Spring naar bijdragen

Valse profeet en het beest


Aanbevolen berichten

We leven in de eindtijd zoals uit de Bijbel duidelijk blijkt (2Tim.3:1-5).

Klopt, daar leven we trouwens al bijna tweeduizend jaar in. En in die tweeduizend jaar zag men veel tekenen van de eindtijd en verwachte men de komst van Jezus zeer spoedig.

Zo waren er mensen die duizend jaar geleden als de verwachting hadden de wederkomst mee te maken. En in het nieuwe testament lees je ook al dat mensen die zelfde verachting hadden.

En nu in onze tijd hebben mensen ook die verwachting. ;)

In de koude oorlog was het trouwens voor bepaalde christenen enorm duidelijk dat het rijk van de anti-christ de Sovjet Unie was. Helaas voor hun bestaat die ondertussen niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iemand vertelde mij laatst dat hij dacht dat al deze teksten over de wetenschap gingen. Dat iedereen nu de wetenschap aanbidt ipv God.

Ik heb nog geen enkele theorie gehoord waarvan ik dacht 'ja dat is het!'. Van de personen met wie ik hierover gepraat hebt, was de meest wijze persoon van mening dat de dingen uit Openbaringen al gebeurd zijn, maar ze kon niet het geduld opbrengen om het mij uit te leggen _O-

Wat de eindtijd betreft ben ik wel van mening dat die veel dichterbij komt (of dat we er steeds meer in zitten, hoe je het ook noemt). Het evangelie moest eerst overal gebracht worden, dat is 1 van de dingen die moeten gebeuren voordat Jezus terugkomt is mij verteld (weet niet precies waar dat staat), nou daar zijn we al een flink eind mee. De staat Israel zoals die de vorige eeuw ontstaan is daar zal vast ook van alles over in de Bijbel in staan, maar daar heb ik mij niet in verdiept. Zo ver ik weet moeten er nog een paar dingen gebeuren voordat Jezus terugkomt, maar een paar dingen uit openbaringen zijn echt bezig nu: dat Joden naar Israel gaan, de wereld steeds meer 1 geheel wordt en dat we ook richting 1 munteenheid gaan, dat de hele wereld het evangelie hoort, natuurrampen (ook al had je die vroeger ook). Maar de meeste dingen uit Openbaringen zijn complete raadsels voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Openbaring was een boek voor de mensen die in die tijd leefden. Die wisten precies wat ermee bedoelt werd. Maar de betekenis is door de loop der eeuwen kwijtgeraakt. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een waardeloos boek is. Maar om je er blindelings door te laten leiden en dat je klakkeloos de uitleg van mensen aanneemt vind ik niet verstandig. Het is immer cryptisch geschreven dus je kunt alle kanten ermee op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt de Bijbel is niet zo maar te begrijpen. (2 Korinthiërs 4:3) zegt:". . .Als er nu in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat wij bekendmaken, dan is het gesluierd onder hen die vergaan".

....God zal de sluier moeten lichten zodat mensen begrip kunnen krijgen. Maar Hij doet dat alleen bij mensen die oprecht zoekende zijn, die "kermen en zuchten over de vervoeilijkheden van deze wereld".

Orin,

De laatste dagen zijn begonnen toen Jezus in de hemel zegevierde en Satan+demonen uit de hemel naar de aarde slingerde (Openb.12:9-12). Er begonnen toen weeën voor de aarde. "De vrede werd van de aarde genomen" volgens toenmalge politici, "een periode van vrede eindigde" zeiden anderen. Wanneer was dat? Aan het begin van de 1ste WO, eind 1914. Er is daarna nooit meer vrede geweest!

Christus'tegenwoordigheid (Perousia).

Bovenstaande heeft Christus gedaan in de hoedanigheid van koning en toen heeft hij tevens zijn aandacht gericht op de aarde en is zijn "parousia" begonnen en duurt nu nog voort.

God heeft hem de autoriteit gegeven, lees..Psalm 110:1-2.

Antichrist.

Wie loochent dat Jezus de Christus en de Zoon van God is, loochent onvermijdelijk ook alle andere bijbelse leringen omtrent hem: zijn oorsprong, zijn rol in Gods regeling, de vervulling van de in de Hebreeuwse Geschriften vervatte profetieën aangaande de beloofde Messias, zijn bediening, leringen en profetieën. Dat omvat ook de tegenstand tegen zijn positie als de door God aangestelde Hogepriester en Koning, alsmede pogingen om hem in deze positie te vervangen. Dit blijkt uit andere teksten, die weliswaar niet de uitdrukking „antichrist†gebruiken, maar in wezen dezelfde gedachte uitdrukken. Zo zei Jezus bijvoorbeeld: „Wie niet aan mijn zijde staat, is tegen mij, en wie niet met mij bijeenbrengt, verstrooit†(Lu 11:23). Uit 2 Johannes 7 blijkt dat zulke personen als bedriegers kunnen optreden, en dus omvat de „antichrist†ook „valse christussen†en „valse profetenâ€, alsmede personen die in Jezus’ naam krachtige werken verrichten en toch door hem als „werkers der wetteloosheid†worden beschouwd. — Mt 24:24; 7:15, 22, 23.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt de Bijbel is niet zo maar te begrijpen. (2 Korinthiërs 4:3) zegt:". . .Als er nu in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat wij bekendmaken, dan is het gesluierd onder hen die vergaan".

....God zal de sluier moeten lichten zodat mensen begrip kunnen krijgen. Maar Hij doet dat alleen bij mensen die oprecht zoekende zijn, die "kermen en zuchten over de vervoeilijkheden van deze wereld".

Is de sluier van bv. Openbaring aan jou gelicht? Heb je dat dan op eigen houtje gedaan of met hulp van een kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste dagen zijn begonnen toen Jezus in de hemel zegevierde en Satan+demonen uit de hemel naar de aarde slingerde (Openb.12:9-12). Er begonnen toen weeën voor de aarde. "De vrede werd van de aarde genomen" volgens toenmalge politici, "een periode van vrede eindigde" zeiden anderen. Wanneer was dat? Aan het begin van de 1ste WO, eind 1914. Er is daarna nooit meer vrede geweest!

Kun je mij de berekening geven hoe je op het jaar 1914 uitkomt? En ook de Bijbelse ondersteuning daarvoor graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er begonnen toen weeën voor de aarde. "De vrede werd van de aarde genomen" volgens toenmalge politici, "een periode van vrede eindigde" zeiden anderen. Wanneer was dat? Aan het begin van de 1ste WO, eind 1914. Er is daarna nooit meer vrede geweest!

Daarvoor ook niet, eclammers. Of heb jij andere geschidenisboekjes gelezen dan ik? Denk alleen al aan de Duits-Franse oorlogen, de Krimoorlog en de oorlog tussen Japan en Rusland. En dan tel ik maar een paar jaar terug sinds 1914.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste dagen zijn begonnen toen Jezus in de hemel zegevierde en Satan+demonen uit de hemel naar de aarde slingerde (Openb.12:9-12). Er begonnen toen weeën voor de aarde. "De vrede werd van de aarde genomen" volgens toenmalge politici, "een periode van vrede eindigde" zeiden anderen. Wanneer was dat? Aan het begin van de 1ste WO, eind 1914. Er is daarna nooit meer vrede geweest!

Kun je mij de berekening geven hoe je op het jaar 1914 uitkomt? En ook de Bijbelse ondersteuning daarvoor graag.

Van wikipedia:

Jehova's getuigen geloven dat in 1914 de "tijd van het einde" begon. Zij baseren dit op een interpretatie van het Bijbelboek Daniël hoofdstuk 4, waarin over "zeven tijden" wordt gesproken. Deze "zeven tijden" worden (naar analogie van Openbaring 12:6 en 14) als zeven jaar opgevat van elk 360 dagen ofwel in totaal 2520 dagen. Deze 2520 dagen worden vervolgens omgezet in 2520 jaar op basis van een soortgelijke omzetting in Numeri 14:34 en Ezechiël 4:6.

Vervolgens hanteren Jehova's getuigen 607 v.Chr. als jaar waarin Jeruzalem werd verwoest door koning Nebukadnezar van Babylon en in hun chronologie toen de laatste Joodse koning werd afgezet. Zij geloven dat de "zeven tijden" uit Daniël 4 in dat jaar begonnen en (2520 jaar later) eindigden in 1914. "In dat jaar begon er met de Eerste Wereldoorlog een tot op onze tijd voortdurende periode van verschrikkelijke moeilijkheden. Dit betekent dat Jezus Christus in 1914 als Koning van Gods hemelse regering begon te regeren". (( WW1 heeft vast niks te maken gehad met Duitsland; het was gewoon Jezus die in de hemel op de troon ging zitten (H) ))

Jarenlang leerden Jehova's getuigen (op basis van Matteüs 24:34) dat "Armageddon" zou uitbreken binnen één mensengeslacht vanaf 1914. De toepassing van dit mensengeslacht is met het verstrijken van de tijd sinds 1914 een aantal keren opnieuw geïnterpreteerd. Toen de maximale "rek" in de interpretatie ervan (namelijk dat ook degenen die waren geboren in 1914 behoorden tot "het geslacht") begon te naderen, werd een alternatieve interpretatie geïntroduceerd in De Wachttoren. Hierbij werd uitgelegd: "Maar in werkelijkheid heeft een geslacht meer te maken met mensen en gebeurtenissen dan met een vastgesteld aantal jaren." Maar ruim 10 jaar later, toen "Armageddon" nog altijd niet was uitgebroken, werd in De Wachttoren definitief korte metten gemaakt met de gedachte dat men eenvoudig 70 à 80 jaar kon optellen bij het jaar 1914. De recentste herinterpretatie stelt dat deze passage betekent dat er nog "gezalfde" Jehova's getuigen op aarde zullen zijn als de "grote verdrukking" uitbreekt: "[Jezus] bedoelde kennelijk dat de levens van de gezalfden die in 1914 het begin van het teken zagen, de levens zouden overlappen van andere gezalfden die het begin van de grote verdrukking zouden zien."

De grootste onzin die je je maar kan bedenken. 1914 bracht niks bijzonders. Mensen slachten elkaar al af sinds het begin van de mensheid. Hier een lijstje van oorlogen met de meeste slachtoffers. De oorlogen voor 1914 waren dus voor spek en bonen? Dat vinden jehovas getuigen een tijd van vrede die we sinds 1914 niet meer kennen? Het is zo irritant om te zien hoe mensen grote gebeurtenissen proberen te linken aan vage voorspellingen in de Bijbel. Aan het begin van elke oorlog zijn er mensen die zeggen: "dit is het begin van het einde! Het staat geschreven!" En na een paar jaar is de oorlog voorbij en kijkt men tenenkrommend terug op die idioten die met de Bijbel in de hand hel en verdoemenis aan het preken waren. Jehova's getuigen geven niet eens toe dat ze fout zaten; ze herinterpreteren de teksten gewoon zodat ze voldoen aan hun waanbeeld van de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat wat men bedoelt met 'oorlogen en geruchten van oorlogen'? Dat is al 2000 jaar gaande...

Doet me denken aan Ellen White, die rond 1840 de wederkomst verwachtte. Toen dat niet gebeurde was er iets 'geestelijks' gebeurd. Hetzelfde idee krijg ik bij 1914. Het is lastig toe te geven dat je er naast zit, als je meent de waarheid in pacht te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er moet in ieder geval een stralende bruid (kerk) zijn zonder vlek of rimpel, eenheid en vol van Gods glorie, want Zijn huis moet vol worden en er komt nog een Psalm 83 oorlog met Israel. Oorlogen en rampen zijn het begin der weeën. Als de weeën steeds heftiger worden en elkaar snel opvolgen, is het bijna tijd voor de geboorte. En we moeten op de vijgeboom (Israel) letten en op al de bomen (opwekking in Iran?). De joden moeten eerst terug naar Israel, voordat Jezus terug kan komen. Ach en nog meer tekenen der tijden. Het is het meest handig om het zelf op te zoeken in de Bijbel, anders heb je kans in een dwaling terecht te komen van iemand die het zogenaamd wel weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er moet in ieder geval een stralende bruid (kerk) zijn zonder vlek of rimpel, eenheid en vol van Gods glorie, want Zijn huis moet vol worden en er komt nog een Psalm 83 oorlog met Israel.

Hoe kan je uit die psalm lezen dat er nog een oorlog met Israel komt? Israel is trouwens pas Israel sinds 1948.. Hoeveel oorlogen zijn er in het midden-oosten geweest sinds die psalm geschreven is? Doe je nu niet precies wat de jehova's doen door de voorspellingen steeds weer op te schuiven? "Hier staat dat er een oorlog komt", ja, er zijn sindsdien ook talloze oorlogen geweest, maar blijkbaar is het steeds weer 'de volgende' oorlog waarbij er iets moet gaan gebeuren...

Oorlogen en rampen zijn het begin der weeën. Als de weeën steeds heftiger worden en elkaar snel opvolgen, is het bijna tijd voor de geboorte.

Op literair vlak misschien een leuke analogie, maar in de realiteit volslagen onzin natuurlijk.. Alsof oorlogen een noodzakelijk kwaad zijn die niet voorkomen kunnen worden. Land A heeft iets dat Land B wilt en tada, je hebt een oorlog. Duitsland viel de rest van Europa aan in 1914, en WWI begon. En dan zijn er mensen die geloven dat de oorlog begon omdat Jezus in de hemel ging regeren..? (H)

En we moeten op de vijgeboom (Israel) letten en op al de bomen (opwekking in Iran?). De joden moeten eerst terug naar Israel, voordat Jezus terug kan komen.

Het zijn dat soort uitspraken die (onbedoeld?) haat en verdeling kunnen zaaien. Stel je voor dat we wereldleiders krijgen die dit ook denken. "Hmm, de joden gaan niet vanzelf terug naar Israel, zo komt Jezus nooit terug, laten we ze gewoon maar dwingen." Trouwens, wat kan Jezus de geografische positie van Joden wat schelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobybryant schreef:
De joden moeten eerst terug naar Israel, voordat Jezus terug kan komen.

vindt het merendeel van de Joden dat ook of is het meer een wishful thinking van christen-Zionisten?

Dat vinden ze momenteel niet, maar het staat toch in de Bijbel.

oh ja? - waar precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobybryant schreef:
De joden moeten eerst terug naar Israel, voordat Jezus terug kan komen.

vindt het merendeel van de Joden dat ook of is het meer een wishful thinking van christen-Zionisten?

Dat vinden ze momenteel niet, maar het staat toch in de Bijbel.

Onmogelijk dat er het staat. Het staat daarentegen wel in de boeken waaruit jij je religieuze kennis vandaan haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobybryant schreef:

vindt het merendeel van de Joden dat ook of is het meer een wishful thinking van christen-Zionisten?

Dat vinden ze momenteel niet, maar het staat toch in de Bijbel.

Onmogelijk dat er het staat. Het staat daarentegen wel in de boeken waaruit jij je religieuze kennis vandaan haalt.

Ik heb ooit dat boek van Hal Lindsey gelezen en verder pluk ik alles van internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cobybryant schreef:

vindt het merendeel van de Joden dat ook of is het meer een wishful thinking van christen-Zionisten?

Dat vinden ze momenteel niet, maar het staat toch in de Bijbel.

oh ja? - waar precies?

Ezechiël 11:17

17 daarom spreek: zo zegt de Here HERE: Ik zal u vergaderen uit de volken en u bijeenbrengen uit de landen waarin gij verstrooid zijt, en Ik zal u het land Israël geven;

Ezechiël 36:1-8 vers 6 "Profeteer over het land Israël en zeg tot de bergen en de heuvels, tot de beekbeddingen en de dalen....(vers 8) gij bergen van Israël, zult uw takken voortbrengen en uw vruchten dragen voor mijn volk Israël, want nabij is zijn komst

Ezechiël 36:24

"Ik zal u weghalen uit de volken en u bijeenvergaderen uit alle landen, en Ik zal u brengen naar uw eigen land."

Link naar bericht
Deel via andere websites
We leven in de eindtijd zoals uit de Bijbel duidelijk blijkt (2Tim.3:1-5).

Klopt, daar leven we trouwens al bijna tweeduizend jaar in. En in die tweeduizend jaar zag men veel tekenen van de eindtijd en verwachte men de komst van Jezus zeer spoedig.

Zo waren er mensen die duizend jaar geleden als de verwachting hadden de wederkomst mee te maken. En in het nieuwe testament lees je ook al dat mensen die zelfde verachting hadden.

En nu in onze tijd hebben mensen ook die verwachting. ;)

In de koude oorlog was het trouwens voor bepaalde christenen enorm duidelijk dat het rijk van de anti-christ de Sovjet Unie was. Helaas voor hun bestaat die ondertussen niet meer.

Dat vele mensen zich vergisten in het moment waarop Jezus zou terugkomen is nog daaraan toe, maar konden Jezus en de apostelen zich vergissen? Theologen zijn er unaniem over dat de volgende passage over Jezus gaat.

Deut 18

21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?

22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vinden ze momenteel niet, maar het staat toch in de Bijbel.

Onmogelijk dat er het staat. Het staat daarentegen wel in de boeken waaruit jij je religieuze kennis vandaan haalt.

Ik heb ooit dat boek van Hal Lindsey gelezen en verder pluk ik alles van internet.

Met Hal kom je dr wel ;) Er word gesproken over een smalle weg naar het leven die weinigen zullen vinden. Deze tv predikanten bevinden zich op een brede weg. Want het is makkelijk te vinden. Hoe komt het toch dat elke Amerikaanse voorganger zoveel kennis bezit dat ze uit kunnen stippelen hoe de dag des Heere er uit zal zien. Alleen de geschiedenis van hun leert dat ze allemaal charlatans zijn. Jezus zou hun ongetwijfeld addergebroed hebben genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We leven in de eindtijd zoals uit de Bijbel duidelijk blijkt (2Tim.3:1-5).

Klopt, daar leven we trouwens al bijna tweeduizend jaar in. En in die tweeduizend jaar zag men veel tekenen van de eindtijd en verwachte men de komst van Jezus zeer spoedig.

Zo waren er mensen die duizend jaar geleden als de verwachting hadden de wederkomst mee te maken. En in het nieuwe testament lees je ook al dat mensen die zelfde verachting hadden.

En nu in onze tijd hebben mensen ook die verwachting. ;)

In de koude oorlog was het trouwens voor bepaalde christenen enorm duidelijk dat het rijk van de anti-christ de Sovjet Unie was. Helaas voor hun bestaat die ondertussen niet meer.

Dat vele mensen zich vergisten in het moment waarop Jezus zou terugkomen is nog daaraan toe, maar konden Jezus en de apostelen zich vergissen? Theologen zijn er unaniem over dat de volgende passage over Jezus gaat.

Deut 18

21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?

22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.

Uh, wat? Over welke theologen heb je het dan? En wat zeggen zij? En waarop baseren zij dat?

De tekst die je citeert gaat algemeen over profetie, en ontmaskert een hoop valse profeten en sekteleiders waaronder het WTG.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onmogelijk dat er het staat. Het staat daarentegen wel in de boeken waaruit jij je religieuze kennis vandaan haalt.

Ik heb ooit dat boek van Hal Lindsey gelezen en verder pluk ik alles van internet.

Met Hal kom je dr wel ;) Er word gesproken over een smalle weg naar het leven die weinigen zullen vinden. Deze tv predikanten bevinden zich op een brede weg. Want het is makkelijk te vinden. Hoe komt het toch dat elke Amerikaanse voorganger zoveel kennis bezit dat ze uit kunnen stippelen hoe de dag des Heere er uit zal zien. Alleen de geschiedenis van hun leert dat ze allemaal charlatans zijn. Jezus zou hun ongetwijfeld addergebroed hebben genoemd.

Hal is geen voorganger. Maar Nederlandse predikanten zeggen het ook: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... aar-terug/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matttheus 24

36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht. (arceringen van pinkeltje)

Dit moet toch wel een moeilijke bijbeltekst zijn als mensen maar blijven beweren dat zij wel weten wanneer de wederkomst is.

Edit: wie zegt eigenlijk dat Joden = Israeli's? Volgens mij wonen de meeste Joden buiten Israël, in Brooklyn bijvoorbeeld en dan bedoel ik Joden die nog iets doen met hun religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, daar leven we trouwens al bijna tweeduizend jaar in. En in die tweeduizend jaar zag men veel tekenen van de eindtijd en verwachte men de komst van Jezus zeer spoedig.

Zo waren er mensen die duizend jaar geleden als de verwachting hadden de wederkomst mee te maken. En in het nieuwe testament lees je ook al dat mensen die zelfde verachting hadden.

En nu in onze tijd hebben mensen ook die verwachting. ;)

In de koude oorlog was het trouwens voor bepaalde christenen enorm duidelijk dat het rijk van de anti-christ de Sovjet Unie was. Helaas voor hun bestaat die ondertussen niet meer.

Dat vele mensen zich vergisten in het moment waarop Jezus zou terugkomen is nog daaraan toe, maar konden Jezus en de apostelen zich vergissen? Theologen zijn er unaniem over dat de volgende passage over Jezus gaat.

Deut 18

21 Wanneer u dan in uw hart zegt: Hoe kunnen wij het woord herkennen dat de HEERE niet gesproken heeft?

22 Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.

Uh, wat? Over welke theologen heb je het dan? En wat zeggen zij? En waarop baseren zij dat?

De tekst die je citeert gaat algemeen over profetie, en ontmaskert een hoop valse profeten en sekteleiders waaronder het WTG.

Wanneer we de levens van Mozes en Jezus bekijken dan zien we ontzettend veel overeenkomsten. Gelet op de woorden van Mozes in Deuteronomium 18:15-18 is dat ook logisch, want Mozes voorspelt daar de komst van Jezus. De overeenkomsten zijn vooral geestelijk van aard. In Lucas 24:27 maakt Jezus duidelijk dat Mozes op Hem wees.

1. Ten tijde van Mozes ging Israël gebukt onder vreemde overheersing; het was een slavenvolk in de macht van Egypte, met de Farao aan het hoofd, die despotische decreten uitvaardigde: zware dwangarbeid (Ex. 1:11, 14; 5:6-9).

Ten tijde van Christus ging Israël opnieuw gebukt onder vreemde overheersing; het was een slavenvolk (vgl. Neh. 9:36v) in de macht van de Romeinen, met de keizer aan het hoofd (benadrukt door Lukas), alsmede de Edomitische koning Herodus (benadrukt door Matteüs). Israël was onderworpen aan de despotische decreten van Augustus: de ‘inschrijving’ hield een volksstelling en een schatting met het oog op zware belastingen in (Luk. 2:1).

2. Jochebed legde haar kind in een zeer uitzonderlijke ‘wieg’: een biezen kistje, omdat er voor het kind geen plaats was in de samenleving; een jonge vrouw bleef vlak bij het mandje: Mirjam (Grieks: Maria) (Ex. 2:3v).

Maria legde haar kind in een zeer uitzonderlijke ‘wieg’: een kribbe, d.w.z. een voederbak voor dieren, omdat er voor het kind geen plaats was in de herberg; de jonge Maria (Hebreeuws: Mirjam) zat bij de kribbe (Luk. 2:7, 16).

3. Mozes deed grote wonderen (Ex. 7-14; Deut. 34:10-12);

Jezus deed nog grotere wonderen dan Mozes. Hij zei: "Indien ik niet de werken (de wonderen) onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben†(Johannes 15:24).

4. God heeft Mozes het brood uit de hemel gegeven (Ex. 16:8, 15);

God heeft Jezus als brood uit de hemel gegeven (Joh. 6:32-35).

5. De wet is door Mozes gegeven (Ex. 24:12);

De genade en waarheid is door Jezus Christus geworden (Joh. 1:17).

6. Het verbond van Mozes werd met dierenbloed ingewijd (Ex. 24:6-8),

dat van Christus met Diens eigen bloed (Matt. 26:28; Luc. 22:20). Zie ook Hebr. 9:18-23.

7. De transfiguratie op de berg van Mozes (Ex. 34:29,35)

en van Jezus (Matt. 17:2)

8. Nationaliteit, Mozes was een Israëliet (Ex. 2:1,2)

net als Jezus naar het vlees (Matt. 1:1-17)

9. Mozes redde Israël uit de gevangenschap en slavernij van Egypte (Ex. 3-4; Hand. 7:20-39);

Jezus redde de wereld uit de gevangenschap en slavernij van de zonde (Matt. 20:28; Ef. 2:1-8; Rom. 3:28, 4:6)

10. Mozes’ opdracht van God werd bevestigd door de wonderen die Mozes deed.

Zo werd ook Jezus’ opdracht bevestigd door wonderen (Matt. 11:4,5).

Het is ook opmerkelijk om te zien dat Mozes de eerste is in het Oude Testament die wonderen verrichtte; Jezus is de eerste in het Nieuwe Testament die wonderen verrichtte. Johannes de Doper verrichtte bijvoorbeeld geen wonderen.

11. Mozes strekte zijn hand uit over het water en de Heer deed de zee uiteenwijken door een sterke oostenwind. (Ex. 14:21)

En de mensen verwonderden zich en zeiden: Wat voor iemand is deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn? (Matt. 8:27)

12. Israël begreep niet dat toen de koning van Egypte stierf, hun ketenen verstevigd werden, en ze vroegen God naar het waarom. (Ex.2:23)

De discipelen van Jezus begrepen niet waarom de Messias naar het kruis moest gaan. (Matt. 16:21-23; Hand. 1:3-7)

13. Het volk stond klaar om Mozes te stenigen. (Ex. 17:4)

Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel. (Joh. 8:59)

14. Mozes nam twaalf mannen apart van het volk. (Deut. 1:23)

Jezus deed hetzelfde, En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn. (Marc. 3:14)

15. Mozes, vergader Mij uit de oudsten van Israël zeventig mannen. (Num. 11:15)

Daarna wees de Here nog zeventig aan. (Luc. 10:1)

16. Toen het volk zag, dat Mozes toefde van de berg af te dalen, verzamelde het zich rondom Aäron, en zeide tot hem:… wij weten niet, wat er van hem geworden is. (Ex. 32:1)

Waar blijft de belofte van zijn komst? (2 Petr. 3:4)

17. Mozes, Zijn knecht (Psalm 105:26).

Jezus Mijn knecht (Matt. 12:18).

18. Mozes, de profeet (Deut. 18:15-18).

Jezus de profeet (Luc. 7 :16 ; Joh. 6 :14).

19. Mozes een priester (Ps. 99:6), zie voor een illustratie Leviticus 8 en dan vooral verzen 15,16 en 19:23.

Jezus een priester (Hebr. 7:24;9:14).

20. Mozes een herder (Ex. 3:1).

Jezus een herder (Joh. 10:11, 14).

21. Mozes een middelaar (Ex. 33:8,9).

Jezus een middelaar (1 Tim. 2:5).

22. Mozes een voorbidder (Num. 21:7).

Jezus een voorbidder (Rom. 8:34).

23. Mozes een rechter (Ex. 18:13).

Jezus een rechter (Joh. 5:27; Mat. 25:31-46; 2 Kor. 5:10).

24. Als klein kind was zijn leven in gevaar, toen de regerende koning, de Farao orders had gegeven, Werpt alle jongens die geboren worden, in de Nijl, (Ex. 1:22).

Dit doet ons natuurlijk denken aan Toen Herodes zag, dat hij door de wijzen misleid was, ontstak hij in hevige toorn en zond bevel om in Betlehem en het gehele gebied daarvan al de jongens van twee jaar oud en daar beneden om te brengen. (Matt. 2:16)

25. Mozes bracht zijn jonge jaren door in Egypte.

Hetzelfde geldt voor Jezus: zie, een engel des Heren verschijnt Jozef in de droom en zegt: Sta op, neem het kind en zijn moeder en vlucht naar Egypte, en blijf aldaar, totdat Ik het u zeg; want Herodes zal alles in het werk stellen om het kind om te brengen. Hij stond op en hij nam in de nacht het kind en zijn moeder en week uit naar Egypte (Matt. 2:13-14). Zo werd vervuld wat door de profeet gesproken is: Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen. (Hosea 11:1).

26. Beiden waren diepbegaand met het volk Israël en waren bereid om zichzelf te geven voor het volk.

27. Door het geloof heeft Mozes, volwassen geworden, geweigerd door te gaan voor een zoon van Farao’s dochter, maar hij heeft liever met het volk Gods kwaad verdragen, dan tijdelijk van de zonde te genieten; en hij heeft de smaad van Christus groter rijkdom geacht dan de schatten van Egypte, want hij hield de blik gericht op de vergelding. (Hebr. 11:24-26)

Wat een voorafschaduwing was dit van Hem, die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen. (Filippenzen 2:6-7)

Net als Mozes gaf Jezus vrijwillig rijkdom, glorie en een koninklijk paleis op.

28. Beiden werden afgewezen door hun broederen. En de volgende dag vertoonde hij zich weer onder hen, terwijl zij aan het vechten waren, en hij maande hen tot vrede, zeggende: Mannen, gij zijt broeders, waarom doet gij elkander onrecht? Maar hij, die zijn naaste onrecht deed, stiet hem van zich en zeide: Wie heeft u tot overste en rechter over ons aangesteld? (Hand. 7:26-27).

Dit is al triest, maar nog triester is dit, Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. (Joh. 1:11)

We zien vaker in de Bijbel dat broederen niet luisteren, bijvoorbeeld in het geval van Jozef. Bij Jozef was het echter gericht tegen zijn persoon (Gen. 37:4), bij Mozes waren zijn broederen vijandig tegen zijn missie. Jozef werd persoonlijk gehaat; Mozes officieel afgewezen: “Wie heeft u tot een overste en rechter over ons aangesteld� Hetzelfde gebeurde met Jezus, Israël zei: Wij willen niet, dat deze koning over ons wordt (Luc. 19:14).

29. Weg van zijn eigen land, lezen we over Mozes, Daar zat hij neer bij een bron (Ex. 2:16).

De enige keer dat we lezen dat Jezus bij een bron neerzit, is Hij ook buiten Israël’s grenzen, in Samaria (Joh. 4:4, 6).

30. Voordat Mozes aan zijn echte opdracht/bediening begon, bracht hij jaren door in afzondering. Wie had gedacht dat deze, die ergens in de woestijn was, zo’n hoge eer te beurt zou vallen.

Zo was het ook met de Zoon van God. Voordat Jezus aan zijn openlijke bediening begon, was Hij in afzondering in Nazareth. Wie had ooit gedacht dat Hij verlossing zou brengen.

31. Mozes werd geroepen om God’s volk te verlossen van slavernij in Egypte: Nu dan, ga, Ik zend u tot Farao, om mijn volk, de Israëlieten, uit Egypte te leiden (Ex. 3:10).

Zo werd Jezus gezonden in deze wereld om het verlorene te zoeken en te redden (Luc. 19:10).

32. Mozes voldeed aan zijn door God gegeven opdracht en leidde Israël uit het huis van slavernij: Deze Mozes, die zij verloochend hadden door te zeggen: Wie heeft u tot overste en rechter aangesteld, heeft God als een overste en bevrijder gezonden (Hand. 7:35).

Zo bevestigde Jezus, Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn (Joh. 8:36).

33. Opmerkelijk is de voorafschaduwing van de doop door Mozes, Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, allen zich in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee (1 Korintiërs 10:1-2). Gehoorzame christenen laten zich dopen (Matt. 16:16; 28:19).

34. De autoriteit aangevochten van Mozes in Numeri 16:3;

van Jezus in Matteüs 21:23.

35. Zowel Mozes (Ex. 5:22, 8:12, 9:33, 14:15, 15:25, 17:4)

als Jezus waren mannen van gebed (denk aan Getsemane in Matt. 26:36-46). Vooral in het evangelie naar Lucas ligt de nadruk van Jezus als man van gebed.

36. Mozes voorzag het volk van water in Numeri 20:11

en Jezus doet ditzelfde in Johannes 4:14 en 7:37.

37. Het vasten van beiden in Exodus 34:28 en Matteüs 4:2.

38. Het bidden voor vergeving voor Israël in Numeri 14:19 en Lucas 23:34.

39. Beiden hebben hun broeders gewassen met water. En Mozes deed Aäron en zijn zonen naderen en wies hen met water (Lev. 8:6).

Wie kan de gelijkenis ontgaan met Johannes 13:5: Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten der discipelen te wassen, en af te drogen met de doek, waarmede Hij omgord was.

40. Het volbrengen van de opdracht die God had gegeven, zo voleindigde Mozes het werk (Ex. 40:33).

Een soortgelijke verklaring horen we van Jezus, Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt (Joh. 17:4).

41. Hun dood was ten goede voor God’s volk, het verging Mozes kwalijk om hunnentwil (Ps. 106:32), Maar de HERE was tegen mij verbolgen om uwentwil.

De gelijkenis met Jezus kan ons niet ontgaan (Jes. 53:4-6).

42. Beiden wisten dat het volk geleid moesten worden als zij er niet meer zouden zijn op aarde. In Deuteronomium 31:23 stelt Mozes Jozua als zijn opvolger aan.

Jezus geeft de belofte van de heilige Geest die leiding geeft aan de gemeente (Joh. 14:16,18).

Zowel Mozes en Jezus stellen hier het volk gerust, ze worden niet als “wezen†achtergelaten.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ooit dat boek van Hal Lindsey gelezen en verder pluk ik alles van internet.

Met Hal kom je dr wel ;) Er word gesproken over een smalle weg naar het leven die weinigen zullen vinden. Deze tv predikanten bevinden zich op een brede weg. Want het is makkelijk te vinden. Hoe komt het toch dat elke Amerikaanse voorganger zoveel kennis bezit dat ze uit kunnen stippelen hoe de dag des Heere er uit zal zien. Alleen de geschiedenis van hun leert dat ze allemaal charlatans zijn. Jezus zou hun ongetwijfeld addergebroed hebben genoemd.

Hal is geen voorganger. Maar Nederlandse predikanten zeggen het ook: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... aar-terug/

Maar er zijn zoveel meningen als er kerken zijn. Waaruit concludeer je dat deze mening de juiste is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid