Spring naar bijdragen

In uw naam geprofeteerd demonen uitgedreven: Toch verloren?


Aanbevolen berichten

21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... =nl&set=10

Nu weet ik niet, of datgene dat als argument gebruikt wordt dat ze in de naam van Jezus hebben geprofeteerd en demonen hebben uitgedreven.... Toch verloren gaan? Zou je dat kunnen voorstellen dat er iemand genezing diensten organiseert, en diegene verloren gaat? Hoe wordt dit precies bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeggen: het feit dat iemand ingeschakeld wordt voor activiteiten in het Koninkrijk wil niet zeggen dat die persoon ook een "paspoort heeft ontvangen van dat Koninkrijk", daar rechten aan mag ontlenen...

Blijkbaar ontstaat dat "recht" op een andere manier: gekend zijn door Rechter... Niet handelen uit wetteloosheid (want dat staat er letterlijk in het Grieks: `gij werkers der wetteloosheid` (οἱ á¼Ïγαζόμενοι τὴν ἀνομίαν), maar (blijkbaar...?? - is die conclusie terecht??!) werkend vanuit "de Wet" (νόμος)... Maar welke wet? Misschien het gebod uit Joh 15? Maar hoe kan een gebod tot liefde worden "geleefd"? Hij valt niet objectief af te meten aan de uiterlijke tekenen van liefde... Want hoe weten we dat die uitingen oprecht zijn?? Alleen het ontbreken van die uitingen kan voor de toeschouwer "een teken aan de wand zijn"... Maar ook dan geldt: Wie kan er nu eigenlijk in ons hart kijken??

maar: "hartsgesteldheid" weegt blijkbaar zwaarder dan "daden"...

Als worden die daden door God wel ingezet "ten bate van het Koninkrijk"; zie ook Lucas 9:

49 Daarop zei Johannes: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten, omdat hij u niet samen met ons volgt.’ 50 Jezus zei tegen hem: ‘Verhinder het niet! Want wie niet tegen jullie is, is voor jullie.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt een onmogelijke opgave. Vers 21: niet iedereen die Heer, Heer roept... Daar kun je nog inkomen; niet iedereen die hallelujah roept komt er ook. Het gaat er om dat je handelt naar de wil van de Vader. Logisch, je geloof blijkt als het goed is in je daden.

Maar dan vers 22: 'Hebben we dan niet geprofeteerd, wonderen gedaan?' Is dat dan niet wat Hij wil? Als dat al niet voldoende is, wie kan dan gered worden?

Ik denk dat het gaat om je hart. Ben je er op uit om de wil van de Vader te doen? Of is het stiekem wel heel erg tof dat jij het kanaal bent waardoor God met wonderen werkt? Dat je toch de aandacht naar jezelf trekt, of een valse herder bent. Zelfs Mozes, Gods middelaar en leider van het volk, mocht het beloofde land niet ingaan. Waarom niet? Hij had een wonder van de Heer voor zichzelf opgeeïst:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Toen er geen water meer was, liep het volk tegen Mozes en Aäron te hoop. 3 Ze maakten Mozes verwijten. ‘Waren wij ook maar omgekomen toen een deel van ons volk door het ingrijpen van de HEER stierf,’ zeiden ze. 4 ‘Waarom hebt u het volk van de HEER naar deze woestijn gebracht? Om ons hier te laten sterven, met ons vee? 5 Waarom hebt u ons weggehaald uit Egypte en ons naar dit afschuwelijke oord gebracht? Er is hier geen koren, er zijn hier geen vijgenbomen, geen wijnstokken en geen granaatappelbomen. En drinkwater is er ook niet.’ 6 Mozes en Aäron verwijderden zich van de gemeenschap en gingen naar de ingang van de ontmoetingstent. Daar wierpen ze zich ter aarde. Toen verscheen de majesteit van de HEER. 7 De HEER zei tegen Mozes: 8 ‘Neem de staf en roep met je broer Aäron de Israëlieten bijeen. In hun bijzijn moeten jullie de rots daar bevelen water te geven. Jullie zullen water voor hen uit de rots laten komen, en mensen en vee te drinken geven.’ 9 Mozes nam de staf uit het heiligdom, zoals de HEER hem had opgedragen. 10 Hij en Aäron lieten iedereen bij de rots samenkomen. ‘Luister, opstandig volk,’ zei Mozes, ‘zullen wij voor u uit deze rots water laten stromen?’ 11 Hij hief zijn hand op, sloeg tweemaal met zijn staf op de rots, en het water stroomde eruit, zodat iedereen te drinken had, en ook het vee. 12 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: ‘Omdat jullie niet op mij vertrouwd hebben, en in het bijzijn van de Israëlieten geen ontzag hebben getoond voor mijn heiligheid, zullen jullie dit volk niet in het land brengen dat ik het geef.’ 13 Dit was het water van Meriba, waar de Israëlieten de HEER verwijten maakten en hij hun zijn heiligheid toonde.

(Mozes verliest geduld voor het volk en doet alsof het een gunst van hem en Aäron is dat het volk water krijgt).

Conclusie: als je jezelf heel belangrijk vindt verlies je God uit het oog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of is God zo genadig dat Hij door iemand laat werken die zelf niet op het rechter spoor zit?

Ik vind zelf het voorbeeld van Saul wel wat duidelijk maken. In 1 Samuël 13:13 lees je hoe hij door Samuël wordt terechtgewezen omdat hij de instucties die hij van Samuël had gekregen, niet nauwkeurig had opgevolgd. Toch kreeg hij later nog een goddelijke opdracht, namelijk om Amalek te verslaan. Bij deze opdracht kreeg hij weer specifieke instructies. Maar weer volgde hij deze niet nauwkeurig op en voerde daar weer excuses voor aan. In 15:20 lees je dat hij beweert dat hij God wel degelijk heeft gehoorzaamd. Hoewel hij later toegeeft dat hij had gezondigd, zie je geen verandering in zijn hartestoestand. Hij had dus niet echt berouw en hij werd verworpen en mocht geen koning meer over Israël blijven.

Het voorbeeld laat zien dat God mensen correcties geeft en vervolgens kijkt hoe erop gereageerd wordt. Het leert ook hoe we onszelf voor de gek kunnen houden door te zeggen dat we Gods geboden wel degelijk opvolgen, maar dat het in de praktijk toch echt niet (helemaal) het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc. 10

17 En de [tweeën]zeventig *) zijn teruggekeerd met blijdschap en zeiden: Here, ook de boze geesten onderwerpen zich aan ons in uw naam. 18 En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen. 19 Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen. 20 Evenwel, verheugt u niet hierover, dat de geesten zich aan u onderwerpen, maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen.

*) Dus niet alleen de twaalf discipelen. Het uitdrijven van demonen was niet voorbehouden aan slechts 12 volgelingen van Jezus.

In vers 20 laat Jezus zien dat het niet zozeer zo mooi is als demonen zich aan je ('je', dus niet alleen aan Jezus, maar ook aan mensen) onderwerpen, maar vooral als je behouden bent. Het is mooi om demonen uit te drijven, maar je behoud is belangrijker dan demonen uitdrijven. Het is mogelijk om demonen uit te werpen en later toch je geloof te verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
ou je dat kunnen voorstellen dat er iemand genezing diensten organiseert, en diegene verloren gaat? Hoe wordt dit precies bedoeld?

Bijvoorbeeld. Of mensen die van alles in Gods naam doen of stellen christen te zijn, die dan toch verloren kunnen gaan. Kennelijk is het niet genoeg om gewoon te geloven in Jezus. Ook niet dingen waarvan je beweert in Zijn naam te doen en zijn die tekenen ook geen bewijs dat iemand goed bezig is.

Tegelijk zegt Jezus dat als jij iets doet voor je naaste, Hij het aanrekent alsof je het voor hem gedaan hebt.

Eigenlijk is het een aardige tekst over het element 'werken'. Het gaat er ook nog eens dieper op in: het belangrijke ervan is de intentie er achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... =nl&set=10

Nu weet ik niet, of datgene dat als argument gebruikt wordt dat ze in de naam van Jezus hebben geprofeteerd en demonen hebben uitgedreven.... Toch verloren gaan? Zou je dat kunnen voorstellen dat er iemand genezing diensten organiseert, en diegene verloren gaat? Hoe wordt dit precies bedoeld?

Denk aan de mensen met een hoop poes pas erom heen, inderdaad sommige genezingsdiensten die meer mediagek zijn dan God. Dat ze speciaal voor die man daar komen ipv voor God.

Grote woorden, maar het uiteindelijk voor hun eigen aanzien bijv. doen.

ik denk dat je het goed begrijpt ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid