Spring naar bijdragen

Mag je je verjaardag vieren?


Aanbevolen berichten

Het is een menselijke traditie. Persoonlijk vind ik het niet goed om heel je leven op de bijbel af te stemmen. Waarom zouden we alleen feesten mogen vieren die door God zijn ingesteld?

Verjaardagen, Sinterklaas, oud en nieuw, etc. zijn van de dagen die gewoon leuk zijn om te vieren. Vooral verjaardagen en oud en nieuw zijn een soort van mijlpalen in het jaar en ik kan me niet voorstellen dat God er problemen mee heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
tuuuuuuurlijk mag je je verjaardag vieren.

dankbaar zijn dat je er weer een jaartje bijgekregen hebt.

zolang je maar niet op je verjaardag het hoofd op een schotel van je vijand als cadeau vraagt, zie ik geen enkel probleem.

Precies, daar ben ik het mee eens.

Het draait natuurlijk wel allemaal waar die dag omdraait. Zo lang het een dag is waar dankbaarheid voor God centraal staat en het ontmoeten van familie en vrienden en niet de duurste cadeau's, vind ik het wel een mooi feest!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe langer ik er over nadenk, des te vreemder ik het vind dat mensen zo gehecht zijn aan tradities. Natuurlijk is het gezellig om even een avondje met je familie te zitten, maar als dat alleen gebeurt tijdens een verjaardag vind ik dat nogal weinig. Sommige mensen zien elkaar echt alleen als er weer iemand jarig is en daardoor dreigen dergelijke samenkomsten te verworden tot verplichte feestjes waar iedereen tegenop kijkt. Als je jarig bent is dat leuk (tot een bepaalde leeftijd) en het is fijn als mensen even aan je denken, maar dat dit slechts één keer in de 365 dagen het geval is vind ik spijtig. Zo ook met vakanties, voor veel mensen bijna het belangrijkste wat er bestaat, terwijl het maar een lullige drie weken per jaar zijn. Natuurlijk mag je je verjaardag vieren, maar vier ook elke dag dat je leeft, want elke dag is een geschenk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De dochter van Herodias vroeg voor haar verjaardag toch het hoofd van Johannes De Doper?

Dus in die tijd vierden ze het wel, maar of het daardoor "gerechtvaardigd" (: ze deden het toen, dus nu mag ook) is, weet ik niet.

Keurt Mattheus het vieren van de verjaardag af of de moord? Ook de Farao vierde zijn verjaardag (Gen 40,20) en is alles wat uit Egypte komt verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe langer ik er over nadenk, des te vreemder ik het vind dat mensen zo gehecht zijn aan tradities. Natuurlijk is het gezellig om even een avondje met je familie te zitten, maar als dat alleen gebeurt tijdens een verjaardag vind ik dat nogal weinig. Sommige mensen zien elkaar echt alleen als er weer iemand jarig is en daardoor dreigen dergelijke samenkomsten te verworden tot verplichte feestjes waar iedereen tegenop kijkt. Als je jarig bent is dat leuk (tot een bepaalde leeftijd) en het is fijn als mensen even aan je denken, maar dat dit slechts één keer in de 365 dagen het geval is vind ik spijtig. Zo ook met vakanties, voor veel mensen bijna het belangrijkste wat er bestaat, terwijl het maar een lullige drie weken per jaar zijn. Natuurlijk mag je je verjaardag vieren, maar vier ook elke dag dat je leeft, want elke dag is een geschenk van God.

Goed punt, Ken. Tradities kunnen natuurlijk verworden tot formaliteiten. Dan vereist de traditie dat je een feestje geeft terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten. De traditie zelf is natuurlijk een mooie. Tradities geven vorm aan het menselijk handelen. Verjaardagen, Sinterklaas, kerst... aan de ene kant invulling van de behoefte tot een feestje, aan de andere kant ook een collectief en sociaal vieren, het bevestigen van familiebanden en andere sociale banden (denk aan koninginnedag).

Je kunt het natuurlijk net zo aanpakken als de moeder van Leonard Hofstadter: verjaardagen zijn geen 'achievements' (prestaties) en dienen dus niet gevierd te worden. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontopic: verjaardagen zijn niet per se christelijk en dat hoeft ook niet. Het is meer een feest om sociale banden aan te halen, cadeaus uit te wisselen en je kinderen te verwennen.

Ik vraag me ook wel eens af waarom er een nieuwjaarsdienst wordt gehouden. Is onze jaartelling zo belangrijk voor de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze kwestie is ooit al eens aan de orde geweest. En sommige lui die draven erg door wat het verbod op verjaardagen betreft.

De heidenen vierden verjaardagen dus......het is een heidense rite is meestal de kortzichtige mening van o.a. JG

Of deze:

'Jezus vierde ook geen varjaardag' dus........ het is onbijbels.

JG maken ook gebruik van de dagen van de week en die zijn weer afgeleid van oude germaans heidense goden. Daar heeft men minder moeite mee dan verjaardagen.

Op het 2e argument is ook een hoop af te dingen. Dat Jezus bepaalde dingen niet doet wil niet zeggen dat alles wat Jezus 'niet doet' Ansich heidens of onbijbels is.

Naar mijn weten deed Jezus ook niks aan dierendag

Is dierendag dan Ansich een heidense viering omdat Jezus er ook niet aan deed?

Maar goed dit is op bepaalde topics allemaal terug te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ontopic: verjaardagen zijn niet per se christelijk en dat hoeft ook niet. ....

Ik vraag me ook wel eens af waarom er een nieuwjaarsdienst wordt gehouden. Is onze jaartelling zo belangrijk voor de kerk?

De Bijbel staat bol van leeftijden van mensen en andere aanduidingen van aantallen jaren om iets in de tijd te plaatsen.

Dat is een zeker teken, dat men het heel belangrijk vond.

Wel degelijk werden aantallen dagen en aantallen jaren voor of na een bepaalde gebeurtenis genoemd en heel vaak zelfs.

Zeker werd er in vroeger jaren feest gevierd bij speciale gelegenheden.

Ook dankoffers waren vaak tekenen van feest en het vieren van iets.

Een hoeveelheid jaren heeft altijd een begin en een einde, anders is er geen aantal.

Dat er niet geschreven wordt over en bepaalde datum en het vieren daarvan, wil niet zeggen, dat die er niet waren.

Zo werd er bijna niets opgetekend van vanalles wat vanzelfsprekend was.

Er werd veel gefeest, maar we lezen weinig details.

Feestmalen werden gegeven, schapen werden er geslacht en wijn werd gedronken, maar hoeveel recepten staan er in de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe langer ik er over nadenk, des te vreemder ik het vind dat mensen zo gehecht zijn aan tradities. Natuurlijk is het gezellig om even een avondje met je familie te zitten, maar als dat alleen gebeurt tijdens een verjaardag vind ik dat nogal weinig. Sommige mensen zien elkaar echt alleen als er weer iemand jarig is en daardoor dreigen dergelijke samenkomsten te verworden tot verplichte feestjes waar iedereen tegenop kijkt. Als je jarig bent is dat leuk (tot een bepaalde leeftijd) en het is fijn als mensen even aan je denken, maar dat dit slechts één keer in de 365 dagen het geval is vind ik spijtig. Zo ook met vakanties, voor veel mensen bijna het belangrijkste wat er bestaat, terwijl het maar een lullige drie weken per jaar zijn. Natuurlijk mag je je verjaardag vieren, maar vier ook elke dag dat je leeft, want elke dag is een geschenk van God.

Goed punt, Ken. Tradities kunnen natuurlijk verworden tot formaliteiten. Dan vereist de traditie dat je een feestje geeft terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten. De traditie zelf is natuurlijk een mooie.

Vanaf het moment dat ik besefte dat verjaardagen verplichtingen zijn waar je redelijkerwijs niet onderuit kan kreeg ik er een hekel aan, net als andere verplichtingen.

Tradities geven vorm aan het menselijk handelen. Verjaardagen, Sinterklaas, kerst... aan de ene kant invulling van de behoefte tot een feestje, aan de andere kant ook een collectief en sociaal vieren, het bevestigen van familiebanden en andere sociale banden (denk aan koninginnedag).

Ik snap wat je bedoelt, maar ik bekijk het toch anders. De kerst- en verjaardagen die ik moest uitzitten bij mijn schoonfamilie, zeg maar de tradities, waren steevast een aanspraak op mijn verdraagzaamheid. Tijdens die dagen hadden we voortdurend ruzie, want op die dagen moet alles goed gaan en dat maakt ze extra beladen.

Je kunt het natuurlijk net zo aanpakken als de moeder van Leonard Hofstadter: verjaardagen zijn geen 'achievements' (prestaties) en dienen dus niet gevierd te worden. :P

Of het geen achievement is valt wat mij betreft over te discussiëren, maar ik merk dat ik er uiteindelijk verdriet van krijg en verdriet is niet iets wat je viert. Een verjaardag is niet alleen een feestdag, maar het is ook de dag waarop familieruzies en de doden in stilte herdacht worden naarmate de jaren verstrijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt, maar ik bekijk het toch anders. De kerst- en verjaardagen die ik moest uitzitten bij mijn schoonfamilie, zeg maar de tradities, waren steevast een aanspraak op mijn verdraagzaamheid. Tijdens die dagen hadden we voortdurend ruzie, want op die dagen moet alles goed gaan en dat maakt ze extra beladen.

dat is dus de reden dat ik anti-kerst ben.

veel en veel te plichtmatig

stel je eens voor, als allebei de schoonouders nog leven.

ben je hele dagen bij die en bij die (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De dochter van Herodias vroeg voor haar verjaardag toch het hoofd van Johannes De Doper?

Dus in die tijd vierden ze het wel, maar of het daardoor "gerechtvaardigd" (: ze deden het toen, dus nu mag ook) is, weet ik niet.

Keurt Mattheus het vieren van de verjaardag af of de moord? Ook de Farao vierde zijn verjaardag (Gen 40,20) en is alles wat uit Egypte komt verkeerd?

Ik zeg niets over of iets afgekeurd werd :).

Ik vermeld enkel dat het in de bijbel voorkomt. De vraag die ik dan stelde was: als het in de bijbel staat, is het dan direct goedgekeurt omdat ze ten-tijde-van-Jezus het ook vierde?

Of is er wel echt een goede reden, met teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Feestmalen werden gegeven, schapen werden er geslacht en wijn werd gedronken, maar hoeveel recepten staan er in de Bijbel?

Dat is nog eens een verjaardag vieren! :)

Sommige kookboeken zijn zeer de moeite waard, zoals de zilveren lepel, maar ongeacht de kwaliteit van de recepten, je krijgt steeds weer honger. De Bijbel gaat over het brood wat je echt verzadigt en de spijs die niet vergaat. Daarom is de Bijbel beter dan alle kookboeken, want het belangrijkste recept is hoe je het eeuwige leven kan smaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap wat je bedoelt, maar ik bekijk het toch anders. De kerst- en verjaardagen die ik moest uitzitten bij mijn schoonfamilie, zeg maar de tradities, waren steevast een aanspraak op mijn verdraagzaamheid. Tijdens die dagen hadden we voortdurend ruzie, want op die dagen moet alles goed gaan en dat maakt ze extra beladen.

dat is dus de reden dat ik anti-kerst ben.

veel en veel te plichtmatig

stel je eens voor, als allebei de schoonouders nog leven.

ben je hele dagen bij die en bij die (P)

Het jammere is dat niemand mijn kerstdepressie begrijpt, mijn ex was altijd kwaad als ik er last van kreeg nadat bekend was geworden hoe de kerstdagen ingevuld werden. Ze wonen helemaal aan de andere kant van het land dus moest ik er nog slapen + ontbijten ook. Vreselijk, als ik er aan terugdenk walg ik nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De dochter van Herodias vroeg voor haar verjaardag toch het hoofd van Johannes De Doper?

Dus in die tijd vierden ze het wel, maar of het daardoor "gerechtvaardigd" (: ze deden het toen, dus nu mag ook) is, weet ik niet.

Keurt Mattheus het vieren van de verjaardag af of de moord? Ook de Farao vierde zijn verjaardag (Gen 40,20) en is alles wat uit Egypte komt verkeerd?

Ik zeg niets over of iets afgekeurd werd :).

Weet ik, maar ik vroeg het aan je omdat het mij benieuwd wat jij zelf denkt. Dat je dat vers aanhaalt vind ik een goed argument en het bewijst absoluut dat verjaardagen gevierd werden. Zoals je ziet merken zowel Mattheus als Marcus het terloops op zonder er een waardeoordeel aan te geven. Indien zij beide fel gekant waren tegen verjaardagen, zouden ze dan hun mening niet hebben gegeven?

Ik vermeld enkel dat het in de bijbel voorkomt. De vraag die ik dan stelde was: als het in de bijbel staat, is het dan direct goedgekeurt omdat ze ten-tijde-van-Jezus het ook vierde?

Of is er wel echt een goede reden, met teksten.

Wat verzen betreft kun je zelf ook wel uitzoeken dat er maar mondjesmaat over verjaardagen geschreven is en dat is al een bewijs dat het dus sowieso niet belangrijk is. Verbieden orthodoxe joden het vieren van verjaardagen? En vieren ze tegenwoordig hun geboortedag op dezelfde manier als de Israëlieten in de eerste eeuwen voor, tijdens en na Christus? Die vragen moet je jezelf stellen en ze zijn allemaal te beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij hebt dus vooral een persoonlijk negatieve ervaring met zulke dingen, Ken. In jouw situatie kan ik me ook wel voorstellen dat meer een last dan een lust wordt, helemaal als er amper rekening met je gehouden wordt. Gelukkig is mijn (schoon)familie net iets te nuchter voor dat soort dingen: als het te veel 'gedoe' oplevert, doe het dan niet. Deels herken ik het ook wel weer. Wij hebben altijd op de verjaardag van mijn opa een familiedag, waar dan de hele 'clan' samenkomt. Allemaal mensen die je ongeveer één keer per jaar ziet en waar ik niet zo veel mee heb. Met een paar kan ik het wel goed vinden trouwens. Maar over het algemeen zit je er op zo'n dag een beetje bij. Wat voor studie ik ook al weer deed? Die ja.

Ik herken ook de soort drang van bepaalde feestdagen iets leuks te maken, wat een hoop 'gedoe' kan opleveren. Maar, mits goed uitgevoerd en met de juiste mensen, kan het ook weer erg leuk zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus was gekomen om vrijheid te geven en mensen hebben de vrijheid om een verjaardag te vieren.

Zou ik er rouwig om zijn als men collectief zou besluiten om verjaardagen niet meer te vieren? Nee.

Op mijn verjaardag draait het om mij, maar van mij hoeft het niet om mij te draaien.

Op elke dag mag het van mij om Jezus Christus draaien. Ook op mijn verjaardag heb ik liever dat het om Jezus Christus draait, dan om mij.

Zolang verjaardagen nog bestaan, zal ik genieten van de gezelligheid en cadeaus, maar als verjaardagen zouden worden afgeschaft, zou ik er ook geen traan om laten.

Van mij mogen sinterklaasfeest en kerstfeest in principe ook worden afgeschaft.

Bij het sinterklaasfeest gaat het helaas niet om een Heilige met de naam Nikolaas, maar gaat het om andere dingen. Kinderen wordt iets voorgehouden door volwassenen waarop ze vertrouwen en later blijkt het anders te zijn.

Ik vind het niet vreemd als mensen later hun geloof in Jezus gaan verliezen.

Als je eerst bent voorgelogen over sinterklaas, hoe kan je dan nog er vanuit gaan dat Jezus echt is?

Ik ben er blij om dat ik een rotsvast geloof heb in Jezus Christus en dat de leugens van mijn ouders over sinterklaas mij niet hebben doen wankelen wat betreft de waarheid van het evangelie.

Ik denk dat kinderen een (onbewust) kwetsuur oplopen wat betreft het vertrouwen in de waarheid en het vertrouwen in autoriteiten.

Via kerstfeest kunnen nog niet-gelovigen worden bereikt, maar dat is voor mij nog de enige reden om het kerstfeest te behouden.

Het komt voort uit heidense verzinsels en heeft weinig te maken met de komst van Jezus op aarde.

Het werk van Jezus wordt al verkondigd met pasen/pascha. (Ik ben er van op de hoogte dat pasen en pascha niet exact hetzelfde zijn.)

Ik vind het niet toevallig dat verjaardagen in de Bijbel samenhingen met zonden. De executie van Johannes werd al vermeld, maar volgens mij was het ook op de verjaardag van een farao dat een schenker/bakker werd vermoord.

Een verjaardag zie ik als een egoïstisch feest met soms egoïstische motieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kinderen wordt iets voorgehouden door volwassenen waarop ze vertrouwen en later blijkt het anders te zijn.

Ik vind het niet vreemd als mensen later hun geloof in Jezus gaan verliezen.

Als je eerst bent voorgelogen over sinterklaas, hoe kan je dan nog er vanuit gaan dat Jezus echt is?

Ik ben er blij om dat ik een rotsvast geloof heb in Jezus Christus en dat de leugens van mijn ouders over sinterklaas mij niet hebben doen wankelen wat betreft de waarheid van het evangelie.

Ik denk dat kinderen een (onbewust) kwetsuur oplopen wat betreft het vertrouwen in de waarheid en het vertrouwen in autoriteiten.

Mijn ouders hebben vanaf begin af aan mij verteld dat sinterklaas nep was, we vierden wel pakjes avond maar het was duidelijk dat hun het gekocht hadden.

Toen we klein waren vierden we onze verjaardagen wel, mijn ouders nooit en nu ik ouder ben heb ik er eigenlijk ook geen zin meer in. Kerst hebben we nooit gevierd omdat mijn vader banketbakker was en overuren draaide, zelfde met alle andere feestdagen.

Ik denk er is niks mis mee om te vieren maar je moet geen afgod van het feest maken. Het moet leuk blijven en ontspannen.

1 pluspunt als je het niet viert, als iemand sterft hangt er ook geen nare nasmaak aan die feestdagen:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kinderen wordt iets voorgehouden door volwassenen waarop ze vertrouwen en later blijkt het anders te zijn.

Ik vind het niet vreemd als mensen later hun geloof in Jezus gaan verliezen.

Als je eerst bent voorgelogen over sinterklaas, hoe kan je dan nog er vanuit gaan dat Jezus echt is?

Ik ben er blij om dat ik een rotsvast geloof heb in Jezus Christus en dat de leugens van mijn ouders over sinterklaas mij niet hebben doen wankelen wat betreft de waarheid van het evangelie.

Ik denk dat kinderen een (onbewust) kwetsuur oplopen wat betreft het vertrouwen in de waarheid en het vertrouwen in autoriteiten.

Mijn ouders hebben vanaf begin af aan mij verteld dat sinterklaas nep was, we vierden wel pakjes avond maar het was duidelijk dat hun het gekocht hadden.

Toen we klein waren vierden we onze verjaardagen wel, mijn ouders nooit en nu ik ouder ben heb ik er eigenlijk ook geen zin meer in. Kerst hebben we nooit gevierd omdat mijn vader banketbakker was en overuren draaide, zelfde met alle andere feestdagen.

Ik denk er is niks mis mee om te vieren maar je moet geen afgod van het feest maken. Het moet leuk blijven en ontspannen.

1 pluspunt als je het niet viert, als iemand sterft hangt er ook geen nare nasmaak aan die feestdagen:)

Geweldig dat je ouders in die zin eerlijk tegen je zijn geweest en dat jullie over het algemeen weinig aandacht hebben besteed aan verjaardagen.

Het was bij mij trouwens niet eens zozeer bewust. Naarmate ik ouder werd, begon ik steeds minder waarde te hechten aan verjaardagen en vind ze nogal onnuttig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij hebt dus vooral een persoonlijk negatieve ervaring met zulke dingen, Ken. In jouw situatie kan ik me ook wel voorstellen dat meer een last dan een lust wordt, helemaal als er amper rekening met je gehouden wordt.

Er was een tijd dat je kon spreken van traditiefobie, wat een stuk lolliger klinkt dan het daadwerkelijk was. Tegenwoordig lukt het me wel om een verjaardag uit te zitten, wat vooral komt omdat ik vrijwel nooit meer uitgenodigd word.

Gelukkig is mijn (schoon)familie net iets te nuchter voor dat soort dingen: als het te veel 'gedoe' oplevert, doe het dan niet. Deels herken ik het ook wel weer. Wij hebben altijd op de verjaardag van mijn opa een familiedag, waar dan de hele 'clan' samenkomt. Allemaal mensen die je ongeveer één keer per jaar ziet en waar ik niet zo veel mee heb. Met een paar kan ik het wel goed vinden trouwens. Maar over het algemeen zit je er op zo'n dag een beetje bij. Wat voor studie ik ook al weer deed? Die ja.

Ik herken ook de soort drang van bepaalde feestdagen iets leuks te maken, wat een hoop 'gedoe' kan opleveren. Maar, mits goed uitgevoerd en met de juiste mensen, kan het ook weer erg leuk zijn. :)

Ja, je 'voert het uit' en een uitvoering is een toneelstuk. Doordat het een verplichting is geworden, is het vieren van een verjaardag verworden tot een toneelstukje opvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op mijn verjaardag draait het om mij, maar van mij hoeft het niet om mij te draaien.

Op elke dag mag het van mij om Jezus Christus draaien. Ook op mijn verjaardag heb ik liever dat het om Jezus Christus draait, dan om mij.

Mocht Jezus nu leven, dan had ik hem heel graag uitgenodigd op mijn verjaardag, met een groot stuk taart. Ik ben haast zeker dat hij met veel plezier samen zou vieren, en misschien kreeg ik wel een cadeautje. Maar hij zou echt niet zeggen: deze staat niet in teken van mij, foei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid