Spring naar bijdragen

Christendom en de Natuur stelling Twee


Aanbevolen berichten

Ook zit niet iedereen op ekologischh en diervriendelijke landbouw te wachten.

je hoeft het ook niet met mij eens te zijn.

Je snapt het niet. IK ben het wel met je eens, anderen niet.
door het evangelie te verkondigen krijgen de hongerigen geen eten en de dieren geen beter leven vind ik :D

verspilde energie.

Ik deel je mening niet om dat essentieel onderdeel van t evangelie is om de hongerigen te voeden.
de bedoeling is dat mensen wakker geschud worden; geen lange veetransporten; geen plofkippen, die maar 6 weken oud worden, geen antibiotica te pas en te onpas, geen megastallen etc....zie je het voor je? koeien altijd binnen en nooit meer naar buiten....

te gruwelijk voor woorden.

Je weet dat ik t allemaal met je eens ben.
maar dat zie jij gelukkig ook zo begrijp ik.

er is al het een en ander bereikt, maar het is nog lang niet genoeg.

ook al zit niet iedereen daarop te wachten volgens jou is ook niet helemaal waar; steeds meer mensen worden bewust en gaan protesteren tegen de huidige gang van zaken.

Steeds meer mensen <> iederreen. Dat was mijn punt.
dat vind ik veel belangrijker dan 'vroom gezever' om anderen over de streep te trekken.
Ik vind evangeliseren dan ook niet 'vroom gezever'.
laat liever door je gedrag zien dat je een christen bent - evangeliseren zonder woorden, maar door daden. (K)
Ik sta daar ook wel acher, enigzins.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Verrassend antwoord Kyran.

Waarom vind je het een verrassend antwoord?

Ik zelf vind t moeilijk en uiteraard ook in de praktij een non-issue Alsof ik zeg 10 uur per dag werk, 8 uur slaap en dan nog 3 uur per dag over God aan het praten ben en 3 uur in een dierenasiel werk :D

Wat bedoel je precies met bovenstaande?

Ik ben t heel, heel erg met je eens dat je ook over God kunt praten met je daden. En ik heb al vaker geroepen hier dat ik vind dat Christenen de bal HEEL erg laten liggen wanneer t om dierenrechten gaat.

Eerlijkheidshalve moet ik wel erkennen dat het bij mij nog teveel woorden en véél te weinig daden zijn...

Inderdaad, vanuit het christendom mag er meer aandacht naar dierenrechten gaan.

Een speciale partij voor de dieren zou eigenlijk overbodig moeten zijn. Het is natuurlijk wel mooi dat wij het enige land ter wereld zijn waarin de partij voor de dieren in het parlement zit. Volgens mij is Marianne Thieme trouwens zelf ook christelijk, zevendedags adventist.

Trouwens, Werelddierendag wordt gevierd op de verjaardag van een groot christen die zich bekommerde om dieren: Franciscus van Assisi. Hij noemde dieren zelfs "broeders en zusters" en hij preekte eens voor vogels.

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
Semantisch geneuzel in de marge wellicht :) 'Rechten' zoals in: intrinsieke waarde hebben en universeel 'recht' hebben om geen leed te worden aangedaan.

Semantiek doet er wel degelijk toe. Dieren hebben niets aan rechten maar worden er wel beter van als je mensen de verplichting oplegt om goed voor dieren te zorgen. In een welvarend land als Nederland zou het niet veel moeite hoeven kosten om verantwoord vlees te eten. Ongetwijfeld in kleinere hoeveelheden dan nu maar dat is voor het gros van de Nederlanders ook niet erg gezien de obesitas die hier grootschalig aanwezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

kyran schreef:

Trouwens, Werelddierendag wordt gevierd op de verjaardag van een groot christen die zich bekommerde om dieren: Franciscus van Assisi. Hij noemde dieren zelfs "broeders en zusters" en hij preekte eens voor vogels.

ja, prachtig.. :Y

mooie link - thanks... *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Semantisch geneuzel in de marge wellicht :) 'Rechten' zoals in: intrinsieke waarde hebben en universeel 'recht' hebben om geen leed te worden aangedaan.

Semantiek doet er wel degelijk toe. Dieren hebben niets aan rechten maar worden er wel beter van als je mensen de verplichting oplegt om goed voor dieren te zorgen. In een welvarend land als Nederland zou het niet veel moeite hoeven kosten om verantwoord vlees te eten. Ongetwijfeld in kleinere hoeveelheden dan nu maar dat is voor het gros van de Nederlanders ook niet erg gezien de obesitas die hier grootschalig aanwezig is.

Goerd jij je zin, semantiek matters. In dat geval: God geeft ons de opdracht goed met dieren om te gaan. Dieren hebben een ziel ('nephesh'). Rechten zijn afgeleid van het recht. In het recht staan regels waaraan je je moet houden. Dit geldt voor Christelijke wetten en seculiere. Deze zijn bindend voor mensen en/of Christnene. Dieren hebben dus rechten :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid