Spring naar bijdragen

De Navolging van Christus


Aanbevolen berichten

Wie heeft het boek De Navolging van Christus, geschreven door Thomas a Kempis, gelezen? Het is één van de meest gedrukte en gelezen christelijke boeken wereldwijd en heeft veel invloed gehad op zowel katholieke als protestantse christenen. Het komt voort uit de middeleeuwse katholieke Moderne Devotie en is in eerste instantie geschreven voor kloosterlingen.

Wie daar overheen kan lezen leest een gids naar een diepgaand, innerlijk leven waarin zelfverloochening, overgave aan Christus wil, vermijding van het wereldse en het overwinnen van de eigen geest nadrukkelijk centraal staan. Alles draait om Christus en Hem behagen is het enige wat telt. Het boek bestaat uit vier traktaten: Nuttige wenken voor het geestelijk leven, Wenken aangaande het inwendige leven, Devote aansporing tot de heilige Communie en De Innerlijke vertroosting. Het is uiteraard een katholiek werk, maar zoals gezegd zijn er ook veel protestanten die zich erdoor laten inspireren.

Zelf vond ik het best zware kost en geen werk waar ik altijd even vrolijk van werd. Thomas beschrijft er een leefwijze die voor velen denk ik erg hoog gegrepen is, of je nu wel of niet in een klooster leeft. Ik ben dus wel benieuwd of jij het boek ook gelezen hebt en wat je ervaringen ermee zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het prettige is wel dat het in hele kleine hoofdstukken opgedeeld is en voor een middeleeuws boek is het best te doen.

Ik vind het wel een mooi boek. Christus in je leven centraal te hebben staan, los komen van je wereldse verlangen en vooral ook over een oprechte relatie met God.

Maar ik denk dat als je een negatief zelfbeeld hebt dat boek dat niet zal verbeteren en ik denk niet dat iedereen even veel kan met zijn teksten over hoe je de mis moet celebreren. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 'De navolging van Christus in jonge taal' (hertaald door Mink de Vries). Ik vind het wel een tof boek, het heeft iets van een Bijbels dagboek met alle korte stukjes die je kunt lezen. Wat me vooral aansprak was de verandering van denken, nieuwe inzichten opdoen e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid