Spring naar bijdragen

Het klooster in


Aanbevolen berichten

De ex-vrouw van Dutroux, Michel Martin, is vervroegd vrijgelaten en is door een clarissenklooster opgevangen. Veel mensen zijn daar zacht gezegd niet erg blij mee. Zij is immers medeplichtig aan afschuwelijke misdaden en zou daarom toch minimaal haar gehéle straf moeten uitzitten. De rechter bepaalde echter conform de Belgische wet dat dat niet hoefde en dat ze haar verdere leven kon doorbrengen binnen het klooster.

Wat de clarissen doen is dus behoorlijk omstreden, want hoe kun je zo’n iemand nu binnen je muren willen hebben? Waarom zou je zo iemand in bescherming willen nemen? De clarissen handelen echter zoals God zelf ook volgens Christus handelt: Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. En ook Christus zelf leert dat je je vijanden moet liefhebben en niet enkel je naasten moeten helpen, zoals de heidenen doen.

Het is de christelijke leefwijze in de praktijk en dat roept weerstand op. Niet omdat de clarissen allerlei boude opmerkingen menen te moeten maken over zwangerschap en verkrachting, niet omdat zij het christelijk geloof willen opdringen aan wie dan ook, niet omdat zij een volstrekt wereldvreemde leefwijze aanhouden. Maar gewoon omdat zij het écht goede doen, omdat zij vanuit een bovennatuurlijke visie handelen.

Na alle vreselijke uitspraken, doofpotten en arrogante claims die gelovigen menen te moeten aanhouden in naam van Christus, is het een verademing om te zien dan een groep godgewijde vrouwen iets écht christelijks doen, iets dat men normaal niet kan zonder die bovennatuurlijke kijk op de zaak. Het doet me denken aan die Amish-ouders die de begrafenis van de moordenaar van hun kinderen bezochten in 2006.

De clarissen zorgen er zo voor dat Michel de rest van haar leven toch niet echt vrij is, maar zal verblijven binnen een godgewijde omgeving waarin het Evangelie centraal staat. Als je werkelijk gelooft in Christus’ genezende kracht, dan mag je dus ook goede hoop voor haar hebben. God werkt nu eenmaal graag door het onmogelijke heen en vraagt van jou écht geheel anders te zijn. Ook als je niet weet hoe het verder zal aflopen.
 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het column geeft heel mooi weer wat ik er bij denk.

De zusters zullen dit doen door hun beloften dat ze afleiden als kloosterorde.

Ze nemen een zware taak op zich, zeker omdat het op zoveel kritiek stoot.

Ik heb er respect voor, en mocht ik in die orde zitten, dan zou ik Michelle Martin ook binnen gelaten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is een daad van naastenliefde want ik begrijp dat het leven buiten een klooster niet mogelijk is voor Michelle in Europa.

Maar is die naastenliefde er ook voor andere gevangenen die buiten de poorten staan en geen familie hebben?

Ik heb nooit eerder gehoord dat zware criminelen die vrij komen opgenomen worden in kloosters zouden ze dat al willen. Worden zij ook uitgenodigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja... Ze heeft wel nog familie, dat is zeker. Ze heeft kinderen en zeker 1 neef, want die neef heeft ook zijn boekje over haar opengedaan.

En dat laatste stukje klopt dus niet. Zij mag perfect verhuizen, als ze maar een ander onderkomen kan opgeven. Het is dus helemaal niet zo (en dat geloof ik ook niet) dat zij haar hele leven bij die zusters zal verblijven.

Ik begrijp dat het om een daad van naastenliefde gaat, maar ik begrijp dan weer niet dat er nog zoveel mensen in dit land en ook in Namen op straat leven, mensen die nooit iemands kind vermoord hebben. Waarom gaat die opvang aan hun voorbij en moet die gaan naar een recidive moordenares? Zij had opvang, zij moest niet verhongeren, zij kon perfect slapen, ze kon zich blijkbaar zelfs nog maquilleren voor ze de auto in stapte. Wat had zij eigenlijk nog meer nodig? Ze verkommerde in de gevangenis toch helemaal niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Floes, zijn er in België dan geen hulpinstanties voor de mensen die jij noemt? Hier in Nederland hebben we huizen voor nachtopvang, hulpinstanties, voedselbanken, etc. In zeer strenge winters worden in veel steden zwervers ook van de straat geplukt en dringend uitgenodigd in zo'n huis te slapen. Ook zijn er gewone burgers en ook kloosters of congegraties of organisaties als het Leger des Heils die elk op eigen wijze met naastenliefde bezig zijn en zich ook het lot van gevangenen aantrekken. Er zijn ook kerken die zich met dit soort dingen bezig houden en ook bijvoorbeeld met financiële hulp voor mensen die veel schulden hebben. Hoe zit dat dan in België?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier heeft men zelfs nog geen plaats om alle migranten op te vangen. Elk jaar zie je op het nieuws dat zoveel mensen zonder onderkomen zitten. En het wordt alleen maar erger. Ben je ooit eens door de stations van Brussel gegaan? Moet je eens doen. Of in de wijken bij Luik en Brussel en Namen. Dan trek je ogen open.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.vluchtelingenwerk.be/actueel ... php?n=1124

Er staan wel degelijk nog mensen op straat. Mensen die bij wet recht hebben op opvang in ons land. Het gaat over families met kinderen zonder papieren. Zij krijgen al sinds 2009 geen opvang meer. Dit is een onwettige maatregel van Fedasil. Die vandaag ook nog geldt.

Dus... Mensen met een recht op opvang, krijgen het niet. Michelle Martin heeft recht op opvang, krijgt het wel, en zelfs nog in een klooster waar ze niet opeengepakt zit met anderen, in tegenstelling tot die mensen waar het in dit geval over gaat. Ze hebben dus sinds 2009 geen enkel onderkomen, dat is nu bijna 4 jaar, terwijl dat nog onwettig is ook. Terwijl ze het recht wel hebben. Martin heeft nog geen 4 jaar hier recht op, maar heeft wel bij de eerste poging beet. Waar zijn diezelfde zusters voor deze vreemdelingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet, maar ik denk dat er ook in België best wel zusters of broeders zijn in kloosters of daarbuiten, die zich over deze mensen ontfermen. Het blijft echter ingewikkelde problematiek dat je niet zomaar oplost met eten en een bed. Ook is het kloosterleven in Nederland en België de afgelopen decennia natuurlijk een stuk minder geworden, zodat kloosters lang niet meer hetgeen kunnen wat ze vroeger nog wel konden. Ze zijn daarbij vaak toch afhankelijk van giften, of van wat ze zelf nog kunnen doen om zichzelf te voorzien en dus ook afhankelijk van het aantal mensen dat zich nog op deze authentieke wijze speciaal willen toewijden aan God. In dit geval, zo had ik begrepen, had Justitie de zusters gevraagd om haar op te vangen en hebben ze daarop dus ja gezegd.

Gelukkig heeft God altijd nog een mooie oplossing achter de hand als dingen niet meer gaan zoals ze zouden moeten gaan: Hij heeft jou geschapen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou mooi zijn als mensen als Michel Martin, gevangenen, criminelen en migranten zouden kunnen worden opgevangen in kloosters.

Het blijft natuurlijk altijd een geld-kwestie. Zolang er geld is, kunnen mensen worden opgevangen.

(Veel mensen hebben een afkeer van een zogenaamd 'welvaartsevangelie', maar keer op keer blijkt weer dat geld nodig is om goede daden te doen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welvaartsevangelie draait er om dat mensen bidden tot God voor meer geld, rijkdom en een langer leven, waarbij ze ervan uitgaan dat ze dit ook krijgen als ze maar gelovig genoeg zijn. Als vervolgens toch mensen binnen de eigen gemeenschap (sekte) ziek worden dan zijn er tientallen redenen te verzinnen waarom die persoon toch ziek geworden is en het zijn eigen schuld is.

Welvaartsreligie heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met werken, liefdadigheid of het mensen opvangen, alles draait om het eigen welbevinden. En het als voorwaarde stellen dat geld nodig is om goede daden te doen heeft niets te maken met christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Offtopic...

Het verrast me dat je nog zo positief bent, Enola Gay. Veel mensen ageren hier tegen. Gisteren nog was er een demonstratie die uit de hand liep. Zelf denk ik dat het wel goed is. Martin krijgt echt geen fijn leven in zo'n klooster. Ze kan wrs niet eens naar buiten (al was het voor eigen veiligheid). Levenslang dus, als kloosterlinge. Een gestructureerd leven met veel gebed. Ik hoop dat ze er baat bij mag hebben, en zover ze dat niet al doet, de ernst van haar daden beseft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop oprecht dat heel veel christenen gaan bidden voor een bekering in eigenlijke zin van Michèle Martin; dat ze herboren mag worden in de Heilige Geest, dat ze ook bereid zal zijn om de 'ganse waarheid' nu wel bekend te maken. Dat haar bekering wederom zal leiden tot vele bekeringen van mensen, die zich rechtstreeks of onrechtstreeks aan kinderen vergrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid