Spring naar bijdragen

God verandert nooit. Of toch?


Aanbevolen berichten

Ik quote even een gesprek:

Ik zie ook niet echt in waarom ik God moet prijzen voor het laten doodgaan van miljoenen kinderen en al die wandaden van het oude testament. Maar vandaag de dag is God een liefdevolle vader en draagt hij je in zijn armen en is hij verdrietig als jij pijn hebt. Al zei God duidelijk in de bijbel dat hij nooit zal veranderen.

Zoiets zet je wel tot nadenken natuurlijk.

God zegt dat hij nooit veranderd. Maar in oude testament lees je hoe God de Israelieten het ene land na het andere in hun handen geef, met gruwelijke slachtpartijen.

Maar God is toch liefhebbend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zeg je in dit verband over een tekst als Jona 4??

9 Maar God vroeg Jona: Zijt gij terecht vertoornd over de wonderboom? En hij antwoordde: Terecht ben ik vertoornd, ten dode toe. 10 Toen zeide de HERE: Gij wildet de wonderboom sparen, waarvoor gij u geen moeite hebt gegeven en die gij niet hebt doen groeien, die in één nacht is ontstaan en in één nacht is vergaan. 11 Zou Ik dan Nineve niet sparen, de grote stad, waarin meer dan honderdtwintigduizend mensen zijn, die het onderscheid niet kennen tussen hun rechterhand en hun linkerhand, benevens veel vee?

Met die bloedige verovering van Kanaan moet dus meer aan de hand zijn, zou ik zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik quote even een gesprek:
Ik zie ook niet echt in waarom ik God moet prijzen voor het laten doodgaan van miljoenen kinderen en al die wandaden van het oude testament. Maar vandaag de dag is God een liefdevolle vader en draagt hij je in zijn armen en is hij verdrietig als jij pijn hebt. Al zei God duidelijk in de bijbel dat hij nooit zal veranderen.

Zoiets zet je wel tot nadenken natuurlijk.

God zegt dat hij nooit veranderd. Maar in oude testament lees je hoe God de Israelieten het ene land na het andere in hun handen geef, met gruwelijke slachtpartijen.

Maar God is toch liefhebbend?

Wat bedoel je met God veranderd nooit ?

Gods Zijn beloftes veranderen nooit.

Gods gedachten soms.

Zoals bij het bouwen van de ark van Noach. God had spijt en veel verdriet de mensen gemaakt te hebben omdat ze zo slecht deden en elkaar vermoorden. Enkel Noach probeerde Gods weg te volgen, daarom wou God hem redden en daaruit 'opnieuw' beginnen.

Mensen maken de wereld tot wat hij nu is, dat hebben de mensen gedaan.

God wil dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoiets zet je wel tot nadenken natuurlijk.

God zegt dat hij nooit veranderd. Maar in oude testament lees je hoe God de Israelieten het ene land na het andere in hun handen geef, met gruwelijke slachtpartijen.

Maar God is toch liefhebbend?

Ook een kwestie van selectief lezen van het oude en nieuwe testament. In het oude testament komt ook Gods liefde naar voren terwijl in het nieuwe testament ook harde dingen staan.

Ik denk dat het ook een kwestie van heilspedagogiek is. Door de tijd heen leert de mens God steeds beter kennen met als climax toen Hij zelf op aarde wandelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Ik quote even een gesprek:
Ik zie ook niet echt in waarom ik God moet prijzen voor het laten doodgaan van miljoenen kinderen en al die wandaden van het oude testament. Maar vandaag de dag is God een liefdevolle vader en draagt hij je in zijn armen en is hij verdrietig als jij pijn hebt. Al zei God duidelijk in de bijbel dat hij nooit zal veranderen.

Zoiets zet je wel tot nadenken natuurlijk.

God zegt dat hij nooit veranderd. Maar in oude testament lees je hoe God de Israelieten het ene land na het andere in hun handen geef, met gruwelijke slachtpartijen.

Maar God is toch liefhebbend?

Het verschil is dat God in het OT anders met de mens moest omgaan omdat er scheiding was vanwege de zondeval. Daar liet God o.a. zien dat Hij rechtvaardig is en werd het rechtvaardige oordeel ook uitgevoerd. Na het volbrachte werk van Jezus kon God zich weer verzoenen met de mens. Nu kon God zijn ware aard, liefde, weer tonen omdat de zonden geen blokkade meer is en omdat alle straf en oordeel al aan het kruis was gedragen door Jezus. Dat God rechtvaardig oordeelt wil niet zeggen dat Hij daar ook plezier in had. En laten we niet vergeten, het is de duivel die al deze wandaden doet door de mens en niet God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het oude testament beschrijft allereerst een veel langere periode, van wel een aantal duizend jaar, het nieuwe testament beschrijft maar een hele korte periode van ongeveer een eeuw. Het is daarom niet zo gek dat de verhoudingen wat anders zijn.

God is liefdevol, zeker, maar God is ook rechtvaardig, God is heeft ook zijn toorn, God toont in zijn schepping niet alleen zijn liefde, maar ook zijn toorn. zie bijvoorbeeld romeinen 9:

" 22 God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken. 23 En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen."

In het nieuwe testament zien we herodus die gedood word door God, we zien ananias en saffira die gedood worden wegens hun bedrog, en vergeet niet het boek openbaringen en de toorn van God die daarin beschreven word.

En ook nu nog openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen.

En ook nu nog openbaart Gods genade zich door het evangelie, wat Gods reddende kracht voor allen die geloven.

Dat zijn mijn gedachten zo'n beetje hierover

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zitten nu in het genadetijdperk, maar dat duurt ook niet eeuwig. Openbaringen is ook het Nieuwe Testament. Lucas 4:

17 En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:

18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart;

19 om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.

20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten.

21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.

Erachter staat in Jesaja: en een dag der wrake voor onze God. Dat komt nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Jacobus 1:17 'bij hem is nooit enige verandering waar te nemen'

Dus nee, God veranderd nooit.

Matheus 5:44-48 ' hou van uw vijhanden dan bent U als uw vader in de hemel'

Psalm 5:6 'U haat allen die onrecht doen', Psalm 11:5 'Wie 't geweld liefhebben haat hij'

God haat eerst & dan houd van z'n vijhanden.

Is God veranderd? De boom herkent men aan de vruchten. Haat & lievde zijn allebei rechtvaardige vruchten afgestemd op 't tijdstip & situatie.

God veranderd niet, de mensen & omgeving wel. Daarom past God z'n methodes &/of middelen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God veranderd nooit, maar ons beeld over Hem wel en bovendien God is groot en we hebben Hem bij wijze van spreken niet in de broekzak. God is geen eenzijdige kracht zoals liefde, nee de Bijbel schetst Hem als een persoon en de ene tekst ligt meer nadruk op Gods heilige karakter, de ander op zijn ontferming maar het is allemaal God. God is liefde, God is licht, maar God is ook een verterend vuur. Als het moet is God liefde, de andere keer is Hij een straffende God, maar God blijft God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik quote even een gesprek:
Ik zie ook niet echt in waarom ik God moet prijzen voor het laten doodgaan van miljoenen kinderen en al die wandaden van het oude testament. Maar vandaag de dag is God een liefdevolle vader en draagt hij je in zijn armen en is hij verdrietig als jij pijn hebt. Al zei God duidelijk in de bijbel dat hij nooit zal veranderen.

Zoiets zet je wel tot nadenken natuurlijk.

God zegt dat hij nooit veranderd. Maar in oude testament lees je hoe God de Israelieten het ene land na het andere in hun handen geef, met gruwelijke slachtpartijen.

Maar God is toch liefhebbend?

God is liefde (1 Joh 4,8) en liefde dwingt soms tot harde beslissingen dat weet je zelf ook. Maak je niet te druk over wat er allemaal in het OT staat maar heb vertrouwen in het oordeel van de zoon. De vader heeft hem alle macht gegeven (Mat 28,18) dus we moeten het ook met hem zien te rooien. En Jezus oordeelde dat niemand goed is behalve Eén, namelijk God (Mat 19,17) en dat mogen wij geloven. Het is immers diezelfde God de vader die jou en mij en ons allemaal het leven heeft geschonken wat we zo innig koesteren. Wie het in zijn hoofd haalt om degene die hem een onvergankelijk bezit gaf gruwelijk te noemen zal zich daar voor moeten verantwoorden, want de Eeuwige laat niet met zich spotten (Gal 6,7) wat een mens zaait zal hij oogsten. Luister dus niet naar zulke dwaalleraren maar blijf in de leer van Christus welke is je naaste liefhebben als jezelf, want dat is het nieuwe testament waar wij onder zijn, de pure waarheid waar geen speld is tussen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou me maar wél druk maken over het OT, want als je die echt eerlijk leest, slaat deze wel het mooie godsbeeld van de uitsluitend liefhebbende Vader aan gruzelementen. En dat is maar goed ook, want wij mogen eigenlijk helemaal geen godsbeelden hebben. God is niet in welk beeld te vatten en het OT gaat dan eigenlijk ook niet over God, maar over de mens en hoe deze over God schrijft. En daar wordt je inderdaad zacht gezegd niet vrolijk van. Er worden echt verschrikkelijk wrede dingen aan God toegeschreven, die op geen enkele wijze stroken met een liefhebbende God die van alle volken houdt. Nee, God is daar een stamgod die andere volken genadeloos laat afslachten en die de kinderen op vreselijke wijze straft voor de zonden van hun vaders. Het is een godsbeeld dat je in álle religies tegenkomt, ook in het christendom (wij van God, hun van Satan), en waar we met kracht mee moeten afrekenen. Het OT laat zien wat er gebeurd als we dat weigeren en onze kerkgeschiedenis zingt daarin ook een hele bittere noot mee.

Denk maar niet dat je het OT wel even kan negeren omdat we nu Jezus zouden hebben. Nee, het OT hoort er ook bij en zegt veel over ons mensen, heel veel. We moeten erop vertrouwen dat God liefde is, maar we móéten Hem juist daarom blijven bevragen daarover in ons geweten en de discussie met Hem blijven aangaan. Zoals goede vrienden onder elkaar ook doen en worden wij niet gerekend tot Gods vrienden? In het OT zie je die discussie steeds weer terugkomen en in het jodendom is dat ook heel normaal. Het OT geeft geen mooi, pasklaar theologisch beeld, maar geeft allerlei verklaringen en ideeën en beelden, waarbij een boek als Job al die theologieën naar de prullenbak verwijst, met Gods goedkeuring. Pas als we niet steeds willen vasthouden aan dat stammendenken, pas als we bereid zijn onze prachtige doch immer onvolledige godsbeelden los te laten en zo naakt voor God te staan, pas dan zullen we merken dat God inderdaad niet veranderd is, omdat het leven ook niet veranderd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vader van Jezus is de God van het OT, want het NT was in die tijd nog niet geschreven. Ik heb ook niet geadviseerd het OT te negeren - ik zou niet durven - ik heb alleen gezegd vertrouw op het oordeel van Jezus en maak je niet te druk. Volgens Jezus - die het OT van haver tot gort kende - is God de vader (de God van het OT dus) de enige die goed is (Mar 10,18) en als jij na het lezen daarvan iets anders concludeert heeft het je geen goed gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God zal alles worden wat nodig is om Zijn voornemen te verwezenlijken. Zijn voornemen is om de aarde te herstellen tot dat wat Hij zich had voorgenomen namelijk een plaats waar rechtvaardigheid, liefde, eenheid en vrede wordt nagestreefd.

Dat is in Zijn Naam opgesloten, Jehovah "Ik zal veroorzaken te worden".

Lees.....

(Exodus 15:3, 4) . . .Jehovah is een manlijk persoon van oorlog. Jehovah is zijn naam.  4 Farao’s wagens en zijn strijdkrachten heeft hij in de zee geworpen, En de keur van zijn krijgslieden is verzonken in de Rode Zee.

Kanaän was vergeven van slechtheid, archeologische vondsten hebben ook bewezen dat er kinderoffers werden gebracht.

Ook nu is vrede en gerechtigheid ver te zoeken.

Ook binnenkort zal Hij definitief de aarde schoonvegen en dan zullen goddeloze mensen gedood moeten worden, ja.

Lees...

(Psalm 37:10, 11) 10 En nog maar een korte tijd en de goddeloze zal er niet meer zijn; En gij zult stellig acht geven op zijn plaats, en hij zal er niet zijn. 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede. . .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook binnenkort zal Hij definitief de aarde schoonvegen en dan zullen goddeloze mensen gedood moeten worden, ja.

Lees...

Ahja, want je kan alleen een goed mens zijn als je in God gelooft; goddelozen zijn immoreel, kwaadaardig, en moeten worden gedood zodat de aarde eindelijk schoon is. (H) Oh, en die psalm was meer dan duizend jaar geleden geschreven. Ik denk niet dat het woord 'binnenkort' betekent wat jij denkt dat het betekent :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook binnenkort zal Hij definitief de aarde schoonvegen en dan zullen goddeloze mensen gedood moeten worden, ja.

Lees...

Ahja, want je kan alleen een goed mens zijn als je in God gelooft; goddelozen zijn immoreel, kwaadaardig, en moeten worden gedood zodat de aarde eindelijk schoon is. (H) Oh, en die psalm was meer dan duizend jaar geleden geschreven. Ik denk niet dat het woord 'binnenkort' betekent wat jij denkt dat het betekent :+

Meer dan tweeduizend jaar geleden zelfs, ja zo te horen kan God niet klokkijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties Ken en Master.

Om met Jobs woorden te spreken (Job 2:10) . . .Zullen wij enkel het goede van de [ware] God aannemen en niet ook het slechte aannemen?†In dit alles zondigde Job niet met zijn lippen. . .

Er is niets slechts aan God en Zijn daden.

In onze ogen (als mensen) is de uitwerking van een deel van Gods oordeel, namelijk de vernietiging der goddelozen, iets "slechts" omdat het om mensenlevens gaat.

Bedenk wie de bron van het leven is, dat is toch God! Hij weet het beste hoe te levn als mensen. Mensen die zich niet houden aan Gods wetten en de wereld verontreinigen (moreel en letterlijk) maken het leven op aarde steeds zwaarder. Denk maar aan terroristen, moordenaars, etc. Ik weet zeker dat jullie ook niet willen dat deze verschrikkelijke dingen gebeuren. Vinden jullie het dan onredelijk van God om deze mensen" van de aarde te verwijderen nee toch.

Lees....(Judas 14, 15) . . .„Zie! Jehovah is met zijn heilige myriaden gekomen 15 om aan allen het oordeel te voltrekken en om alle goddelozen schuldig te verklaren betreffende al hun goddeloze daden die zij op goddeloze wijze bedreven hebben, en betreffende alle aanstootgevende dingen die goddeloze zondaars tegen hem gesproken hebben.â€

Jehovah is de Grote Tijdsbepaler. Toen Jezus op aarde was, zei hij dat zelfs de Zoon niet de dag en het uur wist waarop het einde zou komen, maar alleen de Vader (Matth. 24:36). Als christenen in deze tijd zich overmatig bezorgd maken over het tijdstip waarop het einde van dit stelsel zal komen, maken ze zich eigenlijk zorgen over iets wat hun ’niet toekomt

vriendelijke groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid