Spring naar bijdragen

Bijbel of Thora


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben zelf christelijk gereformeerd.

Ik zit al een tijdje met een paar vragen.

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

(Ik ben slechts 14, dus ik weet nog lang niet zoveel als de meesten hier waarschijnlijk.)

Laurens

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik ben zelf christelijk gereformeerd.

Ik zit al een tijdje met een paar vragen.

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

(Ik ben slechts 14, dus ik weet nog lang niet zoveel als de meesten hier waarschijnlijk.)

Laurens

Even een kort maar vooral ook heel praktisch vraagje:

Is je moeder (of vader) joods?

Zo niet, dan ben jij het ook niet en zul je het ook niet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Exodus1,

Welkom op Credible. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden:

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

Jezus is inderdaad Joods, Hij is geboren uit een Joodse moeder. Voor een Joodse rabbi had Jezus bijzonder nieuw onderwijs. Zijn volgelingen geloofden dat Hij de beloofde Messias (Grieks: Christus) was. Daarom werden ze al gauw christenen genoemd, wat betekent 'volgelingen van Christus'.

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Als je de Bijbel leest doe je beide: de Thora, de vijf boeken van Mozes zijn de eerste vijf boeken van de Bijbel. De Joden kennen verder nog de Tenach: de Thora, de geschiedenissen en de Profeten. Dit noemen de christenen het Oude Testament. Het Nieuwe Testament is geschreven door Joden die geloofden dat Jezus de Messias is.

Overzichtje:

Thora: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium

Tenach: Thora + Richteren, Samuël, Koningen, Kronieken, Psalmen, wijsheidsboeken, Profeten (OT)

Nieuwe Testament: Evangeliën, Handelingen, brieven van de apostelen, Openbaringen

Na Zijn opstanding vertelde Jezus Zelf aan Zijn volgelingen dat Zijn lijden en dood in 'de Schriften' (de Tenach) voorspeld waren en moesten gebeuren. In het OT gaat het dus al best wel vaak over Jezus, ook al wisten ze toen nog niet wie Hij was.

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

Nou, ik hoop dat je hier wat mee kunt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik ben zelf christelijk gereformeerd.

Ik zit al een tijdje met een paar vragen.

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

(Ik ben slechts 14, dus ik weet nog lang niet zoveel als de meesten hier waarschijnlijk.)

Laurens

Even een kort maar vooral ook heel praktisch vraagje:

Is je moeder (of vader) joods?

Zo niet, dan ben jij het ook niet en zul je het ook niet worden.

Neen, mijn ouders zijn niet joods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi Exodus1,

Welkom op Credible. Ik zal proberen je vragen te beantwoorden:

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

Jezus is inderdaad Joods, Hij is geboren uit een Joodse moeder. Voor een Joodse rabbi had Jezus bijzonder nieuw onderwijs. Zijn volgelingen geloofden dat Hij de beloofde Messias (Grieks: Christus) was. Daarom werden ze al gauw christenen genoemd, wat betekent 'volgelingen van Christus'.

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Als je de Bijbel leest doe je beide: de Thora, de vijf boeken van Mozes zijn de eerste vijf boeken van de Bijbel. De Joden kennen verder nog de Tenach: de Thora, de geschiedenissen en de Profeten. Dit noemen de christenen het Oude Testament. Het Nieuwe Testament is geschreven door Joden die geloofden dat Jezus de Messias is.

Overzichtje:

Thora: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium

Tenach: Thora + Richteren, Samuël, Koningen, Kronieken, Psalmen, wijsheidsboeken, Profeten (OT)

Nieuwe Testament: Evangeliën, Handelingen, brieven van de apostelen, Openbaringen

Na Zijn opstanding vertelde Jezus Zelf aan Zijn volgelingen dat Zijn lijden en dood in 'de Schriften' (de Tenach) voorspeld waren en moesten gebeuren. In het OT gaat het dus al best wel vaak over Jezus, ook al wisten ze toen nog niet wie Hij was.

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

Nou, ik hoop dat je hier wat mee kunt. :)

Dit zijn de antwoorden waar ik naar zocht. Bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik ben zelf christelijk gereformeerd.

Ik zit al een tijdje met een paar vragen.

Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Heeft iemand antwoorden op mijn (mogelijke vreemde) vragen?

(Ik ben slechts 14, dus ik weet nog lang niet zoveel als de meesten hier waarschijnlijk.)

Laurens

Even een kort maar vooral ook heel praktisch vraagje:

Is je moeder (of vader) joods?

Zo niet, dan ben jij het ook niet en zul je het ook niet worden.

Het is maar net van wie hij lof wil, want voor God is geen ding onmogelijk.

Romeinen 2

28 Want niet híj is Jood die het in het openbaar is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar in het vlees plaatsvindt,

29 maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus Joods was, waarom ben ik dan christelijk?

Omdat we Jezus volgen. Zijn leerlingen waren én Joods én Christen ( = volgeling van Jezus Christus). Het verschil met ons is dat wij geen Jood zijn. In de bijbel staat dat mensen die geen Jood zijn niet Joods hoeven te worden om Jezus te volgen.

En moet ik de bijbel of de Thora bestuderen?

Bestuderen klinkt meteen best zwaar. Maar ik denk dat het erg goed is voor je geloof om de bijbel te lezen en er over na te denken. Dat is in zekere zin ook bestuderen inderdaad.

De eerste vijf boeken in de Bijbel zijn de Thora (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deutronomium). Dus als je de bijbel gelezen hebt, heb je ook de Thora gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een kort maar vooral ook heel praktisch vraagje:

Is je moeder (of vader) joods?

Zo niet, dan ben jij het ook niet en zul je het ook niet worden.

Kan wel hoor. Je kunt zonder Joodse familie zelfs Orthodox Jood worden. Het is niet makkelijk (zo uit mijn hoofd hebben ze dacht ik van die eisen als Hebreeuws beheersen en delen uit de Thora reciteren enzo) en ze zijn ook niet bepaald missionair. Maar het kán wel.

Maar als christen zonder Joodse roots een messias belijdende Jood worden: Laat ik zo zeggen, ik vermoed niet dat veel Joden je 'Joodsheid' serieus nemen dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar als christen zonder Joodse roots een messias belijdende Jood worden: Laat ik zo zeggen, ik vermoed niet dat veel Joden je 'Joodsheid' serieus nemen dan.

Tja, niet dat ik een potje voor messias belijdende joden wil breken, integendeel, maar de hedendaagse definitie van een jood vind ik ook zeker aan scepsis onderhevig. Bovendien blijft de vraag die allesbepalend is voor het antwoord bij de definitie wie en jood is: wil je lof van God of van mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid