Spring naar bijdragen

Single in de kerk


Aanbevolen berichten

Eind juni verschijnt Single in de kerk – De mythes en de mogelijkheden van Aukelien van Abbema, zelf single. Geschreven voor singles, maar zeker ook voor kerken. Bestaat de ware? Wat heeft God te maken met mijn partnerkeuze? En wat is daarin mijn eigen verantwoordelijkheid? Nederland telt op dit moment zo’n 2,5 miljoen eenpersoonshuishoudens en dit aantal zal volgens onderzoekers in de komende decennia nog met een miljoen toenemen.

Hoeveel mensen zouden liever een relatie hebben? Aukelien van Abbema meent dat dit een groot percentage is: ‘Volgens het CBS is 98% ‘op zoek’’. Waarom wordt er in kerken wel veel aandacht gegeven aan het gezinsleven en het huwelijk, maar veel minder aan single zijn? Aukelien bespreekt onder meer de problemen en de kansen van het single zijn, ze gaat in op wat de Bijbel zegt over relaties en daten en laat zien hoe kerken op meer creatieve manieren om kunnen gaan met de problemen en de mogelijkheden van singles.

Ruben Brands – oprichter van de christelijke community en datingsite Funky Fish – schreef het voorwoord. ‘Ik hoop dat dit boek zowel door singles als door mensen in hun omgeving met plezier gelezen wordt. Bovendien hoop ik dat het kerken in Nederland helpt meer oog te krijgen voor singles. Maar vooral hoop ik dat het singles zelf inspireert om hun plek in te nemen in de gemeente waar ze lid van zijn. Om de kerk te ZIJN, in plaats van ernaartoe te gaan met verwachtingen die niet altijd reëel zijn. Zodat we samen, ongeacht of we getrouwd zijn of niet, de liefde van God kunnen laten zien, juist ook buiten de kerkmuren.’ Aldus Aukelien van Abbema zelf.

Over de auteur Aukelien van Abbema heeft psychologie en filosofie gestudeerd. Zij heeft gewerkt bij Eleos en De Hoop. Inmiddels werkt zij als gezondheidszorgpsycholoog bij Eliagg. In haar thuisgemeente, de internationale kerk Crossroads Amsterdam, was Aukelien een van de initiatiefnemers van de cursus ‘The Sense and Nonsense about Dating’. Zie www.dezinenonzinvandaten.nl voor meer informatie. Aukelien spreekt de komende periode onder andere op Xnoizz FlevoFestival en de New Wine Conferentie.

Zaterdagavond 30 juni wordt Single in de kerk gepresenteerd! Nynke Dijkstra van de PKN zal haar reactie geven op dit nieuwe en belangrijke boek. Ruben Brands van datingsite Funky Fish zal zijn licht laten schijnen over singles en online dating. De Tax Collectors zullen een concert geven. 19.45 uur Boekhandel Riemer & Walinga, Stationsstraat 131 Ermelo Graag aanmelden

Bron: Christelijknieuws

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom wordt er in kerken wel veel aandacht gegeven aan het gezinsleven en het huwelijk, maar veel minder aan single zijn?

Helemaal mee eens. Ik heb ook het idee dat alleenstaanden een beetje worden vergeten. Ik kan er ook wel moe van worden als een partij met christelijke signatuur zich weer profileert als 'de gezinspartij'. Dan krijg je ook het idee dat je er niet bij hoort. En gezin betekent trouwens dan meteen het kerngezin, niet je familie.

Maar...

Hoeveel mensen zouden liever een relatie hebben? Aukelien van Abbema meent dat dit een groot percentage is: ‘Volgens het CBS is 98% ‘op zoek’’.

Ook hier kan ik wel een beetje moe van worden. Bij beide krijg ik het idee dat je als single niet compleet bent. Bij de één gaat men van het gezin uit, bij de ander gaat men er vanuit dat je een kerngezin wilt voren.

Er zijn vast ook singles die niet willen wachten tot ze er bij mogen horen, er zijn ook singles die helemaal niet zo op zoek zijn en het eigenlijk wel prima vinden dat ze single zijn en mocht je de ware tegen komen, ook prima. En je hebt ook een groep die bewust single is.

bij beide krijg ik de indruk dat je er niet bij hoort. Enerzijds de 'gezins focus' (als koppel zonder kinderen hoor je er ook niet echt bij heb ik de indruk) en anderzijds de groep die richt op die singles erbij te krijgen door ze om te zetten naar een gezin.

Eigenlijk zou het wel fijn zijn als er een beweging is die singles als singles erbij wilt laten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volledig met Olorin eens.

Wil graag ook nog wat aanvullen.

Bij dit bericht krijg ik het gevoel dat we het over een grote hoeveelheid mensen hebben, maar dat we nog niet de volledige omvang beseffen van het alleenstaanden probleem.

en dat gaat de komende tijd alleen nog toenemen door de veroudering van de bevolking.

Maar ook, dat we de problemen op de verkeerde plaats kunnen zoeken.

Welke mensen vinden hun leven het prima zoals het is? Laten we aub. geen problemen zoeken.

Welke mensen kunnen wel hulp gebruiken,

Welke mensen kunnen haast niet zonder hulp.

Een single.

Wat is dat?

Alleen in de betekenis van "geen samenleef/huwelijkspartner"?

Of alle alleenstaanden en alleengaanden.

- Degenen, die nooit een relatie hebben gehad.

Gewild of ongewild, om wat voor reden dan ook.

Gehandicapt? Lichaamlijk of geestelijk.

Psychiatrisch patient.

Homofiele geaardheid, al dan niet uit de kast?

Getraunatiseerd in sexuele of anderszins relationele sfeer.

- Degenen, die dat wel hebben gehad, maar door hun partner in de steek zijn gelaten.

- Degenen, die zelf de relatie hebben opgezegd om wat voor reden dan ook.

- Degenen, die weduwen of weduwnaars zijn, zowel jong, als ook ouderen.

Deze allemaal met of zonder kinderen.

- Nog thuis wonend, waardoor de partnerloze dus niet alleenstaand is.

- Of al volwassen is of om een andere reden niet "thuis" woont, waar door de single ook daadwerkelijk alleenstaand is.

Deze allemaal, maar over welke leeftijdsgroep hebben we het dan?

Zij, die nog de leeftijd hebben, waarvan verwacht kan worden, dat er nog een vaste relatie "inzit"?

Of over de oudere alleenstaande en of gehandicapte, waar niemand meer aandacht aan schenkt dan hun af en toe een bezoekje te brengen en met de Kerst een kerstpakket.

Door wie wordt dat overigens bepaald?

Maar ook de oudere alleenstaande kan nog enorme behoefte hebben aan alsnog een partner in de zin van een vaste man-vrouw relatie.

Dit laatste blijkt nog vaak een laatste afschuwelijk taboe te zijn voor veel jongeren.

Waarbij de jongeren dan ook al 50 plus kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Op een forum is men natuurlijk altijd vrij om te reageren of niet te reageren. Een topic blijft mijns inziens dus altijd een vrijblijvend gebeuren. De topicstarter nodigt de users uit om te reageren op zijn stelling en het is aan de users of ze daar zin in hebben of niet. En zo niet, dan is het even goed. Het kan dus best zijn dat users ook hun gedachten hier over hebben, maar geen behoefte voelen om te reageren. Of menen dat hun mening door een andere user al voldoende goed verwoordt is.

Maar laat ik er toch maar op reageren. :)

Zelf wil ik niet trouwen en dus ook geen relatie. Maar ik begrijp wel de aandacht voor het gezin, daar ook binnen de katholieke Kerk het gezin nu eenmaal heel belangrijk is. Toch merk ik wel, ook buiten de kerk, dat als ik zeg dat ik niet wil trouwen, ik dan altijd te horen krijg dat ik dat niet kan weten, dat ik zomaar "de ware" kan tegenkomen. Maar zo eenvoudig werkt dat niet. Mijn redenen om niet te trouwen staan daar namelijk los van. Natuurlijk kun je nooit helemaal zeker weten hoe je leven verloopt, maar je kunt daarin al wel keuzes maken. En ook iemand die graag wil trouwen kan nooit weten of hij wel de ware zal tegenkomen of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch merk ik wel, ook buiten de kerk, dat als ik zeg dat ik niet wil trouwen, ik dan altijd te horen krijg dat ik dat niet kan weten, dat ik zomaar "de ware" kan tegenkomen. Maar zo eenvoudig werkt dat niet. Mijn redenen om niet te trouwen staan daar namelijk los van. Natuurlijk kun je nooit helemaal zeker weten hoe je leven verloopt, maar je kunt daarin al wel keuzes maken. En ook iemand die graag wil trouwen kan nooit weten of hij wel de ware zal tegenkomen of niet.

Dat bedoel ik nu.

Er wordt voor je gedacht en als je dan een eerlijk antwoord geeft op een privévraag dan wordt het niet voor vol geaccepteerd.

Hetzelfde ondervinden kinderloze mensen, zoals ik bijvoorbeeld.

En daarbij, nu gelukkig getrouwd, maar tussen 2 huwelijken in 15 jaar alleenstaand geweest.

Afhankelijk van in welk milieu je rondwaardt, wordt al vanzelfsprekend aangenomen dat je zielig bent, maar je stoer houdt.

Dan krijg je ook zulk soort meewarige antwoorden, als je zegt, dat je het hebt leren accepteren en het nu prima vindt.

In andere milieus wordt al automatische aangenomen dat je gekozen hebt voor kinderloosheid.

Ik heb zelfs al eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen, dat ik wel te egoIstisch zou zijn om kinderen te willen.

Mijn verhaal om duidelijk te maken, dat mensen je zo gemakkelijk in een hokje willen stoppen, als ze je niet kunnen begrijpen.

Vaak juist ook, als ze willen helpen.

En ook, dat ze zo gemakkelijk je gevoelens voor je in gaan vullen, als ze je willen helpen of troosten of gewoon hun mening over je toestand willen zeggen.

Gewoon aannemen wat je zegt over je eigen gevoelens blijkt soms moeilijk.

Maar nergens zijn er zoveel verschillen als bij eenlingen, waar je niet achter komt, als je blijft denken in clichés, zoals:

"Het gezin is de hoeksteen van de samenleving en iedereen kan alleen maar echt gelukkig zijn binnen zo'n verband."

Dat is één van de redenen denk ik, dat mensen, die niet in dat hokje te plaatsen zijn, zich niet voor vol genomen voelen en wat eenzaamheid sterk kan vergroten en zelfs ook in de hand kan werken.

Dit is een reactie van mij in mijn situatie.

Ik kan eenzaam gemaakt worden, maar laat dat meestal niet gebeuren.

Natuurlijk zijn er veel mensen, die wel ongelukkig zijn en eenzaam, omdat zij zelf nog niet klaar zijn met de dingen, die voor hun eigen leven gelden.

En dan vind ik het het meest erg voor de oudere groep, die het gevoel heeft dat hun leven al voorbij is en ze daarom niet meer positief in hun toekomst kunnen kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF schreef:

Zelf wil ik niet trouwen en dus ook geen relatie. Maar ik begrijp wel de aandacht voor het gezin, daar ook binnen de katholieke Kerk het gezin nu eenmaal heel belangrijk is.

stel dat je geen katholiek zou zijn, zou je dan wel graag een intieme relatie met iemand willen aangaan ?

en/of eventueel wel willen trouwen of samenwonen?

er staat ook in de bijbel: "Het is niet goed dat de mens allen zij".

als de RKK geen mensen wil trouwen zonder kinderwens [om wat voor reden dan ook] zullen er steeds meer singles komen.

als ze tenminste daarna nog katholiek blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wijze Koning Salomo schrijft dit in Prediker 4, ik zal op zoek gaan naar meer mooie teksten over dit onderwerp.

Beter met zijn tweeën dan alleen

7 Ik vestigde mijn aandacht op nog iets anders onder de zon, en ook dat is leegte. 8 Iemand is helemaal alleen. Hij heeft zelfs geen zoon of broer, maar toch zwoegt hij almaar door en wordt zijn dorst naar rijkdom nooit gelest. Voor wie beult hij zich zo af en ontzegt hij zich de genoegens van het leven? Ook dat is enkel leegte en een trieste zaak. 9 Je kunt beter met zijn tweeën dan alleen zijn, want – dat is zeker – samen zwoegen loont. 10 Wanneer twee vrienden samen zijn en een van beiden valt, helpt de ander hem weer overeind, maar wie alleen is en ten val komt is beklagenswaardig, want hij heeft niemand die hem op de been helpt. 11 Wanneer je bij elkaar slaapt, geef je warmte aan elkaar, maar hoe krijgt iemand die alleen slaapt het ooit warm? 12 En iemand die alleen is kan zich niet verdedigen wanneer hij aangevallen wordt, maar met zijn tweeën houd je stand. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
stel dat je geen katholiek zou zijn, zou je dan wel graag een intieme relatie met iemand willen aangaan ?

en/of eventueel wel willen trouwen of samenwonen?

Waarschijnlijk niet.

er staat ook in de bijbel: "Het is niet goed dat de mens allen zij".

Ik ben ook niet alleen. Ook al zou ik helemaal alleen wonen, dan heb ik altijd nog mensen om mij heen. Het beste is echter om zo min mogelijk mensen nodig te hebben. Niet uit arrogantie, maar alleen zodat je mensen geheel onbevangen en vrij kunt benaderen, zonder dat je meteen iets van ze wil, of dat ze jou gelukkig zouden moeten maken. Zo moet je ook geen huwelijk sluiten omdat je de ander zo nodig hebt, maar enkel omdat je van de ander houdt en de ander gelukkig wil maken.

als de RKK geen mensen wil trouwen zonder kinderwens [om wat voor reden dan ook] zullen er steeds meer singles komen.

Dat zal wel meevallen. De meeste mensen die trouwen willen wel een gezin stichten. Het ziet in de natuur van mensen om zich voort te willen planten, alleen sommigen hebben lak aan die natuur. ;)

De Kerk roept samenlevingen dan ook op om ervoor te zorgen dat mensen gemakkelijk een gezin kunnen stichten en onderhouden, ook al zou de vader of de moeder een eenvoudige baan hebben. Maar ook moet er voldoende ruimte zijn voor mensen die alleen willen blijven wonen, die het celibaat naleven of zich geheel toewijden aan gebed en de naastenliefde in een klooster of congegratie.

als ze tenminste daarna nog katholiek blijven.

Dat is aan hen. De Kerk zal echter de waarheid niet aanpassen om maar mensen binnen de Kerk te houden. Zij houdt de mensen enkel voor wat goed en waar is en hoe God de mens ten volle tot zijn recht wil laten komen. Het is dan aan de mens hoe hij daarop reageert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal prachtige reacties en wijze spreuken, die men vaak binnen kerkelijke gemeenschappen te berde brengt, maar wat moet iemand daarmee, die single is?

Trouwens Salomo, die wist ook wel wat hij deed.

Of niet.....

Het is toch typisch dat "deze woorden van God" voor de kaft-tot-kaft gelovigen of "door God geïnspireerde teksten" voor degenen, die Gods woord als vaak meer symbolisch zien, feitelijk zoveel meer zeggen over de schrijvers ervan.

1 Koningen 11

Salomo’s ontrouw

11

1 Koning Salomo beminde vele buitenlandse vrouwen: behalve de dochter van de farao beminde hij ook vrouwen uit Moab, Ammon, Edom en Sidon, en Hethitische vrouwen. 2 Ze waren afkomstig uit de volken waarover de HEER tegen de Israëlieten had gezegd: ‘Jullie mogen je niet met hen inlaten en zij mogen zich niet met jullie inlaten, anders zullen zij jullie ertoe verleiden hun goden te gaan dienen.’ Juist tot die vrouwen voelde Salomo zich aangetrokken.

Typisch een tekst dus van iemand, die graag veel mensen en veel liefde om zich heen had en dan wat minder rationeel werd.

Aan de andere kant heb je Paulus, die geen behoefte had aan een vrouw.

En anderen ook raadt naar zijn eigen gedachten.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+ ... =nl&set=10

1 Korintiërs 7,1-40

7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die.

8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

25 Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, als iemand die door de barmhartigheid van de Heer betrouwbaar is. 26 Ik meen dat het vanwege de huidige beproevingen voor een mens goed is te blijven wat hij is. 27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen.

Een single, gewild of ongewild, door aanleg, gevoelsmatige omstandigheden of helemaal rationeel.

Zij kunnen niets met deze teksten en zullen zich alleen nog verder buitengezet voelen door hun christelijke omgeving.

Zij horen er niet bij.

Wat ik merk en gehoord heb, ook eigen ervaring:

Soms letterlijk zo of met deze teneur.

- Ik ben de oppasmoeder van de hele familie.

- Jij hebt geen familieverplichtingen, dus jij bent het meest geschikt om die klusjes op te knappen.

- Jij hebt geen kinderen dus jij kunt er niet over meepraten. Is even wat minder als hun kinderen meer zelfstandig worden, maar komt in alle hevigheid terug als mensen kleinkinderen krijgen.

- Ik wordt overal uitgenodigd met de Kerst, want ik zit daar zo alleen, maar ze komen nooit bij mij.

Voor hen zie ik geen enkele steun of troost verder in de Bijbel, dan maar accepteren alleen te blijven en hun leven in dienst te stellen van God, zoals Paulus dat deed.

O, wacht eens even.

Als een vrouw weduwe wordt, wordt ze ondergebracht bij haar broer als de zoveelste vrouw en heeft daarbij als taak ook nog even een zoon te baren als ze die nog niet heeft, van die broer, voor haar eigen overleden man.

Maar dat stukje mogen we vergeten evenals het grootste gedeelte van het OT, want dat gold alleen in die tijd en daar hoeven we niet meer naar te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
er staat ook in de bijbel: "Het is niet goed dat de mens allen zij".

Ik ben ook niet alleen. Ook al zou ik helemaal alleen wonen, dan heb ik altijd nog mensen om mij heen. Het beste is echter om zo min mogelijk mensen nodig te hebben. Niet uit arrogantie, maar alleen zodat je mensen geheel onbevangen en vrij kunt benaderen, zonder dat je meteen iets van ze wil, of dat ze jou gelukkig zouden moeten maken. Zo moet je ook geen huwelijk sluiten omdat je de ander zo nodig hebt, maar enkel omdat je van de ander houdt en de ander gelukkig wil maken.

Mooi geschreven.

Ik had dit voor mijn bericht nog niet gelezen.

Er is ook een groot verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
er staat ook in de bijbel: "Het is niet goed dat de mens allen zij".

Ik ben ook niet alleen. Ook al zou ik helemaal alleen wonen, dan heb ik altijd nog mensen om mij heen. Het beste is echter om zo min mogelijk mensen nodig te hebben. Niet uit arrogantie, maar alleen zodat je mensen geheel onbevangen en vrij kunt benaderen, zonder dat je meteen iets van ze wil, of dat ze jou gelukkig zouden moeten maken. Zo moet je ook geen huwelijk sluiten omdat je de ander zo nodig hebt, maar enkel omdat je van de ander houdt en de ander gelukkig wil maken.

Mooi geschreven.

Ik had dit voor mijn bericht nog niet gelezen.

Er is ook een groot verschil tussen alleen zijn en eenzaam zijn.

Eenzaamheid kun je opvullen met Jezus, in gedachten verhalen aan hem vertellen. Hij helpt mij met beslissingen die ik neem, daar heb ik een ander niet voor nodig.

Heel af en toe kom ik de "ware" tegen, en al meegemaakt dat ze een solitair leven willen als ik. haha

Ik leef op mijn manier, en ik krijg niet het gevoel dat ik fout zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eenzaamheid kun je opvullen met Jezus, in gedachten verhalen aan hem vertellen. Hij helpt mij met beslissingen die ik neem, daar heb ik een ander niet voor nodig.

Een ander kan die leegte ook niet opvullen denk ik.

Heel af en toe kom ik de "ware" tegen, en al meegemaakt dat ze een solitair leven willen als ik. haha
_O-
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid