Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zelf dacht ik aan wat er staat in Romeinen 8:5-7: "Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de geest zijn, de dingen van de geest. Want het bedenken van het vlees is de dood, maar het bedenken van de geest is leven en vrede. Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God want het kan dan dat ook niet".

We bepalen natuurlijk zelf waarover we denken. Als we ons willen bezighouden met Gods gedachten of "het bedenken van de geest" dan is het goed om de Bijbel te lezen en te bestuderen, om te mediteren erover en daarbij ook te bidden. De Bijbel spreekt ook over zaken waar God een afschuw van heeft; "het bedenken van het vlees". Als we onze gedachten voeden met die verkeerde zaken, dan kan dat ertoe leiden dat we het ook gaan doen. Jezus geeft bijvoorbeeld een waarschuwing in Mattheus 5:28. Als je je gedachten blijft voeden met zulke begeerten, dan is de kans groot dat je de zonde ook begaat. De duivel lacht dan in zijn vuistje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij leert de RKK zelfs dat de satan geen gedachten kan lezen. Klopt dat? (en zo ja, klopt dat?)

Ben het eens met Sanne, vaak ben je zelf gewoon verantwoordelijk voor wat je denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga er vanuit dat er maar twee mogelijke gedachten zijn: ofwel die van God komen ofwel die worden binnengegeven door de duivel. Kan dit gestaafd worden met de Bijbel? Ik dacht van wel, maar ik vind het nergens terug.

Op dit moment weet ik geen Bijbelteksten die hierop betrekking hebben (misschien vul ik later mijn post aan), maar ik heb geleerd dat je gedachten uit drie verschillende bronnen kunnen komen: God, de duivel en jezelf. (Het is belangrijk deze gedachten te onderscheiden. Het belangrijkste is de gedachten te onderscheiden tussen God en de duivel. God zegt dat je mooi bent, de duivel zegt dat je lelijk bent. God zegt dat je schoongewassen bent door Jezus' bloed, de duivel zegt dat je zondig bent, enz. ).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga er vanuit dat er maar twee mogelijke gedachten zijn: ofwel die van God komen ofwel die worden binnengegeven door de duivel. Kan dit gestaafd worden met de Bijbel? Ik dacht van wel, maar ik vind het nergens terug.

Ik geloof dat zelf niet. Ik ga er vanuit dat gedachten ook van jezelf kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dus ook dat we zelf kunnen bepalen waar we onze gedachten mee voeden of waar we over blijven nadenken. De Bijbel leert ons wel dat de heilige geest iets bijzonders voor ons kan doen. Namelijk dat ze ons zal helpen dat bepaalde gedachten weer in onze herinnering zullen komen, bijvoorbeeld als we wat aanmoediging kunnen gebruiken of hulp bij het geven van getuigenis. In Johannes 14:26 staat bijvoorbeeld: "Maar de trooster, de heilige geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat ik u gezegd heb." Ook Mattheus 10:19 en 20 zegt daar nog iets over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid