EulogÃa 0 Geplaatst 17 mei 2012 Rapport Share Geplaatst 17 mei 2012 Bekering en een goede levenshouding horen er inderdaad bij. In mijn voorbeeld over onrecht: als ik gemeen terug zou doen naar de persoon die mij onrecht aandoet, neem ik het recht in eigen hand en verwacht dan ook niet meer dat God iets voor mij zal doen. Het is aan mij om netjes terug te blijven doen naar degene die mij onrecht aandoet en dan zal God mij recht doen. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 17 mei 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 mei 2012 Mooie preek gehoord over hemelvaart. Over de afwezigheid en de aanwezigheid van Jezus (Hij zei plaats te maken voor de H. Geest, zoals Hij stelde) en tegelijkertijd ook de aanwezigheid van Jezus in ons leven, zelfs tastbaar en kwetsbaar in het brood en de wijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 17 mei 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 mei 2012 Ik was net digitaal aanwezig bij een kerkdienst, met een wat rare preek. Graag jullie opinie. De preek zelf was wel mooi trouwens, het ging over Jezus die zegenend ten hemel steeg. De predikant lichtte dit element uit en gaf het belang van die zegen aan. Erg mooi.Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten? Wie helpt mij hier? Misschien ben ik heel ketters, maar ik ga er vanuit als Jezus reden ziet voor ons te pleiten, dat de Vader dat zal honoreren. Immers de Vader en de Zoon zijn één. Er is maar één God. Als God ons wilt redden, zal Hij ons redden. Dus ik zie het niet als 'voor de leuk', maar juist als teken vanuit de drie eenheid: het feit dat God voor ons pleit betekent dus dat God het aanvaardt. Het mooie in de preek (of voor mijn part homilie) wat ik hoorde was juist de nadruk van Jezus dar Hij het belangrijk achtte om plaats te maken voor de Heilige Geest. Geeft m.i. een bijzondere lading aan het mysterie van de hemenvaart van Jezus. Link naar bericht Deel via andere websites
bernard 3 30 Geplaatst 18 mei 2012 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2012 Ik was net digitaal aanwezig bij een kerkdienst, met een wat rare preek. Graag jullie opinie. De preek zelf was wel mooi trouwens, het ging over Jezus die zegenend ten hemel steeg. De predikant lichtte dit element uit en gaf het belang van die zegen aan. Erg mooi.Vervolgens kwam hij echter bij het punt: wat doet Jezus dan in de hemel? Antwoord: voor ons pleiten (net als in OT tempeldienst; bidden dat het offer aanvaard mag worden). Maar wat zegt de man vervolgens: natuurlijk neemt de Vader het offer aan! Ik zat met tuitende oren. Dus Jezus pleit voor ons in de hemel, maar dat hoeft eigenlijk niet want het offer is allang aanvaard? Leuk is dat. Ik begrijp best dat je het kerkvolk troost wilt bieden dat ze er van uit mogen gaan dat hun zonden vergeven zijn, maar dan stellen dat Jezus 'om de leuk' voor ons pleit komt op mij wat raar over. Of is dit een geval van dubbele heilsfeiten? Wie helpt mij hier? Toen jezus stierf zei Hij " het is volbracht" Wat er dan "volbracht was is te vinden in hetgeen God ons leert in zijn verlossingsplan dat als type gegeven werd aan Mozes in de heiligdomdiensten.( offerdiensten en jaarfeesten) Om de mens de mogelijkheid te geven tot herstel na overtreding van de wet moest er eerst gerechtigheid ( uitvoering der wet)geschieden. Daar nu Gods wet onveranderlijk is en deze bij overtreding ervan de dood vereist " het loon der zonde is de dood" moest de tol betaald worden. Deze tol werd in het type betaald door een onschuldig lam die een voorafbeelding was van de tol die Christus zou betalen opdat gerechtigheid ( de vervulling van de onveranderlijke Goddelijke wet ) zou geschieden; Pas dan,wanneer dat "volbracht" was kon Christus als Middelaar optreden voor de mensheid. Enkel bij de dood van Christus werd aan de gerechtigheid voldaan en kon Hij zijn (genadevolle) bemiddelaarsrol opnemenen en ons "een plaats bereiden." Het gehele verlossingsplan ( verlossingswerk) is dan ook pas afgesloten bij het eindoordeel waarbij God dan ook verklaart " Het is Geschied" Bernard 3 Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten