Spring naar bijdragen

Welke betekenis heeft God aan huwelijk tussen man en vrouw?


Aanbevolen berichten

Gods liefde is niet zomaar een statisch iets, maar een dynamische kracht dat altijd nieuw leven schept. Het wil zich uitbreiden tot alles er vol van is en God in alles is. Zo komt de heilige Geest voort uit de Vader en de Zoon, maar zo komt ook de mens voort, hoewel geschapen en niet eeuwig. Met de mens wil God vriendschap sluiten en Hij wil zo veel mensen zijn liefde zien uitbreiden en verdiepen, zodat Hij ze uiteindelijk kan verenigingen in Hem. Dat is het geheim van leven en dood: God wil alles in allen zijn.

Die levengevende kracht van de liefde heeft Hij ook in de schepping gelegd en zo ook in de mens. Alles plant zich voort, overal ontstaat nieuw leven, zelfs bij planten. De mens kan zo drager van Gods overgevende en levengevende liefde zijn: in de overgave tussen man en vrouw en in het ontvangen van kinderen naar Gods wil. Zo is het huwelijk bij de mens ontstaan. De mens geeft zich geheel over aan elkaar en die onvoorwaardelijke liefde mag uitgebreid en verdiept worden in nieuwe mensen. Die nieuwe mensen, geschapen door God, verwekt door de vader en gedragen door de moeder, huwen ook weer met elkaar, nadat ze in het gezin geleerd en gezien hebben wat liefde is.

Het huwelijk is zo ook een beeld van Christus en zijn Kerk. Ook de Kerk breidt zich uit en schept nieuw, wedergeboren leven door het doopsel, door de zelfgevende liefde van Christus. Christus geeft zich geheel aan zijn Kerk en de Kerk zich aan Hem en ook op dit bovennatuurlijke niveau wordt Gods liefde uitgebreid en verdiept. Gods liefde bereikt ons zo op de natuurlijke weg van het gezin en de bovennatuurlijke weg van de Kerk. Maar ook door naastenliefde mogen wij die liefde uitdelen en zo Christus tot de mensen brengen. Door die liefde blijft de mens in God en blijft God in allen.

Door de zondeval, waarin de mens zich verbergt voor God en voor elkaar en de eigen naaktheid niet wil erkennen, is er veel stukgegaan. Er zijn helaas veel gebroken gezinnen, binnen de Kerk is er ook veel mis en naastenliefde is niet altijd zo vanzelfsprekend meer. Sommige gelovigen reageren daarop met een te vrije omgang met de liefde, andere juist weer met een te strenge omgang. De natuurlijke omgang met God is nu eenmaal verbroken. Daarom mogen wij juist hetgeen beschermen wat God ons geschonken heeft en mogen wij niet zomaar meegaan in die gebrokenheid. Want wat de mens kapotmaakt, kan God weer helen, zodat zijn liefde toch de mens kan blijven bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben bang dat je dat aan Hem zelf moet vragen :) In de Bijbel staan wel aanwijzingen, maar wellicht zoek je meer dan dat? In Genesis 2: 18 lezen we '18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past.' Kennelijk hebben mensen elkaar nodig, misschien om dan tot bloei te komen en te worden zoals God wil dat ze zijn.

Edit: Robert weet het toch beter te omschrijven. Dit is just my two cents ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

In de koraan hoofdstuk Ar-Roem lezen we;

21. En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in kan vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God=Liefde

Van daaruit bezien denk ik dat God samen met de engelen de wereld en alle wezens heeft gemaakt. De "hoogste" zichtbare aarde wezens, mensen, mogen proberen om in hun leven ook liefde te oefenen. Het huwelijk is een verbond tussen twee mensen die elkaar lief hebben.

Ik ben van mening dat het het doel van de mensheid is om liefde te worden (niet God te worden, maar doortrokken van liefde te worden). Deze groei is een strijd vol tegenwerking. Een verbond, een besluit in de liefdesrelatie is een uiting van de liefde, je geeft aan aan andere mensen dat je al gekozen hebt en gekozen bent, ook aan de geestelijke wereld geef je te kennen als het ware: met deze persoon ga ik liefde oefenen, om optimaal te kunnen oefenen (diepgaand) doe ik dat met deze ene persoon, zodat we in allerlei mogelijke situaties trachten de liefde het hoogst te laten zijn.

Om doortrokken te raken van liefde heeft de mens meerdere vormen van liefde.

De eerste is die van de liefdesrelatie, level 1 als het ware, hierin kan je met die ene persoon de liefde oefenen.

De tweede is het gezin, vergt veel geduld en liefde. Je kijkt naar het proces van je kind en wat nodig is om hem/haar verder te laten ontwikkelen, als dat betekent dat je het kind dingen moet ontzeggen doe je dat met liefde, dat vergt ook veel kracht. (als je overigens geen kinderen wilt/kunt krijgen, dan kan je dit ook natuurlijk in andere vormen oefenen)

De derde is liefde voor de medemens, dat je echt met liefde de mensen om je heen tegemoet treedt, open en warm, zonder oordeel.

De vierde is liefde voor de wereld, dus alle mensen, alle groei die uit drama kan ontstaan, de natuur (hoe wreed soms ook).

Dus van dichtbij naar groot en geheelomvattend.

Veel mensen lopen bij 1 al vast, zie ik, maar ik denk dat wanneer we onderhevig zijn aan "kwade" machten het heel handig is om als een soort ruggensteun je relatie te laten vast leggen, misschien dat het nog meer van kracht getuigt als je dat met elkaar niet nodig hebt, maar daar ben ik niet over uit.

Ik ben ook bang dat het woord huwelijk op meerdere manieren te interpreteren is. Ik denk dat zodra je samenleeft met iemand in de liefdesrelatie zin, je eigenlijk al een huwelijk bent aangegaan, op het moment dat je in je hart kiest voor deze persoon. God ziet in je hart dus eigenlijk heb je die bruiloften niet eens nodig, samen kan je een zegen uitspreken over elkaar, dat kan ook zonder kerk.

Tot zover voor dit bericht even mijn visie van dit moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gods liefde is niet zomaar een statisch iets, maar een dynamische kracht dat altijd nieuw leven schept. Het wil zich uitbreiden tot alles er vol van is en God in alles is. Zo komt de heilige Geest voort uit de Vader en de Zoon, maar zo komt ook de mens voort, hoewel geschapen en niet eeuwig. Met de mens wil God vriendschap sluiten en Hij wil zo veel mensen zijn liefde zien uitbreiden en verdiepen, zodat Hij ze uiteindelijk kan verenigingen in Hem. Dat is het geheim van leven en dood: God wil alles in allen zijn.

Die levengevende kracht van de liefde heeft Hij ook in de schepping gelegd en zo ook in de mens. Alles plant zich voort, overal ontstaat nieuw leven, zelfs bij planten. De mens kan zo drager van Gods overgevende en levengevende liefde zijn: in de overgave tussen man en vrouw en in het ontvangen van kinderen naar Gods wil. Zo is het huwelijk bij de mens ontstaan. De mens geeft zich geheel over aan elkaar en die onvoorwaardelijke liefde mag uitgebreid en verdiept worden in nieuwe mensen. Die nieuwe mensen, geschapen door God, verwekt door de vader en gedragen door de moeder, huwen ook weer met elkaar, nadat ze in het gezin geleerd en gezien hebben wat liefde is.

Het huwelijk is zo ook een beeld van Christus en zijn Kerk. Ook de Kerk breidt zich uit en schept nieuw, wedergeboren leven door het doopsel, door de zelfgevende liefde van Christus. Christus geeft zich geheel aan zijn Kerk en de Kerk zich aan Hem en ook op dit bovennatuurlijke niveau wordt Gods liefde uitgebreid en verdiept. Gods liefde bereikt ons zo op de natuurlijke weg van het gezin en de bovennatuurlijke weg van de Kerk. Maar ook door naastenliefde mogen wij die liefde uitdelen en zo Christus tot de mensen brengen. Door die liefde blijft de mens in God en blijft God in allen.

Door de zondeval, waarin de mens zich verbergt voor God en voor elkaar en de eigen naaktheid niet wil erkennen, is er veel stukgegaan. Er zijn helaas veel gebroken gezinnen, binnen de Kerk is er ook veel mis en naastenliefde is niet altijd zo vanzelfsprekend meer. Sommige gelovigen reageren daarop met een te vrije omgang met de liefde, andere juist weer met een te strenge omgang. De natuurlijke omgang met God is nu eenmaal verbroken. Daarom mogen wij juist hetgeen beschermen wat God ons geschonken heeft en mogen wij niet zomaar meegaan in die gebrokenheid. Want wat de mens kapotmaakt, kan God weer helen, zodat zijn liefde toch de mens kan blijven bereiken.

Bij bepaalde Russische beeldjes stelt men vast dat; wanneer men het bovenste beeldje wegneemt er een volgend onder verborgen zit, en dan nog een en nog een .

Zo hebben ook Gods daden soms verscheidene bedoelingen en lessen gebaseerd op hetzelfde thema.

Bij de schepping van de mens(heid) had de Godheid dan ook meerdere bedoelingen, waarvan één facet of onderdeel mijns inziens goed belicht wordt in de bovenstaande bijdrage van Robert F.

Hierbij wou ik even een ander facet van de betekenis van het huwelijk bij de schepping belichten.

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar(Genesis 1:26-28)

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

(Genesis2:25)

De mensheid werd geschapen naar het beeld en gelijkenis van de Godheid

1)Adam:

* Benoemd als “De Mensâ€

* Hij krijgt de hoogste autoriteit en verantwoordelijkheid en geeft de naam (aan alle geschapen wezens, dus ook aan de vrouw.

* Hij is het beeld (de gelijkenis) van God de Vader die ook de hoogste autoriteit binnen de godheid bezit (Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God)

1 Korintiërs 11:4)

2) Eva (mannin)

* Geschapen uit de man als gelijke in natuur: En de Here God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past (Gen.2:18)

* Zij ontvangt haar naam van “de mensâ€; Adam

* Zij is de draagster van het (nieuw) leven

* Zij is het beeld ( de gelijkenis ) van de Heilige Geest die in de Bijbel ook steeds optreedt bij het ontstaan (scheppen) van nieuw leven; zij het letterlijk of geestelijk.

3) Het kind

* heeft dezelfde natuur van “de mens “Adam maar is onderworpen zijn autoriteit (exodus 20:12)

* hij is het beeld (de gelijkenis) van “de Zoon van God “ die steeds de wil van de Vader volbrengt : “Want Ik ben van de hemel nedergedaald, niet om mijn wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. (Johannes 6:38)

De éénheid van en binnen het huwelijk was een beeld van zowel de éénheid als het verschil in autoriteit binnen de godheid.

Want ook binnen de mensheid hadden ze alle drie dezelfde natuur en waarde en was er een duidelijk onderscheid in autoriteit of hiërarchie.

Na de opstand van de mens tegen God was dit dan ook een van de eerste zaken die in verval geraakte en zodoende meer en meer het beeld van de Godheid, waarvoor het bedoeld was, deed verduisteren en afbreken.

De oorspronkelijke betekenis en bedoeling van God met het huwelijk tussen man en vrouw , als voorbeeld van de Godheid waarin een volmaakte éénheid en evenwicht bestaat tussen gelijkwaardigheid en hiërarchie, is door de zondeval grotendeels verloren gegaan.

De man ging zijn autoriteit, bedoeld als hoofdbeschermer, dienaar en verantwoordelijke van het gezin en de schepping, meer en meer gaan misbruiken.

Dit door meerdere vrouwen te nemen of ze uit te buiten en te misbruiken

De vrouw van haar kant kwam in opstand tegen de autoriteit van de man door te proberen zijn toegewezen plaats als hoofdverantwoordelijke te willen innemen.

De idee van totale gelijkheid, met de negatie van een fundamenteel onderscheid in hiërarchie tussen man en vrouw,is zelfs op vandaag in vele kerken binnengedrongen. Waardoor vrouwen functies betrachten of uitvoeren die verwijzen naar de goddelijke orde en toebedeelde autoriteit zoals o.a. ouderling en priester

Nochtans vindt men nergens bij Gods volk dat dergelijke functies door een vrouw werden ingenomen, en dit niet omwille van incompetentie , of minderwaardigheid , maar wel omwille van het typologische van de functie zelf

Daarentegen vindt men, in dezelfde periode, bij de omringende volkeren van Israël wel priesteressen en hogepriesteressen.

Het was dus geen tijdsgeest fenomeen wel een beter begrip door de Israëliërs van Gods bedoeling met bepaalde functies, hetgeen trouwens Paulus later ook bevestigde in zijn brieven.

Het huwelijk dat God instelde tussen man en vrouw heeft dus heel wat meer diepgang dan men op het eerste gezicht zou vermoeden.

Het is dan ook logisch dat Satan in de loop der tijden steeds heeft gepoogd ( en er goed is in geslaagd) de bedoeling ervan te ondermijnen, te verminken of het te vernietigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De man ging zijn autoriteit, bedoeld als hoofdbeschermer, dienaar en verantwoordelijke van het gezin en de schepping, meer en meer gaan misbruiken.
Wauw! Hoofdbeschermer en verantwoordelijke. Tja, verantwoordelijkheid kun je natuurlijk niet aan vrouwen overlaten.

De bijbelse notie is dat de man hoofd van het gezin is. Gelijkertijd kan een hoofd niet ja of nee knikken zonder de nek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid