Spring naar bijdragen

Scheiden en hertrouwen, hoe zit dat?


Aanbevolen berichten

Hoe zit het met mensen die in een prachtige relatie seks hebben maar toch weer uit elkaar gaan en met een ander trouwen? Die zijn volgens jou dus nog getrouwd.

Wat betreft de Kanaïtische vrouw ligt het er maar net aan waar je de klemtoon legt. Was het niet háár man, of was het niet haar mán (en dus alleen 'vriend') ;)

warningM.pngAdmod note:
Topic is gesplitst van "wel sex voor het huwelijk", daardoor kan het begin niet helemaal goed lopen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Wat houdt anders het trouwen en voor elkaar gaan heel het leven nog in ? (tja tegenwoordig lijkt iedereen maar met iedereen te gaan) maar het oorspronkelijke 1 zijn heb ik het over.

Wat betreft de klemtoon is het een kwestie van te kijken wat de bijbel nog meer zegt over seks en trouw zijn. Dan weet je waar de klemtoon hoort te liggen want de bijbel spreekt zichzelf nooit tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Punt is dat mensen wél uit elkaar gaan, al seks hebben gehad, terwijl er geen sprake is van overspel. Ook christelijke stellen kunnen er na een paar jaar achterkomen dat het toch niet werkt. Ze zijn toch niet gehuwd, dus uit elkaar gaan is zo gedaan (praktisch gezien, emotioneel zal er natuurlijk veel meer bij komen kijken).

Niet dat het huwelijk een garantie is dat je niet uit elkaar kunt gaan. Maar omdat het wel stukken lastiger, duurder en ingewikkelder is, ligt de drempel een stuk hoger. Je denkt dus goed na voor je een huwelijk aanvat. Dat is mijns inziens een goede zaak, zo blijft seks ook altijd in de veilige omgeving van het huwelijk. Er is geen man overboord wanneer je besluit te wachten.

Wat betreft die klemtoon, daar kan ik hetzelfde over zeggen. Kijk naar de Bijbel en concludeer waar je hem wil leggen. Alleen denk ik dat ik hem dan ergens ander plaats dan jij dat doet ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Jezus zegt zelfs dat wat God verbonden heeft een mens niet mag scheiden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’
Link naar bericht
Deel via andere websites
Punt is dat mensen wél uit elkaar gaan, al seks hebben gehad, terwijl er geen sprake is van overspel.

Ik geloof dat ook niet. Ik geloof dat huwelijk een eed aan elkaar en aan God is dat je tot de dood elkaar trouw blijft.

dat kan iedereen wel beloven, maar de praktijk is anders.

in Nederland scheiden 1 op de 3 echtparen.

in Amerika is het scheidingspercentage zelfs 50%

Link naar bericht
Deel via andere websites
Punt is dat mensen wél uit elkaar gaan, al seks hebben gehad, terwijl er geen sprake is van overspel.

Ik geloof dat ook niet. Ik geloof dat huwelijk een eed aan elkaar en aan God is dat je tot de dood elkaar trouw blijft.

dat kan iedereen wel beloven, maar de praktijk is anders.

in Nederland scheiden 1 op de 3 echtparen.

in Amerika is het scheidingspercentage zelfs 50%

Klopt. Alleen niet alle echtgenoten zijn gelovig, dus in dit percentage van 33% zitten waarschijnlijk meer on/anders-gelovigen. Niet dat christenen niet scheiden, maar ik denk wel minder dan anderen.

Punt is dat mensen wél uit elkaar gaan, al seks hebben gehad, terwijl er geen sprake is van overspel.

Ik geloof dat ook niet. Ik geloof dat huwelijk een eed aan elkaar en aan God is dat je tot de dood elkaar trouw blijft.

Ik bedoel ook buiten het huwelijk om. Dat mensen die wel seks hebben gehad uit elkaar gaan, zonder dat er sprake hoeft te zijn van overspel.

En ik deel jouw visie op het huwelijk :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jalikaatje schreef:

Klopt. Alleen niet alle echtgenoten zijn gelovig, dus in dit percentage van 33% zitten waarschijnlijk meer on/anders-gelovigen. Niet dat christenen niet scheiden, maar ik denk wel minder dan anderen.

er schijnt niet veel verschil te zijn tussen het percentage christenen en niet-christenen wat echtscheidingen betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen niet alle echtgenoten zijn gelovig, dus in dit percentage van 33% zitten waarschijnlijk meer on/anders-gelovigen. Niet dat christenen niet scheiden, maar ik denk wel minder dan anderen.

In tegenstelling, niet gelovigen schijnen juist minder te scheiden dan gelovigen, ongeveer 20%. Christenen zitten rond de 25%. En conservatief gelovigen en joden steken daar dan nog verder boven uit, met 30%. En wat de reden ervoor is..tja..misschien is het toeval. Je kan er eigenlijk alleen over speculeren. Denken gelovigen vaak dat ze de perfecte partner hebben gevonden als hun partner in hetzelfde gelooft, en dat ze daarmee misschien bepaalde zaken over het hoofd zien? Geloven ze dat het hun taak van God is om kinderen te krijgen, en dat ze, naarmate ze ouder worden, haastiger op zoek gaan naar een partner en dus settelen voor minder? Maar goed, allemaal puur speculatie.

dat kan iedereen wel beloven, maar de praktijk is anders.

in Nederland scheiden 1 op de 3 echtparen.

in Amerika is het scheidingspercentage zelfs 50%

Praktijk blijft het zelfde. Die eed is niet op te heffen en dan is het dus eedbreuk.

Hoe kan het dan dat gescheiden christenen alsnog opnieuw kunnen trouwen, als hun vorige eed nog staat? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan het dan dat gescheiden christenen alsnog opnieuw kunnen trouwen, als hun vorige eed nog staat? :P

Probeer maar eens als katholiek voor de tweede keer voor de kerk te trouwen. Succes!

Tenzij het huwelijk ongeldig verklaard is, maar dan blijkt die eed dus achteraf niet van kracht geweest te zijn.

En bij andere kerken verschilt dat gewoon enorm.

In een gemeente waar ik ben opgegroeid, kan hertrouwen in bepaalde gevallen wel, maar niet in elk geval. En andere kerken gaan er weer anders mee om. Hangt dus maar af over welke kerk je het hebt.

En in mijn geval (ik ben niet getrouwd ;)): ik had het niet over het christendom, maar slechts over hoe ik er tegen aan kijk. Ik ben christen, maar spreek uiteindelijk slechts voor mezelf. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alleen niet alle echtgenoten zijn gelovig, dus in dit percentage van 33% zitten waarschijnlijk meer on/anders-gelovigen. Niet dat christenen niet scheiden, maar ik denk wel minder dan anderen.

In tegenstelling, niet gelovigen schijnen juist minder te scheiden dan gelovigen, ongeveer 20%. Christenen zitten rond de 25%. En conservatief gelovigen en joden steken daar dan nog verder boven uit, met 30%. En wat de reden ervoor is..tja..misschien is het toeval. Je kan er eigenlijk alleen over speculeren. Denken gelovigen vaak dat ze de perfecte partner hebben gevonden als hun partner in hetzelfde gelooft, en dat ze daarmee misschien bepaalde zaken over het hoofd zien? Geloven ze dat het hun taak van God is om kinderen te krijgen, en dat ze, naarmate ze ouder worden, haastiger op zoek gaan naar een partner en dus settelen voor minder? Maar goed, allemaal puur speculatie.

Misschien omdat de mensen van die groepen veel minder vaak eerst gaan samenwonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vraag ik me ook af. Om maar een simpel voorbeeld te nemen bij ons in de kerk zijn er inderdaad mensen gescheiden maar als dat 10% van onze gemeente is schat ik het al heel hoog in. Er zit wel een stijgende lijn in helaas maar dat was in heel Nederland tot de huizencrisis een trend dus ik denk niet dat dat bijzonder is.

In onze kerk kun je overigens ook niet zo maar in de kerk hertrouwen na een scheiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Jezus zegt zelfs dat wat God verbonden heeft een mens niet mag scheiden.

Tenzij er dus sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.

Daarom vind ik het erg gevaarlijk om op voorhand te zeggen dat God iets verbonden heeft. Hoe weet je dat in vredesnaam? Je kunt in het begin wel zeggen dat God het verbonden heeft, maar na verloop van tijd kan er misschien mishandeling plaatsvinden binnen het huwelijk. Moet je er dan ook mee doorgaan omdat het God het zo verbonden heeft? Of is het God's wil dat je toch zo moedig bent om te scheiden en een nieuwe partner zoekt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Wat houdt anders het trouwen en voor elkaar gaan heel het leven nog in ? (tja tegenwoordig lijkt iedereen maar met iedereen te gaan) maar het oorspronkelijke 1 zijn heb ik het over.

Hoe zie je dat één zijn precies? Ik heb het idee dat dit een veel te romantische gedachte is. Volgens mij zitten man en vrouw nooit helemaal op dezelfde lijn.

Dat zou een saaie bedoeling zijn en volgens mij kan de relatie dan ook niet groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor God 'mag' je enkel uit elkaar gaan (als je 1 bent) wanneer er iemand echtbreuk heeft gepleegd. (overspel).

Jezus zegt zelfs dat wat God verbonden heeft een mens niet mag scheiden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’

Door de schrift schaamteloos uit de context te rukken onderdrukken huis tuin en keuken dictators hun vrouwen al generaties lang. Echter betekent heb je naaste lief als jezelf ook dat je je vrouw moet laten gaan als zij wil scheiden. Het zal niet voor niets zijn dat Paulus de teksten over één vlees worden op Christus en de gemeente betrekt (Ef 5,32) i.p.v. op het huwelijk tussen twee mensen. Natuurlijk wordt er in de kerk nooit uit deze brieven gelezen, want als deze kennis hun vrouwen bereikt kunnen ze hen niet meer onder de duim houden. Door je partner bang te maken met Bijbelteksten uit de context rukken kweek je alleen maar schijnhuwelijken, die tot gevolg hebben dat mensen uit angst i.p.v. liefde bij elkaar blijven. Je kan jezelf afvragen of het niet beter is om alleen te zijn dan met iemand die heimelijk een ander begeert, nietwaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Door de schrift schaamteloos uit de context te rukken onderdrukken huis tuin en keuken dictators hun vrouwen al generaties lang.

Ow wacht even... Even voor de voor de helderheid:

Zeg je nu zonder enige inhoudelijke argumentatie dat ik de bijbel schaamteloos uit zijn context ruk en vergelijk je me vervolgens impliciet met huis tuin en keuken dictators die hun vrouwen onderdrukken?

Ik vraag het maar even voor de zekerheid, ik wil niet te overhaast zijn met een reactie die zoiets zou uitlokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Door de schrift schaamteloos uit de context te rukken onderdrukken huis tuin en keuken dictators hun vrouwen al generaties lang.

Ow wacht even... Even voor de voor de helderheid:

Zeg je nu zonder enige inhoudelijke argumentatie dat ik de bijbel schaamteloos uit zijn context ruk en vergelijk je me vervolgens impliciet met huis tuin en keuken dictators die hun vrouwen onderdrukken?

Ik vraag het maar even voor de zekerheid, ik wil niet te overhaast zijn met een reactie die zoiets zou uitlokken.

Verwacht je nou van mij dat ik overal expliciet bijzet 'ik bedoel jou niet' omdat jij kennelijk paranoïde bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
dit topic is afgesplitst en nu gaat het hier over scheiden en hertrouwen.

over de percentages scheidingen -- van gelovigen en ongelovigen-- was gisteren al een topic geopend door Jacobus:

"hoe verklaren we dit"

viewtopic.php?f=21&t=27564

beetje verwarrend zo of dubbelop.

Dat snap ik. Het gaat me meer om de bron dan om een discussie te beginnen over percentages. Het andere topic ging over cijfers binnen een bepaalde groep binnen Amerika. Ik was dus wel benieuwd waar MasterJapie zijn getallen vandaan haalt. Ik herken ze namelijk niet; in mijn (kerkelijke) omgeving is scheiden echt een uitzondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verwacht je nou van mij dat ik overal expliciet bijzet 'ik bedoel jou niet' omdat jij kennelijk paranoïde bent?

Nee hoor, maar je post wat helderder formuleren zou wel welkom zijn. Zeker als je mij eerst quote. Dan voorkom je dat het kan overkomen als een persoonlijke aanval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid