Spring naar bijdragen

Ontstaan anti-semitisme


Aanbevolen berichten

Maar kennelijk wil je zo graag het anti-semitisme aan het christendom relateren dat je met een vaag verhaal over Chrestus op de proppen komt. Terwijl de Grieken voor de Romeinen al zo anti-semitisch waren dat ze hun eigen afgodsbeelden in de Tweede Tempel plaatsten om de Joden een lesje te leren.

Heel goed gezien!

Het verhaal waar ik mee op de proppen kwam is authentieke geschiedschrijving.

Doe ermee wat je wil.

Een lesje leren?

Ik dacht, dat ze dat deden om hun eigen godsdienst te promoten en af te dwingen.

Precies hetzelfde als de christelijke kerk door de eeuwen heen heeft gedaan dmv. kerstening, daar waar ze kwamen, in de eerste honderden jaren en nu dmv. evangeliseren.

Wat heeft dat te maken met haat naar en het vervolgen van een hele ethnische groep?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij de christenen verantwoordelijk wilt houden voor het bestaan van antisemitisme, dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de stichter van het christendom. ;)

Paulus en de latere kerkvorsten? ;)

Nou, reken maar dat ik een en al oor zal zijn mocht ik ooit nog eens getuige wezen van een uitwisseling tussen Paulus en jij!

:#_O-:#_O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus en de latere kerkvorsten? ;)

Nou, reken maar dat ik een en al oor zal zijn mocht ik ooit nog eens getuige wezen van een uitwisseling tussen Paulus en jij!

:#_O-:#_O-

Ik denk dat je mijn punt wel snapt, jij zegt dat antisemitisme is ontstaan door het christendom en ik zeg je dat het christendom is ontstaan door Jezus. Het enige wat ik van je vraag is consequentheid, maar kennelijk is dat teveel gevraagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het raar dat iedereen over de post van bernard3 heen leest. In feite komt de strekking van zijn verhaal neer op 'eigen schuld, dikke bult'. Ik kan bernard aanraden Romeinen er nog eens bij te pakken en te kijken wat Paulus er over zegt. De Joden zijn nog steeds Gods oogappel en dat verandert niet. Stellen dat antisemitisme een straf is van God die de Joden over zichzelf gehaald hebben lijkt me a) onbewijsbaar en B) gevaarlijk antisemitisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Joden zijn nog steeds Gods oogappel en dat verandert niet.

Even mijn Bijbel afstoffen hoor:

'Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.' (Joh 3,36)

Dit is wat Johannes de Doper de joden leerde, namelijk dat zij Jezus Christus moeten aannemen om het leven te zullen zien en Gods toorn van zich af te wenden. Dat is harde maar duidelijke taal en aangezien jij beweert dat Paulus iets anders verkondigde, namelijk dat de joden altijd Gods volk zullen blijven en tegengestelde meningen nooit beide waar zijn, is één van hun beiden duidelijk een leugenaar.

Wie sprak uit naam van God, Johannes de Doper of Paulus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou kunnen zeggen dat er verschillende gedachten over zijn. Uiteindelijk weten we het namelijk niet.

Ik ben niet van plan Johannes en Paulus tegenover elkaar te zetten. Ik denk dat je het vers uit Johannes (de apostel) meer algemeen moet zien: eerst is het aan de Joden verteld, toen aan iedereen. Het geldt voor iedereen dat Jezus de Weg is waar je langs moet.

Waar ik dan bezwaar tegen maak is dat het gevolg van bovenstaand vers antisemitisme zou zijn. Dan zou de haat ons allemaal treffen. Tenminste, op iedereen die de Zoon ongehoorzaam is. Ik denk niet dat je die twee dingen moet (willen) koppelen. Antisemitisme is de haat van de tegenstander tegen het volk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je mijn punt wel snapt,

Inderdaad :)

jij zegt dat antisemitisme is ontstaan door het christendom

Ik heb het al een keer gevraagd, maar nu zou ik jou vriendelijk willen vragen het openingstopic nog eens te lezen.

Wat is de reden überhaupt, dat joden door de eeuwen heen gebasht en vervolgd worden?

En dat vooral in de christelijke wereld, wat bekend is.

Zo is de omschrijving!!!!!!!!!!!

Verder ben ik gewend meer gegevens aan te reiken, daar waar het nuttig lijkt voor het onderwerp.

Dus, wat door anderen wordt gesteld in het algemeen en in specifieke lectuur, om een breder beeld te krijgen van dit onderwerp.

Als je me beter leert kennen, dat zul je leren, dat ik niet zo gauw expleciete uitspraken doe over dingen, waar ik niet voldoende van af weet.

en graag goede argumenten meeneem in mijn gedachtenvorming.

Ik hoop, dat je dat in gedachten houdt.

Dat er veel over de Bijbel en over de christenen geschreven wordt, nu hier in dit onderwerp, heeft maar één reden.

En dat is omdat er weinig bekend is bij christenen over de eerste perioden, anders dan beschreven in Bijbel.

Ze zijn blijkbaar niet geïnteresseerd in alle andere geschriften uit de eerste eeuwen, die bekend zijn.

(Mijn link naar een geschiedschrijver wordt met laatdunkendheid ontvangen.)

Dat is niet erg, maar denk niet dat de Bijbel de enige bron is over dit onderwerp.

De vroegste lijst van NT boeken is van rond 200 AD.

En later officiëel vastgelegd.

Iedereen weet, dat die boeken door mensenhand zijn samengesteld uit legio andere geschriften.

Om een beter beeld te krijgen van die tijd en dus ook van de oorsprong van het anti-semmitisme is het dus zeer nuttig alles mee te nemen van wat bekend is.

Ik ken lang niet alles, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

en ik zeg je dat het christendom is ontstaan door Jezus.

Je noemde het woord stichter. :)

Stichters van de religie "het christendom" zijn de apostelen, mn. Paulus en de kerkvaders en voor de stichters van de "Christelijk Kerk" moet je in Rome zijn.

Eerste Concilie van Nicea - 325 AD.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea

Het enige wat ik van je vraag is consequentheid,

Ik hoop één en ander rechtgezet te hebben. ;)

maar kennelijk is dat teveel gevraagd

Deze conclusie komt op jouw conto en daar ga ik niet verder op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het raar dat iedereen over de post van bernard3 heen leest. In feite komt de strekking van zijn verhaal neer op 'eigen schuld, dikke bult'. Ik kan bernard aanraden Romeinen er nog eens bij te pakken en te kijken wat Paulus er over zegt. De Joden zijn nog steeds Gods oogappel en dat verandert niet.

Stellen dat antisemitisme een straf is van God die de Joden over zichzelf gehaald hebben lijkt me a) onbewijsbaar en

B) gevaarlijk antisemitisch.

En daar zit em nu net de clou. _O-

Dat is ook, wat ik begrijp uit de post van Bernard.

Niet iedereen dus en ik heb er ook al op gereageerd. :)

Ik denk, dat hij Romeinen heel goed kent.

Het zit em in het interpreteren van deze teksten.

Dat is dus wat in het verleden en ook nu nog, door veel christenen wordt gedaan, maar wat inderdaad weinig christelijk is.

Maar wel waar de beginselen zitten voor velen van dit verfoeilijke anti semmitisme.

Dat zijn gewoon geschiedkundige feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het raar dat iedereen over de post van bernard3 heen leest. In feite komt de strekking van zijn verhaal neer op 'eigen schuld, dikke bult'. Ik kan bernard aanraden Romeinen er nog eens bij te pakken en te kijken wat Paulus er over zegt. De Joden zijn nog steeds Gods oogappel en dat verandert niet.

Dat antisemitisme een straf van God zou zijn, dat geloof ik niet. God strafte de joden waarschijnlijk al voor de kruisdood van Christus door het vernietigen van hun tempel in 70 na Christus. Wat ook het definitieve einde van de offercultus betekende. Maar volgens mij wordt die these ook niet door elke gelovige aangehangen. Het staat je dan ook vrij om daar zelf het zijne van te denken.

De joden zijn echter niet exclusief Gods oogappel. Dat wil zeggen: iedereen die in God gelooft en Christus navolgt, die behoort tot het volk van God en is Gods oogappel. En het volk van God bestaat niet meet exclusief uit joden en wordt ook niet meer gevormd door natuurlijke afstammeling. Gods volk is dus uitgebreid (niet vervangen!) en bestaat niet meer enkel uit joden. Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet van plan Johannes en Paulus tegenover elkaar te zetten. Ik denk dat je het vers uit Johannes (de apostel) meer algemeen moet zien: eerst is het aan de Joden verteld, toen aan iedereen.

Ik denk dat het veel simpeler is.

Ook oogappels kunnen de fout ingaan en zwaar gestraft worden.

Uit de gemeenschap gezet worden en zelfs gestenigd.

Zie het hele OT door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zit em in het interpreteren van deze teksten.

Dat is dus wat in het verleden en ook nu nog, door veel christenen wordt gedaan, maar wat inderdaad weinig christelijk is.

Maar wel waar de beginselen zitten voor velen van dit verfoeilijke anti semmitisme.

Dat zijn gewoon geschiedkundige feiten.

W.m.b. niet alleen het interpreteren van teksten, maar het opleggen van je eigen paradigma aan de tekst. Uit Bijbelteksten zelf kun je geen antisemitisme halen. Je kunt wel teksten voor je karretje spannen en er bepaalde conclusies uit halen die er niet staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat antisemitisme een straf van God zou zijn, dat geloof ik niet. God strafte de joden waarschijnlijk al voor de kruisdood van Christus door het vernietigen van hun tempel in 70 na Christus. Wat ook het definitieve einde van de offercultus betekende. Maar volgens mij wordt die these ook niet door elke gelovige aangehangen. Het staat je dan ook vrij om daar zelf het zijne van te denken.

Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

Zijn dat jouw privé gedachten?

Want met waarschijnlijk kan ik niet zoveel.

Het is wel waarschijnlijk dat 70 AD het einde van de wereld er was voor het joodse rijk en de invloed die de joden nog restte in het Romeinse rijk.

Dat is waarschijnlijk wat Jezus voorspelde in de Bijbel en dat was niet zozeer een profetie, maar een intelligente gedachte, want veel van de tekenen waren er al.

Maar dat zijn mijn persoonlijke gedachten en waarschijnlijk kun jij daar net zo min iets mee.

:D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robertf schreef:

Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn dat jouw privé gedachten?

Want met waarschijnlijk kan ik niet zoveel.

Dat Gods volk uitgebreid is zodat ook de heidenen ertoe behoren, dat is geen eigen gedachte maar het geloof van de Kerk. Over dat de vernietiging van de tempel een straf zou zijn voor de kruisdood, is slechts een eigen vermoeden, die zo weer tegengesproken kan worden. Maar ik heb die gedachte weleens vaker gehoord en het klinkt mij niet zó onredelijk in de oren. Wat dan weer wél het geloof van de Kerk is, is dat de vernietiging van de tempel niet toevallig was, maar het welbewuste einde van de offercultus.

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Dat valt dus erg mee. Wat ik al zei: de Kerk is nog altijd gewoon in dialoog met het jodendom en dat gaat, op hier en daar een misverstand na, ook gewoon prima. De meeste joden kunnen het heus wel hebben dat christenen nu eenmaal iets anders geloven dan zij en dat christenen evangeliseren. Zolang ze maar niet dwingen of opdringen en dat is dan ook niet de bedoeling van de Kerk. Dat sommige christenen zich wél zo opstellen, doet daar niets aan af. Daarbij is het jodendom al heel lang niet meer missionair, maar gelooft zij wel degelijk dat ook heidenen gehouden zijn om de ene God te aanbidden, al dan niet volgens de noachidische geboden.

Het is dan ook niet per se arrogant als je belijdt dat je de Waarheid het meest kent. Als het goed is doet iedereen dat, want als je zou geloven dat hetgeen jijzelf gelooft geen waarheid is, dan zou je wel iets anders gaan geloven. Zo geloven de joden ook dat zij de waarheid omtrent God het meest nauwkeurig kennen of naleven. En ook relativisten geloven dat hun geloof, namelijk dat de waarheid persoonlijk en subjectief is en dat niemand aanspraak kan maken op het volledig kennen van de waarheid, de werkelijkheid het meest volledig duidt en dat andere mensen dat ook zo zouden moeten geloven. Uiteindelijk gelooft iedereen de juiste kijk op zaken te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het raar dat iedereen over de post van bernard3 heen leest. In feite komt de strekking van zijn verhaal neer op 'eigen schuld, dikke bult'. Ik kan bernard aanraden Romeinen er nog eens bij te pakken en te kijken wat Paulus er over zegt. De Joden zijn nog steeds Gods oogappel en dat verandert niet. Stellen dat antisemitisme een straf is van God die de Joden over zichzelf gehaald hebben lijkt me a) onbewijsbaar en B) gevaarlijk antisemitisch.

Wat ik gepoogd heb weer te geven is wat er in de Bijbel staat betreffende het verbond dat God met de Joden gemaakt heeft met de details wat er zou gebeuren wanneer zij zich al dan niet aan de aanspraak zouden houden.

Deze details zijn ,zoals reeds gezegd, te vinden in Deuteronomium28 tot en met 30.

Daarin staat duidelijk dat God hen zal zegenen en hen aan de top plaatsen als ze gehoorzamen

Daarin staat ook duidelijk dat zij onder de vloek zullen liggen en dat andere volkeren hen zullen vervolgen en verstrooien ( zich dus antisemitisch zullen gedragen ) als zij zich van God afkeren

Wat leren nu de geschiedkundige feiten ( dus niet wat men al of niet gelooft of interpreteert)!?

.

Iedere keer dat het Joodse volk zich van hun God afkeerde waren er stammen die hen aanvielen en overheersten (zich antisemitisch gedroegen)

Bekeerden de Joden zich dan overwonnen ze in Gods kracht hun vijanden.

Van de twaalf oorspronkelijke Joodse stammen vallen er uiteindelijk Tien af door hun blijvend ongeloof en afgoderij.

Na meermaals door profeten verwittigd (met betrekking tot de vloek van het verbond) te zijn worden ze door de Assyriërs aangevallen,in ballingschap weggevoerd en verdwijnen uiteindelijk van het toneel.

De twee overige stammen vervallen na een tijd in hetzelfde gedrag , profeten als Jesaja en Jeremia verwittigen hen doch zonder resultaat en ook zij worden gedeeltelijk afgeslacht en weggevoerd maar nu door de Babyloniërs

Slechts een klein gedeelte ervan keert na 70 jaar terug om Jeruzalem te herstellen en zich door God te laten leiden .

Maar na 400 jaar is de toestand weer zo bekakt dat Christus tot hen zegt

Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.

Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

Matt 23: 37-38 ; 24: 1-2)

Toen zeide de heer van de wijngaard: Wat moet ik doen? Ik zal mijn geliefde zoon zenden; die zullen zij wel ontzien.

Maar toen de pachters hem zagen, overlegden zij met elkander en zeiden: Dit is de erfgenaam: laten wij hem doden, opdat de erfenis voor ons zij.

En zij wierpen hem buiten de wijngaard en doodden hem. Wat zal dan de heer van de wijngaard met hen doen?

Hij zal komen en die pachters ombrengen en de wijngaard aan anderen geven. Maar toen zij dat hoorden, zeiden zij: Dat nooit!

Lukas 20:13- 16

In het jaar 70 zijn het dan de Romeinen die Jeruzalem platleggen en de Joden nog vele jaren lang ,vervolgen doden en verstrooien.

Na hen zijn het de verschillende kerken, koningen, keizers , staatshoofden republieken, tirannen en anderen die de Joden vervolgen en verstrooien.

Met andere woorden tot op heden zijn de Joden overal en altijd kop van jut geweest.

Onderstaande vloek uitgesproken in Deuteronomium 28:64-67 is tot op vandaag een geschiedkundig feit men hoeft niet te interpreteren enkel de geschiedkundige realiteit durven onder ogen te zien . Weliswaar zonder voor de honderd procent alles ( het hoe en waarom) te begrijpen.

De Here zal u verstrooien onder alle natien van het ene einde der aarde tot het andere; aldaar zult gij andere goden dienen, die noch gij noch uw vaderen gekend hebben: hout en steen.

Gij zult onder die volken geen rust vinden noch een rustplaats voor uw voetzool; de Here zal u daar een bevend hart geven, ogen vol heimwee en een kwijnende ziel.

Zonder ophouden zal uw leven in gevaar verkeren; des nachts en des daags zult gij opschrikken en van uw leven niet zeker zijn.

Des morgens zult gij zeggen: Was het maar avond; en des avonds: Was het maar morgen. Vanwege de vrees, die uw hart vervult, en vanwege het schouwspel, dat uw ogen zien.

Het haten van het volk van God is in wezen reeds ontstaan bij Kaïn die zijn broer Abel doodde en heeft zich bij de uitverkiezing van het Joodse volk dan ook verder geuit in het zogenaamde “Antisemitisme†waaraan vele volkeren en groepen zich in de loop der geschiedenis hebben bezondigd. Hiervoor zijn zij dan ook op hun beurt verantwoordelijk, maar dit ontsloeg (ontslaat) de Jood niet van zijn oorspronkelijke verantwoordelijkheid.

Namelijk het loslaten van Gods Bescherming ( door ongehoorzaamheid aan de verbondsbepalingen) waardoor het mogelijk werd voor Satan om hen door menselijke instrumenten aan te vallen en te verstrooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robertf schreef:
Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Ze hebben er anders totaal geen problemen mee om de vader te erkennen, dus hoezo is dat nou weer arrogant?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet van plan Johannes en Paulus tegenover elkaar te zetten. Ik denk dat je het vers uit Johannes (de apostel) meer algemeen moet zien: eerst is het aan de Joden verteld, toen aan iedereen.

Ik denk dat het veel simpeler is.

Ook oogappels kunnen de fout ingaan en zwaar gestraft worden.

Uit de gemeenschap gezet worden en zelfs gestenigd.

Zie het hele OT door.

Johannes doopte uitsluitend joden (Mar 1,5) en wat hij tegen hen heeft gezegd is dat zij de zoon moeten aannemen of de toorn Gods blijft op hen (Joh 3,36) en dat is zeer duidelijke taal. Wanneer er dan beweerd wordt dat Paulus preekte dat de joden Christus niet hoeven aan te nemen vind ik dat het nodig tijd wordt om ze tegenover elkaar te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robertf schreef:
Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Ze hebben er anders totaal geen problemen mee om de vader te erkennen, dus hoezo is dat nou weer arrogant?

wat er arrogant aan is, is dat christenen joden hun geloof willen opdringen en wel even gaan uitmaken en bepalen wat de joden moeten geloven. :?

daar hebben ze inmiddels ook hun buik van vol.

dergelijke pogingen [ideeën ] hebben bijgedragen tot antisemitisme en zijn er wellicht de oorzaak van; in ieder geval één van de oorzaken.

joden hebben niets met Jezus of Christus; wel met God.

ze verwachten een andere Messias dan de christenen.

so be it.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robertf schreef:

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Ze hebben er anders totaal geen problemen mee om de vader te erkennen, dus hoezo is dat nou weer arrogant?

wat er arrogant aan is, is dat christenen joden hun geloof willen opdringen en wel even gaan uitmaken en bepalen wat de joden moeten geloven. :?

daar hebben ze inmiddels ook hun buik van vol.

dergelijke pogingen [ideeën ] hebben bijgedragen tot antisemitisme en zijn er wellicht de oorzaak van; in ieder geval één van de oorzaken.

joden hebben niets met Jezus of Christus; wel met God.

ze verwachten een andere Messias dan de christenen.

so be it.

De profeet Johannes de Doper was net zo joods als elke uit een joodse moeder geboren jood en hij riep het joodse volk op om de zoon te gehoorzamen en zich te bekeren nog voordat Jezus Christus aan zijn prediking was begonnen (dus voor de stichting van het christendom). Arrogant zijn betekent op anderen neerkijken, terwijl Johannes zijn hele leven opofferde voor het zielenheil van anderen. Het is pas arrogant om zittend op je luie achterste vanachter de pc een profeet te oordelen die zichzelf totaal uitvlakte en voedde met sprinkhanen en wilde honing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet van plan Johannes en Paulus tegenover elkaar te zetten. Ik denk dat je het vers uit Johannes (de apostel) meer algemeen moet zien: eerst is het aan de Joden verteld, toen aan iedereen.

Ik denk dat het veel simpeler is...........

Johannes doopte uitsluitend joden (Mar 1,5) en wat hij tegen hen heeft gezegd is dat zij de zoon moeten aannemen of de toorn Gods blijft op hen (Joh 3,36) en dat is zeer duidelijke taal. Wanneer er dan beweerd wordt dat Paulus preekte dat de joden Christus niet hoeven aan te nemen vind ik dat het nodig tijd wordt om ze tegenover elkaar te zetten.

Je kunt nu wel reageren met een citaat van wat ik schreef, maar aan Ursa voor verdere repliek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Robertf schreef:
Ook de joden zullen uiteindelijk Christus moeten erkennen als Messias om tot Gods volk te behoren en waarschijnlijk zal dat dan ook uiteindelijk gebeuren vóór de laatste dag.

en dat is nu precies [een dergelijke uitspraak] een van de oorzaken en redenen van antisemitisme, veroorzaakt door het christendom.

m.a.w. de arrogantie van het christendom

Ze hebben er anders totaal geen problemen mee om de vader te erkennen, dus hoezo is dat nou weer arrogant?

wat er arrogant aan is, is dat christenen joden hun geloof willen opdringen en wel even gaan uitmaken en bepalen wat de joden moeten geloven. :?

De profeet Johannes de Doper was net zo joods als elke uit een joodse moeder geboren jood en hij riep het joodse volk op om de zoon te gehoorzamen en zich te bekeren nog voordat Jezus Christus aan zijn prediking was begonnen (dus voor de stichting van het christendom). Arrogant zijn betekent op anderen neerkijken, terwijl Johannes zijn hele leven opofferde voor het zielenheil van anderen. Het is pas arrogant om zittend op je luie achterste vanachter de pc een profeet te oordelen die zichzelf totaal uitvlakte en voedde met sprinkhanen en wilde honing.

Het wordt zo wel moeilijk om het een beetje te kunnen volgen.

Is voor mij een onbegrijpelijke sprong:

Van de genoemde arrogantie van christelijke missionarissen, die joden willen bekeren naar het christendom, nu in deze tijd;

naar dit verhaal over Johannes de Doper 2000 jaar geleden.

Laat staan dat daar een lui achterste bij te pas moet komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid