roest ze verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen' (Mat 6,19)

Vervolgens zei Petrus: 'zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u...'

Volgens de logica van Eulogia zou apostel Petrus dan niet gezegend zijn. Opmerkelijk, zeer opmerkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DUH!! Maar helaas gebeurd het wel in de VS, predikers die de boel belazeren.

Volgens Jezus is het wel een probleem, als je rijk bent kan je niet in de hemel komen. Niet zozeer een probleem voor Jezus maar voor de persoon die in het hellevuur word geworpen.

Jezus zegt nergens dat je als rijke niet in de hemel kan komen.

Wel!

Matteüs 19

Binnengaan in het koninkrijk van de hemel

16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen.

23 Jezus wendde zich tot zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. 24 Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’

Zie ook wat hier staat, Jezus zegt dat je al je bezittingen moet verkopen om volgeling van christus te zijn.

Nee dat zegt Jezus daar niet, Jezus zegt dat het moeilijk is.

Ook zegt Hij niet dat je je bezittingen moet verkopen om Zijn volgeling te zijn. De jongen waar het hier over gaat vroeg hoe hij het koninkrijk van God zelf kan verdienen. Als je het zelf wil verdienen moet je dus iets doen wat je niet kan. Oftewel, het zelf verdienen kan niet. (In een notendop).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee dat zegt Jezus daar niet, Jezus zegt dat het moeilijk is.

Ook zegt Hij niet dat je je bezittingen moet verkopen om Zijn volgeling te zijn. De jongen waar het hier over gaat vroeg hoe hij het koninkrijk van God zelf kan verdienen. Als je het zelf wil verdienen moet je dus iets doen wat je niet kan. Oftewel, het zelf verdienen kan niet. (In een notendop).

Verzamel u geen schatten op aarde heeft hij ook gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idioot hoge bedragen iig. Ik vind het best redelijk dat een predikant een salaris krijgt. Immers als je verwacht dat die fulltime zich met de kerk bezig houdt zal die wel moeten kunnen leven. En in een westers land vind ik het ook niet meer dan redelijk dat wanneer je het goed hebt als kerkganger dat je degene die je te dienst staat ook dat gunt.

Maar een paar ton is gewoon belachelijk als je dat van giften krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid